wel of niet een draver

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WilmaBoy

Berichten: 1381
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:15

mang schreef:
Onzin. Ik ben totaal geen kundige ruiter en toen ik mijn draver kocht kon ik net stap draf en galop.

+1... draver was mijn eerste paard...

herintreder1
Berichten: 82
Geregistreerd: 16-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:16

liljebo schreef:
herintreder1 schreef:
In ieder geval gaat er een jarenlang gekoesterde droom uitkomen nu ik de mogelijkheid heb om bij huis te stallen. Een nieuwe box staat te wachten.


Geweldig. Een eigen paard blijft toch voor velen onder ons het mooiste wat er is en zo'n paard aan huis kunnen zetten, is helemaal top. Maarruh... wel met een vriendje, hoop ik. ;)


De vriendinnen wachten al.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:16

Dat je nog niet op jou en haar grens bent qua kunnen.

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:18

Dus je zegt nu zowaar iets in mijn en de dravers voordeel??

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:24

Als je dat zo wilt zien?
Je geeft zelf aan dat je enkel stap, draf en galop kon toen je je paard 2 jaar terug hebt gekocht. Voor een beginner gaat er toch wel wat tijd overheen om je paard te leren kennen, jezelf te perfektioneren en daarna begin je pas samen met je paard te ontwikkelen.
Qua tijdsbestek zou je nu zo'n beetje beginnen of net begonnen zijn aan het samen leren van nieuwe dingen.
En natuurlijk kan jouw draver ook leren nageeflijk lopen, stelling, tempowisselingen, wijken, schoudervoor, kleine volte's enz. En dan heb je het gewoon over B niveau, natuurlijk kan een draver dat.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:40

herintreder1 schreef:
Geweldig. Een eigen paard blijft toch voor velen onder ons het mooiste wat er is en zo'n paard aan huis kunnen zetten, is helemaal top. Maarruh... wel met een vriendje, hoop ik. ;)


De vriendinnen wachten al.[/quote]

Top.... veel succes. laat je niet gek maken en kijk vooral of het paard qua karakter bij jullie past. Wel proefrijden, liefst wat vaker, vragen stellen, kritisch zijn en laten keuren.
Zorg ervoor dat je geen emotionele aankoop doet, zoals ik nogal eens heb gedaan. :+

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:42

anneliesdj schreef:
Als je dat zo wilt zien?
Je geeft zelf aan dat je enkel stap, draf en galop kon toen je je paard 2 jaar terug hebt gekocht. Voor een beginner gaat er toch wel wat tijd overheen om je paard te leren kennen, jezelf te perfektioneren en daarna begin je pas samen met je paard te ontwikkelen.
Qua tijdsbestek zou je nu zo'n beetje beginnen of net begonnen zijn aan het samen leren van nieuwe dingen.
En natuurlijk kan jouw draver ook leren nageeflijk lopen, stelling, tempowisselingen, wijken, schoudervoor, kleine volte's enz. En dan heb je het gewoon over B niveau, natuurlijk kan een draver dat.



Maar voor endurance heb je toch ook niet meer nodig dan B-niveau? En er zijn honderden mensen die met hun kwpner ook niet hoger gaan dat B-niveau. Niet iedereen heeft een grote wedstrijdambitie. Het merendeel volgens mij zelfs heeft zijn/haar paard voor de recreatie.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:45

anneliesdj schreef:
Sok schreef:
Ik noem het liever gymnastieken! :D
Maar ja, dat is zeker wel nodig. Al 'dressuur' ik liever via de academische/klassieke dressuur en niet zoals de jury het in de basissport dressuur (B tm Z2 als ik het me goed herinner) graag wil zien. Heb menig dressuurwedstrijd gezien en ook gereden, maar het ruk en pluk werk wat het overgrote meerendeel daar doet vind ik niks met dressuur te maken hebben, vandaar ook mijn uitspraak. Mijn paard is soepel en losjes, loopt recht, buigt lekker, is vlot aan mn been en boterzacht in z'n mond. Zou nog geen winstpunt krijgen in de B, maar da's ook niet nodig! :D voor de endurance hoeft het ook geen dressuurpaard te zijn.

