Ik was eigenlijk gewoon nieuwsgierig naar hoe Jeddah haar leven vond, ik heb niet echt grote vragen gehad.
Dit is wat ik Monique geschreven heb:
Ik schreef:Mijn naam is Corine, mijn adres gegevens zal ik hieronder noteren. Het gaat om mijn pony Jeddah, zij is geboren op 05-07-96 en is een merrie.
Ik zou van Jeddah graag willen weten of ze tevreden is met haar leven zoals die nu is. Graag zou ik willen dat u vraagt of zij iets tekort komt in haar leventje hier (kwa voeding/stal/aandacht enz). Ik zou verder willen weten wat zij het liefst doet onder het zadel, of ze het überhaupt wel leuk vind om gereden te worden. Ook zou ik willen weten hoe zij tegenover veulens staat, of ze daar nog wel of niet meer van zou willen hebben. Tevens zou ik willen weten of zij het erg vindt hoefijzers onder te hebben. Je hoort zoveel over ijzers tegenwoordig dat ik aan het twijfelen ben geslagen. En verder hoor ik natuurlijk van Jeddah alles wat ze me zou willen zeggen!
Ik hoop dat u hier voldoende informatie aan heeft en ik hoop spoedig een verlag te ontvangen. Bijgevoegd heb ik 2 foto’s van Jeddah. Een foto van mij alleen kon ik niet vinden, dus hier eentje met een pony waarop ik gereden heb tijdens een manege reünie.
Veel plezier met Jeddah, ze is een bijzonder dier.
Groetjes,
Corine
En hier het antwoord van Jeddah, via Monique. Alles in Rood is mijn eigen reactie erop.
Hoi Corine,
Ik zet het op papier altijd neer “alsof het zo is”. Met die stelligheid schrijven kan natuurlijk niet omdat de beelden doorkomen en ik ze interpreteer en ik daarin fouten kan maken. Maar op deze manier schrijven werkt voor mij het makkelijkst. Hier volgen mijn bevindingen bij de foto:
Jeddah voelt heel erg zacht aan, misschien ook letterlijk, maar haar karakter is heel zacht, ze voelt heel vriendelijk en belangstellend aan. Een echt een meisje.
Ze laat me voelen dat ze het erg fijn vindt als je met haar bezig bent om haar te poetsen. Ze vindt het heerlijk en kan ontzettend genieten van die vorm van aandacht, ze vindt het heerlijk als iemand met haar staat te tuttelen. Ze geeft aan dat jij haar ook masseert en ik voel hierbij zo’n warmte dat ik denk dat je zelf een soort handoplegging toepast bij haar. Ze vindt het in ieder geval heerlijk allemaal. Nou, dit vind ik allemaal goed kloppen, al heb ik nooit het idee gehad dat Jeddah het masseren lekker vond, dus vaker doen...

Ze laat naast jou nog iemand zien die volgens mij niet daar woont maar af en toe met haar bezig is. Ik zie een fiets staan en een rugtas, ik denk dus een scholiere of zo. Dat meisje is schat ik een jaar of 14 en heeft lang stijl haar. Ik heb hierbij het idee dat ze dat meisje vroeger vaker zag dan nu. Ik denk dus dat dit Emke, mijn buurmeisje die Jeddah 1 keer per week rijdt, is!
Wat Jeddah vervelend lijkt te vinden is een mobiele telefoon. Telkens hoor ik een soort riedeltje en het is alsof ze dan denkt: jammer het is weer zo ver. Je bent dan net met haar bezig en dan gaat het ding weer. Ze geeft aan dat die telefoon erg vaak gaat dus ik maak daaruit op dat je veel gebeld wordt. Betrapt!!

Ze gaat weer terug naar jou. Volgens mij ben je zelf ook bezig op het telepathische vlak of heeft het jouw interesse heel erg en oefen je er wel eens mee. Jeddah geeft me aan dat je haar soms beelden door probeert te seinen. Ik moet van haar zeggen dat ze die beelden wel opvangt en dat zij ook van jou houdt. Vanuit haar voel ik in ieder geval dat je op dit vlak sterker ontwikkeld bent dan je zelf misschien denkt. Ze gaat weer terug naar beelden van je handen en ze zegt dat ze het fijn vindt als je je warme handen op haar legt. Ze geeft hierbij aan dat ze een keer een nare plek had achter op haar bil en dat jij die behandeld hebt.
