blisteren - Foto's pagina 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

blisteren - Foto's pagina 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 14:00

Onlangs was hier op bokt (weet niet meer waar) een discussie over het blisteren.
Ik begreep daaruit dat het tegenwoordig niet meer is toegestaan (alleen op wedstrijden?)
Daarnaast las ik ook ergens (waar?) dat er een onderzoek is geweest naar het blisteren, wat aantoonde dat het niet het beoogde effect had en pijnlijk was voor het paard (kan ik me voorstellen)

In de zweedse draverij wordt het echter nog gebruikt, en in sommige gevallen zelfs door dierenartsen geadviseerd, al mag het in wedstrijden hier ook niet meer.
Er was een discussie hierover gaande en daarin gaf ik aan dat het volgens mij in nederland niet meer mocht en dat ik van de onderzoek had gehoord. Ik weet er verder zelf weinig vanaf, maar er zijn op het zweedse forum mensen die graag meer willen weten over de bevindingen over het blisteren.

Zijn er mensen die mij daarmee kunnen helpen?

Heb zelf overigens twee dravers, voormalige koerspaarden, waarbij een van de dravers een hele serie littekens op de onderbenen heeft die zeer vermoedelijk door blisteren zijn veroorzaakt. Paard viel namelijk uit tijdens een race door medische problemen (weet niet welke) en de eigenaar van toen en de eigenaar daarna hebben het daarna nog ruim een jaar met haar op de baan geprobeerd met veel verschillende menners en trainers. Het valt te verwachten dat alles uit de kast is gehaald om haar weer in de race te krijgen, maar ze maakte helemaal niets meer (was daarvoor redelijk succesvol)
Volgens de kenners hier zijn de littekens typisch voor het blisteren. Daarom ben ik er persoonlijk geen voorstander van...

Onze andere merrie is overigens volgens mij als een koningin behandeld en daar gedraagt ze zich ook naar :D Ze heeft 6 jaar succesvol gelopen en is voor ons haar hele leven in eigendom van de fokster gebleven, die ons later nog belde om te vragen hoe het met haar ging
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 25-08-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

petitparis

Re: blisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:08

misschien een domme vraag, wat is blisteren?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:12

petitparis schreef:
misschien een domme vraag, wat is blisteren?

Google zegt dit:

Citaat:
Blisteren
Blaasjes aan de oppervlakte van het materiaal of een scheiding tussen twee lagen die een ruimte vormen met lucht gevuld in een gevulkaniseerd artikel.

maar dat zal het wel niet wezen..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:14

haha nee, een blister zoals de verpakking van medicijnen kende ik wel, maar niet bij paarden

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:16

Was dat niet in dat topic over dat paard met die lelijke littekens op haar beentjes?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 14:28

klopt. Wist tot die tijd ook niet wat blisteren was, maar het wordt blijkbaar ook in de springsport gebruikt en wellicht nog andere takken van paardensport.

Het is het aanbrengen van een produkt wat een brandend gevoel geeft (waarbij dus wel blaren kunnen ontstaan) en het wordt bv onder bandages gebruikt bij springpaarden zodat het raken van een balk extra pijnlijk is en het wordt ook gebruikt om bv meer beenactie te krijgen.
Maar het oorspronkelijk gebruik is volgens mij (correct me if i am wrong) bij gezwollen/gekwetste gewrichten om de plaatselijke bloedtoestroom te verhogen en dat zou dan tot een snellere genezing leiden. Dat schijnt echter allang achterhaalt en het blisteren zelf is pijnlijk voor het paard

(na eerder genoemd topic heb ik kenners naar de ondervoorbenen van mijn paard laten kijken vanwege de typische littekenvorming -voor en achterzijde onderbenen- en de algemene mening is dat blisteren een zeer waarschijnlijke oorzaak daarvan is, zeker gezien haar historie en het feit dat het hier in zweden in de drafsport nog volop wordt gebruikt)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:30

Oh, oke :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:17

Oké. Dat is wel vervelend. Heeft ze er nog last van?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:26

