Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:19

marielle123 schreef:
zelf heb ik een jaar of 6 een harddraver gehad. Een schat van een dier. Ik ben er L1 dressuur met de punten voor het L2 mee geworden. B springen met 28 winstpunten en B Sgw met de punten voor het L.
Oh ja en dat er geen rem op zit, onzin. Dat ze niet goed galopperen is waar. Maar met springen en cross geen probleem mee. Makkelijk in de toegestane tijd binnen. In het parcours makkelijk rond met zijn kleine galopje. Altijd lief, betrouwbaar,fijn te rijden en wilde altijd naar de overkant.
Mijn huidige KWPN paard heeft mij al meer bloed, zweet en tranen bezorgd.

Toevallig is dat mijn ervaring ook maar dan met drie dravers. De paarden (kwpn en nrps) daarna(ast) kostte me veel meer moeite :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:14

Moet wel eerlijk zeggen dat t mij wel bloed zweet en tranen kost hoor :'). Hij vindt t wel erg moeilijk, maar t gaat al wel beter! Alleen twijfel ik zelf of ie t wel leuk vindt.. Zet m wel geregeld keihard aan t werk..

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:19

nolanlover schreef:
Onrespectvol? Gewoon realistisch. Als men hier op bokt vraagt wat er mis is met een draver komt iedereen met mooie verhaaltjes aanzetten. Dravers die wel galopperen, die super te rijden zijn, ga zo maar door. Een ieder ander die ik er over hoor is lang niet zo positief en als je op de verkoopsites kijkt geeft dat ook niet zo'n rooskleurig beeld.

Prima als de eigenschappen van dravers je aanspreken, zeker kopen dan. Maar het merendeel van de mensen is daar nou eenmaal niet naar op zoek, gezien de huidige verkooptoestand van dravers.

Als het geen probleem was, had ts vast ook geen topic geopend....

Dit noemen wij gewoon dom praat.

Duidelijk iemand die niet met het ras van onderwerp heeft gewerkt, of, ook niet onwaarschijnlijk, heeft kúnnen werken. Een draver weet namelijk direct wat voor vlees hij/zij in de kuip heeft en of je wel of niet 'echt' bent.

Sorry, ik kon het even niet laten :+

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:24

rox_en_wilvy schreef:
xGwennn_94 schreef:
het nadeel is aan een draver dat het hard loper zijn, galop is vaak niets bij die dieren. in veel dravers is het probleem ook nog als ze kortsluiting krijgen stoppen ze niet meer dat door het bloed van de hardlopers. in jou geval is ook nogeen nadeel de leeftijd.

persoonlijk zou ik ook nooit een draver nemen. puur hierdoor er zijn paarden die wel kunnen galloperen/springen etc maar dit is natuurlijk nooit te vergelijken met een kwpn/BWP etc.

Ook het karakter staat me in veel gevallen niet aan meer door no stop.

verder heb ik helaas geen tips enkel ervaringen die ik heb meegemaakt.

Nadeel voor de draver is dat er veel mensen niet mee overweg kunnen.....

_/-\o_ en aan wie ligt het dan? Ja, aan de draver natuurlijk, want in de spiegel kijken is niet leuk.

Overigens zijn er wel meer ressen die niet voor iedereen zijn weggelegd. Dat is niet persé een nadeel van een draver.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:24

RoyalMemory schreef:
rox_en_wilvy schreef:
Nadeel voor de draver is dat er veel mensen niet mee overweg kunnen.....

_/-\o_ en aan wie ligt het dan? Ja, aan de draver natuurlijk, want in de spiegel kijken is niet leuk.

Overigens zijn er wel meer rassen die niet voor iedereen zijn weggelegd. Dat is niet persé een nadeel van een draver.

Mee eens,een "ras" ongeacht draver of iets anders moet wel een beetje bij je passen, een hoop mensen denken daar echter niet goed over na!

