vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 22:27

Hallo,

Ik dacht laat ik mijn vraag eens aan jullie draf en ren sporters vragen, jullie zijn toch de mensen die in de practijk werken met jonge ingereden dieren.

Op heel bokt staat te lezen... paarden inrijden voor drie jaar, slecht slecht en slechter... Ze zijn pas uitgegroeid als ze 6 zijn, ieder jaar dat je wacht met inrijden is aan het eind van het leven in 3 voud er bij aangeplakt.

In de rensport is het toch wel algemeen bekend dat de paarden met soms 2 jaar al ingereden worden... geen dressuur natuurlijk maar veelal rechte stukken. De meningen zijn duidelijk verdeelt over de leeftijd dat men een paard in mag rijden.

Maar is het in de practijk echt zor zoveel slijtage optreed zoals men in theorie beweert? Leeft een jong ingereden paard minder lang? Hebben jong ingereden paard later rug problemen?

ik zou graag van mensen uit de practijk ervaringen horen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:36

Interessant, ik ga dit topic volgen, want ik had vroeger dravers verzorgd en ik vond altijd dat ze veels te vroeg aan het werk gezet wordt.

Helaas, mijn eigen ervaringen bij deze verzorgdravers, is dat ze vroeg kapot zijn gereden, 1 merrie was al met 5 jaar totaal kapot aan de voorbenen, en nog gingen ze ermee rotzooien en klooien met allerlei soorten beslagen en het toppunt was dat de hoefsmid gedwongen werd door de eigenaar om het paard aan de voorijzers de hielen zo hoog te zetten dat het paard heel hoog in de hakken stond, en dan gingen ze ermee trainen en koersen wat natuurlijk voor geen meter ging, werd dat paard toegesnauwd ook en onverzorgd totaal natbezweet in de box gezet na een training in hilversum en kwaad dat ik was, ze moest afgespoeld en afgestapt worden maar nee dat mocht niet, want hij was kwaad op haar omdat ze niet goed liep, zooooo erg vond ik dat bah, alsof ze er wat aan kon doen?????? ze is ook maar kapot/verkeerd getraind door hem.

ze is uiteindelijk wel erg oud geworden en is fokmerrie, gelukkig maar, want het is een goed en lief paard.

En er waren ook meer paarden op zelfde stallen en die waren allemaal met 2 jaar getraind en klaargestoomd voor het koersen, ze deden het niet lang, in de sport en mankeren er nogal wat aan de benen en of aan de rug en of weer een ander kwaaltje, door overbelasting enzo, dus nee ik ben er niet voor.

En ik kom er nooooooooooooit meer, ik zie teveel ellende in de draverswereld, in ieder geval wel op deze stallen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:35

Dan heb je duidelijk bij een verkeerde trainer gezeten... Wij hebben verschillende Dravers gehad die als jaarling beleerd zijn en als tweejarige gekoerst hebben. Als je het met beleid doet kunnen ze het best doen. Mijn eigen merrie hebben we zelf als jaarling beleerd en is als tweejarige aan het koersen gegaan. Ze is als 4 jarige gestopt vanwege wisselende resultaten en ze was te stressig. Ze heeft in tussentijd een veuelen gehad en ik rij er nu endurance mee. Point is ook als jaarling beleerd maar heeft niet als tweejaige gekoerst. Hij koerst nu nog steeds (is 8 jaar nu) en heeft nog nooit een blessure gehad.
Het ligt er gewoon erg aan hoe je het doet. Je kan elk paard kapot rijden als je wilt. Niet alles is koersgerelateerd, je hebt ook nog zoiets als erfelijkheid.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:43

Citaat:
In de rensport is het toch wel algemeen bekend dat de paarden met soms 2 jaar al ingereden worden...

Engelse volbloeds worden vaak met hun 1,5 al ingereden, omdat ze met hun 2 al moeten koersen.
En ja.... ik heb een hoop volbloeden gezien die last hadden van artrose in de benen.. en die dieren waren niet eens zo oud. Ook merkte ik dat er paarden last kregen van hun rug..

Uppojono

Re: vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:52

Ik heb ook een Engels Volbloed die op de renbaan heeft gelopen, en weet niet wat jullie oud vinden, maar ze is nu 21 jaar en eigenlijk echt af. Rij haar nu ook al een tijd niet meer, eerst af en toe nog een buitenritje, maar nu loopt ze zo slecht, dat dat eigenlijk ook niet meer kan. Vanaf haar 15e begon ze echt slechter te worden, ook artrose. Ze was eerst aangekocht als lespaard, toen ze een jaar of 7 was, en dat kon ze toen al niet meer aan. Toen wij haar hebben overgenomen, ging het dus eerst een aantal jaar goed, maar werd dan ook nooit echt hard aan het werk gezet. En toch is ze nu zo versleten. Nu mag ze gelukkig bij mij oud worden, maar anders was ze waarschijnlijk al op haar 15e bij de slacht beland..

