telgang eruit rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unique123

telgang eruit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 13:54

hoi heb een 3 jarige dravers ruin die zeer snel in de telgang gaat zowel in stap als draf
hoe rijd ik dit eruit

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:59

Even naar de hoefsmid gaan en draf-beslag vragen.Je kunt met een ijzertje voor waarschijnlijk al klaar zijn met dat probleem.
Je hebt een jong paard,vergeet niet dat het een kracht-probleem kan zijn.Het "eruit" rijden kun je niet,je paard is nu eenmaal lateraal.
Met een ijzertje kun je dus al veel doen,verder zul je hem consequent moeten rijden.Wordt hij lateraal...terug nemen en weer diagonaal beginnen.
Laat hem balkjes draven..ook goed voor hem om zijn draf te ontwikkelen :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:02

Wat doe je met het paard? Ik zou zijn rug even na laten kijken. Kan zijn dat hij er last van heeft, zich vastzet in zijnlichaam en daardoor in telgang gaat.

unique123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 14:14

Tinky12 schreef:
Even naar de hoefsmid gaan en draf-beslag vragen.Je kunt met een ijzertje voor waarschijnlijk al klaar zijn met dat probleem.
Je hebt een jong paard,vergeet niet dat het een kracht-probleem kan zijn.Het "eruit" rijden kun je niet,je paard is nu eenmaal lateraal.
Met een ijzertje kun je dus al veel doen,verder zul je hem consequent moeten rijden.Wordt hij lateraal...terug nemen en weer diagonaal beginnen.
Laat hem balkjes draven..ook goed voor hem om zijn draf te ontwikkelen :)

oke
heb voor 12 oktober een afspraak staan voor zijn rug
en conseqent rijden?
de 1 zegt heel langzaam en de ander juist voorwaarts
en de balkjes hoever leg ik die uit elkaar

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:22

Controle van zijn rug is zeker een goed punt,als dat in orde is kun je verder kijken :j

Met consequent rijden bedoel ik dat je hem niet in telgang door laat lopen maar dat je opnieuw begint iedere keer als hij lateraal wordt.Of je beter snel of langzaam kunt rijden hangt er een beetje vanaf.Paarden die in meerdere gangen rijden is een extra uitdaging.Elke gang moet zuiver zijn en niet ergens tussenin hangen ;)

Hoever je de balkjes uit elkaar legt moet je even bekijken,ligt er beetje aan hoe groot/ruim je paard is.Laat hem eens draven en bekijk hoeveel ruimte hij tussenin neemt.Even hulp vragen bij de 1e keer :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:40

unique123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 17:50

hoi

alvast bedankt voor de tips
ga eraan werken
als er nog meer mensen met zinnige tips zijn ontvang ik ze graag

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:04

Telgang is vaak ook een teken van stress en verwarring. Als je van een paard met veel laterale aanleg iets vraagt wat hij nog niet snapt, of wat hij lichamelijk nog niet aankan, zal de reactie vaak zijn dat hij zijn lichaam gaat aanspannen en op de voorhand gaat lopen, wat bij een gangenpaard betekent dat hij snel in telgang valt. Sowieso moet je paard zijn achterhand sterk genoeg zijn om de ruiter goed te kunnen dragen, en niet op de voorhand te vallen. Want dat betekent altijd dat je gangenpaard lateraler wordt.