Vroeger werd er wel geblisterd door met een hete metalen staaf streepvormige wonden te maken op de pezen.Dan dacht men dat die littekens de pezen dan dikker maakten.Ze vergaten alleen dat het voor de paarden helse pijn deed.Want het waren gewoon brandwonden die er dan overbleven.
Ook werd er wel blaarvormende zalf op de benen gesmeerd,zodat er ook wonden ontstonden.
Soms zie je nog paarden met kleine puntvormige littekentjes op de pezen,dat noemt men puntbranden.Ook een vorm van blisteren.
Ik denk dat jouw draver strepen heeft op z`n benen.Dat wordt nog wel gedaan bij volbloeden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 21:01

gootje, dat wist ik niet. Mijn merrie liep ong 14 jaar geleden op de baan (is nu 17) en de littekens op de achterkant zijn puntvormig. Twee rijen met puntjes. De voorkant is een vlekjespatroon, wat grilliger.

Melsh.. ze heeft er geen last meer van

overigens ging het mij daar eigenlijk niet om.
Ik wil eigenlijk vooral graag info over het verbod op blisteren en evt onderzoek naar het nut ervan (of juist het ontbreken van dat nut)

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:58

Die twee rijen puntjes zitten zeker vrij hoog tegen de achterkant waar de knie begint.
Bij mijn weten is blisteren verboden in Nederland,maar ik weet dat ze het in het buitenland nog wel doen.
Ja, en onderzoeken zullen er wel zijn gedaan vroeger.Maar tegenwoordig zijn er zoveel modernere technieken dat ze deze pijnlijke behandelingen niet veel meer toepassen.Je zou eens bij een dierenarts die op de renbaan werkt kunnen vragen.
Verder weet ik alleen dat het bij peesklappen nogal eens werd gebruikt.Maar je hield er lelijke,dikke pezen aan over.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:30

Blisteren is echt het meest afschuwelijke wat ik ooit al heb gezien!

In Frankrijk heb ik (helaas) een geblisterd paard gezien. Daar doen ze het nog wel en smeren ze dus kokende pek op de onderbenen, waardoor de huid en weefsels wegschroeien. Doel daarvan is behandeling van peesblessures.

De puntjes op de benen van het paard zijn inderdaad een teken van blisteren. Pezen in de vorm van een banaan zijn dat eveneens.

Tegenwoordig zijn er allemaal chemische middeltjes op de markt om eenvoudig zelf te kunnen blisteren.

PetitParis: Kijk stiekem een keer in het plastic kastje van je stalhouder, in de ruimte waar mijn voer altijd stond. Daar zul je zo'n potje tegenkomen, samen met een oude tandenborstel, waarmee ze het aanbrengen op de benen.

Deze chemische middelen zijn een stuk minder agressief dan bewerkingen met een hete staaf of pek, maar ook deze branden heel wat weefsel weg.

Ik ben er resoluut tegen en van mening dat een paard met een peesblessure gewoon uit de sport moet. Een terugkeer na het blisteren is ook maar zelden succesvol, omdat het paard tijdens zijn laatste koers een trauma van de blessure heeft opgelopen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 09:57

saint aissa.. als ik de vele littekens op de benen van mijn draver zie, kan ik er ook alleen maar op tegen zijn.
Vandaar dat ik mij graag in de discussie werp die hier daarover loopt met gegronde feiten.
Daarom mijn vraag hierover....

(ze hebben het over het blisteren met chemisch middeltje van pezen ed. Velen doen het gelukkig allang niet meer, maar er zijn er ook nog genoeg die het nog steeds gebruiken. )

Ik weet niet precies hoe ze mijn paard hebben behandeld destijds, maar gezien de rijen puntjes van boven naar beneden op de achterkant van de onderbenen, het vlekkenpatroon op de voorkant van de onderbenen en nog enkele littekens ter hoogte van de knieen op de voor en achterbenen, kan ik daar alleen maar naar gissen en daar wordt je niet vrolijk van. En nee.... de terugkeer van dit paard is ook bepaald niet succesvol geweest, zoals in de resultaten is te zien. Al die ellende heeft dus niets uitgehaald en het zou fijn zijn als mensen dat eens zouden inzien.

Ik zag in het overzicht van de resultaten dat ze een keer medische hulp nodig heeft gehad op de baan en dat ze daarna niets meer heeft gemaakt (en vanaf toen dus ook veel verschillende trainers heeft gehad) Ik denk dus dat ze een blessure op de baan heeft opgelopen, daarna niet meer echt heeft willen lopen en het blisteren is begonnen.
Ze deed het voor die tijd nl goed en komt van een goede draverslijn (nevele pride) dus ik neem aan dat ze moest en zou draven....

