Vreemde mensen bij de wei...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouska

Vreemde mensen bij de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 16:08

Boos! Dit is dus gisteren gebeurd en ik kan me hier zo kwaad over maken: (Allereerst is er niets echt ergs gebeurd, maar ik moet dit kwijt!)

Mijn ouders (ik zat in huis) zagen een auto met daarin 4 mensen naar het weiland toerijden en toen ze beter keken zagen ze dat ze 3 emmers voederbieten de wei inkieperden, om vervolgens weer naar de auto te lopen en weg te gaan rijden. Mijn ouders zijn de tuin ingelopen (auto's moeten eerst via een veldweggetje weer de weg op dus ze waren er nog) en vroegen die mensen (het waren man, vrouw + kinderen) waar ze wel niet dachten mee bezig te zijn?! Zegt die man dat hij hier al een jaar lang komt om ditzelfde te doen!!! Mijn ouders kwaad, uitleggen dat het slecht is etc., waarop die man zei dat hij het van nu af aan niet meer zal doen en toen reden ze weg.

Ik dus pissig dat ze niet gevraagd hebben wie die mensen waren, en of ze uit de buurt zijn of zo. Ik heb de bieten (paarden waren er natuurlijk gelijk opgestort, het zijn enorme vreetzakken Knipoog ) verzameld en ze waren echt goor, beschimmeld enzo, ik word er niet goed van als ik bedenk dat ze dit dus naar zeggen al "een jaar" (weet natuurlijk niet of hij de waarheid sprak) als extra krijgen! Misselijk We hebben twee fokmerries + hun veulens van vorig jaar aan huis staan. Dwz.: Ze worden geen van allen gereden, hun "job" is om te grazen, veulentjes op te voeden etc. Bloos De merries zitten lekker in hun vel, ze gaan elke avond op stal waar ze een liksteen hebben en ze worden 3X per dag bijgevoerd met goed hooi en ook door onszelf met voederbiet (weinig!) en als de merries drachtig zijn krijgen ze extra vitamines en mineralen. Ze zien er duidelijk NIET verwaarloosd uit!!! Maar dan toch haalt een of andere gek het in zijn hoofd om ongevraagd ladingen energievolle troep van vage afkomst de wei in te kieperen!!! Het is maar goed dat ze er niet ziek van geworden zijn!!! (koliek, hoefbevangen).

De paarden staan zo goed als direkt aan huis (wei ligt een beetje verscholen achter grote tuin) en er is altijd iemand thuis en dan toch ontgaan je dit zulk dingen als mensen die dingen bij je paarden gaan doen! Er zijn altijd wel mensen aan de wei om de paarden te aaien, dat vind ik ook niet erg, maar ze moeten wel een stuk ons prive terrein op om bij de wei te komen en dan hebben zelfs "normale" mensen niet het fatsoen om te vragen wat ze wel/niet mogen, kinderen klimmen soms zelfs echt de wei in (gevaarlijk voor hunzelf), ze hebben zelfs eens takken van onze jonge bomen afgebroken en die aan de paarden gevoerd, meestal blijft het bij (soms beschimmeld Boos! ) brood of suikerklontjes, de paarden worden zo ook verwend en dus vervelend (veulens bijv. bijterig), het jonge gras bij de wei dat we zelf hooien word vaak vertrapt. Een hek om het hele terrein is om meerdere redenen geen optie. Het lastige en enge is dat je niet alles ziet en niet om de haverklap naar de wei kan lopen en elk individu apart kan nemen om uit te leggen wat gevaarlijk is voor de paarden of hunzelf. Bordjes met "niet voeren" helpen echt voor geen meter, mensen vinden het volgens mij dan zelfs "leuk" om het dan stiekem te doen... Zucht Boos!

