Mijn paarden zijn geen dravers maar inmiddels heeft mijn zusje samen met haar vriend drie dravers in eigendom.
Nu hebben we weleens de discussie over het hoe en waneer beleren van het jonge spul.
Ik heb met mijn zusje een drie jarige ruin van ons beleerd onder het zadel en voor de wagen.
Het gaat dan niet om een draver maar om een Gelderse x Groninger type paard.
Als veulen liep hij wel eens met zijn moeder voor de wagen (hij hoefde natuurlijk niet te trekken maar liep gewoon mee) en als twee jarige liep hij als hand paard mee.
Nu is hij onder het zadel en dat ging allemaal heel goed.
Maar nu komt het dus, dit paard is een echte goedzak en doet gewoon weg alles voor je.
Je vraagt hij doet het, de kans is dan groot dat je een paard over vraagt en omdat ik zuinig op hem ben doe ik rustig aan.
Maar hoe zit het nu met dravers?
Ik hoor en zie vaak dat ze beleerd moeten worden met een jaar en dan met twee jaar gaan een aantal al koersen.
Voor mij als leek in de draf en rensport strookt dit niet met mijn idee over het beleren van paarden.
Nu weet ik dat dravers niet te vergelijken zijn met een Gelders paard of met een Groninger maar ze bestaan allebei wel uit een skelet dat zich naarmate ze ouder worden verder ontwikkeld.
Tot zover dan de overeenkomst

Wat ik mij dus afvraag is of het nou wel echt verantwoord is om een jaarling al een trainingsulky te laten trekken.
Nu weet ik dat die karretjes niet zo licht zijn als de wedstrijdsulky's dus vandaar mijn twijvels.
Ik maak namelijk veel mee dat dravers met drie jaar ingespoten worden in de gewrichten omdat er iets niet pluis is en tja als leek trek ik dan de conclussie dat dit komt door het te vroege beleren.
Maar ik kan het gewoon fout hebben vandaar ook dit topic.
Veel trainers zweren er bij dat dravers vroeg rijp zijn en dat het alleen maar voordelen heeft om ze zo vroeg te beleren.
Is daar ooit onderzoek naar gedaan? hoe weten ze nu zeker dat het geen nadelige gevolgen heeft voor de groei?
Ik zelf ben een recreatieve ruiter die met onze paarden ment en rijdt.
Ik vind het leuk om eens naar een koers te kijken vooral als het paard moet lopen van mijn zusje.
Je hoort mij de sport ook niet veroordelen, ik ben gewoon benieuwd wat het voor verschil zou geven als je een draver pas met twee jaar of drie jaar voor de kar zou zetten.
Dus ik zou zeggen brand maar los