2 jarigen koersen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

2 jarigen koersen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:43

Is er al eens onderzoek gedaan naar de paarden die als 2 jarigen koersen hebben gelopen? Hoeveel er daarvan lang doorlopen?
Of andersom, of de paarden die tot op latere leeftijd doorkoersen ook als 2 jarige al liepen of pas later ingezet werden.
Ik ben niet op zoek naar de uitzondering op de regel, maar ik ben benieuwd of er een bepaalde regelmaat in te vinden is.

Verder vraag ik me af of de 2 jarigen koersen in de drafsport ook omstreden zijn met voor- en tegenstanders of dat het algemeen als normaal wordt beschouwd. Een beetje net als verrichtingsonderzoeken en Pavo cups voor 3 jarige rijpaarden, die zijn eigenlijk ook vroeg maar worden wel algemeen geaccepteerd. Zolang er met beleid en verstand met de paarden omgegaan wordt hoeft dit niet negatief te zijn.

Mijn vriend heeft een draver van 2 jaar die in training staat en ik kijk er natuurlijk heel anders tegenaan. Ik beschouw mijn paarden tot een jaar of 5 als jong en probeer ze goed voor te bereiden op een werkzaam leven vanaf hun 5e tot 20e ongeveer, al verkoop ik ze soms op jongere leeftijd. Bij dravers is het na een jaar of 10 wel gebeurd in de sport, en vaak eerder.
Groeischijven van oa pijpbeen zie je bij 1,5 jarige paarden nog zitten en volgens mij zijn knieen e.d. pas na 2,5 jaar toe aan belasting.
De draver van mijn vriend staat op een goede stal, hij loopt nog niet vaak en ook niet intensief en gaat waarschijnlijk pas in het najaar koersen. Daar heb ik geen problemen mee, maar als hij deze zomer al koersen zou lopen als krap 2 jarige dan is dat voor mijn gevoel erg vroeg. Nu heb ik geen verstand van de drafsport, maar ik weet wel dat een aantal veeartsen goed werk hebben aan het inspuiten van gewrichten e.d. bij dravers. Ik wil mijn mening niet baseren op vooroordelen dus ik ben benieuwd hoe er hier over gedacht wordt.

Wat is nu wijsheid? Nog een half jaartje bewaren of kan koersen met beleid op 2 jarige leeftijd geen kwaad?

classic_life

Re: 2 jarigen koersen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 02:11

je begint hier een discussie die altijd weer terug komt in wat voor rentopic dan ook... mensen die er niet van houden omdat het niet goed is voor de botten, groeischijven ect ect.
Het paard geeft het zelf aan wanneer hij er klaar voor is, dat kan zijn als 2 jarige of 3 en soms heb je ze zelf als 4 jarige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 02:32

Er is op de Waiboerhoeve een keer een onderzoek gedaan naar belasting op jonge leeftijd en de paarden die al jong werden getraind (niet onder het zadel overigens maar op de loopband en verder los moesten springen) kwamen eruit als beste in de test.
Verder is het zo dat op tweejarige leeftijd de pezen nog enigszins trainbaar zijn, daarna niet meer.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 08:22

Ieder paard afzonderlijk. Het ene paard 'loopt zich dood' omdat het constant wil wat mensen van hem/haar vragen. Die paarden moet je beschermen tegen zichzelf. Andere paarden geven duidelijker grenzen aan en gaan járen mee in de sport.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:00

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:11

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:04

[***] schreef:
Bij dravers is het na een jaar of 10 wel gebeurd in de sport, en vaak eerder.

