Wat een nachtmerrie: veulen met fiets in de sloot

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Wat een nachtmerrie: veulen met fiets in de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 19:42

Dat engelen bestaan is voor mij maar weer bewezen vandaag!

We, Iris (Sapphire op bokt) en ik, gingen vandaag eens niet met zijn tweeën rijden, maar alleen met Rosie en haar veulen Sapphire en mijn fiets. Ondanks dat Sapphire afgelopen week héél goed heeft laten merken dat ze flink wat pubertrucjes in petto heeft, liet ze die vandaag achterwege. Het ging echt super, ze was erg braaf en bleef netjes naast Rosie of de fiets lopen. Op de terugweg ging ik op Rosie en Iris op de fiets. Omdat Rosie op de terugweg altijd erg hard gaat, bleef Sapphire een beetje sloom erachter lopen. We hadden haar inmiddels weer aan de lange leadrope gedaan omdat we bijna bij stal waren, en daar moet ze vast van de boer.

Omdat het erg irritant rijden was met een iets te vlot paard en een iets te langzaam veulen gaf ik de leadrope aan Iris die nog op de fiets zat. Dit was immers op de heenweg heel goed gegaan, Sapphire liep braaf mee. Nu dus ook, alleen ging Sapphire, net als ze bij haar moeder doet, achter de fiets langs om aan de andere kant te gaan lopen. Het touw kwam echter onder het spatbord terecht, zoals het ook onder Rosies staart terechtkwam zo nu en dan. Alleen geeft Rosies staart mee, en het spatbord in die geval niet! Dus een krakend geluid maakte Sapphire zo aan het schrikken, dat ze achteruit springt. Het touw bleef echter hangen en kwam tussen de spaken terecht, waardoor Sapphire nog meer in paniek raakte en nog meer begon te trekken en te springen. Daardoor werd Iris met volle kracht van de fiets gelanceerd, en Sapphire kiest het hazenpad en raced weg, nog steeds met een fiets aan haar touw. Ze steigert, bokt, springt waardoor de fiets op haar ruggetje geworpen wordt en erweer vanaf. Dan wordt de fiets met volle kracht opzij geslingerd door Sapphire’s wilde sprongen, en sleurt Sapphire mee een dichtbegroeide moddergreppel/sloot in.

Terwijl Sapphire dus voorbij raced met die fiets achter zich aan, probeer ik Rosie rustig te houden en spring van haar rug. Ik ren achter Sapphire aan, Iris is gelukkig niet gewond van haar val van de fiets en rent mee. En dan treffen we de ergste nachtmerrie aan die je je voor kunt stellen: Sapphire in de sloot, met de fiets. We zien niets dan een lijf, geen hoofdje meer niets. Wij springen in de sloot, horen helemaal geen teken van leven meer. Ik zie dat haar nekje helemaal dubbelgevouwen zit, en ga graven in de modder en tussen de doornstruiken, brandnetels en weet ik wat nog meer. Godzijdank hoor ik dan snuiven en briesen, en weet dus dat ze in ieder geval nog leeft. Met veel moeite lukt het me haar koppie los te krijgen, ik was zo bang dat ik haar nekje zou breken. Haar oogjes zitten vol modder en smurrie, maar ze ademt en legt haar hoofd op Iris’ schoot. Dan draaien haar ogen weg en wordt ze helemaal slap, toen dachten we echt dat ze het leven liet. Iris roept dat haar benen gebroken zijn omdat deze zo vreselijk eng onder haar gevouwen zijn, niet normaal meer Ik duw Sapph voorzichtig tegen haar borst omhoog zodat ze evt haar benen uit kan vouwen. Dit lukt, maar omhoogkomen gaat niet, dus ik denk ook dat ze inderdaad haar benen gebroken heeft. Dan proberen we het nog een keer, en gelukkig springt ze dan omhoog, en worstelt zich de omhoog de kant op en draaft naar Rosie die al die tijd nerveus heen en weer gelopen heeft. Samen rennen ze naar stal, die gelukkig nog maar 100 meter verderop lag. Iris gaat er direct achteraan, ik ren terug om mijn camera te pakken die uit de fietstas viel (en wonder boven wonder niet kapot is). Mijn fiets wordt later door de boer opgevist uit de greppel en daar is niets meer van over (behalve het voorwiel dat er net 4 weken inzit, dat is nog helemaal onbeschadigd).

