Wanneer beleer je dravers en hoe weet je of ze er aan toe zi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wanneer beleer je dravers en hoe weet je of ze er aan toe zi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:22

Ik sta met mijn paarden op een entrainement stal.
Mijn paarden zijn geen dravers maar inmiddels heeft mijn zusje samen met haar vriend drie dravers in eigendom.
Nu hebben we weleens de discussie over het hoe en waneer beleren van het jonge spul.
Ik heb met mijn zusje een drie jarige ruin van ons beleerd onder het zadel en voor de wagen.
Het gaat dan niet om een draver maar om een Gelderse x Groninger type paard.
Als veulen liep hij wel eens met zijn moeder voor de wagen (hij hoefde natuurlijk niet te trekken maar liep gewoon mee) en als twee jarige liep hij als hand paard mee.
Nu is hij onder het zadel en dat ging allemaal heel goed.
Maar nu komt het dus, dit paard is een echte goedzak en doet gewoon weg alles voor je.
Je vraagt hij doet het, de kans is dan groot dat je een paard over vraagt en omdat ik zuinig op hem ben doe ik rustig aan.

Maar hoe zit het nu met dravers?
Ik hoor en zie vaak dat ze beleerd moeten worden met een jaar en dan met twee jaar gaan een aantal al koersen.
Voor mij als leek in de draf en rensport strookt dit niet met mijn idee over het beleren van paarden.
Nu weet ik dat dravers niet te vergelijken zijn met een Gelders paard of met een Groninger maar ze bestaan allebei wel uit een skelet dat zich naarmate ze ouder worden verder ontwikkeld.
Tot zover dan de overeenkomst Haha!

Wat ik mij dus afvraag is of het nou wel echt verantwoord is om een jaarling al een trainingsulky te laten trekken.
Nu weet ik dat die karretjes niet zo licht zijn als de wedstrijdsulky's dus vandaar mijn twijvels.
Ik maak namelijk veel mee dat dravers met drie jaar ingespoten worden in de gewrichten omdat er iets niet pluis is en tja als leek trek ik dan de conclussie dat dit komt door het te vroege beleren.
Maar ik kan het gewoon fout hebben vandaar ook dit topic.

Veel trainers zweren er bij dat dravers vroeg rijp zijn en dat het alleen maar voordelen heeft om ze zo vroeg te beleren.
Is daar ooit onderzoek naar gedaan? hoe weten ze nu zeker dat het geen nadelige gevolgen heeft voor de groei?

Ik zelf ben een recreatieve ruiter die met onze paarden ment en rijdt.
Ik vind het leuk om eens naar een koers te kijken vooral als het paard moet lopen van mijn zusje.
Je hoort mij de sport ook niet veroordelen, ik ben gewoon benieuwd wat het voor verschil zou geven als je een draver pas met twee jaar of drie jaar voor de kar zou zetten.
Dus ik zou zeggen brand maar los Vork

ruitje

Re: Wanneer beleer je dravers en hoe weet je of ze er aan toe zi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:56

Pfoe, ik zou zowiezo de zoekfunctie eens gebruiken, daar kom je een hoop verhitte discussies tegen over dit onderwerp Clown .

Oke, mijn idee: ik ben tegen 2 jarige koersen. Wij beleren de jaarlingen zo rond november, dan lopen ze tot en met maart 2 keer in de week 10 minuten voor de kar. Vervolgens gaan ze van maart tot september dag en nacht het land in, gaan weer twee tot 3 keer in de week iets langer voor de kar en dan zijn ze drie tegen de tijd dat ze echt elke dag aan het werk gezet worden.

Het verschil met ze beleren als ze drie zijn?
Ik denk dat ze dan lastiger te vormen zijn, ook denk ik dat het ergens wel goed is voor het beenwerk om rustig aan op te starten i.p.v. ze als driejarige ineens elke dag te gaan pakken.
En het grootste probleem: ons stamboek schrijft de wedstrijden zo uit dat er veel te verdienen is als twee en drie jarige, en daarna niet meer.... En helaas kunnen sommige mensen zich dan niet beheersen....