En eerste Kerstdag heeft een andere idioot zelfs de manen van een van onze merries afgeknipt. Toen was ik ZO BOOS :( Boos! Als je dát al niet eens opmerkt terwijl je de hele dag thuis bent dan merk je echt niets op... Verdrietig (moet denken aan al die afschuwelijke mishandelingen die vandaag de dag gebeuren)!!! We zijn er ook nooit achtergekomen wie het was. En nu komt de zomer eraan en komen weer al die pennymeisjes aan het hek met de vraag of ze op onze dekhengst ofzo kunnen rijden (zoals vorig jaar) en die heel kwaad worden als je uitlegt dat dat niet kan... Ik word Boos! Boos! Boos! AGRESSIEF!!! Boos! Boos! Boos!

Oef.. Dat lucht al een beetje op... Bloos

-x- Nouska

findi

Re: Vreemde mensen bij de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:24

ja erg he, ik zou het ook niet willen. Gelukkig staat mijn paard een eind van de baan weg. Als ik zie wat een shetland pony in het dorp allemaal krijgt. Ik zou er zowiezo al niet tuk op zijn dat er iemand mijn paard extra eten heeft of het nu goed of slecht is.

gelukkig dat jou ouders die mensen al eens aangepakt hebben, hopelijk houden ze er nu mee op.
Ik kan ook al het gedachte niet verdragen dat er een wildwreemde bij mijn paard zou zijn in de wei ofzo.

ik kan het geloven dat je eens moet ventileren, niemand heeft dit graag

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:28

Pff daar zou ik ook heel kwaad om worden zeg, wat denken ze wel niet!!! En dat ze zomaar een stuk over jullie EIGEN weg durven te rijden!
Is het geen idee om een extra schrikdraadje te spannen? Net een meter de wei in, zodat de paarden en de mensen niet meer dicht bij elkaar kunnen komen?

Pfff stel je voor dat er eentje wel ieder jaar hoefbevangen was geweest en je niet weet waar het door komt, en die kloot zakken blijven maar doorvoeren! Boos!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:38

ja dat is allemaal wel maar, wat jullie zeggen. Maar misschien was het het wel een goed bedoelde aktie van die man, die dacht er niet over na, dat jullie dit niet wilde en dacht jullie er een plezier mee te doen. DIT HOUD niet in, dat het goed is hoor. ZIJ HADDEN het eerst moeten vragen of jullie dit wel wilde. er zijn zoveel mensen die in hun ONTWETENDHEID eten geven, niet wetend dat dit kwaad kan. Maar ja, de meeste zullen het helaas niet vragen of het mag, jammer.
Gelukkig heb je dit kunnen oplossen

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 17:01

Esmeralda schreef:
ja dat is allemaal wel maar, wat jullie zeggen. Maar misschien was het het wel een goed bedoelde aktie van die man, die dacht er niet over na, dat jullie dit niet wilde en dacht jullie er een plezier mee te doen. DIT HOUD niet in, dat het goed is hoor. ZIJ HADDEN het eerst moeten vragen of jullie dit wel wilde. er zijn zoveel mensen die in hun ONTWETENDHEID eten geven, niet wetend dat dit kwaad kan. Maar ja, de meeste zullen het helaas niet vragen of het mag, jammer.
Gelukkig heb je dit kunnen oplossen

Ik denk niet dat hun gedachtengang "ik doe hier iemand een plezier mee" bevatte - Ze moeten hun beschimmelde biet kwijt en lozen die bij de dichtsbijzijnde paardenwei (alsof het varkens zijn Boos! ). Ze gooide die bieten de wei in en reden weg, het waren dus ook geen mensen die dachten "ah lief, paarden, mischien dat ze het lekker vinden" zoals mensen die gras gaan voeren etc. Zelfs bij die bomentakken-voer actie had ik iets van "die meisjes denken dat ze de paarden blij maken" dus hield ik me in, maar deze vent was echt heel fout bezig. Ze reden gauw weer weg, als een stelletje dieven Haha! Dat mijn ouders hun tegenhielden voor ze hem gesmeerd waren was pech voor hun. Maar ze hadden wel weer mazzel dat ik het niet was. Haha!