Ruk en trekwerk hoort ook niet bij dressuur en is ook niet wat een jury wil zien ;)
Maar de basis van alle takken van paardensport is gewoon dressuur, maakt niet uit hoe je het noemt, en dat betekend ook niet dat je meteen een dressuurpaard hebt.

True that, maar het gebeurt heel veel, denk dat jij dat ook regelmatig gezien zult hebben..
Ook ben ik helemaal met je eens dat alle basis dressuur is, maar mijn punt was meer dat ik me zo ver mogelijk van de hedendaagse dressuurwereld wil distantiƫren, maar ja, in theorie is het ook dressuur! :D

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:47

mang schreef:
anneliesdj schreef:
Als je dat zo wilt zien?
Je geeft zelf aan dat je enkel stap, draf en galop kon toen je je paard 2 jaar terug hebt gekocht. Voor een beginner gaat er toch wel wat tijd overheen om je paard te leren kennen, jezelf te perfektioneren en daarna begin je pas samen met je paard te ontwikkelen.
Qua tijdsbestek zou je nu zo'n beetje beginnen of net begonnen zijn aan het samen leren van nieuwe dingen.
En natuurlijk kan jouw draver ook leren nageeflijk lopen, stelling, tempowisselingen, wijken, schoudervoor, kleine volte's enz. En dan heb je het gewoon over B niveau, natuurlijk kan een draver dat.



Maar voor endurance heb je toch ook niet meer nodig dan B-niveau? En er zijn honderden mensen die met hun kwpner ook niet hoger gaan dat B-niveau. Niet iedereen heeft een grote wedstrijdambitie. Het merendeel volgens mij zelfs heeft zijn/haar paard voor de recreatie.

B niveau zou in mijn ogen niet okee zijn voor de endurance, wat word dat onderschat zeg! Het is niet alleen maar een buitenrit. Je moet een paard hebben dat recht loopt, nageeflijk en over de rug is (en nee, dan bedoel ik niet dat wat je al die kwpn'ers ziet doen in de B en L) en zelfs enige vorm van verzameling is wel handig. Je rijd je paard compleet stuk als je dat niet hebt, zeker in de hogere klasses.

RianneH

Berichten: 28290
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:49

Mang, Je snapt niet helemaal wat ik bedoel. Een draver heeft als die net van de baan komt of een ruiter nodig die hem een gedegen opleiding geeft of een ruiter die het allemaal wel goed vind en vooral weinig dressuurmatigs verwacht. Maar een onkundige ruiter, een beginner of iemand die niet weet hoe je een paard moet opleiden en dus verwachtingen heeft die onredelijk zijn zal tegen beperkingen aanlopen. Omdat hij het lichamelijk nog niet kan, of geestelijk niet begrijpt. Dan krijg je de topics van meiden die een goedkoop paard gekregen en hij kan niet aan de teugel en niet galopperen. Maar dat is niet de schuld van het paard maar de onkunde van de ruiter die bij een lichamelijk gemakkelijker te rijden paard pas veel later tegen haar onkunde aangelopen was.

Dus dressuur kan ieder paard, rijden kan niet iedere ruiter. En wanneer het paard nog niet omgeschoold is is dat geen goede combi.

En dressuurrijden is essentieel voor je paard. Maar dat is werkelijk dressuurrijden en niet het rijden van een proefje.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:50

Ik kon wel rijden, maar was echt een manegeruiter, toen ik in 2008 een draver ging rijden. Ze was al wel onder het zadel, als recreatiepaard, maar dat was simpelweg 1x in de week buiten stappen en draven. Galop werd gewoon helemaal niet gedaan.