Klopt, maar vaak niet om medische redenen. Merries mogen t/m hun elfde koersen, hengsten en ruins t/m hun 14e. Op die manier kan gestimuleerd worden dat merries eerder de fokkerij ingaan. Veel paarden redden het niet tot die leeftijd, niet omdat ze kapot zijn, maar vaak omdat ze op winsom staan. Koersen worden uitgeschreven in een bepaalde winsomklasse. Als je een paard heb van 8 jaar oud die nu 20.000 euro verdiend heeft, zijn er koersen tot 20.000, tot 30.000 en vrije, zonder winsom. Maar de paarden die hierin meelopen zijn vaak jonger, hebben grote bedragen in de klassiekers verdiend. Dan kom jij met je oudere paard, je weet misschien nog plaatsgeld mee te pakken, maar veel winnen zal niet meer. Een tweede plaats is meestal iets van 200 euro, 3e 100, 4e 50. Als je bedenkt dat het zo'n 500 euro per maand kost om een paard in training te zetten, moet je wel heel gek zijn wil je voor dat geld mee blijven koersen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:12

[***] schreef:
Is er al eens onderzoek gedaan naar de paarden die als 2 jarigen koersen hebben gelopen? Hoeveel er daarvan lang doorlopen?
Of andersom, of de paarden die tot op latere leeftijd doorkoersen ook als 2 jarige al liepen of pas later ingezet werden.
Ik ben niet op zoek naar de uitzondering op de regel, maar ik ben benieuwd of er een bepaalde regelmaat in te vinden is.

Naar het bovenstaande was ik dus specifiek benieuwd. De discussie op zich vind ik niet interessant, ik ben nieuwsgierig wat er in de praktijk te bewijzen is. Dat moet toch ergens op te zoeken zijn? Als paarden die als 2 jarige veel prijzen winnen doorgaans lang presteren zal het geen kwaad kunnen.
Andersom, als blijkt dat het niet zo is en de paarden die langer presteren niet als 2 jarige gekoerst hebben dan zou dat voor mij een teken zijn om onze draver niet als 2 jarige te laten lopen, en anders wel.

Suleilitha: als je denkt dat het onderzoek op de Waiboerhoeve zo beknopt kan worden samengevat dan heb je het verkeerd gelezen (of niet gelezen en je hebt alleen de klepel horen luiden). De voorsprong was alleen te merken bij 3 jarige paarden, de andere groep die niet getraind was haalde de trainingsachterstand als 4 jarige in en er was geen verschil meer.
Overigens is dat onderzoek gestopt toen de paarden 5 jaar oud waren en zijn er dus geen gevolgen/resultaten op de lange termijn bekend. Het is in ieder geval zeker geen argument om 2 jarigen te trainen, integendeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:15

Janne, ik heb geen bron bij de hand, het heeft in de jaren 80 uitvoerig in de Strengen gestaan, daar weet ik het nog van en verder weet ik dat alle paarden die daar aan het onderzoek hebben meegedaan, zijn gedood om de benen te kunnen determineren. Het zou kunnen zijn dat jij en ik het beide over twee verschillende onderzoeken hebben, de paarden waar ik het over heb zijn in ieder geval geen vijf jaar geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:04

Ik ken het onderzoek, jumpex, maar dat is uit de jaren negentig en daar is gewoon een boek van te bestellen bij de universiteit en volgens mij ook bij mediaboekservice. Die paarden zijn verkocht als sportpaard toen ze 5 jaar waren. Om benen te beoordelen hoef je ze namelijk niet te slachten, daar heb je rontgen en scans voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:06

Waar ik op doel was niet in de jaren negentig maar in de jaren tachtig Janne, en de dieren die meededen aan het onderzoek zijn allemaal afgemaakt. Het gaat dus om een eerder onderzoek. Ik meen dat het ergens rond 1986 was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:07

Dat is dan allang achterhaald, dan kan je beter het boek van het volgende onderzoek lezen. Is een aanrader.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:57

