Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:In de rensport is het toch wel algemeen bekend dat de paarden met soms 2 jaar al ingereden worden...
detour schreef:hangt vand e training af, als dat met beleid gaat kunnen twee jarigen die koersen puntgaaf oud worden.
maar nogmaals met beleid. rechtuit, korte afstanden, weinig gewicht, veel beweiging, goede voeding.
Wat wel boeiend is; De peesaanhechtingen bij paarden die in Ierland en Engeland opgroeien zijn sterker doordat ze in de heuvels lopen en heel andere gewassen ter beschikking hebben, meer mineralen etc, dat maakt hun beenwerk eigenlijk al taaier dan bij de gemiddelde KWPN-er in NL die de eerste jaren gedeeltelijk in de opfok in een grote stal slijten.
FahyaFemke schreef:een JAARLING beleren??
wat houdt dat dan in. er op rijden al? of met karretje?
en die benen dan, die nog lang niet volgroeit zijn. ik snap het soms ook niet helemaal meer hoor...
ik vind 21 trouwens tegen oud aan, maar nog niet stokoud. ik rijd op een paard van 28 nog zo fit als een hoentje. maar 28 vind ik wel echt oud!!
detour nuttige info. dus zou je misschien dan ook kunnen stellen, dat gemiddelde rassen, als die 24/7 buiten gehouden worden, ook al betere benen hebben dan die op stal gehouden worden (manege/fokbedrijven)..?
maar de botten blijven dacht ik wel hetzelfde. wat voor ras ook, en wat voor grond ze ook leven.toch?
en die benen dan, die nog lang niet volgroeit zijn. ik snap het soms ook niet helemaal meer hoor...
ik vind 21 trouwens tegen oud aan, maar nog niet stokoud. ik rijd op een paard van 28 nog zo fit als een hoentje. maar 28 vind ik wel echt oud!!
detour nuttige info. dus zou je misschien dan ook kunnen stellen, dat gemiddelde rassen, als die 24/7 buiten gehouden worden, ook al betere benen hebben dan die op stal gehouden worden (manege/fokbedrijven)..?
maar de botten blijven dacht ik wel hetzelfde. wat voor ras ook, en wat voor grond ze ook leven.toch?
Bas_1988 schreef:FahyaFemke schreef:een JAARLING beleren??
nou denk het niet want net als bij mensen als ik bv elke dag een berg moet beklimmen van jong af aan dan groeien mijn botten anders dan als ik elke dag hier in hengelo lekker chill op de fiets zit. laats hoorde ik btw van iemand dat ze O benen had van paard rijden toen begon ik effies te laggen en zij ik jij zit zeker al vanaf kinds af aan op een paarddan gebeurd dat sneller want neem je die houding aan. kweet niet hoor maar denk ik zo dat het bij een paard als hij echt op een heuvel staat dat hij dan ook anders groeit en zijn benen ook anders hout.
VivaLaVida schreef:Minder slijtage in de benen maar ook minder sterk beenwerk misschien...
Ik rijd zelf niet in de draf of rensport maar wij beleerden de paarden onder het zadel als ze er goed genoeg uitzagen
de een op zn 3e maar een ielig ding daar wachtten we gewoon mee
heb zelf nu een bijna 3 jarige en ben begonnen met zadel+hoofdstel en af en toe eens aan de longe. Niks mis mee hoor.
Bas_1988 schreef:VivaLaVida schreef:Minder slijtage in de benen maar ook minder sterk beenwerk misschien...
Ik rijd zelf niet in de draf of rensport maar wij beleerden de paarden onder het zadel als ze er goed genoeg uitzagen
heb zelf nu een bijna 3 jarige en ben begonnen met zadel+hoofdstel en af en toe eens aan de longe. Niks mis mee hoor.
jah dat bedoelde ik dus ook als je nou geen ervaring op dat gebied hebt gewoon pas beginnen als hij goed geformd is
VivaLaVida schreef:Minder slijtage in de benen maar ook minder sterk beenwerk misschien...