Rij je al in de bak, of nog niet? Zo ja, dan zou ik dat eerst achterwege laten: dat is al zwaar voor een paard (met een 3-jarige zou ik zelf waarschijnlijk überhaupt nog niet rijden, maar zeker niet in de bak), maar voor een paard met veel laterale aanleg is het nog veel moeilijker, die zachte ondergrond en korte wendingen. Ik zou eerst veel buiten rijden zodat hij sterker wordt, en dan aan souplesse en buiging gaan werken. Als je je paard kan verzamelen en correcte lengtebuiging kan vragen, kun je de telgang steeds meer vermijden. Maar met een 3-jarige lijkt verzamelen me nog niet aan de orde.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:08

de tip van een (zwaarder) voorijzer is al gegeven maar ook blootvoets moet hij gewoon netjes kunnen draven; zorg voor veel ontspanning, correct spiergebruik en sluit evt blokkades/blessures uit.
theoretisch gezien heb je een spanningsboog, aan de ene kant zit telgang, in het midden tölt en aan de andere kant draf.
hoe meer jouw paard op spanning gereden wordt hoe groter de kans is dat hij gaat telgangen

edit, een springschoentje omdoen tijdens het rijden is ook een optie als je niet gelijk naar ijzers toe wil

unique123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 16:43

Nina_rex schreef:
Telgang is vaak ook een teken van stress en verwarring. Als je van een paard met veel laterale aanleg iets vraagt wat hij nog niet snapt, of wat hij lichamelijk nog niet aankan, zal de reactie vaak zijn dat hij zijn lichaam gaat aanspannen en op de voorhand gaat lopen, wat bij een gangenpaard betekent dat hij snel in telgang valt. Sowieso moet je paard zijn achterhand sterk genoeg zijn om de ruiter goed te kunnen dragen, en niet op de voorhand te vallen. Want dat betekent altijd dat je gangenpaard lateraler wordt.

Rij je al in de bak, of nog niet? Zo ja, dan zou ik dat eerst achterwege laten: dat is al zwaar voor een paard (met een 3-jarige zou ik zelf waarschijnlijk überhaupt nog niet rijden, maar zeker niet in de bak), maar voor een paard met veel laterale aanleg is het nog veel moeilijker, die zachte ondergrond en korte wendingen. Ik zou eerst veel buiten rijden zodat hij sterker wordt, en dan aan souplesse en buiging gaan werken. Als je je paard kan verzamelen en correcte lengtebuiging kan vragen, kun je de telgang steeds meer vermijden. Maar met een 3-jarige lijkt verzamelen me nog niet aan de orde.

hoi

heb les op dit moment, maar in de longeerbak!
dom begrijp ik
zorro is in maart 3 geworden en heb alle tijd met hem en wil het goed doen
grond werk doen we ook met hem, maar vind dit zelf wel ver gaan
vind dat hij moet wijken enz zelf helemaal nog niet aan de orde
en daarbij is het mijn bedoeling dat het een heerlijke buitenrij paardje gaat worden
dank je voor je advies

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:58

Ach ja wat is dom ;) , iedereen moet alles leren toch?
Maar ter vergelijking: ik rij met mijn 5-jarige nu sinds een paar maanden heel soms in de bak, we zijn buiten begonnen en dat doen we nu nog steeds vooral. Hij was 3,5 toen we hem kochten, is met bijna 4 langzaam ingereden en maakt nu 1,5 jaar later ritten van ong. 20 km. Hij was wel erg groen en laatrijp, zowel geestelijk als lichamelijk (zwabberig, weinig balans en voordinatie, gefokt als gangenpaard dus veel laterale aanleg). Dressuurmatig stelt het dan ook nog niet veel voor. Tölten doen we ook nog niet (heel soms per ongeluk :D ) omdat hij daarvoor eerst sterker en verzamelbaar moet zijn.
Ik zeg niet dat je dit tijdschema aan moet houden hoor, ik wil het gewoon rustig aan doen en heb daarnaast nog een paard om te rijden, dus ik heb minder tijd maar ook minder haast. :D
Grondwerk vind ik op zich wel goed hoor :j , is een goede manier om onbelast aan de zachte bodem en vele bochten van de bak te wennen. Heb ik ook vanaf het begin veel gedaan. Wat bij hem trouwens super werkt is een bandage achterlangs zijn kont, vastgemaakt aan zadel of longeersingel. Dat geeft hem een stimulans om zijn achterbenen te gebruiken en meer onder te treden.