Een stalgenoot van mij is sinds afgelopen weekend baasje geworden van een dravermerrie, komt oorspronkelijk uit de westernsport en had niet zo heel veel met dravers! Is verbaasd Hoe braaf die merrie eigenlijk is ondanks dat alles vreemd en nieuw is en ze zijn er heel erg blij mee.

Afbeelding

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:22

Inderdaad, mijn zoon (14 jaar) springt met onze pony's. Zijn vorige C pony (New Forest) waar hij Z mee sprong, Dirk de draver nu in de M en een D pony (New Forest) net B klaar. Als je aan hem vraagt met welke pony hij het liefst springt kiest hij voor Dirk.

En als je vraagt waarom dat zo is: Dirk stopt nooit, wil altijd er overheen en hij zal alles doen om mij te pleasen.

wat je schrijft is helemaal waar!! mijn draver merrie ging voor mij voor het vuur en bracht me altijd veilig naar de overkant.

kwita

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 04:10

in mijn manage tijd reed ik op dravers ,ik was niet zo een anky miepje... ik vond ze erg leuk binnen en buiten de bak en idd altijd gaan en je beste beentje voor .
Toen op buiten rit idd zo een koortsluiting moment kwam door de trauma heli deed hij alles om zijn pakketje op zijn rug veilig weg te brengen, sloten,dijken en bomen werden als een goed trail paard genomen...
Ik was de enigste die daarna nog op hem naar buiten mee mocht maar wat was het een gaaf paard en erg lief en bezorgd om zijn ruiter!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 06:21

Ik vind het schatten van dieren, maar de galop vind ik ook in de springfilmpjes niks.
Ondanks dat het echt gecontroleerd gaat oogt het voor mij nog steeds chaotisch vind ik persoonlijk.
Dat zal het niet zijn misschien maar zo oogt het voor mij.
De aanval en reacties op mensen die vinden dat ze niet goed galloperen snap ik dus ook echt niet.
Ik ken een draver, topdier, erg lief en werkwillig maar er heeft heel veel werk in gezeten om hem zo te krijgen.
En ja, het blijft een draver met dus een wat vreemde galop.
Niet erg, maar draai er dan niet omheen dat het niet zo is.
Wat voor paard je ook hebt daar mag je trots op zijn, maar ik ga niet om de minpunten van mijn pony heendraaien.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 06:53

Het is niet zo dat IEDERE draver een beroerde galop heeft. Dat is wat ik aan wilde geven in mijn posts.
Ik heb op een omscholingsstal voor dravers gestaan en heb ze in alle soorten en maten voorbij zien komen. Ik sta nu naast een trainingsstal. En heb zelf 2 dravers. Ze zijn zo verschillend allemaal.
Dat iemand eens een draver heeft gereden of gezien, wil niet zeggen dat alle dravers zo zijn.
Onze jongste galopeerd indd beroerd. Maar de oudste galopeerd beter dan hij draaft. T is toch echt een draver.
Natuurlijk heeft ieder paard zijn voor- en nadelen. Maar die voor- en nadelen zijn wat mij betreft niet voor elke draver hetzelfde.
Ik hoop dat ik me zo wat meer heb kunnen toelichten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:10

Waarschijnlijk noem jij een galop gewoon snel al goed.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:37

Grappig, misschien galopperen niet alle dravers even bergopwaarts, maar ik ken ook genoeg "sportpaarden" ( lees kwpn etc) met een WAARDELOZE draf.... Dus elk ras heeft zijn voor- en nadelen.
Het komt er denk ik op neer dat je een ras moet kiezen die aansluit bij je wensen en verwachtingen.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:53

Ik werk bij een opfokbedrijf voor koersdravers in Limburg. Hierbij werk ik met jonge
dravers van veulen tot 2 jaar.

Ik heb het topic rustig doorgelezen en kan best begrijpen dat er mensen zijn
die niet van het ras houden en mensen zijn die wel van het ras houden.