Het is trouwens absoluut een fabeltje dat er met alle paarden al als tweejarige gekoerst wordt, ik denk dat nog niet eens een kwart van de veulens als tweejarigen start? Ben wel benieuwd naar die cijfers eigenlijk Bloos Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:30

ruitje schreef:
Het verschil met ze beleren als ze drie zijn?
Ik denk dat ze dan lastiger te vormen zijn, ook denk ik dat het ergens wel goed is voor het beenwerk om rustig aan op te starten i.p.v. ze als driejarige ineens elke dag te gaan pakken.
En het grootste probleem: ons stamboek schrijft de wedstrijden zo uit dat er veel te verdienen is als twee en drie jarige, en daarna niet meer.... En helaas kunnen sommige mensen zich dan niet beheersen....

Het is trouwens absoluut een fabeltje dat er met alle paarden al als tweejarige gekoerst wordt, ik denk dat nog niet eens een kwart van de veulens als tweejarigen start? Ben wel benieuwd naar die cijfers eigenlijk Bloos Haha!

De zoek functie heb ik ook gebruikt maar dan stuit ik voornamelijk verhitte discussie waarin vooral verdedigend gereageerd wordt.
Ik mis de diepgang in deze onderwerpen, het is vooral het verdedigen van de sport w.b.t. de liefhebbers tegen over de mensen die eigenlijk de ballen de verstand hebben van dravers.

Ik zou willen weten of er onderzoeken zijn gehouden want de meeste trainers zweren bij het vroeg beleren van dravers.
Hoe zit dat nou?
Een draver groeit toch net als elke ander paard door tot zijn derde?
Andere rassen groeien zelfs door tot hun 6e levensjaar en daarmee laat ik het geestelijk even buiten beschouwing.

Er staan hier op stal een aantal mooie dravers en ook hier beginnen ze met beleren als ze een jaar oud zijn, allemaal rustig aan maar toch?
Het paard van mijn zusje is ik denk zo'n beetje de enige draver die nog niet is ingespoten.
Die heeft trouwens met drie jaar pas voor het eerst gekoerst.
De rest heeft eigenlijk allemaal wel het een of ander.
Tja dan ga je wel een beetje afvragen of dat een verband heeft met het vroege beleren.

Ik ben wel van mening dat hoe vroeger je begint een jong paard van alles aan te leren hoe meer profijt je daar uiteindelijk van hebt.
Die van ons (de niet dravers Haha! )lopen als veulen mee met mama langs de weg.
Wennen zo aan het verkeer en als ze braaf zijn gaat mama aangespannen of onder het zadel en het veulen loopt mee.
Als jaarling lopen ze dan nog steeds op deze manier mee en gaan als handpaard mee.
De ritjes duren niet langer dan een uur en worden alleen stappend uitgevoert.
Uiteindelijk als ze dan twee jaar zijn dan gaan ze in dubbelspan met de moeder of ander volwassen paard, ze leren een klein beetje kennis maken met de strengen en het sturen.
Als drie jaar staan ze dan uiteindelijk zelf voor de kar maar dan nog niet elke dag.
Ik ben er dan ook mega tegen dat er van die dressuur prikkers zijn die een drie jarig paard al dressuurmatig gaan trainen in een rijbak.

Kortom ik vind het dus best wel goed dat dravers al zo vroeg kennismaken met het sturen en het tuig.
Maar het trekken van de kar daar heb ik wel vraagtekens bij.
Maar dat heb ik nu inmiddels wel laten blijken.
Groeien dravers lichamelijk sneller dan andere rassen? of is het karakter dermate heet dat ze niet te stuiten zijn als ze later beleerd worden?

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:35

Tsjjaa, ik weet niet zoveel van dravers en hun skelet.. Maar ik zou zeggen: Laat het paardje nog even jong zijn...!?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:57

Mag je voor de grap even gokken hoe oud deze is:
Afbeelding

Wij beleren of laten ze beleren als jaarling. Ze wordt bekend gemaakt met het tuig en rustig getraind, een paar keer in de week. Dan komen ze weer thuis en kijken we als tweejarige weer. Dan wordt er wat verder getraind. Onze nu tweejarige heeft vorig najaar in training gestaan, in de winter is ze weer thuis gekomen en ze staat nu net een paar maanden weer in training. Er wordt nu bekeken of ze klaar is om als tweejarige te starten. Zo niet, dan komt ze weer naar huis en proberen we het volgend jaar weer.
Mijn eigen merrie (moeder van de tweejarige) kochten we als jaarling op de veiling, met nog een jaarling. Die van mij hebben we zelf beleerd en getraind en is als tweejarige gestart. Als dierjarige ook nog en als vierjarige is ze onder de hengst gegaan. Koersen lag haar gewoon niet. De andere is wel beleerd maar thuisgekomen, die was er niet klaar voor. Hij is al driejarige voor het eerst gestart. Hij is nu 7 en is blijft goed, hij is nog niet op zn top. Hij heeft een record van 1.15,5 is 75x gestart, heeft 13 overwinningen en werd afgelopen zaterdag nog tweede. Hij is nooit ingespoten, heeft nooit iets gehad. Mijn eigen merrie ook niet. Mijn vorige draver niet en zijn moeder ook niet, eigenlijk volgens mij nooit een van onze paarden, en we hebben er nogal wat gehad Clown