We brengen Sapphire en Rosie terug naar de poetsplek en daar blijkt, godzijdank, dat Sapphire niets heeft behalve dat haar korstjes op de knietjes weer open zijn. Verder heeft ze geen schrammetje, loopt niet kreupel, niets. Na een halfuurtje krijgt ze zelfs alweer praatjes en blijkt dat ze gelukkig ook geestelijk niet beschadigd is, om het zo maar te zeggen.

Wat er vandaag is gebeurd levert mij maar weer bewijs dat een ongeluk écht in een klein rothoekje zit. Men kan zeggen: “ja, wie gaat er dan ook met een veulen van 8maanden met de fiets” maar zoals ik al zei: het ging de hele weg goed, en ze had net zo goed kunnen schrikken en op die manier in mijn fiets kunnen springen. Dat het uiteindelijk zo is afgelopen daar zijn we zo vreselijk dankbaar voor, want echt, er gaat zoveel door je heen als je dat beestje zó in de sloot ziet liggen

x_horses_x

Re: Wat een nachtmerrie: veulen met fiets in de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:44

Dat kan ik wel geloven!
Wat vreselijk dat dit gebeurd is!
Gelukkig was er niets aan de hand met het paardje
Veel sterkte nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:45

Kellebel88 schreef:
kan zeggen: “ja, wie gaat er dan ook met een veulen van 8maanden met de fiets” maar zoals ik al zei: het ging de hele weg goed, en ze had net zo goed kunnen schrikken en op die manier in mijn fiets kunnen springen

Dat wil ik idd zeggen en je bedenkt zelf al wat er nog meer fout had kunnen gaan.
Al met al vind ik het een erg domme actie.
Snap ook niet veel van die boer die jullie zo heeft laten weggaan, dat was hier echt niet gebeurd

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 19:58

Citaat:
Dat wil ik idd zeggen en je bedenkt zelf al wat er nog meer fout had kunnen gaan.
Snap ook niet veel van die boer die jullie zo heeft laten weggaan, dat was hier echt niet gebeurd

Ahum, voordat we meteen conclusies trekken: de boer heeft in de eerste plaats weinig te vertellen of wij wel of niet weggaan. Het zijn nl niet zijn paarden. Ik geloof ook niet dat ik helemaal snap wat je bedoelt met: "die jullie zo heeft laten weggaan." Ik op de fiets, zij op Rosie, en het veulen er naast, het terrein af aan het touw, later los. Is dat zo vreemd en risicovol? Lijkt mij niet hoor, in mijn ogen is dat een verantwoorde situatie. Ik heb er namelijke expres voor gekozen om op de fiets te gaan en niet te paard, zodat mócht het veulen onverhoopt problemen veroorzaken, kon ik gewoon mijn fiets neerzettenen en ingrijpen, en zat ik niet met een jong paard.

Zoals ik al zei had het veulen ook ergens anders van kunnen schrikken en op dat moment tegen de fiets op kunnen rennen. In dat geval had ze evengoed haar benen kunnen breken in de fiets. Zullen we haar dan maar tot haar 3e op stal zetten? Want wanneer ze buiten komt kan er immers van alles gebeuren, dan kan ze ook in paniek raken en de sloot inrennen, zelfs als ik haar wél zelf vastgehouden had toen ik op Rosie zat.

