Het leek zo goed te gaan......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Het leek zo goed te gaan......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 16:10

We zijn nu ruim 6 maanden aan het revalideren. 14 september haalde ik Tychon uit de wei en was ie kreupel. De volgende dag was de dierenarts er en vermoedde een peesblessure. 2 dagen later op de echo en ja, de tussen pees (interossius) was verdikt. Deze moet tussen de 0.80 en 1.20 liggen en bij Tychon was het 1.26. Een hele lichte blessure, maar wel ernstig genoeg om een revalidatie traject in te gaan.

De eerste week 5 minuten stappen over het harde, de week daarna 10 minuten, en zo opbouwend 5 minuten per week. Op 30 minuten moest ik nog 2 weken langer blijven stappen 30 minuten. Toen weer een echo, die was voldoende. 1.18, nog niet wat het eigenlijk helemaal moet zijn in verhouding tot het goede been, maar ik mocht langzaam aan gaan draven, en wel 1 minuut. De week daarna 2 minuten, toen 3 toen 4 en 5 minuten.

In de 5de week, toen ik eigenlijk pas echt aan het draven was, voelde ik dat ie niet lekker liep, niet kreupel niet onregelmatig, maar niet lekker. Ik belde de DA voor advies en ik kon de volgende dag meteen een echo laten maken. 17 december, en het was weer mis de pees was 1.21. Dus een stap terug nemen. Weer stappen nu 4 weken.

Toen een echo op 17 januari, die zag er heel goed uit. De pees was 1.14. Omdat ik in een verhuizing zat heb ik langer doorgestapt met em zodat ik eerst alles goed kon afronden in mijn huis en dan weer met volle aandacht op Tychon kon gaan zitten.

3 weken geleden zat ik er weer voor het eerst op !! Bommetje en errug fris, maar hij gedoeg zich uitstekend !! Het draven ging goed, en we zitten nu op 3 minuten. Ik had deze weer een afspraak gemaakt om 27 maart weer een echo te maken, als die nog goed was zouden we wat langer mogen gaan draven en na 4 weken galloperen en als dat goed ging mocht ie gewoon weer lekker de wei in en konden we wat meer gaan 'rijden'...

Ik kon net op stal.... Hoor ik dat meneer uit zijn padok gesprongen is een een feestje gehouden heeft. (om hem niet helemaal op boxrust te zetten heeft hij een kleine padok van 4x4 en 1.40 m. hoog.)

Ik haalde em uit de stal en ja zijn been warm...... Ik liet em op de harde volte draven en liep duidelijk onregelmatig. Ik ben maar gaan koelen en gaan stappen. Dat zal ik de rest van de week maar rustig doen, en dan de 27ste afwachten..... Het leek zo goed te gaan.

Mocht het zijn dat het nu weer mis is gaan we niet meer op deze manier revalideren, maar gaat ie de wei op. Op die manier kan je ook revalideren, maar dan zou hij het beste dag en nacht op de wei zijn, en dan zou het tussen de 12 en 18 maanden kunnen duren voor het helemaal genezen is. (als je mazzel hebt)

Ik hoop maar dat ie zich nu gewoon verstapt heeft en dat het geen drama wordt.. Aan de andere kant zegt mijn gevoel dat die hoop niet juist is.....

Het gaat me niet eens om het rijden oid ik wil em lekker in de wei uit zijn pan zien gaan en dat ie zich weer eens lekker paard kan voelen. Als het de 27ste dus niet goed is zal igg die wens wel uitkomen.

Nou moest even mijn verhaal kwijt. THX voor t lezen...

Baileys_22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:12

veel succes met je beesie! hoop dat hij snel weer helemaal goed gaat en lekker gek kan doen!

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:15

Jeeh meisje!!

Sterkte wat een K L O T E Zooi!!

angela333

Re: Het leek zo goed te gaan......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:21

Wat vervelend zeg!!!
Heel veel sterkte iig

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 16:35

Thanx, ik hoop maar dat het niet is wat mijn gevoel zegt wat het is....

Kiim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:46

Woo dat is idd wel super klote
Ik hoop maar dat het deze keer niets ernstigs is..
Sterkte

Bellamafia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:48

heel veel sterkte!!!

riskjuhruled

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:05

oooh nee! ik duim voor je dat het niets ergs is!! wat stinkmodder zeg!!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:41

Gatverdamme wat ellendig zeg! Ik snap helemaal hoe je je nu moet voelen. Zo'n diepe diepe teleurstelling, zo hard balen!

Ik denk dat een jaar weidegang inderdaad een verstandige beslissing is. Misschien heeft hij wel helemaal geen jaar nodig. Beweging > goede bloedcirculatie > snellere genezing.....

Maar eerst eens zien hoe dit afloopt. Ik hoop HEEEEL goed....

