Diergesprek met Tommie!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Diergesprek met Tommie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 16:55

Ook ik heb mijn foto's opegstuurd naar Monique. Hieronder staan haar bevindingen. Met een ander kleurtje geef ik mijn mening.

Hoi Annemiek,
Zoals beloofd ben je wat eerder aan de beurt vanwege de problemen die je paard heeft.
Ik zet het op papier altijd neer “alsof het zo is”. Met die stelligheid schrijven kan natuurlijk niet omdat de beelden doorkomen en ik ze interpreteer en ik daarin fouten kan maken. Maar op deze manier schrijven werkt voor mij het makkelijkst. Hier volgen mijn bevindingen bij de foto:

Ik stem me om te beginnen af op het lichaam van Tommie. Je had het al beschreven dat er iets niet goed was met zijn hoeven. Maar ik voel het ook heel sterk, ik voel eigenlijk bij alle vier de hoeven pijn. Ik krijg koude armen en benen, dit betekent meestal dat er iets niet goed is met de doorbloeding. Ik heb het gevoel dat hij ‘schokken niet goed op kan vangen’. Alsof de werking van de hoef, op het vlak van schokdemping niet goed werkt.
Bij zijn voorbenen heb ik zo’n gevoel alsof het naar voren rolt. Ik ga dit gevoel proberen te verduidelijken. Wanneer je je hand in een vuist op tafel zet en dan het platte deel van vuist, dus het deel van de knokkels en bovenste vingerkootjes op tafel drukt en dan iets met je vuist naar voren door-rolt kun je voelen zoals ik het voel. Zo voelt het volgens mij bij Tommie. Het voelt alsof het daar doorrolt, alsof hij daardoor misschien zelfs wat moeite heeft om zijn evenwicht te bewaren, want het voelt voor mij alsof ik op moet passen niet met lichaam naar voren te vallen.

Tommie heeft sinds een aantal weken het 'break over' beslag. Daardoor kan hij veel makkelijker zijn voorhoeven laten afrollen. Maar zo'n nieuw beslag heeft tijd nodig, omdat hij er erg aan moet wennen.

Wanneer ik me concentreer op de achterhoeven dan voelt het of daar een beetje de schok wordt opgevangen, meer dan voor. Als hij een auto was zou ik zeggen dat de voorste schokdempers kapot waren en de achterste dempers beter lijken maar wel aan het slijten zijn.

Je schrijft dat hij last heeft van zijn achterbeen, ik voel bij het linkerachterbeen pijn. Die pijn zit laag bij het bot. Ik zal een tekening gebruiken om te duiden waar ik het voel zitten. Ik heb niet zoveel verstand van hoeven maar het komt op me over alsof er een afname is van een soort gewrichtsvloeistof, waardoor het hoefmechanisme niet optimaal werkt en ik voel er ook kou bij. Rechtsachter voelt het voor mij beter aan.

Het zou kunnen dat er linksachter een blessure heeft gezeten en dat ik die voel of zo.
Tommie geeft zelf aan bang te zijn om te vallen, bang om door te rollen, ik voel dit voornamelijk voor. Het lijkt ook of hij niet stabiel staat, misschien is dat niet direct zichtbaar voor jou hoor, maar het voelt voor mij niet lekker, net of je op schoenen loopt waar je nog niet goed op kan lopen. Maar je schrijft dat je met hem naar Roosendaal bent gegaan en mogelijk is daar wat gebeurd wat hiermee te maken heeft.
Voor mijn gevoel moet hij erg wennen aan hoe hij nu op zijn benen staat en dit heeft als gevolg een soort spanning die ik voel bij zijn onderrug.
Een beetje een gespannen gevoel bij het lopen krijg ik hierbij.

Volgens de DA heeft hij iets verrekt, waardoor hij niet lekker kan lopen. Daardoor moet ik met hem aan het werk aan de longeerlijn. Dan wordt hij weer wat losser en soepeler. Het naar voren vallen komt waarschijnlijk door het beslag. Wij gaan nu met Tommie naar Roosendaal, omdat hij daar het 'breakover' beslag kan krijgen. Maar wat ik eerder al zei, hij moet er erg aan wennen.

Ik weet niet met wat voor iets je nu bezig bent maar als het geen soulaas biedt op langere termijn raadpleeg dan eens een goede natuurlijk bekapper die goed de situatie van jouw Tommie gaat bekijken. Het lijkt me namelijk niet prettig lopen voor hem, dat wat ik nu voel.
We zijn nu pas 2 keer naar Roosendaal geweest, dus dat willen we nog verder doorzetten. Volgens de smid en DA daar heeft het best wel even tijd nodig, maar de prognose is goed.

