Verkopen of niet!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

safety

Verkopen of niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 23:48

Ik zit met een hele moeilijke beslissing.

Ik heb een 6 jarige ruin van afstammeling Sir Holtrup X Purioso.

Hij is 1.75 vos van kleur en heeft blonde manen en staart.
een pracht paard om te zien.

Ik breng hem ook uit op concour.
Hij is thuis maar zeker op concour ontzettend kijkerig.
en kan nog wel eens schrikken, maar dat zijn karakter.
Nu heb ik heb probleem dat hij niet wil werken als ik hem aan het rijden ben en de oefening iets moeilijker worden niet te moeilijk voor een 6 jarige

Op concour start ik hem nu al ruim een jaar in de L1. maar om dat hij zo kijkerig is komen we niet verder en rijden we ook moeilijk een wis punt bij elkaar.

Ik ga vaak in andere binnen magege's rijden zo zat hij ook in andere rijhalen komt als we niet op concour gaan.

Ik denk een er al heel lang over om hem te verkopen om dat hij een moeilijk karaker heeft en niet graag wil werken.

maar toch is het zo'n super paard.

Heeft iemand hier ervaring mee met een paard en is het mogelijk dat dit een fase van een ruim jaar is.

Toen ik in de B reed en hem net starte Zatten we bijna altijd in de prijzen, maar toen hoefde hij niet te werken. was wel iets kijkerig.
Vanaf we in de klasse L1 zijn gestart is het probleem begonnen.

Hoop dat iemand me kan helpen.

Kijk voor foto's van mijn paard op:

http://www.freewebs.com/chantal-korsten/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[b]
Laatst bijgewerkt door safety op 03-02-06 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 01:25

tja, lastig probleem!! heb je geen begeleiding?

silver_bars

Re: Verkopen of niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 01:31

tja.. wat zal ik zeggen...

een lastig verhaal dat mij erg bekend in de oren klinkt, dat was dan voor mij ook een reden om met mijn vorige paardje geen wedstrijden te rijden..

het ligt helemaal aan wat je ambities zijn...
wil je graag verder in de sport, dan zou ik hulp zoeken bij iemand en het dan nog eens proberen... lukt dit niet dan zou ik toch voor een ander paardje gaan kijken, dan is het duidelijk dat jullie beiden anders in elkaar zitten en de echte klik er niet helemaal is....

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 01:46

Hier ook een bekend probleem. In de B zat ik vaak in de prijzen (mocht ook door naar de kringkampioenschappen), in het L zat ik nog regelmatig bovenaan. Toen werd L opgesplitst en ben ik L1 gaan rijden. Ging in het begin ook nog super. Maar toen ik eenmaal in het L2 zat begon de ellende.

Ik begin er nu langzaamaan uit te krabbelen. Het heeft me veel tijd gekost (ook i.v.m. blessure's), maar we gaan nu vooruit. Bij mij kwamen mijn problemen voort uit het feit dat ik een nieuw zadel aangeschaft heb ongeveer in de tijd dat ik aan het eind van het L1 zat. Dit zadel paste dus niet. Helaas kwam ik daar pas veel later achter. Hij was toen inmiddels kreupel door het zadel. Nu heb ik een goed passend zadel, en ik merk het verschil.

Maar dat was natuurlijk niet het enigste. Bij ons was het een wisselwerking. Doordat hij vaak staakte, verkrampte ik weer. En als ik dan iets zag, waarvan ik dacht: dat gaat hij eng vinden, bereid je maar vast voor, dan verkramp ik. Dus paard stopt ook met lopen. Dus voor mij weer bevestiging. Je kunt je de neerwaartse spiraal wel voorstellen.
Het is nu dan ook ontzettend moeilijk om voor mezelf die knop om te zetten en mijn paard het vertrouwen te geven dat het niet eng is, zonder zelf te verkrampen (heb immers vaak genoeg het zand van dichtbij mogen inspecteren, na stakingen van hem).

Ik weet niet of je hier iets mee kan. Maar dat was bij mij, waarschijnlijk, het probleem.

Ik voer hem nu ook MaxH bij. Ik hoop dat hij daar evenwichtiger van wordt. Dat is nog even afwachten, maar ik merk wel dat hij soepeler wordt. Maar ja, daarvoor voerde ik het eigelijk niet.
Een meisje wat ook lest bij mijn instructrice heeft een soortgelijk probleem. Zij is begonnen met het geven van Bach-bloesem. Ik wacht even af wat haar resultaten daarmee zijn. Want anders ga ik dat ook overwegen.

Ik heb nu trouwens ook les van een nieuwe instructrice. Ze zegt dat ik naar voren ga zitten, als ik het spannend vind. En dat gebeurd dus steeds onbewust. Nu ben ik me er wel bewust van. Ze zegt ook dat mijn paard zich sterk maakt in zijn kaak, als hij iets eng vind. En van daaruit blokkeerd hij door zijn hele lijf. Dus hij moet zijn kaak los blijven laten. Ik rij hem nu ook veel voorwaarts-neerwaarts. En dat werkt ontzettend goed.