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:22

Ik weet helemaal hoe zoiets voelt en leef met je mee. Ik heb zelf vorig jaar ook 8 maanden onzekerheid gehad met wel vooruitgang, geen vooruitgang, dan weer achteruitgang. Mijn paard heeft het uiteindelijk niet gered, maar had ook een veel ernstigere blessure. Succes weer met stappen, het is zo frustrerend.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:52

He jeetje balen zeg! Helemaal omdta ie toch 2x weer "goed" was. Kan me voorstellen dat je daar best een beetje onzeker van wordt.
Ik ga voor je duimen dat t allemaal mee gaat vallen. Iig heel veel succes!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 10:18

THX voor jullie medeleven.

Momenteel is de pees dan weer wel warm en dan weer niet. Hij stapt redelijk, het draven is ook op en af.....

Hij staat weer gewoon in de padok en was gister heel rustig.... Afwachten maar !!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:05

He bah, wat vervelend! Mijn paard staat momenteel ook met een peesblessure. De diagnose is pas net gesteld en wij hebben dus nog een hele lange weg te gaan. Ik kan me goed voorstellen dat je baalt als een stekker aangezien je net weer op de goede weg was...

Hopelijk valt het allemaal mee, ik zal voor jullie duimen!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 11:11

Jij ook veel sterkte Marcha !!!! Ik hoop dat het bij jou een stuk voorspoediger verloopt !!!

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:01

Wat een stomme actie van Tychon, maar wat begrijpelijk ook... Mijn paard heeft ook een half jaar met een peesblessure gestaan en de eerste keer dat ik hem weer aan de longe mocht doen heeft hij zich zo achterlijk misdragen dat heeft hij de pees weer heeft overstrekt. Er zat gelukkig geen gat in, maar ik kon toch weer terug naar de staparbeid. Ik weet niet hoe ik hem ooit weer zonder blessures op de wei kan zetten, hij breekt de tent af!

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:12

Jeetje wat jammer zeg voor al dat harde werken om alles weer op te bouwen en te laten genezen! maar hopen dat je gevoel geen gelijk krijgt!
S t e r k t e

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 12:14

Oh ja dat is mijn 2de angst Marijn !!!

Als het nou toch goed zou zijn en hij mag de wei weer op dan zal hij de eerste paar keer echt gesedeerd worden..... Ik ben echt niet voor die troep, maar ja.... Het is de keus van het minste kwaad denk ik maar.

Wat ik het meest ellendig vindt is dat de blessure op voorhand gewoon al niet groot was. 1.26, is geen gat of ernistige verdikking. Maar ondertussen wel al ruim 6 maanden uit de running.

Het is jammer dat ik niet kan rijden, we waren best lekker aan de gang, maar daar gaat het me nu geeneens om nu......

die vraag krijg ik best vaak namelijk: vindt je het niet verschikkelijk dat je niet kan rijden en trainen zoals je deed. Tjsa het is wel jammer natuurlijk doe ik dat ook het liefste, maar ja, zijn gezondheid staat 100.000.000 % voorop !!!

Ik zou nu ook niet op een ander paard willen rijden/trainen. Ik ben het liefste gewoon met Tychon bezig !!

sandra86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:19

Wat een ellende!
Hopen dat ie toch weer wat opknapt..

Sterkte ermee

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:43

a jasses ja dat is dan een flinke tegenvaller, hoop voor je paardje dat ie zich weer snel paard kan voelen en even helemaal uit zijn panty kan gaan

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:44

Aaa.. Sterkte!
Dat is echt Kl0te

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:45

Jeetje.. ik duim met je mee dat het gewoon een misstapje was. Wat een ingrijpende blessure zeg! Heel veel sterkte en succes!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:33

Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad. Ze heeft 3 schokwave behandelingen gehad en we hebben 17 weken gestapt. Daarna heeft ze nog 10 maanden weirust gehad. Ze is 98% genezen verklaard, helemaal 100% wordt ze nooit meer maar ze is wel pijnvrij. Voor de sport was ze helaas niet meer geschikt, ik rij nu recreatief met haar.

Veel sterkte en succes!

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:31

Ludora schreef:
Oh ja dat is mijn 2de angst Marijn !!!

Als het nou toch goed zou zijn en hij mag de wei weer op dan zal hij de eerste paar keer echt gesedeerd worden..... Ik ben echt niet voor die troep, maar ja.... Het is de keus van het minste kwaad denk ik maar.

Nee, niet doen! Ze springen daar toch wel doorheen alleen hebben ze dan de coordinatie van iemand met 10 borrels op. Ik wacht tot Tjal weer vol in het werk zit en dan gooi ik hem eerst een paar keer na het rijden in de binnnenbak. Daar weet ik zeker dat de bodem vlak is en niet glad. Pas als dat goed gaat, neem ik het risico om hem in de wei te zetten. Ach, als hij de eerst 10 min. maar overleefd

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:32

ludora:
vaak zijn de paarden zelf wel zo slim dat als ze flinke pijn hebben aan de pees ze niet gaan rennen of gek doen. (tenzij verdoofd of onder de pijnstiller).
Wanneer moest je weer een scan laten maken? Of heb je dat al laten doen?

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:03

Het probleem is juist dat de pijn aan een pees al heel erg snel weg is terwijl hij dan nog lang niet is genezen. Tegen de tijd dat het pijn gaat doen is er alweer een nieuwe blessure ontstaan.