Dus kom alsjeblieft niet zo belerend over alsof we 2 pennymeisjes van 13 zijn die 'wel even naar buiten gaan', want dan heb je de verkeerde voor je. Ik durf met heel mijn hart te zeggen dat ik verantwoord te werk ga met paarden en zit niet te wachten op mensen die als er een ongeluk als dit gebeurt, wat een ander evengoed kan gebeuren, meteen hun oordeel klaarhebben

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:02

jeetje wat erg
gellukig gaat het allemaal goed met sappiej
ik ben blij dat het nooit met mijn veulens gebeurt is
zou helemaal in paniek zijn

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:04

Ilindra schreef:
Kellebel88 schreef:
kan zeggen: “ja, wie gaat er dan ook met een veulen van 8maanden met de fiets” maar zoals ik al zei: het ging de hele weg goed, en ze had net zo goed kunnen schrikken en op die manier in mijn fiets kunnen springen

Das makkelijk achteraf praten. Echt super klote dat dit gebeurt je bent je helemaal kapot geschrokken. Gelukkig kan je van je fouten leren dit zal je vast nooit meer doen.

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:05

goh, wat raar dat ik al had voorspeld dat er wel een bijdehand tussen zou zitten met zo'n opmerking.
tjaa, iedereen voed zn veulen anders op.. ik doe dat met veel contact met mensen en veel mee naar buiten nemen, vandaar dat ze nu ook zo goed als verkeersmak is en een ongeluk zit in een piepklein hoekje en het kan altijd gebeuren.. ook in de wei!
Ik weet dat ik er alles aan doe om de veiligheid van mijn veulen te waarborgen, en zat zelf ook niet te wachten op dit ongeluk

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:11

Als ik met mijn veulen naast de fiets weggegaan was, had mijn stalhouder gevraagd of ik getikt was. Wat een ongelooflijk stomme actie, en wat hebben jullie strontmazzel gehad.
Als ik zoiets stoms uitgehaald had, had ik me mn ogen uit de kop geschaamd, en het zeker niet op Bokt durven vertellen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:16

Sapphire schreef:
goh, wat raar dat ik al had voorspeld dat er wel een bijdehand tussen zou zitten met zo'n opmerking.
tjaa, iedereen voed zn veulen anders op.. ik doe dat met veel contact met mensen en veel mee naar buiten nemen, vandaar dat ze nu ook zo goed als verkeersmak is en een ongeluk zit in een piepklein hoekje en het kan altijd gebeuren.. ook in de wei!
Ik weet dat ik er alles aan doe om de veiligheid van mijn veulen te waarborgen, en zat zelf ook niet te wachten op dit ongeluk

Is natuurlijk ook wel logisch die reacties.
Dat je je veulen aan de fiets meeneemt is natuurlijk al een risico maar dat ie met het tauw achter het spatbord terecht is gekomen vind ik eerlijk gezegd ook wel heel dom. Degene die op de fiets zit moet dat toch wel kunnen voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:16

Sapphire schreef:
tjaa, iedereen voed zn veulen anders op..

En daarom staan die van mij gewoon gezond en wel in de opfok..............

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:18

ik sluit me helemaal aan bij Billy. Fietsen met een paard snap ik sowieso al niet, maar met een veulen? Jullie zijn echt door het oog van de naald gekropen en daar heb je vreselijke strontmazzel mee gehad. Werkelijk waar, hoe kan je zo vreselijk achterlijk doen met een veulen?
En nou niet weer pissig reageren he? Want dit soort reacties kan je verwachten wanneer je zo'n verhaal plaatst.

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:20

lezen is wel héél moeilijk voor somige mensen.
nogmaals, we zijn weggegaan met het veulen aan een touw naast de moeder, waar ze ook altijd netjes naast blijft lopen.
maar omdat rosie op de terugweg sneller liep dan sapphire hield ik haar vast naast de fiets.. en voor dat soort gevallen zoals dat de één ineens sneller ging lopen dan de ander, besloten we dat het verstandiger was dat er één van ons op de fiets meeging!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:21

Kellebel88 schreef:

Ahum, voordat we meteen conclusies trekken: de boer heeft in de eerste plaats weinig te vertellen of wij wel of niet weggaan. Het zijn nl niet zijn paarden. Ik geloof ook niet dat ik helemaal snap wat je bedoelt met: "die jullie zo heeft laten weggaan." Ik op de fiets, zij op Rosie, en het veulen er naast, het terrein af aan het touw, later los. Is dat zo vreemd en risicovol? Lijkt mij niet hoor, in mijn ogen is dat een verantwoorde situatie. Ik heb er namelijke expres voor gekozen om op de fiets te gaan en niet te paard, zodat mócht het veulen onverhoopt problemen veroorzaken,
kon ik gewoon mijn fiets neerzettenen en ingrijpen

, en zat ik niet met een jong paard.

