Wie kan me helpen met de rechten??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stalnijmegen

Wie kan me helpen met de rechten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 02:58

Ik heb vandaag mijn 3 jarige zwaar verwaarloosde merrie op gehaald van een opfok bedrijf. Het is gewoon dierenleed!! Er lopen meer dan 100 opfok dieren waarvan mijn mening wel 60% iets mankeerd of niet in orde is..
We wouden vandaag foto's gaan maken van haar en zijn erheen gereden, aangezien het dik 2u rijden is gaan we niet vaak, en aangezien de opfokker een goede naam heeft, vertrouw je hem mijn paardje toe..Niks is minder waar,wat een leuke dag had moeten worden is een nachtmerrie voor elke paardenhouder... Zwaar vermagerd en doodziek troffen we haar aan.. Na 10 min.kon ik het niet meer aan zien en ben naar huis gereden.. Onderweg de opfokker gebeld, dat ik me dood was geschokken hoe dit had kunnen gebeuren, thja zei die, ik zag het ook al,ik zal haar in een andere groep doen!! WAT dit is niet iets van een week of maand, dit is iets van maanden zei ik.. Thuis aangekomen, trailer en auto geregeld en hop weer terug om haar naar huis te halen... Onderweg paar keer met opfokker gebeld en die vond het pure onzin, geef me 3 weken en ze is weer goed!! No way,mijn besluit stond vast, ze gaat mee naar huis..
Nu heb ik altijd elke maand netjes betaald, sta ikin mijn recht om hem aan te klagen voor alle kosten die gaan komen?? Er staan er 100 of wel meer waarvan meer dan de helft wat heeft,maar wie zijn de eigenaren, hoe kan ik hun bereiken,dat ze hun paardje in de gaten moeten houden??
Wie oh wie kan me helpen,
alvast bedankt.. Gr Dees

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is haar net 5 minuten thuis!! Ze is dus bijna 3 jaar!!!
jazz x balzflug

StalDoorstap

Re: Wie kan me helpen met de rechten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 03:12

Ze ziet er niet gevoerd uit, en alsof ze in een zwaar bevuilde stal heeft gelegen idd.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 03:28

Wat hebben ze in gods naam met haar gedaan.
Het is echt goed dat je haar daar weg hebt gehaald, maar ik weet niet of je daar wat aan kan doen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 08:03

Nou als je had gezegd dat het een jaarling was had ik het zomaar aangenomen!

Tjeutje zeg!

waar was dit, uiteraard per PB

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 08:34

oooh wat ziet ze er slecht uit

Ik kan me indenken dat je vreselijk geschrokken bent.
Jemig dit is gewoon te erg.

Arme paardje.
Denk je dat je er goed aan doet om je paard in een opfok te doen, tref je je paard zo aan.

Ik zou het er zeker niet bij laten!
Hoe lang heeft ze daar gestaan?

Pas goed op dat je haar nu niet inéén keer te veel voer geeft hoor.
Ik zou er ook een dierenarts naar laten kijken.

Heel veel sterkte en een dikke knuffel voor je paard

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 08:37

Arm paardje.
Ze ziet er niet gezond en levenslustig uit.

Heel goed dat je haar daar hebt weggehaald.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 08:50

jee, dit is wel een erg magere 3 jarige, strond kan ik makkelijk doorheen kijken,(dat is zelfs wel lekker warm een potstal)maar ze ziet er verder niet uit,veel te mager,niet eens een kuilbuikje.
ik kan je er verder niet mee helpen,
ik hoop dat je eruit komt,

heel veel sterkte toegewenst, in al jouw beslissingen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 08:51

Jeetje mina, wat KiWiKo zegt, ben ik het mee eens, lijkt wel een jaarlingetje zeg. Wat goed dat je haar naar huis hebt gehaald.

Ik kan me voorstellen dat je zoveel mogelijk eigenaren op de hoogte wilt stellen.

Als ik jou was zou ik een beetje de media proberen in te schakelen, misschien (plaatselijke) tv en kranten?

Ook via een oproep op bokt en misschien een (gratis) advertentie op marktplaats?

Zo heb je tóch je steentje bijgedragen en geprobeerd zoveel mogelijk andere eigenaren van de anderen dieren te bereiken.

Heel veel succes en ik hoop voor je dat jouw paard niet teveel (groei) achterstand hierdoor oploopt!