En je hebt inderdaad een schitterend paard!!!
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 04-02-06 01:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Maseike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 01:48

Haii

Ik ken iemand die jou wel kan helpen,
Pb even als je wilt.

Gr heidie en monnie

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 02:53

Ik vindt het een moeilijke beslissing en ik weet niet wat ik zou doen.
En elk geval strkte met wat je ook gaat besluiten

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 10:49

ik denk dat je gewoon veel moet laten wennen. en proberen, maar als he techt niet wil tjah, het is wat je zelf wil, niet ons besluit!

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:12

mijn ferro merrie is ook een kijkerige merrie, op concours vorig zomer was het zo erg, dat ze bijna met opstijgen over me heen hobbelde, ze zag wat,
nu een aantal dagen voor dat we starten voeren we haar rustgevende druppels, dat ze minder gestrest wordt,
het is niet veel, maar in ieder geval weer een klein tipje erbij

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:19

ik heb ook een paard wat absoluut niet voor mij wilde werken, hij was niet kijkerig maar staakte echt in proeven, bokken stijgeren. ikheb nu een andere lesgever en die zegt dat het voornaamste is hem voorwaart op je been te hebben, vind hij oefeniingen moeilijk. doe dan 1 /2 keer een moeilijk en daarna iets makkelijks. dat werkt bij die van mij erg goed. Hij is nu een stuk beter op concours en ik kan hem nu normaal rondrijden en heb zelf al 2 keer in de prijzen gezeten. Iets wat eerst echt onmogelijk was.

Wat betreft jou paard, ik zou hem houden! wat een prachtbeest, ik denk dat het allemaal wel goed kan komen. en wat ze zeggen he, de moeilijkste karakterpaarden komen het verst succes ermee!

gigelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:46

Gave knol... tja dit is lastig.
Wil je echt verder dan zal je misschien toch een moeilijke beslissing moeten nemen...

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:10

Je hebt echt een pracht paard!1(zeker niet de eerste keer dat je dat hoort?)

Ik zou inderdaad gewoon goed les nemen. Dan misschien even geen wedstrijden. Volgens mij ben je nog geen 18(niet dat dat wat uitmaakt) maar misschien ben je daardoor nog niet "sterk "genoeg?

Zoals bovenstaande tips(ook uit eigen ervaring) Blijven rijden!! Net doen of je gek bent, hij verneemt waarschijnlijk aan jouw dat er iets engs gaat gebeuren. Denk wel; het paard kent jouw beter dan jij je paard!

Ik wens je heel veel succes, en ik zou nog heel veel dingen gaan proberen voordat je Safety verkoopt!

Hou ons op de hoogte..

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:19

Ja als je idd goed les neemt kom je mss wel verder..
En als je veel met hem gaat oefenen op vreemde plaatsen enzo went hij er mss ook aan?

Wat een geweldig mooi paard is het trouwens

oudehinken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:22

heb je hulp? als dat niet werkt dan zou ik hem weg doen ook al is de beslissing nog zo moeilijk. in iedere geval heel veel sterkte met dit probleem.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:20

hmm.. Ik zou het niet weten.
Het enige wat ik weet is dat bij de meesten de B erg makkelijk gaat en de L een enorme tgenslag is.
Bij mij jammergenoeg ook. De winst kómt dr maar niet.

safety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 14:26

Sinds augustus heb ik een nieuwe instructrice. Hij gaat nu wel steeds beter, maar hij blijft kijkerig. Ook wil hij nog steeds niet werken onder het rijden. Hij blijft dan steeds iets anders proberen om er onder uit te komen en iets nieuws verzinnen.

Ik ben 23 jaar en werk op een handel stal waar ik jonge paarden rij.
Nu ik jonge paarden rij merk ik hoe gemakkelik het eigelijk is als een paard mee werkt onder het rijden en niet kijkerig is of weg schrikt.

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:45

Ik zou hem niet verkopen. Het is een heel mooi paard. Met de goede begeleiding kom je er wel en zou je spijt hebben dat je dan verkocht zou hebben. Mijn paard wil ook onder het werk uitkomen en ik moet hem constant bezig houden. Het kijkerige zal nooit helemaal weggaan denk ik maar je kan het wel een stuk verminderen.

Succes

kiss_lotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:03

randie schreef:
ik heb ook een paard wat absoluut niet voor mij wilde werken, hij was niet kijkerig maar staakte echt in proeven, bokken stijgeren. ikheb nu een andere lesgever en die zegt dat het voornaamste is hem voorwaart op je been te hebben, vind hij oefeniingen moeilijk. doe dan 1 /2 keer een moeilijk en daarna iets makkelijks. dat werkt bij die van mij erg goed. Hij is nu een stuk beter op concours en ik kan hem nu normaal rondrijden en heb zelf al 2 keer in de prijzen gezeten. Iets wat eerst echt onmogelijk was.

