Ook naar de kliniek geweest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

Ook naar de kliniek geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 18:14

Vanmiddag ging ik met mijn Pienie op weg naar de kliniek. Ze loopt al een tijdje niet helemaal lekker rechtsachter. Eigenlijk al wel een jaar dat het me opvalt maar heel duidelijk was het niet en ik hoopte dat het vanzelf door training zou verbeteren. Dit was niet het geval en inmiddels was ik er ook achter dat mijn zadel niet goed past en hoopte eigenlijk dat dat het probleem was. Maar voor de zekerheid toch ook nog even controle in de kliniek.

De dierenarts was dinsdag nog geweest (om me door te verwijzen) en die vond het eigenlijk wel meevallen, wel vond ze haar wat slap achter. Ik merkte dat ze al een stuk soepeler liep aan de longeerlijn nu ik er een weekje niet op haar gezeten en was dan ook overtuigd dat het een probleem met het zadel is. De dierenarts vond dat ze waarschijnlijk wel gekraakt zou kunnen worden.

Maar goed, naar de kliniek dus. Daar vonden ze dat ze inderdaad niet lekker liep, ze waren daar nog meer van overtuigd dan ikzelf. Toen werden er allerlei foto's gemaakt van de kogel, sprong en knie. Uiteindelijk kwam er uit dat een sesambeentje in de kogel van dat rechterachterbaan er niet zo goed uit zag. Maar dit zou een probleem moeten zijn dat er nog niet zo lang kan zitten, ontstaan door trauma. Maar het was wel behoorlijk slecht, hij zag het niet vaak zo. Nu moet ze een maand stappen en krijgt ze quadrisol om te kijken of het daardoor verbeterd. Na die maand moet ik terug komen en gaan ze d.m.v. verdoven kijken of die 'kreupelheid' echt komt van de kogel, want misschien loopt ze daardoor niet slecht maar door iets anders. Als dat wel het geval is, wordt ze ingespoten met Tildren of een ander middel. Als dat ook niet aanslaat is een operatie nog een optie.

Ik weet nu eigenlijk niet meer wat ik er van moet denken. Ik was er van overtuigd dat het probleem in de rug of bekken zat en dan is het zoiets... En ook dat het waarschijnlijk van een redelijk recent trauma komt, waarom loopt ze dan al zoveel langer niet helemaal goed?

Nou ja, ik zie wel hoe het allemaal gaat lopen, ik ben in ieder geval weer eens uitgereden. Wat een pech hebben veel paarden toch altijd. Ik ben wel gaan beseffen dat je echt in je handen mag knijpen als je paard helemaal gezond is en nooit iets heeft.

Antoinette

Re: Ook naar de kliniek geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:18

Oeh, dat klinkt niet goed allemaal...maar wel allemaal erg bekend!

Hetgene wat het lijkt is het niet....en wat je eigenlijk niet verwacht is het juist wel.

Ook het; dat je in je handen mag knijpen met een gezond paard ken ik wel ja.

[edit] Vergeet ik bijna; natuurlijk, is het te hopen dat de behandeling aanslaat....of dat het toch achteraf iets met het zadel was aangezien de klachten er al langer zijn

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:36

Jeetje dat is balen Maartje.
Nou ligt het dus niet aan haar rug?
Nou ik duim voor jullie dat de behandeling aanslaat, en dat Pienie weer helemaal de oude wordt!

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:40

Misschien een hele rare vraag, maar waarom hebben ze niet meteen de ondervoet verdoofd?? Waarom eerst een maand afwachten??
Als ze meteen de ondervoet hadden verdoofd, hadden ze meteen kunnen zeggen of het van het sesambeentje kwam of niet. zo niet dan hadden ze verder kunnen zoeken.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 22:03

Droebel, slimme vraag. Dat verdoven hebben ze niet meteen gedaan omdat ze tijdens het maken van de foto's Pienie hebben gesedeerd omdat er ook een foto gemaakt moest worden van haar hoofd. Haar kiezen moeten daar namelijk ongeveer elk half jaar worden nagekeken en er moet dan een foto worden gemaakt (zie mijn profiel voor uitleg). Door de sedatie konden ze dat onderzoek niet meer doen. Ten eerste omdat de sedatie lang duurt en ten tweede omdat het ook pijnstillend werkt en dan weet je helemaal niets met het verdoven. De vraag is dan misschien alleen nog waarom ze dat verdoven niet hebben gedaan vóór het maken van de foto's. Dat komt denk ik omdat ze toen nog niet precies wisten waar ze het moesten zoeken, want het probleem had in principe ook in de knie of spronggewricht kunnen zitten.