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:03

Die witte streepen op de benen had mijn oude merrie ook, maar die hadden we zelf gemaakt. Ze had erge mok en uiteindelijk zijn die littekens gewoon witte strepen op haar voorbeen geworden. Nooit geblistert...

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:04

Dat is inderdaad wel heel typisch. Waarschijnlijk heeft ze een peesklap gehad op de baan en hebben ze haar carriere willen "redden" door haar te blisteren. Het komt natuurlijk alleen maar voor bij erg goede paarden. Voor een mindere is het allemaal te duur en duurt het veel te lang.

De puntjes op haar benen zijn inderdaad van puntbranden. De vlekken (en ruw haar waarschijnlijk) kunnen een teken zijn van chemische middeltjes of het wegschroeien met wat dan ook.

Maar om terug te komen op je vraag. Het echte branden, zoals blisteren vroeger genoemd werd, is verboden, maar chemisch blisteren mag nog wel.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:20

heb je een foto van die benen? Ik heb een idee dat die puntjes namelijk ergens anders door komen.

Blisteren is zwaar achterhaald. Volgens mij in Zweden ook.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:16

voor 13 jaar geleden hebben wij ook eens een paard geblister maar dat heeft absoluut geen littekens veroorzaakt de haren groeide netjes weer aan.
Ik geloof ook nooit dat die witte haren van blister komen ben eens bij iemand kijken geweest die er 1 te koop had die had zijn hele voor benen onder de witte haren dat meisje had per ongeluk de peesbeschermers na rijden vergeten af te doen :( :( :( de domme doos zeg.

ik wil hier alleen even mee aangeven dat die witte haren absoluut niet van blisteren hoeven te koemn dat er wel duizend oorzaken kunnen zijn.

maar wat wil je weten over blisteren?????/

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:17

ik heb ook nog nooit littekens gezien van blisteren trouwens

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 11:35

Mackie... blisteren gebeurt in zweden nog wel. Momenteel is er hier een discussie op het forum, vandaar dat ik die vragen stel. Een aantal mensen in de drafwereld passen het allang niet meer toe (in de tijd dat mijn merrie op de drafbaan liep, was het nog algemeen gebruik) maar er zijn ook nog genoeg mensen die (chemisch) blisteren en dat ook zeggen op het forum.
De discussie ontstond omdat iemand vroeg waar ze haar paard het beste kon blisteren.

Tijdens wedstrijden is het overigens niet meer toegestaan, maar thuis wordt het dus wel nog gebruikt.
De discussie gaat overigens over het chemisch blisteren. Of het branden nog wordt gedaan weet ik niet, maar ik heb het vermoeden dat mensen die dat nog gebruiken dat niet op een forum noemen.

Helaas zijn er nog altijd mensen, in alle takken van de paardensport, die ongeoorloofde middelen gebruiken om tot prestaties te komen,.
Onlangs is een springruiter gediskwalificeerd omdat hij zijn paard had geblisterd (pijn bij balk raken, dus paard tilt uit angst zijn benen hoger op)

Ondertussen weet ik dat bij het blisteren wel degelijk littekens kunnen ontstaan, Een van de redenen waarom het zo omstreden is.

saintaissa--- klinkt idd aannemelijk.

Wat mijn vraag betrof... ik dacht dat het hier ook verboden was en heb ergens gelezen dat er onderzoek is geweest naar de gevolgens van het blisteren en het (ontbreken) van nut.
Die info zoek ik eigenlijk ivm die discussie op het zweedse forum.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:40

liljebo schreef:
Mackie... blisteren gebeurt in zweden nog wel. Momenteel is er hier een discussie op het forum, vandaar dat ik die vragen stel. Een aantal mensen in de drafwereld passen het allang niet meer toe (in de tijd dat mijn merrie op de drafbaan liep, was het nog algemeen gebruik) maar er zijn ook nog genoeg mensen die (chemisch) blisteren en dat ook zeggen op het forum.
De discussie ontstond omdat iemand vroeg waar ze haar paard het beste kon blisteren.

.