Dus, ik ben geen voorstander van het vroege inrijden..

Bas_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:22

wil net zeggen dat ligt totaal aan het soort en hoe je er mee omgaat doe je het rustig en op een goeie manier dan heeft het er later helemaal geen last van. altans dat zeggen sommigen maar ik zie ook sommigen staan dan denk ik die mensen moeten zig dood schamen arme paarden:(

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:25

hangt vand e training af, als dat met beleid gaat kunnen twee jarigen die koersen puntgaaf oud worden.
maar nogmaals met beleid. rechtuit, korte afstanden, weinig gewicht, veel beweiging, goede voeding.
Wat wel boeiend is; De peesaanhechtingen bij paarden die in Ierland en Engeland opgroeien zijn sterker doordat ze in de heuvels lopen en heel andere gewassen ter beschikking hebben, meer mineralen etc, dat maakt hun beenwerk eigenlijk al taaier dan bij de gemiddelde KWPN-er in NL die de eerste jaren gedeeltelijk in de opfok in een grote stal slijten.

Bas_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:29

detour schreef:
hangt vand e training af, als dat met beleid gaat kunnen twee jarigen die koersen puntgaaf oud worden.
maar nogmaals met beleid. rechtuit, korte afstanden, weinig gewicht, veel beweiging, goede voeding.
Wat wel boeiend is; De peesaanhechtingen bij paarden die in Ierland en Engeland opgroeien zijn sterker doordat ze in de heuvels lopen en heel andere gewassen ter beschikking hebben, meer mineralen etc, dat maakt hun beenwerk eigenlijk al taaier dan bij de gemiddelde KWPN-er in NL die de eerste jaren gedeeltelijk in de opfok in een grote stal slijten.

hmm intresand da wist ik nog niet best grappig zo weer wat geleerd haha

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:34

een JAARLING beleren??

wat houdt dat dan in. er op rijden al? of met karretje?
en die benen dan, die nog lang niet volgroeit zijn. ik snap het soms ook niet helemaal meer hoor...

ik vind 21 trouwens tegen oud aan, maar nog niet stokoud. ik rijd op een paard van 28 nog zo fit als een hoentje. maar 28 vind ik wel echt oud!!

detour nuttige info. dus zou je misschien dan ook kunnen stellen, dat gemiddelde rassen, als die 24/7 buiten gehouden worden, ook al betere benen hebben dan die op stal gehouden worden (manege/fokbedrijven)..?

maar de botten blijven dacht ik wel hetzelfde. wat voor ras ook, en wat voor grond ze ook leven.toch?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:38

Hangt idd van de training af, van het ras en van het doel. Dresuur rijden met een 2 jarig paard is veel zwaarder dan stukken rengalopperen en in de verlichte zit zitten. Met dressuur zit je vooral door, en met hardgalopperen (of rennen) zit je meestal in de verlichte zit, dus veel minder gewicht en meegaan in de bewegingen van het paard.

Verder hangt het ook erg van het ras af, een Irish Hunter zou het beter aankunnen dan bijv. een Ijslander, die vanaf zijn 5e pas ingereden mag worden. En hoelang er word gereden. Een jong paard zou geen 1 uur perdag vol houden zonder schade aan te richten. Rond de 4x per week zou veel beter zijn.

Bas_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:39

FahyaFemke schreef:
een JAARLING beleren??

en die benen dan, die nog lang niet volgroeit zijn. ik snap het soms ook niet helemaal meer hoor...

ik vind 21 trouwens tegen oud aan, maar nog niet stokoud. ik rijd op een paard van 28 nog zo fit als een hoentje. maar 28 vind ik wel echt oud!!

detour nuttige info. dus zou je misschien dan ook kunnen stellen, dat gemiddelde rassen, als die 24/7 buiten gehouden worden, ook al betere benen hebben dan die op stal gehouden worden (manege/fokbedrijven)..?

maar de botten blijven dacht ik wel hetzelfde. wat voor ras ook, en wat voor grond ze ook leven.toch?

nou denk het niet want net als bij mensen als ik bv elke dag een berg moet beklimmen van jong af aan dan groeien mijn botten anders dan als ik elke dag hier in hengelo lekker chill op de fiets zit. laats hoorde ik btw van iemand dat ze O benen had van paard rijden toen begon ik effies te laggen en zij ik jij zit zeker al vanaf kinds af aan op een paard :P dan gebeurd dat sneller want neem je die houding aan. kweet niet hoor maar denk ik zo dat het bij een paard als hij echt op een heuvel staat dat hij dan ook anders groeit en zijn benen ook anders hout. :o

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:41

FahyaFemke schreef:
een JAARLING beleren??