Waarom ze in Nederland vroeg starten is denk ik omdat er als driejarige het meest te verdienen valt. Dan zijn de klassiekers met het 'grote' geld. Als je als tweejarige start hebben ze alvast wat koersen in de benen en dus al wat ervaring, dat scheelt wel als je als driejarige met de klassiekers mee wilt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:00

Wendy: Het paard waar je een foto van plaatst leek mij in eerste opzicht twee jaar maar in je profiel zag ik dat dit paard een jaarling is.
Voor dit paard betekend het dat ie snel groeit maar ook nog in de groei zit.
Dit constateer ik doordat het paard op de foto overbouwd lijkt.

Het is leuk om te weten hoe het bij jullie gaat maar ik mis eigenlijk de reden.
Waarom beginnen jullie dravers als jaarling al te trainen?
Wat is de meerwaarde als je een draver als jaarling al beleerd voor de kar?

Ik kan me voorstellen dat je zegt het is beter om geleidelijk aan te beginnen met trainen dan in 1x met drie jaar volop aan het werken te zetten.
Geef ik liefhebbers van de draver groot gelijk in.
Maar in mijn optie zou ik dan pas met 3 jaar geleidelijk aan beginnen Bloos

Veel kwpn'ers (en andere rassen) gaan kapot doordat ze te vroeg zo aan het werk gezet worden.
Je krijgt dan blessures door te vroeg werken en anders is er een erfelijke oorzaak.
Helaas zijn er nou eenmaal amazones en ruiters die niet kunnen wachten en die een paard met drie jaar al volop aan het werk zetten. (Vind ik erg slecht Boos! )
Waarom zou het voor dravers niet gelden dat ze eerder versleten zijn zeg maar?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:17

Het ligt er wel aan hoe je een paard traint. Onze tweejarige bijvoorbeeld, die heeft vorige winter alleen maar rustig rondjes gelopen voor de kar, niets intensiefs. Dat noem ik ook geen trainen, dat is gewoon beleren. Een paar maanden thuis en daarna bij een andere trainer in training, daar is ze ook eerst weer rustig aan gewerkt, pas na een maand of 3 gaan ze beginnen met intervallen, voor die tijd alleen maar rustig aan. Ik denk wel dat het scheelt of je het zo doet of dat je meteen hard aan de slag gaat en ook snelwerkt. Ik kan je wel een linkje geven over hoe ik het niet wil Nors opkijken Pb je wel even.

Het paard op de foto gaat ook zeer waarschijnlijk niet als tweejarige koersen, daar is ie te groot voor. Hij heeft meer tijd nodig.

De meerwaarde vind ik dat het rustiger gaat. Ik beleer ze liever als jaarling dat er met tussenpozen wat gedaan wordt dan dat je ze laat staan tot ze drie jaar zijn en dat ze dan ineens iets moeten doen. Zo zijn ze al bekend met het werk en hoef je alleen nog maar conditie te trainen. Dat ze als tweejarige koersen is niet mijn beslissing maar die van mijn vader Knipoog Die wil wel met de klassiekers mee doen en als je als tweejarige een paar keer gestart bent, scheelt dat toch in de ervaring.

