WÓW :wow:

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

WÓW :wow:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 13:45

Ok, wéér een niveau verder!!!!!

Vannacht ga ik van de volle maan genieten en een lánge terreinrit maken. Daarom wilde ik vanmorgen Arabella vast een beetje borstelen en wat ontspannends met haar doen; lopen dus.
Heb haar níet de lange lijn aangeknoopt want ik was wat anders van plan

Ze liep heerlijk en achter Cortijuelo liet ze op een simpele vraag met de stem vanuit positie 3 een Hoge School draf zien waar de tranen van in je ogen schieten zo mooi en ontspannen. Ze blijft dan héél lichtjes schuin naar me kijken en loopt feitelijk schouder binnenwaards.
Na de gebruikelijke kletsstops onderweg besloot ik haar inderdaad letterlijk los te laten. Aan onze kant van de provinvciale weg bij Cortijuelo heb ik het leidtouw als een lariat om haar hals geknoopt en ben zo door de campo naar huis gegaan. Stap, draf, stop, draf, links, rechts, troelala, bomen, rivier etc.... netter als een perfect gedresseerd hondje.
Ik kon haar ook links of rechts, schuin voor, schuin achter en zelfs 10 meter achter me laten lopen op verzoek.

Bij huis riep ik mijn lief en met de roepende paarden in het zicht een trots demootje: draaide in een rustig drafje om, van huis weg en superrustig volgde ze naast en achter me alle figuren in de aangegeven tempi.
Onder Casilla Pedrosa langs is ze nooit zo op haar gemak en nu stak ze haar snoet en nek onder mijn arm
Bij Rosa naar beneden, langs de wei, voor het huis langs en weer naar de wei; alles los en helemaal perféct.

Ben een klein uurtje op pad geweest en he-le-maal in de wolken; wat is dít toch mooi zeg.....

HC

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:02

Wauw! Lijkt me zeker gaaf als een paard dat allemaal doet voor je. Ik ben met mijn paard al redelijk ver. The join-ups gaan steeds beter!

Huertecilla

Re: WÓW :wow:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 14:37

Join-up leidt níet tot een paard dat naar je toe komt in vrijheid. Is een leuk trucje met een jong paard en daarna moet je zéér terughoudend zijn met jezelf als prooidier op te stellen en het paard dat jou graag wíl vertrouwen tegenstrijdige signalen te geven.

Een enkele join-up-achtige actie kan soms een gunstig effect hebben met een dominant paard, maar moet altijd binnen een kader van positief belonen vallen.

Een echte join-up zoals MR die voorstelt 'werkt' ook alleen maar als het paard geen alternatief heeft. Zet jouw paard maar eens op de Maasvlakte of naast de Oostvaardersplassen; zonder omheining, halster of lijn en roep dan 'bóe'....

De video van MR met Shy Boy is ook niets meer of minder dan een verslag van een bejaagde prooi die het uiteindelijk opgeeft, volledig uitgeput geen alternatief meer ziet. Dát is join-up; het paard een aanbod geven dat het niet kán weigeren.
Nee; join-up heeft niets van doen met weerstandsloos beleren; een paard te laten wíllen wat jij wil.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:07

Je verteld het mooi

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:56

Geweldig

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:58

zeker wow,

voel allemaal kriebels in me opkomen om nu heeel snel mijn koffers te gaan pakken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 10:09

Het ís ook haast een onwerkelijke ervaring om met je paard alle oefeningen te doen die men normaal in de bak aan een longe doet maar dan gewoon los in het vrije veld.
Gangwisselingen, wijken, achteruit, passage, laten blijven en komen, alles terwijl je een half uur van huis over de caminos en door het terrein terugloopt. Écht alsof je een grote hond loopt te dresseren.
Arabella en ik hebben samen vanaf núl alles geleerd en ik kijk echt uit naar wat we samen nog allemaal gaan ontdekken.

Ik loop aan de lange lijn veel met mijn hengst Capricho en dat gaat nog veel beter dan met deze merrie. Hij is echter nog vol jeugdige avontuurlijkheid en laat ik nog niet los.
Wel buiten de wei gewoon los op ons niet omheinde land maar helemáál vrij in de campo gaat nog wel een jaar of wat duren.... indien ooit, want hij is prettig gestoord

De geiten zijn alweer gemolken, nu nog een lekkere bak koffie en dan ga ik met Luna, een merrie van mijn lief, aan de lange lijn lopen. Vandaag is het doel haar weer wat beter aan de achterste leidpositeies te laten wennen en met de voorkant vrij de schenkels meer te buigen, meer onder het gewicht te treden. Is een héél geleidelijk proces, maar erg bevredigend wanneer het muntje valt.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:11

Dat lijkt me zo gaaf!
Ik kan veel met mijn hengst, vliegende wissels zonder tuig, los wandelen, maar zo ver, nee dat niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 10:51

Je moet het ook niet wíllen vergelijken. Je kan het best nastreven want het is in NL net zo goed mogelijk als hier, maar niet op dezelfde manier omdat de omstandigheden nu eenmaal niet hetzelfde zijn.
Ons zoontje groeit ook heel anders op dan voor ons in NL haalbaar zou zijn:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:52

wat mooi zeg, wat een band heb je dan met je paard.
is het nog lekker warm daar?

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:54

Klinkt erg gaaf.
Verklaarde je eerst een beetje voor gek om met dit waardeloze weer te gaan wandelen 's nachts, zag pas later dat je in Spanje woont.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 13:58

Woon in de bergen; hier nu ook nachtvorst. Wel héél veel meer mooie dagen, maar een schema is een schema en ik ga er ook met regen of sneeuwjachten echt gewoon 8, 15 of 18 kilometer naast het paard dravend op uit.
Veel zon, maar ook hier gaat alleen díe voor niks op
Vanmorgen 9 kilometer ingespannen hárd gewerkt en dan raak ik zo'n 2½-3 liter vocht kwijt. 'Win-Win-WÍN' heet dat; paard vooruit, samen vooruit en ik in conditie