Zoals ik al zei had het veulen ook ergens anders van kunnen schrikken en op dat moment tegen de fiets op kunnen rennen. In dat geval had ze evengoed haar benen kunnen breken in de fiets. Zullen we haar dan maar tot haar 3e op stal zetten? Want wanneer ze buiten komt kan er immers van alles gebeuren, dan kan ze ook in paniek raken en de sloot inrennen, zelfs als ik haar wél zelf vastgehouden had toen ik op Rosie zat.

Dus kom alsjeblieft niet zo belerend over alsof we 2 pennymeisjes van 13 zijn die 'wel even naar buiten gaan', want dan heb je de verkeerde voor je. Ik durf met heel mijn hart te zeggen dat ik verantwoord te werk ga met paarden en zit niet te wachten op mensen die als er een ongeluk als dit gebeurt, wat een ander evengoed kan gebeuren, meteen hun oordeel klaarhebben

Ben je lijkt mij niet vroeg genoeg afgestapt anders had het touw nooit in het spatbord kunnen raken.

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:24

Ilindra schreef:
Sapphire schreef:

en daar gaat de mijne ook heen als ze afgespeend is, maar tot die tijd probeer ik zoveel mogelijk met der bezig te zijn!
en nogmaals, we weten echt wel waar we mee bezig zijn.. we doen het al 8maanden zo en het is nog nooit mis gegaan, tot vandaag.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:26

Sapphire schreef:
lezen is wel héél moeilijk voor somige mensen.
nogmaals, we zijn weggegaan met het veulen aan een touw naast de moeder, waar ze ook altijd netjes naast blijft lopen.
maar omdat rosie op de terugweg sneller liep dan sapphire hield ik haar vast naast de fiets.. en voor dat soort gevallen zoals dat de één ineens sneller ging lopen dan de ander, besloten we dat het verstandiger was dat er één van ons op de fiets meeging!

Heeft niets met lezen te maken. Achteraf gezien had je beter rosie langzamer kunnen laten lopen maar dat weet je nu natuurlijk zelf ook al wel. Als ik jou was zou ik inderdaad niet te moeilijk reageren op mensen die het dom van je vinden. Dat weet je nu natuurlijk zelf ook al wel dus verdedigen heeft helemaal geen zin. Als je het van een ander had gehoord had je ook zo gereageerd.

Dat komt omdat het allemaal achterafgel*l is en dat is altijd erg lastig. Ik heb dat ook met een ander probleem. Het is het ergste wat je kan overkomen en gelukkig is het bij jou goed afgelopen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:33

Lezen is helemaal niet moeilijk
Als je iets minder mazzel had gehad, had je helemaal geen veulen meer gehad o af te spenen, omdat ze of dr nek gebroken had of verdronken was. Had je dan ook zo'n grote mond gehad van het gaat altijd goed?

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:34

pff Mensen wees blij dat het veulen nog leeft! ik vind dat ze het goed hebben gedaan om de fiets mee te nemen zodat als er iets zou gebeuren die fiets gewoon neergezet zou kunnen worden en als er eentje tussenuit glipte met de fiets er achter aan!

en dat dan zoiets gebeurd ja dat kan je van te vorgen ook niet verwachter ongelukken gebeuren nou eenmaal en iedereen leert ervan ook het veulentje!!

geef de knolletjes maar een dikke knuffel van mij en gelukkig heeft ze er niet veel aan over gehouden!!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:38

waarom kan je er niet tegen wanneer mensen hun mening ventileren? Het lijkt wel of je alles wilt weerleggen. Als je geen zin hebt in de reacties van anderen, moet je dit soort berichten niet plaatsen.