Tommie geeft me aan dat zijn hoeven aan de achterkant en zijn rechtervoorhoef eigenlijk al sinds hij geboren is een probleemgebied zijn van hem. Zoals ik het voel heeft hij toen hij vrij jong was vooral op zachte bodems gelopen. Ik heb hierbij het gevoel alsof dit te maken heeft met een tekort aan een bepaalde vitamine of mineraal in zijn jeugd en dan bedoel ik vrij jong want ik zie hem hierbij in beeld als veulen. Hij kon iets niet goed aanmaken denk ik, zo voel ik het in ieder geval. Mogelijk geef je hem ook iets op dit vlak, een supplement, het voelt namelijk alsof hij iets tekort gekomen is op dit vlak en nu kampt met gevolgen hiervan. Tegelijkertijd laat hij me wel zien dat hij een goede jeugd heeft gehad, veel contact had met andere paarden. Het voelt dus totaal niet als verwaarlozing of zo, ik denk dat er iets in zijn systeem mis zit waardoor hij een bepaalde vitamine of mineraal niet goed aanmaakt. Het is voor jou belangrijk om zijn voeding onder de loep te gaan nemen. Heel goed te gaan kijken wat een paard allemaal precies nodig heeft op het gebied van vitaminen en mineralen en dat je dan zijn voeding aan gaat passen met zoveel mogelijk verse producten zodat hij daar goed vitaminen uit kan halen.
Binnen de hondenwereld kennen we het Barf-principe, verse voeding die mensen dan zelf samenstellen voor hun dier op basis van bepaalde verhoudingen, in de paardenwereld is versvoeding minder ingeburgerd, maar ik voel bij jouw Tommie dat hij er fysiek mee geholpen zal zijn voor een deel, als jij je daarin gaat verdiepen. Het lijkt voor mij alsof hij niet goed vitaminen en mineralen kan opnemen, in die richting moet je in ieder geval verder gaan zoeken, een behoorlijke uitdaging voor jou denk ik.
Tommie geeft me ook aan dat hij soms verse producten krijgt en dat hij daar heel erg van geniet. Voor mijn gevoel ben je al eens bezig geweest op dat vlak maar heb je het niet helemaal doorgezet of zo.
Ik krijg een gebrokkelde muur te zien, dit heeft te maken met het verleden, ik denk dat het symbolisch is, dat zijn hoeven in het verleden soms wat brokkelig zijn geweest of zo.

Een tijd geleden had ik altijd een emmer vol fruit waar hij van alles uit kreeg. Nu in de worteltijd krijgt hij dat allen. Nu zijn we dus weer over op appels, manderijnen, peren, wortels enz. En daar geniet hij zeker met volle teugen van! Zijn hoeven zijn idd nooit echt heel mooi geweest. Maar dat gaat dus nu de goede kant uit.

Tommie laat me zien dat hij graag rent, het is niet echt galopperen meer een soort snelwandelen, hij laat me een beeld zien waarin hij dat doet.

Hij dribbelt het liefste. En hij heeft er zeker graag de vaart in!

Hij geeft hiermee aan dat hij graag “doorloopt”. Dat hij zelfs in ‘stap’ graag tempo maakt. Voor Tommie gaan dingen vaak veel te langzaam en hij komt wat ongeduldig over, alsof hij aangeeft “schiet toch op!"

Ik ben echt een tutmens en soms geeft hij ook echt aan dat ik moet opschieten. Misschien niet meer elke dag een uur poetsen!

In zijn snelheid, door zijn overrompeld denken lopen er soms dingen fout voor mijn gevoel.
In mijn beelden handelt hij niet zoals een paard met pijn dat doet en daarin schuilt denk ik het grote gevaar, je merkt het niet makkelijk aan hem als hij iets mankeert. Waardoor op het moment dat je het ontdekt het al veel erger blijkt te zijn dan het aanvankelijk was. Ik heb hem gevraagd om te proberen eerder dingen aan te geven.

Tommie is zeker een 'harde'. Het zou fijn zijn als hij ook echt eerder gaat aangeven wanneer hij ergens last van heeft. Dan voorkomen we toch weer een heleboel ellende.

