zie maar op Vraag maar raak, daar had ik een topic geopend met als titel
22 km ver?
Vandaag was er dus een koetsentocht die hier in beitem (belgie) begon
je mocht ook meegaan als ruiter.
ik had vernomen dat het 22 km zou zijn, dus dat was te doen.
we kregen een blaadje en bonnetjes, en de eigenaars van mina kwam ons uitzwaaien.
dus wij vol goede moed vertrokken.
helaas waren de 2 andere paarden die mee waren dravers, en waren wat hitsig, dus het tempo lag het eerste stuk erg hoog, eigenlijk te hoog naar mijn gedacht.
maar anders moest ik alleen achter blijven, en dat zag ik ook niet zitten.
ik bleef op mijn tempo draven, en alsd ik te ver achter kwam gingen zij effekes stappen tot ik mee was (ze deden het niet expres, maar ze konden hun paarden gewoon niet bijhouden)
de rit was met 3 stops
eerst 16 km, dan de aperitief, dan 8 km dan het middagmaal,dan 5 km en het dessert, en dan de laatste 7 km.
hlaas was er enkel op de middagpauze water voorzien voor de paarden, dat vond ik erg jammer, het eerste stuk was wel zwaar,24 km zonder water...
gelukkig had ik ze laten drinken voor we vertrokken, maargoed.
uiteindelijk aan de eerste stop geraakt, paar glazen fruitsap gedronken, evenhet bit uitgedaan (het bit hangt vastgeklikt aan het haslter van mij),singel wat losser en wat laten grazen, en wat wortels geverd (dat ik wel bij me had, gelukkig was het niet al te warm)
mina was dan al redelijk goed, maar de pauze heeft haar goed gedaan.
daarna weer verder, het tempo lag nog altijd hoog, maar het was te doen.
tegen dat we aan de middagpauze toekwamen (we waren om 10.30 vertrokken, en het was 12.10 als we aan de eerste stopplaats kwamen en vertrokken tegen 12.30.tegen 13.30 waren we aan de middagpauze-plaats.
daar konden we de paarden aanbinden en water geven.
eerst een halve emmer laten drinken, en dan afgezadelt, tegen dan was ze wat afgekoelt en kon ze meer drinken.
de rest van de wortels gegeven, en zelf gaan eten (ik heb bij de paarden gegeten om ze in de oog e houden)
de sla aan de paardjes gevoerd, en dan nog wat laten grazen.
rond 15.30 vertrokken we weer voor de laatste 12 km.
de pauze had haar goed gedaan, ook al was ze dan erg stijf, maar na wat draven was dat weer over.
ze zag het echt zitten, en ging eigenlijk te vlug.khbe ze zelf wat moeten terugnemen, dan overdeed ze zich een beetje.
en na de laatste pauze was ze er helemaal door, oortjes vooruit en lopen maar!
ik heb een hoek afgesneden, omdat ik dan wat eerder thuis was (we moesten zowiezo bij mina passeren, alleen heb ik een kortere weg genomen.)
toen we thuis waren was ze nog vol energie, ik heb haar lekker afgesponsd en voer gegeven, of poging tot terwijl ze rond mij stond te dansen.
maar ze was wel moe, ze trilde wat op haar spieren.
ik heb haar dan de wei weer opgegooid, zodat ze eerst uitgebreid kon rollen en gedag zeggen tegen haar vriendjes, daarna nog een portie hooi gegeven.
conclusie: voor herhaling vatbaar,ze heeft zich wonderwel goed gehouden, ook al zat er een hoog tempo in.
het zou wat beter geweest zijn moest het tempo ietske lager gelegen hebben, maar aan de andere kant, dan was ik nu nog onderweg...
de voordelen van de rit: je kunt veel nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe paarden.
het is echt gezellig en leuk, niemand braakt elkaar af.
nadelen: ze moesten zeker op alledrie de stopplaatsen water voorzien hebben, en eventueel onderweg ook nog eens, zeker in de voormiddag.
er was veel langs grote wegen, ook op een brug over de snelweg, "en op wegen waar ze 50 mochten doen.
we moesten in het eerste stuk zelfs door ledegem stad rijden! (er waren 1 ste comminies aan de gang, de klokken luidden, gelukkig was ze braaf.
we hebben wel in de gracht gevallen.
ik week uit op het land voor een auto, het gras stond erg hoog, ik ga een tiental meter verder weer op straat, en op het moent dat ze haar been wilde neerzetten in het gas zag ik (te laat) dat het een gracht was.
met allebei haar voorbenen erin, met het eruit springen met haar achterbenen erin, en toen ze eruit was sprong ze relaxt over de graskant heen en wandelde weer verder.