LucasMiller

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 09:52

Het beste wat je m.i. kunt doen is de dierenebescherming hiervan op de hoogte stellen. Als die jou gelijk geven en de ophokker een reprimande geven, heb jij voldoende basis om vervolgens een schadevergoeding te eisen (wat je sowieso wel kunt doen, gezien de foto's). Schadevergoeding kun je alleen maar eisen als je deze goed onderbouwt. Dus veel foto's maken (heb je zo te zien gedaan) en een gedetailleerd overzicht van de gemaakte kosten. Ook alle communicatie met de ophokker moet je op een rijtje zetten. Vervolgens een aangetekende brief aan de ophokker, waarin je hem verantwoordelijk stelt voor de schade en een vergoeding daarvoor eist. Zet erin dat hij binnen 2 weken moet reageren. Doet hij dit niet, of acht hij zichzelf niet schuldig, dan stap je met je bewijslast naar de rechter.

Het klinkt misschien wat heftig, maar zo moet je het denk ik wel doen. Dierenleed is erg en als er sprake kan zijn van dergelijke verwaarlozing bij andere dieren (herhaling), dan is een rechter daar zeker vatbaar voor. Een reprimande van de dierenbescherming kan hier een goede bijdrage bieden. Uiteraard verklaringen van andere klanten ook.

Succes!

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:00

Jeetje! Wat hebben die met haar gedaan!
Gelukkig heb je dr daar weg gehaald!
En idd als je had gezegd dat het een jaarling was, had ik je geloofd.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:20

Arm paardje Dees! Ik had niet voor mezelf in gestaan als het de mijne was geweest. Je kunt ook nog even het bureau voor rechtshulp bellen. Die weten ook wel wat je allemaal kunt en moet doen. Veel succes!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:33

Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe lang je niet geweest ben dat je dit niet hebt zien aankomen.
Ik heb ook een veulen in de opfok staan,, en ik ga er regelmatig heen om hem te checken.
Wat mij betreft ben je zelf ook in gebreke gebleven, want uiteindelijk is het wel jouw veulen.
Maar ik hoop dat ze gauw opknapt, goed voer en veel beweging doen wonderen.
Succes.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:42

Nou, als iemand zich aanbiedt als "opfokker" en daar geld voor vraagt dan mag je volgens mij verwachten dat ie in ieder geval de basisverzorging fatsoenlijk uitvoert. Dan moet je niet zelf iedere week moeten gaan checken of je paard toevallig ook ondervoed raakt. Als het niet goed gaat met je paard dan moet je gewoon een seintje krijgen.

Wij hadden ook zo'n geval, maar het ging om een paard dat het zelf neit zo goed redde en niet zozeer alle paarden uit de groep. En dit paard stond heel dichtbij, ja dan ga je sneller kijken. Punt is dat daarna vaak eigenlijk pas de vraag komt wat de verantwoordelijkheden van zo'n opfokker zijn, die staan vaak niet op papier of zijn niet duidelijk afgesproken. De verwachtingen van de opfokker en degene die zijn paard brengt zijn vaak wat verschillend denk ik. Heb je een soort contract ofzo? Misschien gelden voor opfok wel een soort basisregels, wat je mag verwachten van iemand die zoiets aanbiedt. Succes met je paard in ieder geval!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:47

Ik moet eigenlijk hetzelfde zeggen als Billy... Tuurlijk verwacht je wel dat je paard goed verzorgd word, maar het is jouw paard en jij bent de eindverantwoordelijke. Neemt niet weg dat dit vreselijk is en dat de ophokker het niet zover had mogen laten komen!

Toen je ging kijken om haar daar te zetten als veulen, zag de rest er toen wél goed uit dan
Neem aan dat hij dit doet om maar zo min mogelijk kosten te maken, dat doet ie dan toch niet met 'maar' 1 groep?

Veel sterkte er in elk geval mee, lijkt mij vreselijk zo je paard aan te treffen Hopelijk knapt ze snel op!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:53

Hmm, als je die modder nou eens wegdenkt dan is het toch niet zo erg? Vorige week heeft het juist ontzettend hard geregend dus dat zou verklaren waarom ze zo onder de modder zit.

Daarnaast vind ik dr niet super mager oid. Misschien heeft ze iets onder de leden gehad (dat krijgt elk jong paard toch in een (grote) opfok? Dan zou het logisch zijn dat ze wat kilo's kwijt is.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:00

Het lijkt me stug dat dit is gebeurd toen je een weekje een keer niet kon kijken ofzo, hoe vaak ben je bij je paard wezen kijken? Jij zegt zelf dat het waarschijnlijk iets van maanden is, had je dan niet eerder in moeten/kunnen grijpen?