Samantha, ik denk dat ze ook misschien wel last heeft/had van haar rug. Een probleem in de benen uit zich namelijk ook vaak door rugpijn en andersom. Het ene hangt vaak met het andere samen of wordt zelfs veroorzaakt door iets anders. Daardoor is het ook vaak moeilijk te zeggen wat er eerst was.

In ieder geval kijk ik deze maand aan en zie dan wel hoe het verder gaat...

Antoinette, jij hebt dat soort dingen natuurlijk ook meegemaakt en ook jij weet hoe het is als je steeds maar pech hebt met je paard. Op zich ging het net zo lekker, maar dan zal je altijd zien dat het weer tegenzit.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 06:22

He, wat vervelend! Zeker omdat je nu nog niet echt weet waar je aan toe bent, alleen dat je in ieder geval een maand zoet bent.
Wel vreemd, dat ze al zo lang niet fijn loopt en dat ze dan nu iets acuuts vinden.
Misschien is dit niet de oorzaak van het onregelmatig lopen, maar ben je er nu wel op tijd bij omdat je haar op de foto hebt laten zetten. Anders was het misschien wel echt mis gegaan met het sesambeentje. Misschien dus toch een beetje geluk bij een ongeluk.
Hopelijk knapt ze snel op!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:58

Jeetje wat ontzettend balen zeg! Ik zal voor je duimen dat de quadrisol aan slaat! Hou je ons op de hoogte volgende maand.
Ik wens jullie veel sterkte...

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 09:21

Jasmijn, dat denk ik ook!
Barb, ik hou jullie op de hoogte!

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:47

Sterkte er mee !!.
Het is idd wel vreemd dat ze al langer niet geheel lekker loopt en dan nu idd is het wat accuuts..
Hopelijk weetje over een maand meer..Ik hou het iig in de gaten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:37

Sterkte met haar!

Hoop dat ze vlug opknapt en dat er duidelijk wordt wat ze precies heeft

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:10

Jeetje Jura, wat vervelend... onzekerheid is eigenlijk nog het ergste, vind je niet?

Wat ik me afvraag, hebben ze uberhaupt de rug / bekkengebied onderzocht, of zijn ze met het onderzoek alleen blijven hangen bij de benen?

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 20:12

Bedankt allemaal voor de reacties.
Mause, ze zijn inderdaad niet verder gegaan dan de benen. Maar volgende keer als ik weer ga, en er komt verder niets uit, zullen ze daar wel naar kijken. Ik vind het ook jammer dat ze van het linkerbeen van diezelfde plek geen foto's hebben gemaakt om het te vergelijken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:31

ah wat naar zeg! hopen dat er snel duidelijkheid is, en ze gericht behandeld kan worden
weet hoe naar het is als je alsmaar pech hebt met de paarde, daar wordt je niet blij van en dat afwachten en de onzekerheid is een ramp, net zoals het twijfelen aan/over de diagnose

veel sterkte en succes gewenst!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 18:56

Even een update...

Ben vandaag weer terug geweest naar de kliniek. Ik wist dat er niets was verbeterd want ik had thuis al gekeken hoe ze aan de longe liep. Eerst moest ik een aantal keer heen en weer draven en op de harde volte longeren. Daarwe werd ze verdoofd in haar rechterbeen en ik moest weer draven op de lange lijnen, daar heb ik zelf dus niets van gezien. Daarna weer op de harde volte. Ik zag zelf geen verbetering, je zag nog steeds dat ze haar rechterbeen niet echt naar voren deed, onder de massa. De arts vond het wel iets verbeterd. Daarna moest ze nog buigproeven. Ze vonden dat ze nu links ook niet goed liep. Toen moest ze weer op de foto, zowel links als rechts. Vorige keer hadden ze zich eigenlijk alleen op dat rechterbeen gefocussed. Het sesambeentje rechts had iets verbetering. Maar links zag er erg slecht uit. Er was een stukje van het sesambeentje af. Geen ocd, maar echt iets door trauma. Het lijkt er op dat dus beide sesambeentjes in beide achterbenen beschadigd zijn door trauma, maar de linkse het ergst, want daar is een stukje af.

Nu moet er een echo gemaakt worden om alles nog beter te zien. Ook wat de banden en pezen daar bijvoorbeeld doen. Daarna is een operatie de meest waarschijnlijke optie. Ik kon haar daar wel laten zodat ze na het weekend verder kijken, maar dat kon ik haar niet aan doen. Heb haar dus lekker meegenomen, want ze was het helemaal zat, al dat wachten en draven. Met het verdoven trapte ze tot 2x toe de naald stuk.