Tsja, de pezen en de aanhechtingen blijken sterker te zijn dan bij ons beestjes op ons gecultiveerde landje. of de botten harder zijn weet ik niet; wel komen breuken bij paarden die racen veel meer voor dan bij de dressuur. maar het beenwerk is vaak keihard en mooi droog. De trainer waar ik voor werkte was bepaald geen prutser.
was een dier te juveniel, deed het te jong aan? Dan ging het nog op het land en werd het later weer gepakt. *D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:42

Een jaarling beleren ja :+ Die van ons (dravers) worden als jaarling beleerd. Dat wil zeggen: tuigje erop, eerst aan de hand en daarna voor de kar. Alles rustig aan. Ze worden dan een paar weken doorgetraind, misschien 6-8 weken in totaal en komen dan weer naar huis.
Ik stuur je wel even een link. :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:44

Volgens mij is het toch echt onmogelijk om jezelf lichter te maken ook al zit je in de verlichte zit het paard heeft nog steeds hetzelfde gewicht mee te dragen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:45

Helaas ken ik meerdere 'jonge harde werkers' die niet ouder dan 14 hebben mogen worden.

Het zijn drie paarden die ik heb gekent, en helaas is gister de 3e overleden.

Alle drie waren het dravers, van jongs af aan al op de baan, later verkocht als recreatie paardje. Maar toch kan je een draver van 10 niet vergelijken met een 'normaal' paard van 10. Je ziet echt verschil, in bewegen en doen. Ook de uitstraling ziet er heel anders uit. Dravers worden gewoon heel snel oud.

Bij de eerste twee die ik heb gekend, was slijtage het gevolg van het overlijden. Ze konden niet normaal meer lopen, je zag ze met de dag minder vrolijk rond stappen.

Helaas heb ik jou stelling dus moeten beandwoorden met een Ja.
Ik wil niet zeggen dat alle 'dravers' zo zijn, om een discussie te voorkomen.

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:47

FahyaFemke schreef:
een JAARLING beleren??

Minder slijtage in de benen maar ook minder sterk beenwerk misschien...
Ik rijd zelf niet in de draf of rensport maar wij beleerden de paarden onder het zadel als ze er goed genoeg uitzagen :)
de een op zn 3e maar een ielig ding daar wachtten we gewoon mee :)
heb zelf nu een bijna 3 jarige en ben begonnen met zadel+hoofdstel en af en toe eens aan de longe. Niks mis mee hoor.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:50

Bas_1988 schreef:
FahyaFemke schreef:
een JAARLING beleren??

nou denk het niet want net als bij mensen als ik bv elke dag een berg moet beklimmen van jong af aan dan groeien mijn botten anders dan als ik elke dag hier in hengelo lekker chill op de fiets zit. laats hoorde ik btw van iemand dat ze O benen had van paard rijden toen begon ik effies te laggen en zij ik jij zit zeker al vanaf kinds af aan op een paard :P dan gebeurd dat sneller want neem je die houding aan. kweet niet hoor maar denk ik zo dat het bij een paard als hij echt op een heuvel staat dat hij dan ook anders groeit en zijn benen ook anders hout. :o

jij denkt dus dat een paard aan een dijkwei scheef groeit
Dat is niet waar hoor. En iemand met Obenen, heeft verkeerd staande botten. dus die groeien wel anders, maar das nie echt gezond! Daar doel ik dus eigenlijk op, dat te vroeg inrijden kan leiden tot verkeerde groeiingen. lijkt mij.

dat de botten anders groeien ben ik niet zo zeker van. Pezen en spieren a la, maar botten... Als iemand daar een goede bron voor mij heeft ben ik overtuig, maar niet zo van ik denk stellingen. En dan doel ik dus, anders groeiende botten in een GOEDE zin.
dus niet o benig want dat is niet goed. De benen staan bij de meeste mensen niet voor niks RECHT. Mensen met o-benen hebben vaak last van de knieen of enkels nietwaar?