Hij is ontzettend graag buiten, hij voelt zich heel beklemd als hij opgesloten zit. Laat hem inderdaad veel buiten want zoals je zelf al aanvoelde maakt de stal hem niet gelukkig. Hij heeft veel kracht in zich en dat vind ik wel bewonderenswaardig gezien de pijn die ik voel.
Geef hem rust in de zin van: voor mijn gevoel hem beter nu niet berijden en zeker niet overbelasten, maar laat hem lekker buiten zodat hij zelf zijn tempo en bewegingen kan aangeven. Maar raadpleeg een deskundig paardenkenner hierover hoor. Misschien moet hij rust hebben maar misschien kun je hem dan die rust buiten geven. Het voelt ook alsof hij telkens heel erg staat te trappelen om naar buiten te gaan.

Als hij een dag niet naar buiten is geweest (wat overigens bijna nooit voorkomt) valt er geen land met hem te bezeilen. Hoe lief hij normaal gesproken is, hoe vervelend dan.

Tommie geeft aan dat hij heel mooi kan stappen, hij oogt heel beweeglijk. Ik zie jou zitten op zijn rug en er is een overwinning geboekt met hem, ik zie hierbij een paar mensen ontzettend jaloers kijken. Het komt op me over alsof je in feeststemming bent, je hebt iets gehaald met hem en daarbij anderen verslagen. Je draagt een zwart jasje. Volgens Tommie was dit een soort euforisch moment voor je en het is of hij jouw trots dan voelt en zich zelf ook heel trots gaat gedragen.

Hij heeft samen met mij regelmatig paarden verslagen met wedstrijden. We rijden tussen de paarden omdat ik 22 jaar ben en niet meer bij de poby's mag starten. Tommie kan onwijs goed lopen en kent al veel oefeningen.
Hij vindt het fijn als je met hem bezig bent maar ik krijg wel dat ongeduldige gevoel erbij zo van: als je maar opschiet. Hij houdt van afwisseling en hij is gewoon ontzettend graag bij je. Hij vindt het gewoon fijn als je er bent, hij kent je ook echt, hij toont me verschillende keren jouw gezicht alsof hij aan wil geven “dit is mijn baasje”. Ik voel erbij dat jullie het samen vooral heel gezellig hebben, volgens Tommie is het in ieder geval echt gezellig. Hij wandelt ook graag met je en zet er dan stevig de pas in. Ik voel bij jou dat je een hele goede intuïtie hebt. Vertrouw daarop voor wat betreft zijn gezondheid.

Ik voel mij ook altijd heel prettig bij hem. We hebben het altijd gezellig. En Tommie maakt graag wandelingen! En loopt dan ook prima door. Verder ga ik me zeker concentreren op zijn gezondheid. Ik hoop dat ik wat voor hem kan betekenen.

Groetjes,

Monique

Bijzonder verhaal vind ik het zelf. Ben benieuwd wat jullie er van vinden! Maar ik vind het echt onbegrijpelijk hoe iemand zo veel te weten kan komen over een pony met alleen een foto.

Woest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:15

ik vind het een interesant verhaal, ik hoop dat je zijn 'problemen" kunt oplossen.xxx

Sash

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:50

mooi verhaal hoor. ze geeft wel dingen heel duidelijk aan zoals dat met die vuist. ik denk dat je hier heel veel mee opschiet.

ik vind het echt ongeloofelijk hoe goed deze dingen vaak kloppen...

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 18:12

Dat vond ik dus ook! Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde alles plaatsen. Ik hoop echt dat ik hiermee wat verder kan. Ik wil gewoon dat Tommie zich goed voelt, dus alle hulp is welkom.
Ik denk wel dat we de goede kant met hem opgaan!

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:29

Mooi verhaal. Het is echt knap wat zo iemand je kan vertellen terwijl ze alleen foto hebben gezien.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:24

Mooi verslag.
Ik weet niet wat de reden is van dat beslag maar weet wel dat mijn paard op aanraden van een smid eens dat soort ijzers heeft gehad. Hij kon vanaf dat moment nog maar met moeite zijn balans houden en galopperen kon hij helemaal niet meer. Ik dacht ook dat hij er gewoon even aan moest wennen maar heb na 3 weken mijn oude smid gesmeekt die krengen weer van zijn voeten te halen. Daarna liep hij direct weer normaal en had weer een goede galop.