Ik voel me nu echt even helemaal uit het veld geslagen. Ik had zo gehoopt dat ze nooit meer geopereerd hoefde worden, voor wat dan ook. Het heeft zo'n impact en bovendien vind ik het zo eng. De hele narcose, de operatie, het wakker worden en opstaan na de narcose... Eerst maar eens de verzekering bellen wat die willen. Van Tildren is nu dus voorlopig even geen sprake meer. Ik wou dat er iets was in het alternatieve circuit dat hier iets aan kon doen, maar dat zal wel niet. Ik baal echt heel erg. Ik vraag me af hoe lang ze hier al mee loopt. Het verklaart in ieder geval waarom ze steeds zo 'slap' bleef in haar achterhand.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:01

Heel veel sterkte Jura !

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:19

Jeetje zeg.... wat naar allemaal. Heel veel sterkte, ik kan me helemaal voorstellen dat je helemaal van slag bent!

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:04

Jeetje Maartje, wat erg.
Kan me inderdaad voorstellen dat je bang bent voor een operatie.
Sterkte ermee!

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:08

Djeez, wat een verhaal zeg. Kan me voorstellen dat je even helemaal uit het veld geslagen bent. Ik zou in ieder geval met je verzekering overleggen voor een second opinion. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de verhalen zoals ik ze nu lees nog niet zo overtuigend vind dat het 100% zeker uit de sesambeenderen komt.

Heel veel sterkte ermee.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:15

Jeetje...maar wat ik me afvraag? Zijn ze nu helemaal zeker dat dit het is of is dit het meest waarschijnlijke?
Ik denk dat ze met een echo het uiteindelijk willen uitwijzen?

We zitten nog steeds in hetzelfde circuit geloof ik
Succes!

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 21:10

Bedankt voor jullie medeleven!

De arts was erg overtuigd geloof ik. Het is natuurlijk een feit dat de sesambeentjes beschadigd zijn, foto's liegen niet. Of het zou anders geinterpreteerd kunnen worden, ik heb geen idee. Een vriendin van mij heeft haar paard een aantal maanden geleden moeten laten opereren, die had na een val op de poetsplaats ook zijn kogel beschadigd. Maar zij wist wat er gebeurd was en waardoor haar paard kreupel werd. Ik heb geen idee wat nu de echte oorzaak is. En als ze ook last heeft van haar rug, kan dat natuurlijk ook komen door deze problemen in de kogels. Het is meestal zo dat rugproblemen ontstaan door blessures ergens anders in het lichaam. Ik vind het gewoon zo'n rot idee dat ze hier misschien al een hele tijd mee rond loopt en dat ik daarom zo vaak het gevoel had dat de 'handrem' erop zat. Maar ik vind het ook zo vreselijk zielig om haar weer al die ellende te moeten laten doorstaan. Ze kijkt me dan aan op zo'n manier van: waarom doe je me dit aan? Die vriendin vertelde dat de arts van haar kliniek zei dat zo'n kapot sesambeentje ontzettend pijnlijk is voor een paard.

Die echo moet alles duidelijker in kaart brengen. Maar bij het paard van mijn vriendin hoefde dat niet, die werd gelijk geopereerd na de foto's (in een andere kliniek).

Een second opinion lijkt me ook wel fijn, maar dan op basis van de foto's. Om haar nu weer naar een kliniek te zeulen zou ik zo zielig vinden.

Maandag meteen maar even de verzekering bellen...

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:25

Jeetje wat een gedoe allemaal.... Sterkte ermee zeg! btw Mijn paard loopt sinds 2 weken eigenlijk weer goed ik ben voorzichtig in mijn oordeel want de zes weken zijn volgende week pas om, maar het lijkt de goede kant op te gaan.....
Ik ben in ieder geval happy en hoop dat het voor jou straks ook wat meer zonneschijn zal zijn.
Sterkte

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:14

Oh wat balen zeg!
Veel sterkte voor beide gewenst.

''Dat je in je handen mag knijpen met een gezond paard''
Ben ik echt compleet met je eens

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:52

Sterkte .

Misty gaat morgenavond naar de kliniek

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:06

sjee maartje dit is even schrikken
Ik wens jullie veel sterkte, hou je taai he!

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:03

Getver, wat een rot nieuws. Veel sterkte bij het nemen van een beslissing....