swift je kunt je indd niet lichter maken, dat is onzin. Je zit met je gewicht OP het paard, het is onmogelijk je gewicht ineens lichter te maken. Als dat zou kunnen zou ik op de weegschaal gaan staan en laten zien dat ik aan het afvallen ben terwijl dat dus niet waar is! dat zou mooi zijn

Bas_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:50

VivaLaVida schreef:
Ik rijd zelf niet in de draf of rensport maar wij beleerden de paarden onder het zadel als ze er goed genoeg uitzagen
de een op zn 3e maar een ielig ding daar wachtten we gewoon mee
heb zelf nu een bijna 3 jarige en ben begonnen met zadel+hoofdstel en af en toe eens aan de longe. Niks mis mee hoor.

jah dat bedoelde ik dus ook als je nou geen ervaring op dat gebied hebt gewoon pas beginnen als hij goed geformd is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:56

Bas_1988 schreef:
VivaLaVida schreef:
Ik rijd zelf niet in de draf of rensport maar wij beleerden de paarden onder het zadel als ze er goed genoeg uitzagen

jah dat bedoelde ik dus ook als je nou geen ervaring op dat gebied hebt gewoon pas beginnen als hij goed geformd is

ookal heb je wel ervaring.. :+ mensen beginnen altijd te gillen oooohh hij is nog geen 3!! terwijl ze zelf op een vreselijk ielige 3 jarige gaan zitten..
zo hypocriet is dat!
Met een sulky erachter heb ik weinig ervaring mee maar het interesseert me wel heel erg!

Bas_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:00

VivaLaVida schreef:

jah dat bedoelde ik dus ook als je nou geen ervaring op dat gebied hebt gewoon pas beginnen als hij goed geformd is[/quote]

ookal heb je wel ervaring.. :+ mensen beginnen altijd te gillen oooohh hij is nog geen 3!! terwijl ze zelf op een vreselijk ielige 3 jarige gaan zitten..
zo hypocriet is dat!
Met een sulky erachter heb ik weinig ervaring mee maar het interesseert me wel heel erg![/quote]

ik heb verder helemaal geen ervaring ik leer het van een topper van een vriendin van mij :D suusie :o die geeft mij ook wel advies enzo vet lief. haha ik ben btw een jongen even dat je het weet he:P kheb nooit een leuk paard gehad jammer hoor |( maarjah wat niet is komt mischien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:03

geeft niks dat je een jongen bent hoor :+
Idd jammer wat wat niet is kan nog komen he!! haha

Akaylaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:37

Dravers en volbloed worden er ook op gefokt om vroeg rijp te zijn en zijn ook daadwerkelijk eerder rijp dan bv een kwpner volbloed beleren zijn heel licht !!!
Er wordt bij de meeste stallen wel met heel veel verstand met die paarden omgegaan

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:14

Ik snap niet waar iedereen zich zo druk om maakt. Het gaat er niet om op welke leeftijd een paard begint met werken, maar de manier waarop en door wie.

Onze Moqui (nu 13 jaar) is ook als jaarling beleerd, koerst al vanaf zijn 2e en nu nog. Zijn benen zijn puntgaaf en hij heeft helemaal nergens last van.

En dat vroege beleren heeft zo zijn voordelen... OCD, Spat en hoefkatrolontsteking zul je uiterst zelden zien bij een volbloed. Dit ontwikkelt zich namelijk doordat paarden tussen 4 en 6 jaar ineens te zwaar belast worden. Typische rijpaardenkwalen dus.

Overigens... dat beleren aan de longe, dat wordt bij ons nooit gedaan. Dat is juist vreselijk belastend voor een paard: een cirkel lopen met gewicht op zijn rug....

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:04

idd saintaissa, ik vraag me ook nog wel eens af waarom zo'n topic precies word geopend, maargoed. Ik hoor iedere keer weer de verhalen van: dit paard is vroeg beleerd, en zo vroeg overleden, alsof dat dus de oorzaak is,
kan het niet een andere reden hebben? zoals de overgang van werk? artrose en dergelijke komt vaker voor, maar de jonge leeftijd van overlijden kan vele meerdere redenen hebben ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:24

Ik vind het onzinnig, dat volbloeds en dravers vroegrijp zijn, ze worden wel vroegrijp in hun hoofd, doordat ze al zo vroeg van alles moeten leren en meemaken en doen.

Maar lichamelijk??? nee hoor, niks ervan, is gewoon nog in de groei hoor, gewoon net als de andere rassen.