Dit is dus gisteren gebeurd en ik kan me hier zo kwaad over maken: (Allereerst is er niets echt ergs gebeurd, maar ik moet dit kwijt!)Mijn ouders (ik zat in huis) zagen een auto met daarin 4 mensen naar het weiland toerijden en toen ze beter keken zagen ze dat ze 3 emmers voederbieten de wei inkieperden, om vervolgens weer naar de auto te lopen en weg te gaan rijden. Mijn ouders zijn de tuin ingelopen (auto's moeten eerst via een veldweggetje weer de weg op dus ze waren er nog) en vroegen die mensen (het waren man, vrouw + kinderen) waar ze wel niet dachten mee bezig te zijn?! Zegt die man dat hij hier al een jaar lang komt om ditzelfde te doen!!! Mijn ouders kwaad, uitleggen dat het slecht is etc., waarop die man zei dat hij het van nu af aan niet meer zal doen en toen reden ze weg.
Ik dus pissig dat ze niet gevraagd hebben wie die mensen waren, en of ze uit de buurt zijn of zo. Ik heb de bieten (paarden waren er natuurlijk gelijk opgestort, het zijn enorme vreetzakken
) verzameld en ze waren echt goor, beschimmeld enzo, ik word er niet goed van als ik bedenk dat ze dit dus naar zeggen al "een jaar" (weet natuurlijk niet of hij de waarheid sprak) als extra krijgen!
We hebben twee fokmerries + hun veulens van vorig jaar aan huis staan. Dwz.: Ze worden geen van allen gereden, hun "job" is om te grazen, veulentjes op te voeden etc.
De merries zitten lekker in hun vel, ze gaan elke avond op stal waar ze een liksteen hebben en ze worden 3X per dag bijgevoerd met goed hooi en ook door onszelf met voederbiet (weinig!) en als de merries drachtig zijn krijgen ze extra vitamines en mineralen. Ze zien er duidelijk NIET verwaarloosd uit!!! Maar dan toch haalt een of andere gek het in zijn hoofd om ongevraagd ladingen energievolle troep van vage afkomst de wei in te kieperen!!! Het is maar goed dat ze er niet ziek van geworden zijn!!! (koliek, hoefbevangen).De paarden staan zo goed als direkt aan huis (wei ligt een beetje verscholen achter grote tuin) en er is altijd iemand thuis en dan toch ontgaan je dit zulk dingen als mensen die dingen bij je paarden gaan doen! Er zijn altijd wel mensen aan de wei om de paarden te aaien, dat vind ik ook niet erg, maar ze moeten wel een stuk ons prive terrein op om bij de wei te komen en dan hebben zelfs "normale" mensen niet het fatsoen om te vragen wat ze wel/niet mogen, kinderen klimmen soms zelfs echt de wei in (gevaarlijk voor hunzelf), ze hebben zelfs eens takken van onze jonge bomen afgebroken en die aan de paarden gevoerd, meestal blijft het bij (soms beschimmeld
) brood of suikerklontjes, de paarden worden zo ook verwend en dus vervelend (veulens bijv. bijterig), het jonge gras bij de wei dat we zelf hooien word vaak vertrapt. Een hek om het hele terrein is om meerdere redenen geen optie. Het lastige en enge is dat je niet alles ziet en niet om de haverklap naar de wei kan lopen en elk individu apart kan nemen om uit te leggen wat gevaarlijk is voor de paarden of hunzelf. Bordjes met "niet voeren" helpen echt voor geen meter, mensen vinden het volgens mij dan zelfs "leuk" om het dan stiekem te doen... Zucht
En eerste Kerstdag heeft een andere idioot zelfs de manen van een van onze merries afgeknipt. Toen was ik ZO BOOS :(
Als je dát al niet eens opmerkt terwijl je de hele dag thuis bent dan merk je echt niets op...
(moet denken aan al die afschuwelijke mishandelingen die vandaag de dag gebeuren)!!! We zijn er ook nooit achtergekomen wie het was. En nu komt de zomer eraan en komen weer al die pennymeisjes aan het hek met de vraag of ze op onze dekhengst ofzo kunnen rijden (zoals vorig jaar) en die heel kwaad worden als je uitlegt dat dat niet kan... Ik word
AGRESSIEF!!!
Oef.. Dat lucht al een beetje op...

-x- Nouska
Dat mijn ouders hun tegenhielden voor ze hem gesmeerd waren was pech voor hun. Maar ze hadden wel weer mazzel dat ik het niet was. 
)