Ik als onervaren meiske met een draver die nog niet helemaal was omgeschoold. Wat hebben wij voor hete vuren gestaan.. Het heeft mij in totaal anderhalf jaar gekost om haar om te toveren tot een B waardig dressuurpaard. Anderhalfjaar voor alleen maar de basis. Dat kwam omdat ik zelf niet de ervaring had.. Maar ook al had ik die wel gehad, dan was het alsnog geen makkelijke rit geweest. Ik moet wel zeggen, ik had wel hele goede begeleiding erbij, dus stond er niet alleen voor.

Ondanks dat, nooit spijt en in 2011 heb ik haar zelf over gekocht. Ze kan de basis, maar meer niet. Heb ik haar ook niet geleerd, omdat ik zelf die ambities niet heb. Maar mocht ik wel verder willen met haar, dan zou het niet makkelijk zijn.

Ze wil wel, ze heeft super goede werklust en gaat voor mij door het vuur. Ze doet alles wat ik vraag. Dat maakt haar andere tekortkomingen, zoals haar bouw, dan wel goed, dus je zou er met haar wel doorheen kunnen komen.. Maar dat is wel lastiger dan met een doorsnee huis tuin keuken KWPNertje.

Maar goed, ik vind dat je elk paard wel tot het Z kunt rijden. Z is immers ook nog altijd basis.

Cer

Berichten: 30232
Geregistreerd: 22-10-01

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:52

Het ligt er inderdaad helemaal aan wat de TS zoekt, en op welk niveau.. Er wordt hier heel veel voor anderen gedacht...

fransje23

Berichten: 15454
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:59

Sok schreef:
Maar voor endurance heb je toch ook niet meer nodig dan B-niveau? En er zijn honderden mensen die met hun kwpner ook niet hoger gaan dat B-niveau. Niet iedereen heeft een grote wedstrijdambitie. Het merendeel volgens mij zelfs heeft zijn/haar paard voor de recreatie.

B niveau zou in mijn ogen niet okee zijn voor de endurance, wat word dat onderschat zeg! Het is niet alleen maar een buitenrit. Je moet een paard hebben dat recht loopt, nageeflijk en over de rug is (en nee, dan bedoel ik niet dat wat je al die kwpn'ers ziet doen in de B en L) en zelfs enige vorm van verzameling is wel handig. Je rijd je paard compleet stuk als je dat niet hebt, zeker in de hogere klasses.[/quote]

Ik denk dat de dressuurproevenindeling sowieso niet handig is voor de dressuurmatige dingen die je nodig hebt voor endurance, maar ook voor buitenritten. Om een paard heel te houden op de lange termijn dient het idd recht en lekker door zijn lijf te lopen en zijn buikspieren gebruiken om te dragen. Verder zijn balans, tempocontrole en gehoorzaamheid erg belangrijk.
Natuurlijk zijn dat dingen die in een dressuurproef ook gevraagd worden.

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:00

Sok schreef:
mang schreef:


Maar voor endurance heb je toch ook niet meer nodig dan B-niveau? En er zijn honderden mensen die met hun kwpner ook niet hoger gaan dat B-niveau. Niet iedereen heeft een grote wedstrijdambitie. Het merendeel volgens mij zelfs heeft zijn/haar paard voor de recreatie.

B niveau zou in mijn ogen niet okee zijn voor de endurance, wat word dat onderschat zeg! Het is niet alleen maar een buitenrit. Je moet een paard hebben dat recht loopt, nageeflijk en over de rug is (en nee, dan bedoel ik niet dat wat je al die kwpn'ers ziet doen in de B en L) en zelfs enige vorm van verzameling is wel handig. Je rijd je paard compleet stuk als je dat niet hebt, zeker in de hogere klasses.



Een paard op B-niveau loopt als het goed is recht, nageeflijk en over de rug. Misschien niet wat je op wedstrijden ziet lopen, maar ik zie B-niveau precies als de dingen die jij benoemt. Dus de basis.