=x= Nouska

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:24

Jeetje zeg. Dat is ook een beetje een angst van mij, als ik me paardje heb dat ze zomaar door andere gevoerd worden, zo weet je neit wat ze die dag al gehad hebben. Gelukkig kunnen ze niet echt bij de paarden komen of ze moeten het hek open doen en onder het stroomdraad doorgaan *waar binnenkort nog een lijn onderkomt, voor mijn shet*. HEt hek staat een stuk van de stroomdraad af, dus dat is wel geluk hebben.

Ik kan hier in Velp ook zo op de wei komen, gemeente wei, om de hoek enz. Maar mooi niet dat me shet daar komt, omdat is het 75 per seisoen dat ze erop staan *van eind april tot eind november*. Ik weet nog vroeger van mezelf dat ik altijd bij die paardjes ging kijken en dat allemaal kinderen ze eten gaven. Mooi niet dat me shet daar komt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:08

Ja, dat is best schrikken, vreemden die ongein met je knol uit halen.
Maar probeer eens een bordje met deze tekst;

Pas op!
Uiterst gevaarlijke paarden
Eigenaar stelt zich niet aansprakelijk voor opgelopen schade, door dat bezoekers bovenstaande tekst niet kunnen lezen, of niet willen begrijpen.
(dit wordt ook bedoeld voor 'bij-voerders' en penny-meisjes')

Troeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 00:33

Het zal geen afval dumpen zijn ofzo, je kan het immers ook gewoon in een vuilniszak doen en weggooien.
Mensen zijn soms gewoon onwetend, maar ze bedoelden het vast niet slecht.
Ik vind dus niet dat je kwaad moet worden, maar het gewoon rustig uit kan leggen.

Als je er een bordje bijzet met Niet voeren, zet dan ook de reden erbij. Omdat ze dan ziek worden ofzo.

Verder kan je je paarden prima beschermen met een dubbel hek of schrikdraad ervoor zodat de mensen er niet bij kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 08:38

Ik denk niet dat ze het al een jaar doen, ja mss met brood maar niet met beschimmelde rotzooi. Paarden reageren vrij snel op beschimmelde dingen en ik denk dat als ze het al een jaar aan het doen zijn dat je paarden allemaal al goed ziek zijn geweest dus dat was denk ik gewoon bluff wat die man zei. Ik zou het niet erg vinden als mensen een stukje brood, gras of iets anders gezonds zouden geven. Maar ik eis wel dat ze dat eerst aan mij vragen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:17

Het is idd erg vervelend wat mensen allemaal voeren aan andermans paarden.
Zo heeft het mij ooit eens veel moeite gekost een vrouw uit te leggen dat ze mijn verzorgpony geen half!! witbrood (ook nog zacht) mocht voeren.
Kijk mensen die wat gras voeren is niet zo'n ramp over het algemeen, dit soort dingen wel.

nnatasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:32

Wij hadden vroeger een stalletje met weide tegenover een voetbalclub en ook daar werd flink gevoert . mijn vader heeft een bak geplaatst voor oud brood en groentes met het verzoek daar de groentes e.d. in te doen voor de paarden , dat werkte uitstekend en het oude brood, groente ging gewoon naar de geiten Lachen

De mensen toch het idee dat ze een steentje bijdragen aan het voeren en de paarden niet overvoert , wij hadden er een bordje bij staan met een tekst als "oud brood , groente in de bak a.u.b. dit ivm voedselallergie voor sommige soorten"

wel opletten dat je het elke dag weghaald anders werkt het niet Lachen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:41

wat ben ik blij dat onze paarden op een pensionstal staan, met een dik hek ervoor, en omringt door andere pensionstallen!!!!!!

wat een rare mensen heb je toch.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:34