Een groot deel van de Dravers is trouwens niet versleten als ze stoppen met koersen, maar kan gewoon niet meekomen. Er zijn zat liefhebbers die het leuk vinden om gewoon mee te rijden, die het niet uitmaakt of ze geld winnen of niet, maar er zijn ook veel eigenaren die toch wel graag wat willen winnen. Aangezien je er toch elke maand zo'n 500 euro aan trainingskosten aan besteed.
Zo'n paard als Point is bijvoorbeeld heel leuk en 18.000 klinkt erg veel, maar als je uitrekent hoeveel hij gekost heeft aan trainingskosten dan spelen we krap quitte.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:54

Waarom we trouwens de paarden allemaal rond dezelfde tijd beleren (vanaf nu zeg maar) weet ik niet... tja, de veilingen zijn dan net geweest, maar die zijn natuurlijk ook met een reden rond deze tijd. Díe reden weet ik niet voor je, maar ik weet wel redenen om eerder met een paard te beginnen dan bij de rijpaarden gebruikelijk 3 jaar:
- Hoe jonger ze aan het werk gaan, hoe beter ze nog kunnen leren coordineren. Dat vermogen om goed te coordineren is later veel moeilijker bij te brengen en als een aard op zo'n hogfe snelheid moet harddraven is een goede coordinatie onontbeerlijk
- de paarden zijn makkelijker in handen als je ze eerder wat leert (maar dat is meer ene prettige bijkomsitgheid; niet de redne om ze daarvoor maar vroeg te beleren)
- De belangrijkste reden is dat het beenwerk veel beter ontiwkkelt wordt als het op vroege leeftijd al getriggerd wordt. Waarmee ik bedoel dat het bot harder wordt en zich beter kan instellen op de juiste druk- en trekkrachten en ook de pezen, banden en gewrichten ontwikkelen beter als ze gedoseerde training krijgen op jonge leeftijd.

Daarbij moet je natuurlijk wel voor ogen houden dat een jonge draver rechtuit op een baan getraind wordt ( wel met bochten natuurlijk, maar grotere bochten dan in een bak bijvoorbeeld). Dit soort werk belast het paard niet zo heel erg, zolang het gedoseerd en gecontroleerd gebeurt.

Nog even over het inspuiten; harddravers zijn topsportpaarden, vergelijkbaar met de paarden van bijvoorbeeld Anky. Je kan het niet vergelijken met recreatiepaarden. Deze paarden hebben een zorgvuldige veterinaire begeleiding nodig en daar komt inderdaad ook regelmatig een spuit bij kijken. Dit is niet bij elk paard nodig, maar bij veel ook wel. Dat is ook niet ene tekortkoming van het betreffende gewricht doordat deze te vroeg is (over)belast, maar doordat de sport gewoon een zware belasting is voor het paard. Wij hadden voorheen een draver op stal staan en die moest ook regelmatig ingespoten worden tijdens zijn carriere. Nu heeft ie een carriere als rijpaard en hij is nog steeds puntgaaf en met deze andere belastingsvorm heeft ie ook het inspuiten niet meer nodig, omdat ie geen topsport meer beoefend.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 04:50

goed uitgelegd allemaal Knipoog over het inspuiten ook ja.. Dat gebeurt bij alle sportpaarden wel eens, want als ik eerlijk ben, zie je dat ieder paard wel iets mankeert, vaak is het even te verhelpen door in te spuiten, maar toch keert het vaak weer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:17

Ik had van de week net een stuk tekst staan maar toen viel het internet er vanaf.
Nieuwe poging Vork

Bedankt voorde duidelijke uitleg Mackie.
Rest mij nog een vraag wat dat inspuiten nu precies is, ik zie het eigenlijk alleen maar bij dravers gebeuren.
Wat is dat voor spul en wat voor een werking heeft het.

Wendy ik heb dat filmpje gezien.
Dat gaat best hard zo, kan naar mijn mening nooit goed zijn.
Dit ziet er niet gedoseert.

Bij ons op stal zijn de trainingskarren zwaarder dan de wedstrijdsulky's.
Voor de interval trainings (eerste heat/ tweede heat) wordt een lichte trainingskar gebruikt.
Maar bij de gewone training staan ze dus gewoon voor een sulky met een ijzeren lamoen en van die brede banden (die je ook wel onder een auto ziet).
Ik vind die karren nog best zwaar om eerlijk te zijn.
Toen wij die ruin van ons gingen beleren voor de kar hebben we hem eerst voor zo'n sulkykar gezet en hij had het daar best zwaar mee.
En deze ruin is dus van jongs af mee geweest naast de kar en als hand paard, toch had hij het best zwaar.
Als hij het al zwaar had dan kan ik me voorstellen dat zo'n jaarling het nog zwaarder heeft.
Vandaar de vraag: Hoe zwaar zijn jullie trainingskarren?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:27

Ilegra schreef:
Bedankt voorde duidelijke uitleg Mackie.
Rest mij nog een vraag wat dat inspuiten nu precies is, ik zie het eigenlijk alleen maar bij dravers gebeuren.
Wat is dat voor spul en wat voor een werking heeft het.