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn mening twee kanten heeft. Qua karakter
is een draver naar mijn ervaring/mening het meest geweldige paard wat je kunt hebben.
Ze leren extreem snel (binnen 2 dagen heb je van groen paard naar een paard wat voor de sulky loop). Ze zouden zich dood lopen voor je, zo'n werklust zit erin. De veulens houden grotendeels allemaal hun beentjes op de grond als je in de opfokgroep achter ze door loopt. Ik vind het heel fijne paarden om mee te werken.

Natuurlijk zijn er ook wat nadelen (dat heb je bij elk paard). Ze zijn wat eenkenning en het duurt wat langer voor ze je vertrouwen. Bij de dravers die gefokt zijn voor de drafkoers zie je al bij veulen dat ze de draf eerder verkiezen boven de galop. Als ze dan een galopje trekken, ziet deze er best ongecontroleerd uit. Maar ik neem het ze niet kwalijk, ze zijn gefokt op de draf.

Onder het zadel heb ik er nog weinig ervaring mee, dus daar wil ik geen vooroordeel over trekken. Maar qua omgang zijn het volgens mij de beste paarden die je kunt hebben. :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:52

Geryon schreef:

Wat doe jij dan onaardig?
Milkberry nuanceert gewoon en zegt dat haar draver beter galoppeerd dan hij draaft. Dus er staat niet "goed".

En idd, de meeste dravers galoperen beroerd volgens de algemeen geldende norm, maar er zitten er idd bij die echt een keurig nette galop laten zien, niet rommelig en niet schuiverig. het zijn er alleen niet zoveel. En nee, niet keurig net als in 'geschikt voor dressuurwedstrijden' maar keurig net als in goed qua conformatie, en comfort voor de ruiter.

Overigens, wat is dan dus de kwalificatie van de norm "goed"? Want quarters galloperen ook niet stuwend, maar ja, die galoperen over het algemeen wel goed, en fijner qua zit dan het gemiddelde bergop galloperende dressuurpaard. Maar qua dressuurnorm galoppen ze niet goed, en qua westernnorm weer wel.

TS maakte geloof ik het vergelijk met een recreatiepaard, dus in die context zie ik het een beetje :j

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:10

Geryon schreef:

Ken je die gesprekstechniek? ANNA?
Altijd navragen, nooit aannemen?
Gewoon een tip ;)

Mijn draver heeft nooit gekoerst dus is nooit gepusht/gestimuleerd om hard te draven. Ook verkiest hij de galop boven de draf tijdens bijv. endurance. Als ik hem vrij laat in de bak verkiest hij ook altijd de galop boven de draf. En onder het zadel voel/zie ik niet dat hij anders galopeerd dan een rijpaard.
Je kunt ook van me aannemen dat er dravers zijn die goed galoperen. Ik zeg ook niet dat iedere draver prachtig galopeerd als je hem trained. Maar ik legde in mijn vorige post al uit: "Natuurlijk heeft ieder paard zijn voor- en nadelen. Maar die voor- en nadelen zijn wat mij betreft niet voor elke draver hetzelfde."
Dat de ene draver heel eenkennig is, hoeft niet te zeggen dat elke draver eenkennig is. Dat de ene draver zich vaak sterk maakt, wil niet zeggen dat elke draver zich sterk maakt.
Ik nuanceer de zaak een beetje. Ik "viel" eerder ook niet voor dravers. Tot ik mijne tegen kwam waar ik als een blok voor viel. Nuanceren kan echt geen kwaad hoor.
Daarvoor hoef ik niet een galop "gewoon" snel goed te vinden

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:30

Eens met hierboven, mijn draver heeft ook de voorkeur voor galop en ze heeft in het verleden op de baan gelopen. Afbeelding

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:43

Heel even off-topic, Rox, wat leuk om je hier ook te zien. Van wilvy cocktail J toch, van stal westfriesedijk? Jij hebt bij de open dag van de draver die endurance clinic gegeven. Daardoor zijn wij endurance gaan doen. Thanks!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:45

Het is niet onaardig bedoeld. Het is alleen zeer onwaarschijnlijk dat een draver een goede galop heeft. Een goede tact, sprong, mogelijkheid tot verzameling etc. Zowel in dressuur-, als spring- als westerntermen hebben ze geen goede galop.