Ze geeft aan dat je haar eerder speciale kruiden hebt gegeven. Ik zie hierbij een witte pot met draaideksel waar een soort poederachtig groen spul in zit. Dat klopt allemaal als een bus. Ik zeg het nooit als "telepatisch bezig zijn, maar ik probeer wel beelden naar mijn paarden te "projecteren" en "praat" op die manier met ze. Ik doe dat automatisch en vind dat erg prettig werken, al is het "praten" altijd 1 kant op, ze zeggen nooit wat terug...hihi, maar ze reageren wel vaak! Ook geef ik haar inderdaad poedertjes, Zeewier (groen) en MSM (zit in witte draaideksel pot).
Als ik haar vraag naar het rijden geeft ze aan dat ze vaak lange tochten maakt, maar niet altijd met jou op haar rug(?). Ze heeft wel eens zo’n tocht gemaakt met iemand die ze niet zo goed kende. Ze vond dat niet erg want ze heeft heel vertrouwen in mensen. Ze komt opgewekt op me over, vrolijk ook. Ze is wel echt een gevoelspaard dat heel gevoelig is voor stemmingen.
Ze laat me een voorbeeld horen van een ruzie waarin ze niet op haar gemak was. Dit was een ruzie waarbij jij enorm te keer ging tegen een wat jonge slungelige jongen met een trainingsbroek aan en kort haar. Als er ruzie is gaat ze altijd stijf lopen zegt ze. Ze kan die spanningen dan moeilijk los laten. Dit is eigenlijk niet te geloven. Ik heb niks gezegd over Endurance, en al helamaal niet over sflj die net een week ervoor op Jeddah een Endurance wedstrijd gereden heeft!!! Die ruzie weet ik niet meer, maar ze beschrijft hier wel een ex vriendje.
Zoals ik haar voel is dit niet een paard waar je gemakkelijk problemen mee hebt. Ze komt over als een dier dat heel graag iedereen tevreden wil stellen en zich eenvoudig aan kan passen.
Ze is ook nooit bang en voor mijn gevoel kan ze overal mee naar toe. Ze laat me een trailer zien en ze geeft aan het leuk te vinden om op pad te gaan. Vooral het strand vindt ze leuk.
Ook met andere mensen zegt ze goed overweg te kunnen. Ze heeft wel een nadrukkelijke voorkeur voor vrouwen, maar ze toont me beelden van vreemde mensen die haar aaien terwijl ze vastgebonden staat en jij aan een tafeltje zit bij een soort kroegje in een bos.
Ze wordt niet makkelijk boos maar als ze boos wordt dan voel ik dat ze met haar hoofd begint te duwen tegen de persoon en dit dan vrij hardhandig doet. Weet als ze dit doet bij iemand dat zij daarmee aangeeft: Jou vind ik niet zo leuk. Jeddah is inderdaad nooit bang! Klopt als een bus! Dat aanstoten weet ik zo net nog niet, dat doet ze bij mij namelijk ook weleens...

Ook met andere paarden zegt ze goed overweg te kunnen. Ze laat een beeld zien waar veel mensen met hun paard bij elkaar kwamen. Het lijkt voor mijn idee op een gebied dat ik herken als de Drunense duinen. Ze is dan niet bang of onzeker, ze geeft aan dat ze zich gewoon aanpast. Kootwijkerbroek?
Als ik vraag of ze nooit eens echt kwaad wordt dan geeft ze aan dat ze andere paarden met haar blik lijkt te sturen. Ze kijkt ze dan op een bepaalde manier aan en dan laten ze haar met rust. Ze toont me een Shetlander waar ze goed contact mee heeft (gehad). Ik weet niet of het in het nu is maar het is een kleine zwart-wit gevlekte pony. Daarvan zegt ze dat ze het er heel goed mee kon vinden. Met die Shetlander liep ze dan buiten in een wei. Ze is erg graag buiten en houdt er niet van om opgesloten te zitten. Nou, dit is gewoon eng. Jeddah is een super alpha merrie en doet inderdaad alles met haar ogen en heeft daardoor ook weinig last van andere paarden, maar die shetlander!! Dat is LowRider! Die hebben we bijna een jaar gehad en daar kon Jeddah het inderdaad prima mee vinden, al had ik nit het idee dat de band bijzonder was ofzo. Verder heeft Jeddah er een hekel aam op stal te staan, is ze daar iets onrustig en moet een luik hebben om naar buiten te kijken. Zelf denk ik dat het komt omdat ze het gevoel heeft de kudde te "beschermen" en dat van uit de stal moeilijk is voor haar.
