Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Bij dravers is het na een jaar of 10 wel gebeurd in de sport, en vaak eerder.
[***] schreef:Is er al eens onderzoek gedaan naar de paarden die als 2 jarigen koersen hebben gelopen? Hoeveel er daarvan lang doorlopen?
Of andersom, of de paarden die tot op latere leeftijd doorkoersen ook als 2 jarige al liepen of pas later ingezet werden.
Ik ben niet op zoek naar de uitzondering op de regel, maar ik ben benieuwd of er een bepaalde regelmaat in te vinden is.
kekavo schreef:Woogy, ik zat er net aan te denken. Een turnster of een atleet presteert ook al op hoog niveau voor ze volgroeit is. Waarom vinden we het voor mensen zo normaal, en voor paarden niet? Ze zijn erop gefokt, en er wordt rekening gehouden met ze tijdens de training en tijdens de koersen. Behalve dat ze een klein gewicht moeten trekken of tillen, is het niets anders dan ze in de wei zouden doen: lekker rennen om het hardst. Iets wat ze als tweejarige veel vaker doen dan wanneer ze volwassen zijn want dan hebben ze het te druk met andere dingen.
Citaat:Naar het bovenstaande was ik dus specifiek benieuwd. De discussie op zich vind ik niet interessant, ik ben nieuwsgierig wat er in de praktijk te bewijzen is. Dat moet toch ergens op te zoeken zijn? Als paarden die als 2 jarige veel prijzen winnen doorgaans lang presteren zal het geen kwaad kunnen.
Andersom, als blijkt dat het niet zo is en de paarden die langer presteren niet als 2 jarige gekoerst hebben dan zou dat voor mij een teken zijn om onze draver niet als 2 jarige te laten lopen, en anders wel.
Citaat:Waar ik op doel was niet in de jaren negentig maar in de jaren tachtig Janne, en de dieren die meededen aan het onderzoek zijn allemaal afgemaakt.