Over luizen en Bitloze hoofdstellen....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Over luizen en Bitloze hoofdstellen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 01:34

nou, het was me wel het dagje vandaag... zo maak je nog eens wat mee.

het zit zo: Faram moet een paar nachtjes op stal, omdat we een Friesje hebben met een veulen, en die kunnen niet in een kleine 3x3 box. zij hebben Faram's loopstal even geleend, en Faram moet op box. vandaag was hij dus erg fris, en toen ik hem in het land wilde zetten, en het hoofdstel af wilde doen, sprintte hij in één keer weg, met de teugels nog om zijn hals.
ik probeerde eraan te blijven hangen, en zei 'hoooooo', iets dat Faram normaal wel ziet als stopcommando, maar hij had het helemaal in zijn bol. ik heb me een stukje laten meeslepen, maar toen hield ik het niet meer. ik liet los, en Faram wilde even lekker rennen in de wei. uiteraard ging het hoofdstel over de grond, en kwam om/ tussen zijn achterbeen te zitten. paniek dus! hij sjeesde de hele wei door, met het hoofdstel klapperend om zijn benen, het zat muurvast door de teugels om zijn hals, die strak stonden als hij bewoog, en Faram stond doodsangsten uit.

op een gegeven moment knapte er iets, en viel het hoofdstel eraf. Faram holde door, richting hek, en ik was halverwege de wei, om hem te stoppen en het hoofdstel eraf te halen (wat inmiddels niet meer hoefde). ik was te laat bij het hek (heb maar twee benen, en die zijn niet zo lang), en Faram glipte eruit. ik riep hem 'hoooo Faram, hoooo kom maar hier', en hij stopte godzijdank (niet dat daar verkeer komt, maar ik heb mijn paard toch liever niet ergens los rondrennen zonder toezicht), en ging staan grazen. ik kon hem pakken en mee terugnemen, hek dicht en hoofdstel ophalen. Faram had niets, dus ik concentreerde me op het hoofdstel, mijn mooie nieuwe dure hoofdstel, waar we zo blij mee waren. hij zou toch niet...

terwijl ik er nogal pissig en somber heenliep, (Faram had moeten luisteren toen ik 'ho' zei, terwijl de teugels nog om zijn hals zaten, en nou had hij ons mooie hoofdstel gemold!) dartelde Faram tamelijk speels om me heen, als een babyveulen. hij besefte er niks van, volgens mij wist hij niet eens meer dat hij zojuist in doodsangst door de wei had gerend...
en daar lag het, verfrommeld, uit elkaar, in het gras...

gelukkig! één van de teugelsnaps was open gegaan ofzo, in ieder geval was hij gewoon losgegespt, en het hoofdstel had niets! geen scheurtje, krasje of wat te bekennen! het andere snap was verbogen, maar die heb ik weer weten te fiksen. al met al, geluk bij een ongeluk. (heb ik jullie laten schrikken he??)

en toen dit. Faram moest in de wei blijven, en ik ging even met de baby spelen. mijn shet kruising Flicka. zij heeft twee jaar terug last gehad van luizen, en niet zo'n beetje ook, en de laatste tijd is ze weer jeukerig, vooral bij haar hals en borstje, en onder d'r buik. ik zoek regelmatig naar luizen, omdat het verdacht veel lijkt op wat ze twee jaar geleden had, maar ik kon er nooit één vinden. vandaag zat ik bij d'r in de wei, en ze had een stukje kaalgeschuurd bij haar keel. ik weer zoeken, en ja hoor, ik zag zo'n etter wegrennen. meteen luizenspul gehaald, (FrontLine voor honden en katten, een tip van mijn DA en een echte aanrader! het kost wel 30 Euro voor 250 ml).
Flicka helemaal ingespoten, gelukkig vindt ze dat alleen maar lekker, en nu maar hopen dat het morgen over is. (vorige keer was dat wel zo)
Daarna moest Faram natuurlijk ook, hij heeft ook als een tijdje een beetje jeuk aan zijn borstje, en aangezien hij veel met Flicka heeft gestaan was het een kwestie van logisch redeneren. jammer genoeg is Faram niet zo makkelijk als het gaat om spuitspul, en ik heb vandaag weer de nodige levades, pirouettes, spaanse pas en diverse zijgangen langs zien komen. maar het is gelukt, ook Faram is ingepoten. een spuitbus hoeft hij even niet meer te zien, al overweeg ik om het te gebruiken als trainingsmethode voor de dressuur .

nou ja, ik wilde het allemaal even melden. en verder kan ik alleen maar zeggen: Eind goed, al goed!

calimerootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:46

Pffffffffffff... wat een lap tekst!