Of een draver gekoerst heeft, zegt niets. Of ie liever galopeert dan draaft ook niet. Het betekent totaal niet dat de galop goed is. Misschien dat ie voor een draver makkelijk galopeert, meer niet.

Je zegt 'ik viel eerder ook niet op dravers', alsof ik dat ook niet doe. Maar ik ben juist een draverliefhebber, heb veel meer ervaring met dravers dan enkel eentje. Ik zie er veel, hoor er veel over van mijn oom die ze traint, ben er zelfs mee opgegroeid.

Het verschil tussen jou en mij is gewoon dat ik realistisch ben (en meer ervaring heb met dravers).

Elk ras heeft iets typisch, dat komt omdat ze hetzelfde gefokt worden. Betekent niet dat gezegd wordt dat de paarden allemaal dezelfde persoonlijkheden en potentie hebben.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:02

Het is niet onaardig bedoeld, ALLEEN -< dus toch onaardig bedoeld?

Ik hoor weer een hoop aannamens. Dat je ouder bent, meer kennis hebt, realistischer bent, dat ik niet weet hoe ik een goede galop moet onderscheiden van 1 die niet goed is, dat ik weinig ervaring met dravers heb.
Ik voel niet de behoefte om dit bovenstaande allemaal te gaan ontkrachten, of mezelf te verdedigen. Daar is dit topic niet voor. Ik wilde wat nuance aanbrengen. En dat heb ik gedaan. En dat komt in jouw post nu ook duidelijk naar voren omdat je zegt: "Betekent niet dat gezegd wordt dat de paarden allemaal dezelfde persoonlijkheden en potentie hebben." Dit probeerde ik naar voren te brengen. Dat is bij deze dus gelukt.

Even off topic. Ik denk dat ik het woord "ook" anders gebruik dan jij.
Ik bedoelde niet dat jij niet op dravers zou vallen.
Ik geef daarmee aan dat ik in eerste instantie nog nooit op een dravers was gevallen, maar dat dat "ook" zo kan veranderen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:15

Nounou, ik snap niet wat dat te maken heeft met het toch onaardig bedoelen, maar zo bedoelde ik het niet. Ook niet dat ik ouder ben (dat betwijfel ik zelfs) en meer kennis heb. Ik heb alleen meer ervaring met dravers, en ik probeer zo objectief mogelijk ergens naartoe te kijken.
De nuance dat niet elk paard hetzelfde is, die zat er hier al in, ik heb niet gezegd dat elke draver hetzelfde galopeert of hetzelfde is. Enkel dat ze geen goede galop hebben. Net als dat een fries geen goede sprong heeft bijvoorbeeld. Het is zo, omdat men ze heeft gefokt voor andere doeleinden. Thats all. En ik vind dat we dat moeten accepteren. Ten eerste omdat het anders oneerbiedig is voor het ras, en ten tweede omdat het oneerlijk is tegenover het paard om hem koste wat het kost te trainen in iets waar hij gewoon de potentie totaal niet heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:26

Ik heb geen draver, maar heb er ooit al wel mee gereden en ik heb er alleen maar goede ervaringen mee. Nu ik wil overschakelen, heb ik een tijdje met het idee van een eigen draver gelopen, maar ik opteer uiteindelijk voor een gangenpaard omdat ik denk dat die het minst belanstend voor mijn lichaam zijn.
Een paard van 18 zou me ook afschrikken owv de leeftijd, maar ik denk dat er toch wel een markt is voor mensen die wel liever een paard met ervaring kopen.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:29

Milkberry schreef:
Heel even off-topic, Rox, wat leuk om je hier ook te zien. Van wilvy cocktail J toch, van stal westfriesedijk? Jij hebt bij de open dag van de draver die endurance clinic gegeven. Daardoor zijn wij endurance gaan doen. Thanks!