Hoe goed de naam van de opfokker ook is, je moet altijd blijven kijken hoe het gaat met je paardje en niet iemand blind vertrouwen met je paard, ookal zou je een opfokker wel moeten kunnen vertrouwen...

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:02

ik vind dit nu niet echt reclame voor een goed opfokbedrijf,tuurlijk kan je het paard nu goed gaan voeren,en komt ze wel bij,maar lijkt mij een basiszorg dat de dieren die je van een ander in vertrouwen krijgt, dat deze dan goed verzorgd worden.

tenminste,ik heb liever tevreden klanten,en klanten die trots zijn op hun dier ,als mensen die dit soort foto's van hun paarden op een forum zetten,die bij mij in stalling staan...

en bij mij zijn er zeker mensen die maanden niet komen,maar hun dier staat er echt niet zo bij!!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:04

Staan er bij jou dan ook een stuk of 100 kimmie?

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:07

nope,maar als je dat dus blijkbaar niet aankan moet je daar niet aan beginnen....,ik zou niet blij zijn als ik mijn dier zo aan zou treffen!!

en dan kijk ik niet naar het vuil,dat is er zo af,wel naar de conditie van het dier,en deze is gewoon voer tekort gekomen...

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:13

Wat heet niet aankunnen?

Ik krijg altijd het idee dat bij een opfok (en vooral de groten) je beestenboel sowieso wat schraal en smerig wordt.

Ik kan echt niet zeggen dat ik deze foto's schokkend zijn.
Een schoonheidsprijs verdienen ze zeker niet. Reclame voor de opfok is het ook zeker niet.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:15

Het gaat hier om een 3-jarige! Ik vind de foto's dan wel schokkend te noemen. De modder en poep kun je doorheen kijken, het voedseltekort wat dit paard heeft gehad niet.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:17

Als je mijn jaarling ziet is hij ook harig en smerig, net als deze
Maar hij is niet zo mager, maar als ze wat onder de leden heeft gehad, kan dat in vrij korte tijd gebeurd zijn.
Ik vind niet dat ze ernstig verwaarloosd is, ze is schraal, maar ze staat bijv zover ik hier kan zien wel netjes op dr hoeven en zo te zien heeft ze geen enorme wormenbuik of zo.
Ik kan vanaf de foto's niet inschatten hoe groot ze is en of ze wat dat betreft schade heeft geleden, maar als ik aan mijn eigen paard denk, die was destijds ook heel laat rijp. Die kon als 4 jarige nog gemakkelijk voor een 2 jarige doorgaan kwa bouw. Hij is nadien nog flink doorgegroeid en uitgezwaard, en het is allemaal goed gekomen met hem.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:19

Erg fijn ziet ze er niet uit nee Moet het ook gedeeltelijk eens zijn met Billy, dat is ook deels je eigen verantwoordelijkheid is geweest.
Mijn inmiddels bijna 3 jarige heeft 2 jaar lang in de opfok gestaan met 2-4 paarden. Zo heb je er veel meer controle over. Maargoed gedane zaken nemen geen keer en daarbij is het ook nalatigheid van de opfok.
Wanneer wordt ze 3?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:19

Ik vind dit paard er voor een driejarige erg iel uit zien. Jaarling ok, maar als driejarige zou ze toch wel iets gevulder mogen zijn. Eind van de winter is niet de meest gunstige tijd voor een paard.

Goed dat je je paard daar hebt weggehaald en wellicht kun je ook nog wel iets doen met aansprakelijkheid enzo.

Verder vraag ik me idd af hoe vaak je bent gaan kijken naar je paard. Als eigenaar moet je er toch zelf ook een beetje zicht op houden.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 12:07

youngster schreef:
Erg fijn ziet ze er niet uit nee Moet het ook gedeeltelijk eens zijn met Billy, dat is ook deels je eigen verantwoordelijkheid is geweest.
Mijn inmiddels bijna 3 jarige heeft 2 jaar lang in de opfok gestaan met 2-4 paarden. Zo heb je er veel meer controle over. Maargoed gedane zaken nemen geen keer en daarbij is het ook nalatigheid van de opfok.
Wanneer wordt ze 3?

in mei word ze 3 jaar