RianneH schreef:
Mang, Je snapt niet helemaal wat ik bedoel. Een draver heeft als die net van de baan komt of een ruiter nodig die hem een gedegen opleiding geeft of een ruiter die het allemaal wel goed vind en vooral weinig dressuurmatigs verwacht. Maar een onkundige ruiter, een beginner of iemand die niet weet hoe je een paard moet opleiden en dus verwachtingen heeft die onredelijk zijn zal tegen beperkingen aanlopen. Omdat hij het lichamelijk nog niet kan, of geestelijk niet begrijpt. Dan krijg je de topics van meiden die een goedkoop paard gekregen en hij kan niet aan de teugel en niet galopperen. Maar dat is niet de schuld van het paard maar de onkunde van de ruiter die bij een lichamelijk gemakkelijker te rijden paard pas veel later tegen haar onkunde aangelopen was.

Dus dressuur kan ieder paard, rijden kan niet iedere ruiter. En wanneer het paard nog niet omgeschoold is is dat geen goede combi.

En dressuurrijden is essentieel voor je paard. Maar dat is werkelijk dressuurrijden en niet het rijden van een proefje.


Dat is ook precies wat ik bedoel (als ik je goed begrijp). Maar nogmaals, er staan genoeg goed omgeschoolde paarden te koop, en een beetje ruiter kan op een goedgereden draver net zo goed rijden als op een kwpner. Kijk maar hoeveel dravers er op maneges rondlopen.

mltex

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-06

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:02

Er was een tijdperk voor de paspoorten dat dravers 'verdwenen' verkocht als rijpaard/kruising/papierloos/onbekend of wat dan ook. Veelal ook in maneges.
Nu ze een paspoort hebben (jaja alle rassen), hebben ze gelijk een etiket erbij gekregen. Jammer

Cer

Berichten: 30232
Geregistreerd: 22-10-01

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:04

TS zoekt een paard waar het mee klikt. Dat kan een willekeurig ras zijn :j

Dravers heb je in heel veel varianten, je moet net even de juiste treffen. Ben benieuwd :j

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:11

mltex schreef:
Er was een tijdperk voor de paspoorten dat dravers 'verdwenen' verkocht als rijpaard/kruising/papierloos/onbekend of wat dan ook. Veelal ook in maneges.
Nu ze een paspoort hebben (jaja alle rassen), hebben ze gelijk een etiket erbij gekregen. Jammer



Ik heb zelf de eerste tijd dat ik Preza had vaak gezegd dat Preza's ras onbekend was. Gewoon omdat ik me schaamde voor het woord draver omdat iedereen daar zoveel oordelen over had. Inmiddels schaam ik me daar helemaal niet meer voor en zeg ik vol trots dat het een draver is.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:45

Mijn draver heeft een NRPS paspoort... <<)

mltex

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:31

xSlvna schreef:
Mijn draver heeft een NRPS paspoort... <<)


Dat bedoel ik :P
Ik meen sinds 2000 (?)dat chip/paspoortplicht kwam.
Er zijn heeeel veel dravers (zo niet alle) van voor die tijd die doorgaan als 'normaal rijpaard' terwijl toch echt een draver is waarvan veel mensen/eigenaren het niet eens weten.
De onbekende/papierloze en vage kruisingen :')

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:33

Vanaf 1997 gechipt en vanaf 1998 incl paspoort van de NDR. Daarvoor (en daarna, voor de niet-kenners :+) gingen ze door als kruising new forest, kruising arabier, kruising engels volbloed. Tegenwoordig ook nog als Frans Volbloed :+ of Duits Volbloed :')

mltex

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:36

ach ja idd het Franse volboed niet te verwarren met de selle fransais := :')

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:40

Gelukkig herken je in de gangen toch wel wat ze echt zijn, wat een draf kon die van mij 3 jaar terug nog opzetten voor een 'recreatiepony'... :))

pipo

Berichten: 8232
Geregistreerd: 25-03-11

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:49

Ik ben heel benieuwd naar wat je (ts) vandaag allemaal gezien, geroken,gekroelt en geprobeerd heb.. vertel ;)

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:51

Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van de TS :D

herintreder1
Berichten: 82
Geregistreerd: 16-11-12

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:11

Nog even een week wachten. Op zaterdag 1 december ga ik dravers kijken.