Weet je wat mij nou zo verbaasd...kinderen gaan immers ook naar kleutergym op school etc. en sowieso zijn er gym en sportlessen tot nou wanneer je van school gaat in weze.
Je mag mens en paard niet vergelijken, maar als je kijkt naar wat een draver aan lichamelijke arbeid verricht op de dag en naar opgroeiende kinderen, die worden ook niet geremd in hun groei, sterker nog ze ontwikkelen sterker en beter.
Dravers en renpaarden hebben simpel kort werk. Trainers zien wel of een paard het lichamelijk en geestelijk aan kan.
Ik vind het rotter om te zien dat een rijpaard z oefeningen kan op z'n derde levensjaar.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:03

wij hebben een 4 jarige draver en hij komt binnenkort voor het eerst uit,sommige paarden kunnen het werk beter aan als de andere,het is niet bewezen,dat als je een 2 jarige start,dat slechte gevolgen heeft voor het paard,maar zelf hou ik er niet zo van,want toch word er veel van een 2 jarig paard gevraagt,omdat er in die leeftijd met een goed paard ook veel te verdienen valt,uit ervaring zeg ik,2 jaar is gewoon te jong,bij ons gingen ze al wel voor de kar(beetje bekijken of het paard talent heeft),maar dan zo snel mogelijk weer het land in!3 jaar is een mooie leeftijd(die van ons is groot en ziek geweest)maar hij had al wel wat eerder aan het werk gekunt.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:39

ik blijf zeggen, het ligt aan het paard, zijn ontwikkeling en karakter.. ik ben nu bezig met de 2jarigen, vandaag weer eentje ingebroken, je ziet snel of je paard lichamelijk en geestelijk klaar is ofniet, zo hebben we er een paar, die zijn ingebroken en weer het land in .

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:43

Een van mijn dravers is op zijn tweede begonnen met koersen.
Dat heeft hij gedaan tot zijn negende en hij is sinds een aantal maanden bij mij als rijpaard.
Ik vind hem niet anders zijn stal uit komen lopen of bewegen dan mijn andere dravers.
Hij loopt rad en ook wanneer we langere tijd op het harde draven blijft hij goed.

Denk persoonlijk dat het weinig uitmaakt of een paard op jonge of oudere leeftijd koerst.
Het hangt simpelweg van het paard af.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:07

Ja, idd. Het ligt echt aan het paard. De ene is er wel al klaar voor en de ander nog niet. En dat merk je vanzelf, als je je paarden goed kent en goed in de gaten houd.Net als het ras, het ene ras is sneller klaar dan het andere. Als je bijv. kijkt naar een IJslander, die is nog later pas klaar om te worden beleert: op IJsland beginnen ze daar pas mee als ze 5 zijn.
Ik heb geen idee of er ooit onderzoek naar gedaan is, blijkbaar wel dus als ik dit zo lees.

Woogy, ik zat er net aan te denken. Een turnster of een atleet presteert ook al op hoog niveau voor ze volgroeit is. Waarom vinden we het voor mensen zo normaal, en voor paarden niet? Ze zijn erop gefokt, en er wordt rekening gehouden met ze tijdens de training en tijdens de koersen. Behalve dat ze een klein gewicht moeten trekken of tillen, is het niets anders dan ze in de wei zouden doen: lekker rennen om het hardst. Iets wat ze als tweejarige veel vaker doen dan wanneer ze volwassen zijn want dan hebben ze het te druk met andere dingen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:24

kekavo schreef:
Woogy, ik zat er net aan te denken. Een turnster of een atleet presteert ook al op hoog niveau voor ze volgroeit is. Waarom vinden we het voor mensen zo normaal, en voor paarden niet? Ze zijn erop gefokt, en er wordt rekening gehouden met ze tijdens de training en tijdens de koersen. Behalve dat ze een klein gewicht moeten trekken of tillen, is het niets anders dan ze in de wei zouden doen: lekker rennen om het hardst. Iets wat ze als tweejarige veel vaker doen dan wanneer ze volwassen zijn want dan hebben ze het te druk met andere dingen.

Om het dan nog niet te hebben over de reclame van geleide hondjes die als pup net van de moeder af al in 'training' gaan.

ik blijf erbij dat op drie en vier jarige leeftijd in de spring en dresuur sport in de top meedraaien lichamelijk zwaarder is dan wat dravers en renpaarden doen.
Daarbij moeten we blijven denken aan het feit dat de levensverwachting van een warmbloed rond de 8 jaar ligt en dat er elk jaar in verhouding meer rijpaarden(heb het nu niet over omgeschoolde koerspaarden maar de warmbloeds, pony's etc) overlijden aan blesures dan renpaarden en harddravers.

