Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tinky12 schreef:Even naar de hoefsmid gaan en draf-beslag vragen.Je kunt met een ijzertje voor waarschijnlijk al klaar zijn met dat probleem.
Je hebt een jong paard,vergeet niet dat het een kracht-probleem kan zijn.Het "eruit" rijden kun je niet,je paard is nu eenmaal lateraal.
Met een ijzertje kun je dus al veel doen,verder zul je hem consequent moeten rijden.Wordt hij lateraal...terug nemen en weer diagonaal beginnen.
Laat hem balkjes draven..ook goed voor hem om zijn draf te ontwikkelen
Nina_rex schreef:Telgang is vaak ook een teken van stress en verwarring. Als je van een paard met veel laterale aanleg iets vraagt wat hij nog niet snapt, of wat hij lichamelijk nog niet aankan, zal de reactie vaak zijn dat hij zijn lichaam gaat aanspannen en op de voorhand gaat lopen, wat bij een gangenpaard betekent dat hij snel in telgang valt. Sowieso moet je paard zijn achterhand sterk genoeg zijn om de ruiter goed te kunnen dragen, en niet op de voorhand te vallen. Want dat betekent altijd dat je gangenpaard lateraler wordt.
Rij je al in de bak, of nog niet? Zo ja, dan zou ik dat eerst achterwege laten: dat is al zwaar voor een paard (met een 3-jarige zou ik zelf waarschijnlijk überhaupt nog niet rijden, maar zeker niet in de bak), maar voor een paard met veel laterale aanleg is het nog veel moeilijker, die zachte ondergrond en korte wendingen. Ik zou eerst veel buiten rijden zodat hij sterker wordt, en dan aan souplesse en buiging gaan werken. Als je je paard kan verzamelen en correcte lengtebuiging kan vragen, kun je de telgang steeds meer vermijden. Maar met een 3-jarige lijkt verzamelen me nog niet aan de orde.
, iedereen moet alles leren toch?
) omdat hij daarvoor eerst sterker en verzamelbaar moet zijn. 
, is een goede manier om onbelast aan de zachte bodem en vele bochten van de bak te wennen. Heb ik ook vanaf het begin veel gedaan. Wat bij hem trouwens super werkt is een bandage achterlangs zijn kont, vastgemaakt aan zadel of longeersingel. Dat geeft hem een stimulans om zijn achterbenen te gebruiken en meer onder te treden.