Ja je hebt de goede voor je :o :D
Helemaal leuk dat jullie endurance zijn gaan rijden *\o/* missie geslaagd *D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:36

Ach, ik ben trots op hoe hij het nu doet. Hij zal nooit 10en halen voor zijn galop, maar hij doet mega zn best voor mij, en hij doet het, voor mij!
En we hebben geregeld 7ens en soms zelf 8en, dus ik ben tevreden!

Gister met de les ook, ik werk met les veel aan zijn galop, en merk steeds dat ik m minder goed uit kan zitten, omdat ie meer sprong maakt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:46

Geryon schreef:
Het is niet onaardig bedoeld. Het is alleen zeer onwaarschijnlijk dat een draver een goede galop heeft. Een goede tact, sprong, mogelijkheid tot verzameling etc. Zowel in dressuur-, als spring- als westerntermen hebben ze geen goede galop.

Ik heb weleens complimenten gehad tijdens een clinic van de GP amazone voor de goede galop van mijn draver :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 06:13

Ik doe er niet zo moeilijk over, sommigen kunnen het beter dan anderen. Sommigen doen het beter dan een ander ras, anderen zien er uit als een kruising tussen een kameel en een lamme peking-eend.

En nog belangrijker: De ene eigenaar crosst alleen maar buiten en de ander steekt jaren energie in het verbeteren van de galop.

En bovenstaande is het belangrijkste. Is de galop voor jou een issue, dan koop je geen draver. Net zoals je geen koudbloed koopt als je hoog endurance wil starten. Of geen Jazz koopt als je maar 1 keer in de maand wil opstappen voor een buitenrit.

En ja, iedereen kent die ene Jazz die wel braaf is, of koudbloed die internationaal endurance start. Dat is mooi, maar uiteindelijk is het belangrijkste dat je van te voren je doelen op een rijtje zet en daar een paard bij zoekt.

Niet iedereen moet aan de draver, liever niet eigenlijk... Is voor dravers ook helemaal niet leuk als ze bij iemand terecht komen die zwaar teleurgesteld raakt omdat ze niet kan rijden zoals ze zou willen :) .

Het leven met een draver is gaver, maar je moet wel willen leren en investeren :)

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 08:59

Geryon schreef:
Het is zo, omdat men ze heeft gefokt voor andere doeleinden. Thats all. En ik vind dat we dat moeten accepteren. Ten eerste omdat het anders oneerbiedig is voor het ras, en ten tweede omdat het oneerlijk is tegenover het paard om hem koste wat het kost te trainen in iets waar hij gewoon de potentie totaal niet heeft.

Over de galop hoeven we niet lang te discussiëren, of je hem goed, acceptabel of waardeloos noemt, dat blijft ieders persoonlijke interpretatie, maar het blijft altijd herkenbaar als een draversgalopje. Who cares!, tenzij je hoge dressuurambities hebt die ook nog in overeenstemming zijn met je eigen rijkunst. Dan koop je uiteraard geen draver, snapt iedereen!

Maar jou stelling dat je een paard koste wat het kost wil trainen in iets waar hij geen potentie voor heeft vind ik wel een bijzondere. Dirk wordt gereden door een kind van 14 die 41 kilo weegt, dacht je werkelijk dat hij zich daardoor laat dwingen om een parcours te springen als hij dat lichamelijk niet aan kan?

Of een paard potentie voor iets heeft kun je alleen per paard beoordelen, en niet per ras. Ik ken diverse "goed gefokte" springpaarden/ pony's waar je voor je verdriet nog niet mee de springring in gaat. Die staan al stil bij hindernis 1. En dan laat ik even in het midden of dat aan de potentie van het paard of de ruiter ligt!
Laatst bijgewerkt door Draver_Dirk op 06-11-15 09:22, in het totaal 2 keer bewerkt