De engels volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:27

dittaswart schreef:
Die van mij doet ook altijd ff moeilijk, vergelijkbaar met santos alleen bijt de mijne in de tralies van de stal. Nu heb ik begrepen van de zadelmaker dat volbloeds op de renbaan vaak strak worden aangesingeld en dat de meeste singeldwang hebben en dit nooit meer vergeten. Dus ik laat het maar een beetje zo. Ik heb verschillende singels gehad, maar merk geen verschil. Ik heb nu een thorowgood beetje anatomische singel dacht ik.


O dat wist ik niet! Dat zal dan geheid ook meespelen ja.
Heb gesproken met een ruitershop eigenaar hier en zij raadt een Mattes singel aan, ze heeft er dacht ze nog eentje thuis tweedehands liggen :D Deze zijn wel met bont dus vraag me nu wel af of dat niet gaat schuiven?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:12


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:56

Zijn er hier ev's die met een micklem hoofdstel bereden worden? Hoe reageren ze erop :)?

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 04:28

Hier in Aus lopen heel veel tbs (thoroughbreds ;) ) in een micklem. Niet anders dan ieder ander paard. De ene werkt fijn in het en dan ander niet.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:38

tjonge wat een piepert met de jaarlijkse enting. De tuiger ruinen hebben niet eens gemerkt dat ze geënt zijn, maar de merrie ev gedroeg zich als een man :)

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 01:52

O nee Santos wat erg :') Toch nog een ding gevonden dat afwijkt bij onze volbloedjes. Want die van mij laat nooit iets merken. Maar goed dit jaar moet nog. Ben benieuwd ;)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:33

Kan ook niet zeggen dat de EV's hier moeilijk doen op vaccinaties. Bij bloed afname zou de mijne soms wel liever een kopstoot verkopen, maar meestal laat ze het gewoon doen.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:24

Top Cat is alleen bij de tandarts een draak. Dan moet er een dubbele verdoving in om enkel te vijlen. En hij houdt zijn kiezen stijf op elkaar, goeie jongen die m dan met de mondklem open krijgt. :')

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:21

Harvey heeft een enting niet eens in de gaten :') wormenkuur zit er ook altijd zo in. En ons eerste tandarts bezoek was zonder verdoving (hand en elektrisch vijlen) maar betwijfel of dit de volgende x ook lukt :+

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:02

Ik liet ze in de bak enten. Dus gewoon buiten. We hebben gelukkig maar weinig contact met de v.a. Maar ze zei zelf: moet je kijken, ze rilt over haar hele lijf.. en toen stond ze er alleen nog maar naast en de spuit was nog niet in zicht.
De wormenkuur, was bij haar weer geen probleem en deden de ruinen weer moeilijker :)

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:35

Mijn ervaring na 2 ev´s is, dat ze liever niet alleen zijn. Mijn huidige staat zelfs in de slaap stand, zolang er maar een ander bij is. Is ze alleen, dan lijkt ze een opgewonden hengst. Nog net wel hand teer baar, maar daar is ook alles mee gezegd. Geld dit voor meerdere ev´s ??

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 01:46

Mijne staat ook liever niet alleen. Hoe erg ze erop reageert, ligt er ook aan in hoeverre haar structuur doorbroken wordt. Als ik haar bijv uit de wei en dus uit de kudde moet halen en dan wat ga doen, is het veel erger dan als ik haar 's ochtends of 's avonds uit haar stal haal. Ik kan wel alleen een buitenrit maken als de rest in de wei staat, beetje hinneken en afgeleid zijn met opzadelen, maar wel goed hanteerbaar. Maar als ik haar dan in de trailer moet krijgen, is dit bijna niet te doen. Terwijl ik haar normaal alleen kan laden. Als ze er eindelijk in staat, schiet ze er gelijk uit bij een hinnik van de andere paarden. Nu staat er ook wel een arabisch volbloed bij die ook erg aan haar gehecht is, die gaat ook druk doen als ik de mijne uit de wei haal. Dus dat helpt er ook niet aan ;). Verder is ze weinig alleen, nu ja op stal. Ze staat in een buitenstal vanwege stofallergie, dus helaas kan ze wel andere paarden zien, maar er geen contact mee maken zoals in de binnenstallen waar ze door tralies gescheiden staan. Dit gaat erg goed, ze is er ook rustig bij

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:23

of ze alleen kan hangt er vanaf of je ze fel uti haar routine haalt en of haar weidemaatje als een idioot roept of niet. bv 's avonds als ze terug op stal staan, maakt het niet uit of ik mijn EV nog apart neem om te rijden oid. 's morgens als het tijd is om naar butien te gaan, dan is ze erg nerveus/ongeduldig maar verder nog braaf. Haal ik ze uit de weide overdag en begint haar weidegenootje te roepen, is ze heel onrustig en stuiterig. neem ik ze mee op verplaatsing alleen is alleen het vertrek stress, maar daarna rust. Nemen we beide paarden mee, dan kunnen we ze neit uit elkaars zicht halen, want ze schreeuwen en breken de boel af :o

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 23:22

Dat van dita herken ik het meest. In de zomer als ze 24 uur in het land staat, kan ik haar niet alleen eruit halen. Ze vertikt het om mee naar voren te lopen. Ons land is 20 m breed en een km lang, dus ze staat steeds verder van huis, zeg maar. Nu in de winter, staat ze s nachts binnen en kan ik haar, bij haar maatjes rustig zadelen en te voet vertrekken, maar na 5 minuten begint ze te bleren, dan moet ik in draf verder, anders probeert ze om te keren. Ook kan ik haar nu redelijk rustig laden, terwijl ik dat in de zomer niet alleen kan, want dan weigert ze in de wagen te klimmen. Als mijn eind doel de manege is, ziet ze daar weer andere paarden en is de rust geheel terug.