Er zijn niet voor niets zulke kleine veldjes bij de twee jarige koersen. Ze zijn er nooit allemaal klaar voor en er zijn er zat die het gewoon nog niet aankunnen. Een goede trainer ziet het verschil.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:58

En slechte trainers heb je in iedere sport.

Ik dacht wel eens gehoort te hebben, dat ook sommige westernpaarden al met 2 jaar onder zadel zijn? dat er ok al wedstrijden voor zijn in die sport? Ik weet niet zeker of het waar is, maar ik geloof dat ik wel eens iemand heb horen zeggen dat haar paard er toen nog niet klaar voor was, en dat ze het paard pas met haar derde jaar wilde laten starten.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:02

klopt in de western worden ze ook eind jaarling begin 2-jaar beleert voor de sport.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:06

Citaat:
Naar het bovenstaande was ik dus specifiek benieuwd. De discussie op zich vind ik niet interessant, ik ben nieuwsgierig wat er in de praktijk te bewijzen is. Dat moet toch ergens op te zoeken zijn? Als paarden die als 2 jarige veel prijzen winnen doorgaans lang presteren zal het geen kwaad kunnen.
Andersom, als blijkt dat het niet zo is en de paarden die langer presteren niet als 2 jarige gekoerst hebben dan zou dat voor mij een teken zijn om onze draver niet als 2 jarige te laten lopen, en anders wel.

Een van de best verdiende Nederlandse dravers allertijde Passing Renka liep van zijn 2e tot zijn 10e en gaat nu supergezond de fokkerij in. ik ben zelf geen voorstander van 2jarigen circuit, maar als de paarden er klaar voor zijn heb ik er niets op tegen

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 07:03

je ziet gewoon dat het verschilt per paard, er stonden bij mij 5 2jarigen waarmee ik 3 mnd terug mee aan het werk ben gegaan, 3 ervan(hengsten + een ruin) zijn al naar de andere stal in cairo, omdat ze klaar zijn voor het werk, een merrietje is nog niet klaar voor het werk, en daar rijd ik in alexandrie zon 3 dagen in de week mee, en nog een andere was gewoon niet klaar,en heb ik vorige week ingebroken, zo zie je het verschil

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:56

Leuk stukje om toe te voegen!!
Elf jarige Pesach boko heeft vanavond weer gewonnen, hij begon ook met koersen op z'n tweede levensjaar.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:57

Nog een beetje late reactie hierop:
Citaat:
Waar ik op doel was niet in de jaren negentig maar in de jaren tachtig Janne, en de dieren die meededen aan het onderzoek zijn allemaal afgemaakt.

Dit klopt niet, mijn eerste draver was een paard die aan dit experiment mee heeft gedaan in 1989 op de Waiboerhoeve, deze paarden zijn niet afgemaakt maar de drafsport ingegaan. Ik weet het natuurlijk niet van alle deelnemers, maar kan er zeker 5 noemen die later npg de sport in zijn gegaan.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:49

Overigens om de vergelijking met de mens even te verbeteren...
Veel jonge turnsters - HEEL VEEL - moeten afhaken wegens gezondheidsproblemen. De meeste vrouwelijke turnsters die vroeg zijn begonnen blijven KLEINER. Er ís dus weldegelijk een invloed.

Wbt de renpaarden ben ik niet tegen belasting op jonge leeftijd, wel wat tegen zware belasting. Daarom vind ik dit topic ook een interessante discussie. Het gaat inderdaad NIET over wat je ervan vindt, zoals meermaals werd gesuggereerd, maar wat de cijfers zeggen. En in een zo omstreden en zo grote tak van de sport moeten daar toch wel statistieken over bestaan?