Sjezus mina vind het heel begrijpelijk dat je er boos om wordt...
Voor mij ook heel herkenbaar, ik zie ook geregeld mensen aan de weg staan Boos! gaan ze mn paard vers brood geven (kan hij niet tegen, gaat hij aan de diaree) en soms zie ik het, en ren ik naar buiten, maar dan ben ik altijd te laat.
Er is zelfs al een x iemand met een klein kind de wei ingelopen ( heeft gewoon de wei open gedaan ) en heeft dat kind op de rug van Duncan gezet. Boos! Duncan had geen halster om niets... Boos! Was een opa met kleinkind... alsof hij niet kan bedenken dat het gevaarlijk is. En dan heb ik het er nog niet eens over gehad, dat hij zomaar mijn weiland is opgelopen... ik vind het bijna hetzelfde als inbraak Boos! (Als hij nou even vraagt of kleinkind erop mag... als ik erbij ben... oke... maar dit Boos! ) *naait zich hier helemaal op*
Ik heb het smiddags gehoord van de buren. Boos!

Misselijke mensen op deze aardbol zeg!!
Heb er geen woorden voor!!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 17:29

Het l*llige is dat de wei aan een bos ligt en het veldweggetje ernaartoe niet "ons" veldweggetje is. Iedereen die ook maar een boswandeling o.i.d. gaat maken moet logischerwijs langs de paarden, dagelijks staan er dus best wat mensen langs de wei ookal is het hier verder vrij afgelegen. Ik heb er ook geen problemen mee zolang het "voeren" bij wat grasplukken blijft.

Miss_Montana schreef:
Ik denk niet dat ze het al een jaar doen, ja mss met brood maar niet met beschimmelde rotzooi. Paarden reageren vrij snel op beschimmelde dingen en ik denk dat als ze het al een jaar aan het doen zijn dat je paarden allemaal al goed ziek zijn geweest dus dat was denk ik gewoon bluff wat die man zei. Ik zou het niet erg vinden als mensen een stukje brood, gras of iets anders gezonds zouden geven. Maar ik eis wel dat ze dat eerst aan mij vragen.

Ik denk dus ook dat die man blufte. "Maar ik kom hier al een jaar" - alsof dat het goed zou maken ofzo Haha! Een van onze merries is vrij gevoelig voor koliek en afentoe hebben ze ook wel eens beide zonder duidelijke reden last van diarree, dus nu begon ik mij af te vragen of dit misschien een verband heeft met vreemde troep die iemand ze afentoe geeft?

Troeta schreef:
Het zal geen afval dumpen zijn ofzo, je kan het immers ook gewoon in een vuilniszak doen en weggooien.
Mensen zijn soms gewoon onwetend, maar ze bedoelden het vast niet slecht.
Ik vind dus niet dat je kwaad moet worden, maar het gewoon rustig uit kan leggen.

Als je er een bordje bijzet met Niet voeren, zet dan ook de reden erbij. Omdat ze dan ziek worden ofzo.

Verder kan je je paarden prima beschermen met een dubbel hek of schrikdraad ervoor zodat de mensen er niet bij kunnen

Wie gaat dat dubbele hek betalen? Haha!

Juist omdat ik ook niet gelijk kwaad kan/wil reageren ventileer ik het nu hier Knipoog Maar geloof me, als je voor de twaalfde keer naar het weiland loopt om kinderen uit de wei te plukken of aan mensen uit te leggen dat kauwgom geen paardenvoer is dan raakt je geduld echt eens op Boos! Dat van het bordje lijkt mij best een goed idee!

@Juut : Een grappig idee, maar misschien een beetje te agressief Haha! (ik zou me ook aangesproken voelen als ik zoiets las) En ik denk niet dat leken de term pennymeisjes zouden begrijpen trouwens Knipoog

Iedereen bedankt voor de reacties, nog iemand met vergelijkbare ervaringen???