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:41

tuurlijk mag iedereen zn mening geven, maar als iemand iets zegt of vraagt geef ik daar ook mijn mening over.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:50

hap

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:57

Kellebel88 schreef:
Ik durf met heel mijn hart te zeggen dat ik verantwoord te werk ga met paarden en zit niet te wachten op mensen die als er een ongeluk als dit gebeurt, wat een ander evengoed kan gebeuren, meteen hun oordeel klaarhebben

Je zult het ongetwijfeld niet willen horen maar hoe kun je met heel je hart zeggen dat je verantwoord te werk gaat en dan met een veulen aan de fiets weggaat?

Sorry, maar ik proef daar weinig verantwoordelijkheidsgevoel uit.

Jij mag er wellicht niet op zitten te wachten, dan had je het dus ook niet moeten plaatsen.

Verder zeg je dat het veulen er geestelijk niets aan overgehouden heeft. Vind het knap dat je dat zo kan zeggen. OMdat ie weer praatjes heeft? REken maar dat het dier hier een trauma aan overgehouden heeft.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:59

Ilindra schreef:
Sapphire schreef:

Nou, die van mij blijft gewoon aan huis staan, maar ik kan je garanderen Illindra, dat ik zoiets niet zou doen. Ga dan gewoon wandelen ofzo maar aan de fiets. Jeminee.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:01

Sapphire schreef:
en daar gaat de mijne ook heen als ze afgespeend is, maar tot die tijd probeer ik zoveel mogelijk met der bezig te zijn!
en nogmaals, we weten echt wel waar we mee bezig zijn.. we doen het al 8maanden zo en het is nog nooit mis gegaan, tot vandaag.

Je kon wachten tot het verkeerd ging. Ja sorry, nogmaals, jullie willen het vast niet horen maar dit is net zoiets als 'ik spring al jaren over dat hek met spijlen heen, maar verhip, ineens ging het mis en lag ik doorboord over het hek'.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:02

Citaat:
alsof we 2 pennymeisjes van 13 zijn die 'wel even naar buiten gaan', want dan heb je de verkeerde voor je.

hier moet ik je helemaal gelijk in geven. Want zelfs pennymeisjes zouden zo'n stunt niet uithalen .

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:08

Ik vind het helemaal niet zo stom om een veulen naast de fiets mee te nemen, zolang het geen enorme afstanden zijn dan.
Mijn eerste paardje en de andere paarden op die stal zijn als klein veulentje heel veel als handpaardje mee gegaan naast zijn moeder.
Later, toen ze gespeend waren, zijn we er eerst een paar weken mee wezen lopen en toen ze gewend waren zonder moeder zijn ze naast de fiets mee gegaan.
1 á 2 keer per week een klein stukje, en op een rustig tempo.
Dit hebben we gedaan tot ze 3 waren, steeds wat langer.
23 uur per dag liepen ze met leeftijdsgenoten en andere paarden op de wei, 1 uurtje per dag mee om te poetsen, spelen, wandelen, fietsen of weet ik veel wat kan best vind ik.
Ik heb dit met 5 veulens zo gedaan tot ze verkocht of beleerd werden en ook met volwassen paarden fietste ik wel eens en er is nooit iets gebeurd.
Toen mijn ruin eenmaal onder het zadel was en mee naar buiten ging was hij zelfs van de meest grote landbouwvoertuigen nog niet onder de indruk (hij "schrok" alleen van vreemde voorwerpen in de berm enz).

Ik vind niet dat deze meiden onverantwoord bezig zijn geweest, een ongeluk zit in een klein hoekje en had ook gewoon in de wei kunnen gebeuren.
Wat ik alleen niet snap is dat ze de merrie gewoon los hebben gelaten toen het veulen in de sloot lag, dat vind ik wél gevaarlijk.
En een veulen lós mee laten lopen op de openbare weg vind ik ook gevaarlijk.
Het blijft een dier en als hij toevallig een stukje opzij gaat en er komt net een auto aan.....
Niet elke andere weggebruiker houdt rekening met loslopende veulens.
En wat iemand hier eerder al noemde, een touw kan alleen als het heel lang is onder een spatbord komen, daarom een touw altijd kort houden, dan heb je ook meer over haar te vertellen als er iets gebeurd.

Ik hoop dat dit kleintje hier geen trauma aan over heeft gehouden, sterkte!