Maar idd.. eind goed al goed!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:02

Het kost even tijd om dit alles te lezen... maar gelukkig is alles goed afgelopen... nou maar hopen dat die springdingen wegblijven

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:04

Had het al gelezen in het HKtopic, maar dat is echt even schrikken. Hoop dat je Dolfijntje (Flicka dus ) snel weer luisvrij hebt!

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:30

He wat balen joh ! Die luizen zijn idd rot beesten. Mijn pony zat helemaal onder, dus die heb ik moeten scherne.

Maar wat ik me afvraag, is 1 keer sprayen wel genoeg ? Luizen leggen iedere dag 8 eitjes die met 7 dagen uit komen, dus toen moest ik hem na die week weer wassen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 12:16

Klopt, maar de jeuk is wel na een dag weg. toen Flicka het als veulen had, was ze al ziek, en ze zat ook helemaal onder. ze had ook een serieuze worminfectie, én was te vroeg bij de moeder weggehaald. door de luizen had ze bloedarmoede, het was echt heel erg toen. maar ze kon niet geschoren worden, omdat ze zo zwak was.

wat voor middel gebruik jij? ik heb spray, maar ik zit ook te denken dat eerst een keer wassen misschien effectiever is.

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:31

Ik heb sebacyl erge troep het potje was gewoon door midden gebrand

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:03

Waarom zet je je paard buiten emt een hoofdstel?
Had je paard een halster aan dan kon er weinig tot niks misgaan..

En die luizen zijn erg vervelend!
hoop voor je paardje dat ze snel verdwijnen!!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:34

Saskia9 schreef:
Waarom zet je je paard buiten emt een hoofdstel?
Had je paard een halster aan dan kon er weinig tot niks misgaan..

Misschien naar het weiland gereden?

Wel je dagje zo!
Frontline werkt idd met 1x inspuiten, iig bij mijn langharige hond wel.
die had ook luizen, 1 x helemaal gespoten en dan komt er dus schijnbaar iets in het bloed waardoor ook de eitjes niet gezond ter wereld komen. Hij was er vanaf en heeft het nooit meer gehad

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 00:34

inderdaad, naar het land is bijna een kilometer, en ik vind het altijd heerlijk om lekker zonder zadel heen en terug te rijden. vandaag heb ik het weer gedaan, maar deze keer eerst de teugels over het hoofd genomen en daarna pas het hoofdstel afgedaan.
een halster met een slepend touw is minstens even gevaarlijk. maar inderdaad, dan had het touw niet om zijn hals gehangen...

Flicka schuurde toch weer een beetje vandaag, misschien is het de najeuk maar ik hou het toch goed in de gaten, ik wil haar niet hoeven scheren oid, wordt de zomervacht zo slecht...

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:42

Dan hou je wat langer een regendeken op, Totdat ze weer wat meer vacht eronder krijgt.

Bij mij veulie zie ik zijn beige kleur er alweer ondergroeien. steeds meer haartjes weer op zijn muisgrijze vachtje.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 11:55

tja, maar weet je wat het is, de zomervacht is nu in aanmaak, dus als ik nu nog ga scheren mol ik de zomervacht... maar goed, als het niet anders kan... ik hou het nog even in de gaten, of het spul goed genoeg aanslaat, en anders kan ik haar ook altijd nog wassen, vindt ze heerlijk, hihi!

Elixir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:00

denk wel dat het hier over vlooien gaat... luizen is iets anders dan vlooien niet?? Mensen hebben luizen, dieren vlooien.. dacht ik..

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:44

Dieren kunnen ook luizen hebben hoor en mensen ook vlooien. Vlooien springen en luizen kruipen.