Ze geeft me een beeld van drie vrouwen, mogelijk jij en twee vriendinnen van je. Het is volgens haar het gezelligst als jullie er alle drie zijn en dat komt omdat er dan veel gelachen wordt en er een hele ontspannen sfeer hangt. Ik hoor nog een paar keer: 3 – 3 - 3, mogelijk staat de 3 van dit beeld nog voor iets anders maar het is me onduidelijk wat. Dit zijn denk ik Flellen, zij verzorgden Jeddah eerder. We deden vaak alles met z'n drieen en Jeddah was ook gek met hun.
Ze houdt van uitgestrekte gebieden en gaat heel graag samen met jou alleen op pad. Met andere woorden: met groepen weg is leuk en ze weet zich dan goed te handhaven, maar samen op pad met jou vindt ze eigenlijk leuker. Ze toont me een beeld van een menselijke voet die aan het pootje baden is. Dat pootje baden herken ik absoluut niet, maar dat samen weg gaan en dat leuker vinden dan een groep weer helemaal wel! Ook het feit dat ze juist buitenrijden omschrijft vind ik erg leuk, we rijden namelijk nooit in de bak en dat heb ik niet verteld.
Veulens….Ze is wel geinteresseerd in veulens en ik voel dat ze diep respect heeft voor zwangere paarden, het komt bijna over alsof ze jaloers is als een ander paard zwanger is en een veulen heeft. Het heeft in ieder geval grote aandacht van haar. Klopt. Ze was vreselijk jarloers naar Simply toen die Rocky kreeg dit jaar! Heeft zelfs 2 weken diaree van de stress gehad dat Sim een veulen had! Maar nu weet ik nog niet of ze dat zelf ook echt wil of niet. Nouja, voorlopig dus maar niet!
Fysiek voel ik geen problemen alleen voelen haar onderbenen aan de achterhand een beetje koud aan. Ze heeft lichte spat aan de achterbenen!
Ik vraag haar of ze ter afronding nog iets wil zeggen. Ze geeft me aan dat ze hoopt dat je weer eens gewoon met haar gaat wandelen. Ze vindt het altijd gezellig als je samen met haar aan de wandel gaat en naar haar zin is daar te weinig van gekomen het afgelopen jaar. Ze doelt hierbij echt op een soort ontspanning voor jullie allebei. En ze laat me nog iets anders zien, ik denk een soort spelletje of zo. Waarbij jij in je handen klapt en dan hard moet lachen. Misschien weet je zelf wat het betekend. Ik moet van haar zeggen dat ze van je houdt om hoe je doet en om wie je bent en ze hoopt dat je haar nog vaak gaat behandelen met die warme handen waar ze telkens op terug komt. Hier heb ik echt zitten huilen... Jeddah en ik wandelden vroeger zo ontzettend veel!!! Blijkbaar voor haar toch heel belangrijk, en gaan we dus weer vaker doen! Dat spelletje spelen we in de bak, dan moet ze rennen, dat vindt ze inderdaad ook leuk! Okee Jeddah, ik zal mijn warme handen vaker op je leggen

Dat was het. Het is een paard wat heel erg in het NU staat en ieder moment gewoon neemt zoals het is.
Ik voel bij haar niet dat ze last heeft van de hoefijzers, maar de ellende met ijzers is dat die problemen ineens kunnen optreden of langzaamaan veel schade aanbrengen en het dan ineens te laat is. Ik ben een groot voorstander van natuurlijke bekapping omdat ik veel ellende zie van ijzers in mijn dagelijkse praktijk. Paarden worden geboren zonder ijzers en dat is in mijn ogen niet voor niets. Een maatje van mij is natuurlijk bekapper en hij heeft me er veel over verteld waardoor ik geloof dat het een hele juiste weg is om te bewandelen. Maar ik kan je twijfel heel goed voorstellen hoor.
Ik hoop dat je wat hebt aan de bevindingen die naar voren zijn gekomen.
Een dikke knuffel voor Jeddah. Ik vindt het heel fijn dat Jeddah dus geen last van de ijzers heeft en dat zij zo eerlijk is dat gewoon te zeggen, terwijl ze er zelf niet echt achter staat.
Nou, als ik het weer zo terug lees kan ik wel weer gaan huilen. Wat ik erg prettig vindt is dat Jeddah duidelijk wel "happy" is, en zo doet ze ook dagelijks overkomen, altijd vrolijk.