Oke, laat ik het anders zeggen. Mensen overal, dus ook in Zweden weten dat blisteren niet het beoogde effect geeft en dat het zeer pijnlijk is dus wreed is. De slimme mensen zullen het daarom niet meer. Het is gewoon achterhaald, net als bv een aderlating, ook verschrikkelijk achterhaald, amar dat wil niet zeggen dat het niet meert gebeurd. Sommigen mensen zullen het gewoon blijven doen.

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar foto's van die benen, want puntjes gelegen op een lijn is meestal héél iets anders

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 12:02

Mackie schreef:
liljebo schreef:

.

Oke, laat ik het anders zeggen. Mensen overal, dus ook in Zweden weten dat blisteren niet het beoogde effect geeft en dat het zeer pijnlijk is dus wreed is. De slimme mensen zullen het daarom niet meer. Het is gewoon achterhaald, net als bv een aderlating, ook verschrikkelijk achterhaald, amar dat wil niet zeggen dat het niet meert gebeurd. Sommigen mensen zullen het gewoon blijven doen.Maar ik ben nog steeds benieuwd naar foto's van die benen, want puntjes gelegen op een lijn is meestal héél iets anders

Precies. Maar gezien er nog steeds mensen op het forum volhouden dat het goed is, ben ik op zoek naar documentatie die aantoont dat het pijnlijk is en niet het beoogde effect heeft. Juist bij deze mensen heb je meer nodig om te overtuigen dan alleen je eigen mening en ze vroegen ernaar. Vandaar.

Die foto's wil ik graag sturen, maar momenteel is mijn gewone computer gecrashd (zit nu aan de laptop) en functioneerd het fototoestel niet naar behoren. Maar die hou je zeker te goed, want ik ben erg benieuwd naar de meningen van de mensen hier op het forum.
Hier wordt gezegd dat de littekens door blisteren zijn veroorzaakt. Vergeet niet dat mijn paard 13 jaar geleden koerspaard was en toen werd blisteren toch nog veel gedaan. Tel daarbij op dat ze uitviel door een lichamelijk probleem tijdens een race en het feit dat daarna nog een jaar is geprobeerd om haar aan de gang te krijgen met verschillende trainers en een eigenaarswisseling, zonder enig resultaat, en dan lijkt het voor de hand te liggen dat iets dergelijks heeft plaatsgevonden.
Maar de foto's hou je zeker te goed

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:10

heb net nog een vriendin gesproken en die vertelde dat ze wist dat elke renpaard trainer bij hun op stal het deed, chemisch blisteren dan en dat ze vermoedt dat het nog steeds gebeurt. Vooral bij 2-jarige zogezegd als preventie voor het "breken" van de pezen in koers. buiten enkele dagen dikkere pezen en wat bultjes niks van te zien; nooit witte haren, want veel van die paarden werden achteraf verkocht als rijpaard.
Ik had er nog niet van gehoord en weet ook geen artikels of onderzoeken dus kan me er niet over uitspreken.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:12

ik ben op een aantal draverstallen in nederland geweest waar ik nog wel blister kon vinden. en weet ook zeker dat dit ook nog wel gebruikt wordt. maar van de milde variant blister heb ik nog nooit een paard met littekens gezien of andere gekke dingen. die iets heftigere variant heb ik gezien dat de benen wat opzwollen. maar als je er teveel van opdoet beschadigt het de huid wel. verder weet ik er ook niet alles over en het is niet mijn manier om een paard te behandelen aan blessures, maar ik heb er nog niet een paard slechter van zien worden maar ook niet beter dan dat het was.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:17

Nou,wat jullie er ook van vinden ,ik vind het pure dierenmishandeling.Want je doet een dier moedwillig pijn. En het bij 2-jarige bij voorbaat doen vind ik helemaal erg.Maar ja,zolang er geld in het spel is ,zullen mensen altijd dieren onnodig pijn doen.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:52

ja ik ken het dus,, ik wist niet wat het was, maar nu saint aissa zegt behandeling peesblessures.. bah,.. mijn arabiertje (niet mijn eigendom) had een pees en ineens zagen zijn voorbenen er vreselijk uit, dus geblisterd, bahbah.. ik vond het al vreselijk..
@saint aissa: word het ook nog bij sorshens(hoe je t typt) gedaan?