Het inspuiten gebeurt zeker niet alleen bij dravers hoor. Als je op Bodegraven gaat kijken, wordt zo'n beetje elk paard ingespoten, maar met name de topsportpaarden (dressuur, springen, eventing en drafsport enz). Je kan inspuiten met cortico's, hyaluronzuur of beide. Cortico's remt een ontstekingsreactie in het gewricht (wat dan ook een aantasting van het kraakbeen door de ontstekingsreactie remt). Hyaluronzuur stimuleert de aanmaak van gewrichtsvloeistof door het kraakbeen zelf en daarbij geeft een ook een beetje smering van het gewricht. Door het zwaar trainen van een paard krijg je gewoon snel microtrauma in een gewricht, waardoor je wel een een ontstekingsreactie kan krijgen in een gewricht en daardoor weer een verminderde aanmaak van gewrichtsvloeistof. Als je dit beide kan remmen, blijft je gewricht gezond

Trainingskarren zijn idd best zwaar, maar het meeste gewicht ligt op de wielen en als zo'n karretje eenmaal rijdt, is het voor een jaarling niet zo heel zwaar om te trekken hoor

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:05

heeft dat spuiten ook nadelen? vraag ik me dan zoamar even af..Lachen

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:53

bruja schreef:
heeft dat spuiten ook nadelen? vraag ik me dan zoamar even af..Lachen

Ja, er zitten risisco's aan het inspuiten zelf mbt infecties, maar als je goed aseptisch werkt, hoeft dat geen probleem te zijn. Te veelvuldig gebruik van cortico's doet uiteindelijk ook de kwaliteit van het kraakbeen gfeen goed, maar dan ligt het er wel aan welke cortico je inspuit, want dat geldt niet voor allemaal en ik ga er dan ook vanuit dat meestal de 'goede' wordt gebruikt tegenwoordigt

kaylie_utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:59

hallo iedereen.
wat er ook vaak gedaan word is met veulen al een tuig en alles op doen. en leren sturen dan het land in tot hun 2e dan hoeven we ze dus niks meer te leren. dan pak je ze uit het land, en kunnen ze direct aan de bak.

dat is dus ook een manier om een paard te beleren..

ik vind het zelf nogal crew. maargoed zo word het dus wel gedaan.

niet op de stal waar ik werk maar hoor daar wel is verhalen.

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:15

Bedankt voor je bijdrage maar als je goed de andere reacties hebt gelezen is dit dus iets wat eigenlijk standaart gebeurt.

Mackie dat inspuiten lijkt mij een preciesie werk.
Ik geloof best dat het bij andere toppaardensport ook word gedaan maar je hoort het naar mijn idee beduidend meer bij Dravers voorkomen.
Ik heb voorheen met de paarden op een springstal gestaan en daar is nog nooit een paard ingespoten en die ruiter sprong toch wel op subtop niveau.

Straks gaan ze de jaarlingen van mijn zusje ook beleren.
Ik heb er gemengde gevoelen bij en ik denk dat het altijd wel zo zal blijven Clown
Mijn zusje heeft momenteel 2 jaarlingen Ali Migliore en [paard], daarnaast word [paard] nu drie jaar uitgebracht in de koersen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:17

Ligt ook aan het paard hoor, sommige hebben keiharde benen en na jarenlang koersen nog, anderen rijden twee koersen en lopen al niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:44

Haha! Ik lees nu net mijn bericht weer terug en zie dat het nu net lijkt alsof [paard] al drie jaar koersen loopt maar ik bedoel dat ze drie jaar is.
Ze heeft nu in 6 koersen een winsom van 1030,- euro, eigenlijk is ze nog maarnet dit jaar begonnen Bloos .

Is het dan ook zo dat er bij de dravers veel meer op snelheid gefokt word dan op been kwaliteit.
Ik weet bijvoorbeeld van Exito Frisiana dat die nog al wat losse knieën fokte.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:51

Ik ken nog wel wat hengsten waar ik nooit mee zou fokken Haha! Ligt eraan wat je wilt, wat bij je merrie past. Ik snap ook niet waarom je dan met zo'n hengst fokt, maar dat is eigen keuze.