Wat betreft jou paard, ik zou hem houden! wat een prachtbeest, ik denk dat het allemaal wel goed kan komen. en wat ze zeggen he, de moeilijkste karakterpaarden komen het verst succes ermee!

inderdaat .. maare het blijft je eiegn kuize als je hem weilt verkopen het is een mooi beesje
sterkte ermee

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 08:30

Wat een prachtpaard!
Persoonlijk zou ik hem niet verkopen, dit omdat ik ben van mening dat een paard voor het leven is. Uiteindelijk kom je er wel en dan voelt de 'connectie' met je paard des te beter.
Volhouden zou ik zeggen, veel afwisseling in het rijden proberen houden, zodat het voor hem 'spannend' blijft. Misschien zitten jullie gewoon in een dipje, want op je site staat dat hij erg werkwillig is?

Sterkte en volhouden zou ik zeggen

Maar het is natuurlijk je eigen keuze en alleen jij kunt echt beslissen.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:31

Je paard is nog jong. Misschien dat hij wat meer tijd nodig heeft om de "moeilijke" dingen te leren. Ik zou het even een tijdje rustiger aan doen en even terug gaan naar de basis en daar vandaan het weer op te bouwen.

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:40

Zou het geen idee zijn om het kijkerige aan te pakken door met je paard aan grondwerk/vrijheidsdressuur te gaan doen? Ik denk dat je daar een hoop aan zou kunnen hebben, en je verstevigt je band met je paard (misschien is die al super hoor, dat weet ik natuurlijk niet). Gewoon je wedstrijden even vergeten, even gas terug en iets heel anders gaan doen. Door dat grondwerk gaat je paard jou als leider zien, en krijgt veel vertrouwen in jou. En ze vinden het vaak heel erg leuk om te doen ook (tenminste, mijn paard wel in ieder geval!)
Het is wel een beauty zeg!

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:54

Ik zou hem persoonlijk ook niet verkopen.
Ik proef namelijk dat je ook erg gek ben met het paard.
Het paard is nog niet zo oud en je moet nog beter een team vormen.
Ik ken het probleem, haalde ook in de B winst en prijs naar prijs met mijn paard
Mijn paard is ook erg kijkerig, en wil dan niet werken. Mede door persoonlijke omstandigheden ben ik toen gestopt met wedstrijden. Nu rijd ik weer wedstrijden eens per maand. Vond heel vervelend eerst dat ik nog geen winst haalde, maar tja had ook heel lang met mijn paard geen wedstrijd meer gereden. Mijn instructrice die ik al jaren heb, verbaasde zich erover wat voor stress erbij kwam. Heeft mij toen geadviseerd, je mag alleen nog maar wedstrijden rijden als je het rijd om het gevoel ergens anders op te pikken. Dus nu is mijn motto geen winst of prijs, maar heb ik lekker gereden, wat heb ik geleerd. Nu haal ik af en toe winst, en dat is echt heel leuk.
Dat kijkerige gaat er wel vanaf, als jij maar weer ontspannen op je paardje kan gan zitten, en lekker kan gaan rijden!!!
Komt echt goed, geef je paard de tijd om zich te ontwikkelen......

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:59

schitterend paard! Maar even over je probleem he, ik weet zeker dat als je les neemt bij een goede instuctrice en gewoon geduld hebt dat het zeker lukt! Iemand die je goed kan lesgeven kan je er vast mee helpen! Zeker als dat eimand is met dressuurervaring! Succes

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:16

Citaat:
Safety is een ruin die zeer werk willig is en zeer braaf onder het zadel en in zijn omgang. Op dit moment wordt hij succes vol uitgebracht in de dressuur.

Dit haal ik van je site, die wordt zeker niet vaak ge-update
Maar nu even on-topic:
Het ligt eraan wat jij wil, als je echt denkt dat je met dit paard niet verder gaat komen, zou je toch aan verkopen kunnen gaan denken. Maar als jij hem niet kwijt wil en toch wil blijven proberen, dan moet je hem houden. Zo simpel is het Kies wat jij wil, wil je verder? of wil je het blijven proberen?! Succes ermee

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:20

Verplaatst naar RT

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:27

Odin schreef:
Zou het geen idee zijn om het kijkerige aan te pakken door met je paard aan grondwerk/vrijheidsdressuur te gaan doen? Ik denk dat je daar een hoop aan zou kunnen hebben, en je verstevigt je band met je paard (misschien is die al super hoor, dat weet ik natuurlijk niet). Gewoon je wedstrijden even vergeten, even gas terug en iets heel anders gaan doen. Door dat grondwerk gaat je paard jou als leider zien, en krijgt veel vertrouwen in jou. En ze vinden het vaak heel erg leuk om te doen ook (tenminste, mijn paard wel in ieder geval!)
Het is wel een beauty zeg!

inderdaad, even gas terug en een vertrouwensband met het paard op gaan bouwen (met goede begeleiding): grondwerk/vrijheidsdressuur/schrik&obstakeltraining e.d. zijn goede opties