-x- Nouska

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 17:51

Christah schreef:
Sjezus mina vind het heel begrijpelijk dat je er boos om wordt...
Er is zelfs al een x iemand met een klein kind de wei ingelopen ( heeft gewoon de wei open gedaan ) en heeft dat kind op de rug van Duncan gezet. Boos! Duncan had geen halster om niets... Boos! Was een opa met kleinkind... alsof hij niet kan bedenken dat het gevaarlijk is. En dan heb ik het er nog niet eens over gehad, dat hij zomaar mijn weiland is opgelopen... ik vind het bijna hetzelfde als inbraak Boos! (Als hij nou even vraagt of kleinkind erop mag... als ik erbij ben... oke... maar dit Boos! )
Misselijke mensen op deze aardbol zeg!!
Heb er geen woorden voor!!

Ik snap zulke mensen dus ook totaal NIET!!! Dat zijn dus de mensen die andermans paard geen pijn ofzo willen doen, maar toch doen ze dan iets wat ze normaal niet eens in hun hoofd zouden halen!!! Je loopt toch ook niet zomaar iemands gesloten tuin in om bloemen te plukken? Je maakt toch ook niet het hok van een waakhond open om die door jouw kleinkind te laten aaien???!
Sommige mensen denken volgens mij gewoon niet na en ze hebben volgens mij niet eens door hoe gevaarlijk zo'n situatie kan zijn en hoe boos en gefrustreerd en onveilig de eigenaar zich hierdoor kan voelen!!!

Ik moest echt haast huilen van de schok toen ik mijn merrie's afgeknipte manen zag - terwijl dat dus theoretisch door een stel onvermoedende kinderen gedaan kon zijn die kapstertje wouden spelen (theoretisch - volgens mij was het een of andere enge mafkees). Want dat is dus echt heel erg schrikken!!! Dat gevoel van onmacht.. Je stelt je ook gelijk ergere varianten voor. En dat hebben die mensen volgens mij dus niet eens door!!! Boos! Boos! Boos!

-x- Nouska

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:58

Jeminee wat ontzettend irritant!!!

Maar waarom dan niet een bordje begin aan jullie weg met redenen waarom ze niet bij de paarden mogen! (van da voeren, vervelend worden ect).

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 18:13

QuijoSavan schreef:
Maar waarom dan niet een bordje begin aan jullie weg met redenen waarom ze niet bij de paarden mogen! (van da voeren, vervelend worden ect).

Mensen mogen van mij best naar de paarden. Ik ben er zelf ook zo een die dan gelijk wil kijken. Ten tweede zitten we op een dorp en veel mensen die langskomen vertrouwen we. Alleen kan je moeilijk de ganse dag door controleren of er iemand bijstaat, wie het is en wat ze aan het doen zijn. Ten derde is er ook een achteringang en niet iedereen die langs komt bij ons wil perse langs de paarden, maar hij moet wel Haha! Bordjes "NIET VOEREN" op het hek helpen echt voor geen snars, ze doen het dan expres stiekemer. Waarom? Als ik het wist...
(Ik weet het wel, mensen zijn raar Rolleyes )
Dat hebben we echt meerdere malen geprobeerd! Maar dat met die redenen erbij lijkt mij idd wel wat... Moet even nadenken hoe we ze duidelijk maar beleefd zouden kunnen formuleren..

-x- Nouska

nnatasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:41

Misschien kan je er iets opzetten zoals :

" als u de paarden wilt voeren , pluk dan een handje gras "

Of wat vaak de sympathie krijgt van mensen is wat humor gebruiken zoals :

" Eet u beschimmeld brood met gras ? wij ook niet ! "
" zou u nog eten wat u mij wilt voeren ? "