Onze tuigers hebben deze verschijnselen helemaal niet.. zou dit ev eigen zijn???

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 02:23

Ik denk wel dat paarden die hoog in het bloed staan zich eerder druk maken. Bovendien zijn ze ontzettend intelligent en laten zich daardoor ook moeilijker overtuigen of dwingen voor mijn gevoel. Ik heb ook een arabiertje gehad, die was eigenlijk nog erger :'). Ik denk dat tuigers meer een ik vind t allemaal best mentaliteit hebben, maar aangezien ik nooit tuigers gehad heb, is dit misschien een groot vooroordeel. Sorry tuigers ;)

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:41

Mijn EV maakt zich eigenlijk nergens druk om. Zodra je erop zit staat hij 'aan' en kan hij idioot doen en ineens overal van schrikken, maar stap je af dan is het een mak schaap. Hij vindt alles prima. Ik kan hem ook gewoon uit zijn kudde meenemen of wegrijden van zijn vriendinnetje. Dat laatste vindt hij niet altijd tof, maar hij doet het wel.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:56

Ik herken het niet alleen willen zijn niet bij mijn merrie.
Ja toen ik haar net had was het soms hysterie op de poetsplaats (paar koorden gesneuveld).
Maar nu haal ik haar uit de weide (bon ik krijg wel standaard een gezicht van 7 dagen onweer als groet) of stal en parkeer haar op poetsplaats waar ze dan ook gerust een halfuur kan staan, ook alleen als er niemand in de buurt is.
Alleen op buitenrit gaat ook. Met tegenzin en het nodige gestuiter maar ze gaat wel.

Wat ik dan wel weer typisch ev bij haar vind is de overdreven reactie op wondjes of ook gewoon direct lakschade bij het minste.
Ze heeft zich nu bvb ook weer opengehaald. Wonde van ocherm een cm op het been (huid was wel goed door maar door maar verder niets) en dat wordt gelijk een dikke olifantenpoot waar je een dikke week aan kan smeren om het terug ietwat goed te krijgen.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 23:46

dita, haha, ja tuigers zijn een beetje dom

Unseen; Mijne gedraagt zich ook altijd als een mak schaap, maar er moet een ander bijzijn. Maar ook als ik erop zit, is het een schaapje. Als er opstakels overwonnen moeten worden, moeten wij voorop.

thioro; Ja ze hebben last van het kleinste onevenheidje, maar het is ook snel weer over, is mijn ervaring.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:34

IN de 7 jaar dat ik Phoebe nu heb is ze voor het eerst zomaar niet rad. In het land merk je er niets van, maar met rijden is het niet helemaal lekker. Aan haar benen is niets te zien.Haar 2 weken laten staan, maar nog niet verbeterd. Het enige wat ik kan zien is een behoorlijke scheur in haar hoef. Nu 4 weken later haar even aan de longe gehad, maar het leek verslechterd. Haar hoef met de krabber overal beklopt maar ze reageerde niet echt. De smid komt nu morgen om 7.30 uur, pffffffff wat een tijd ;) . Ik hoop maar dat het met de scheur te maken heeft en we het kunnen oplossen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:23

altijd vervelend als je geen duidelijk aantoonbare reden vind voor hun onregelmatigheid.

Hier na lang kwakkelen door aanhoudende mok op 1 been terug op het goed pad. Paardlief en ik zijn ons dressuur niveau serieus aan het opkrikken. Alleen wordt ze zo heet van de wissels :+

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:52

Is het niets in de rug Santos? Die van mij loopt onregelmatig als hij vast zit, massage en lang en laag rijden doet bij hem wonderen.

Top Cat heeft afgelopen weekend zijn tweede klasse 2 endurance (45 km) goed uitgelopen :) We zijn in ieder geval eindelijk (na een lange winter) weer lekker bezig en aan het trainen

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:02

Balen Santos! Wat zei de smid vanmorgen?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:11

Wow petitparis wissels <3 dat wil ik ook hahaha. Wij zijn nu B+3. Dat is een begin toch :')

En Santos hopelijk valt het mee. Als het voetje met scheur ook het kreupele been is kan daar best de oorzaak zitten natuurlijk. Hopelijk weet je smid raad.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:00

lol ik had ook nooit durven dromen dat ik de oefeningen van Z-dressuur zou proberen aanleren, gezien mijn merrie groen was toen ik ze kocht (3j) en ik zelf nooit hoger dan L1 gereden heb (ook niet thuis qua oefeningen). Geduld is het sleutelwoord :+

idd, wat zei de smid? oorzaak gevonden of niet?

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:10

helaas vond de smit niets byzonders. Hij heeft wel.....ijzers eronder gezet, met twee lippen voor en het grondstuk is dan iets breder, geloof ik. Morgen even aan de longe om te zien of dat iets verbeterd en anders verder zoeken :(