Met name in de galop rolde hij veel te snel af. Zijn achterhand was dan nog niet zover dat de benen weer onder zijn lichaam stonden maar ondertussen rolde hij voor wel al af, hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Nogmaals, ik weet niet waarom hij deze ijzers heeft maar mijn vervaring met die dingen zijn niet positief.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:27

goed gesprek. Mijn smid is er ook nit voor om veel opzet in het ijzer te slaan. Dit omdat een paard dan constant bezig is om zijn balans te zoeken. Omdat mijn paard lichte artrose heeft raadde mijn veearts aan wat meer opzet in het ijzer te slaan. het is nu een heel klein beetje en daarbij heeft hij de takken ook langer gemaakt. hierdoor verschuift het draaggedeelte iets naar achter zodat ze voor beter wegkomt. Bij breakover hebben ze vaak nog maar erg weinig draagvlak. Ik heb ook al we eens van iemand gehoord dat een paard er van ging "rennen". Maar het is natuurlijk paardafhankelijk. Misschien gaat die van jou het er super op doen.

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 15:08

Dat is voorlopig nog afwachten. Maar tot nu toe is hij wel een stuk ruimer in zijn beweging geworden.
Maar Tommies hoeven waren er echt slecht aan toe. Daar MOEST iets aan gedaan worden. Ik denk dat ik moet wachten tot er een hele nieuwe hoef is gegroeid. Dat duurt volgens mij een jaar. Dan moet het echt een stuk beter zijn!

Hier een aantal foto's van hoe het was:

Afbeelding

En als je goed kijkt zie je dat er een wig onder zit. Er zijn geen versenen meer

Afbeelding

Dat rode is bloed van het uitverdoven. We zijn echt flink met Tommie aan de gang hoor!

Afbeelding

Hier zie je ook een soort boggel in de hoef. Dat hoort absoluut niet!

Hier het resultaat na de 1e keer:

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er toch al beter uit!

En nog een foto van het nemen van een foto

Afbeelding

Want Tommie wordt beroemd. Hij komt in het nieuwe boek!!
Helaas omdat hij zulke slechte hoeven had

Vandaag maak ik wel weer een nieuwe foto van het resultaat na de tweede keer. Ziet er weer beter uit en hij loopt er netjes op.

Verder ben ik blij met jullie meningen hoor! Hoe meer reacties, hoe meer ik er mee kan doen!!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 15:18

net wat ik al zei voor de een is het een uitkomst voor de andere misschien niet. je kan op die foto's ook goed zien hoe het loopvlak is verkleind. het kan dus wel zijn dat hij ruimer is gaan bewegen maar dat wil niet zeggen dat dat hem moeite zou kosten. bedenk maar eens hoe het voor jou zou zijn als je half ronde zolen onder je schoenen zou hebben (zie het voor je als een halve kaas) als je dan gaat lopen zoals je normaal zou doen dan zal je merken dat je harder gaat lopen en grotere passen gaat maken maar dat je er uiteindelijk wel heel moe van wordt.
Nogmaals het zou voor jou pony heel goed kunnen zijn hoor. Ik ben er niet om je daarin niet te steunen. Als het precies genoeg is zou het prima kunnen werken als het net iets teveel is......

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 15:33

oosterhoff schreef:
net wat ik al zei voor de een is het een uitkomst voor de andere misschien niet. je kan op die foto's ook goed zien hoe het loopvlak is verkleind. het kan dus wel zijn dat hij ruimer is gaan bewegen maar dat wil niet zeggen dat dat hem moeite zou kosten. bedenk maar eens hoe het voor jou zou zijn als je half ronde zolen onder je schoenen zou hebben (zie het voor je als een halve kaas) als je dan gaat lopen zoals je normaal zou doen dan zal je merken dat je harder gaat lopen en grotere passen gaat maken maar dat je er uiteindelijk wel heel moe van wordt.
Nogmaals het zou voor jou pony heel goed kunnen zijn hoor. Ik ben er niet om je daarin niet te steunen. Als het precies genoeg is zou het prima kunnen werken als het net iets teveel is......

Of het een uitkomst is weet ik nog niet. Maar we hebben er al het een en ander opzitten wat allemaal niet geholpen heeft.
Eigenlijk hoop ik dat ze hoeven zo goed kan groeien dat hij uiteindelijk van de ijzers af kan.
Dat zou voor mij het ideaalbeeld zijn.
Maar ik denk dat het voorlopig afwachten is en zo veel mogelijk advies inwinnen het beste is.
Dit beslag is gekozen in overleg met !3! dierenartsen. Maar de tijs zal het leren...
Maar ondertussen blijf ik wel verder kijken naar eventuele andere oplossingen.

Groetjes Annemiek

LucyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 00:51

ik zou ook wel graag een gesprek willen laten voeren met mijn paard,kan ik dan Monique gewoon een email sturen ? Hoe gaat dat precies in zijn werking en is Monique dan ook haar bokt-naam ?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 08:51

AnnemiekvM schreef:
oosterhoff schreef:

Of het een uitkomst is weet ik nog niet. Maar we hebben er al het een en ander opzitten wat allemaal niet geholpen heeft.
Eigenlijk hoop ik dat ze hoeven zo goed kan groeien dat hij uiteindelijk van de ijzers af kan.
Dat zou voor mij het ideaalbeeld zijn.
Maar ik denk dat het voorlopig afwachten is en zo veel mogelijk advies inwinnen het beste is.
Dit beslag is gekozen in overleg met !3! dierenartsen. Maar de tijs zal het leren...
Maar ondertussen blijf ik wel verder kijken naar eventuele andere oplossingen.

Groetjes Annemiek

Bij mijn paard groeien de hoeven ook heel langzaam. Nu ik glucosamine bijvoer vind mijn hoefsmid dat de hoeven eindelijk harder gaan groeien. (geen idee hoe het komt) ik (en ook mijn hoefsmid) heb erg goede ervaring mer cornicrusine( verkrijgbaar bij de paardendrogist) Misschien kan je dat erbij proberen om het herstel te bevorderen en de hoeven sterker te krijgen.
Heel veel succes ik hoop dat het werkt.

@IloveCheeta

Als je geen groot probleem hebt en je wil voor de leuk een gesprek aanvragen dan wordt je doorverwezen naar een van haar collegae.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 08:59

oosterhoff schreef:
Nu ik glucosamine bijvoer vind mijn hoefsmid dat de hoeven eindelijk harder gaan groeien. (geen idee hoe het komt) ik (en ook mijn hoefsmid) heb erg goede ervaring mer cornicrusine( verkrijgbaar bij de paardendrogist) Misschien kan je dat erbij proberen om het herstel te bevorderen en de hoeven sterker te krijgen.
Heel veel succes ik hoop dat het werkt.

Glucosamine heeft daar volgens mij geen invloed op maar zeker weten doe ik het niet.
Glucosamine stimuleert de kwantiteit en kwaliteit synovia en heeft bij mijn weten niets met de hoefgroei te maken. Wil je de hoefgroei stimuleren zou je het hoefmechanisme moeten stimuleren en dat kan alleen door op een harde ondergrond te stappen zonder ijzers omdat ijzers het optimale uitzetten (pompbeweging) van de hoef tegengaat.
Dan kun je beter hoefschoenen gebruiken. Kun je toch op het harde om de voeten te trainen zonder te harde slijtage van de hoef.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 09:24

Ik weet het ook niet van de glucosamine maar het was wel apart dat ik sinds ik het geef de hoeven opeens beter zijn.

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 11:35

Bedankt voor de tips!!!

Ik weet niet of Monique op bokt komt...
Maar ik heb haar adres van een ander topic dat ook bij VvdD stond.

Groetjes Annemiek

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:18

Een mooi verhaal.
Dat gevoel in Monique haar armen en benen, de doorbloeding is niet goed. Ik zou daar naar luisteren, ijzers eraf, met een goede natuurlijke bekapmethode (er zijn er meerderen) en in de juiste stand zal Tommie waarschijnlijk al vlot zich blijer met zijn hoefjes voelen.

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 17:41

fjordkootje schreef:
Een mooi verhaal.
Dat gevoel in Monique haar armen en benen, de doorbloeding is niet goed. Ik zou daar naar luisteren, ijzers eraf, met een goede natuurlijke bekapmethode (er zijn er meerderen) en in de juiste stand zal Tommie waarschijnlijk al vlot zich blijer met zijn hoefjes voelen.

Ik ben zelf niet zo weg van natuurlijke bekappers. Er zitten veel prutsers tussen. Natuurlijk zijn er ook hele goede hoor!
Maar ik wil dit nog even aankijken.
Uiteindelijk is de bedoeling dat Tommie iig achter van zijn ijzers afkomt. Voor heeft dat vast nog veel meer tijd nodig. De hoef moet nu nog een stuk gaan groeien.
Als je nu de ijzers er afhaalt, kan hij geheel niet lopen.
Maar uiteindelijk willen we er wel naar toe hoor! Maar eerst moet de hoef en de verzenen een stuk aangroeien.

Groetjes Annemiek

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 15:17

Ik heb alweer heel wat pb-tjes gestuurd! Bedant voor jullie interesse!!

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:58