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:09

herkenbare situatie

ik flip ook wel eens uit

wij wonen ook vrij buiten dorp en langs onze weide loopt een weg naar de achterburen ,zij hebben recht van overpad dus ik kan geen hek plaatsen langs onze weg
onze weg is al jaren in gebruik ,ook voor onze tijd ,als sluiproute fiets ,wandelaar naar het dorp ,dan moet je wel bij iemand anders over erf maar goed we staan het onderling toe al heb ik ooit eens van die pennymeisjes op paarden weggestuurd omdat ze de paarden over hek lieten ruiken aan elkaar waardoor mijn paard uitmepte en geheid me een paal sloopte en daardoor uitbrak Boos!

ik heb meerdere paarden ,voor allemaal niet genoeg gras dus voeren we hele jaar hooi ed bij
ik ben voortstander van frisse lucht ,dus ja er word wel eens wat vertrapt winters ,de paarden rollen graag in de modder en zien er soms gigasmerig uit ,in de wintervacht blijft ook nog van alles plakken Bloos
en ik heb een oud paardje ,ik krijg haar niet 100% dik meer

wat gebeurt er ,mensen lopen voorbij ooooohh wat zielig ,nou die paarsje zien er slecht uit
nou je ziet zo dat ze niks te eten krijgen ,hup volgende keer tassie mee met broodjes ,schimmelig ed
bordje niet voeren helpt minimaal ,zo af en toe pluk ik wel eens iemand bij de paarden weg en leg duidelijk uit dat voeren gevaarlijk is end atz e alles krijgen ,eventueel geef ik een uitnodiging om d evoerkist te bekijken ,stallen
ik heb 2 keer een veulen doodziek gehad dat de gistoffen in de benen waren geslagen ,
hond achter de paarden aangehad en een kapotgeslagen neus van een paardje toen ik niet thuis was
een verworpen veulen door stress omdat er ook een hond achter de paarden aan heeft gezeten was ik ook niet thuis

ik zelf heb liever niet dat ze gras plukken
ik heb eentje met voedernijd en die mept aardig uit zelfs voor een grasbuiteltje naar de andere paarden dan
ook heeft ze me al eens iemand gegebeten ,tja dat is pech }>
in land kunnen ze niet komen ,hek is achter huis en de rest staat een fikse stroomklap op ,wel eens een keer een kind onder draad weggeplukt en eens kreeg een klein kind een stroomklap ,domme ouders in dat geval

ook ik baal er vaak van

hier de tekst van een duits bordje even oververtaald

wij verzorgen d epaarden met alles wat ze nodig hebben
verkeerd en te eiwitrijke voedsel(daartoe gehoren ook brood,fruit,grasplukjes enz) kunnen voor paarden snel levensgevaarlijk worden en betekend:

dodelijke koliekgevaar

ook brave paarden worden voedernijdisch,dan dringe ze zich om een grasplukje,bijten en slagen uit
dat is niet gevaarlijk voor hun weidemakkers maar ook voor mensen
astublieft verklaar dt aan uw kinderen en kleinkinderen

stoort u zich er niet aan dat de paarden smerig zijn
ze rollen nou een keer graag in rommel en modder omdat dat hun weltervredenheid verhoogt en hun vel verzorgt

wij houdne van onze paarden en verzorgen ze goed
wij willen niet dat ze door verkeerde voedsel in gevaar komen of door ze een aaitje te gaven aan draad gelokt worden waardoor ze onnodige stroomklappen krijgen
bekijk de paarden naar hartelust maar hou u aan de regels.

niet voerende paarden niet lokkende weide niet betreden

de afrastering staat onder spanning,ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen en hunzelf.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:53

Dit vind ik echt niet kunnen. Bij ons komen kinderen wel eens aan het tuinhekde hond jennen. Dan zitten ze achter hem te roepen, ze gooien dingetjes,... Vroeger was dat het braafste betrouwbaarste beest uit. Nu blaft hij constant als hij buiten is en durven we hem niet zomaar meer met kinderen te laten...

Ingsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:58

Ja dat is ook iets waar ik mij zorgen om maak. Mijn pony staat aan een fietspad en daar fietsen regelmatig schoolkinderen die het dan zielig vinden dat ze alleen maar gras krijgt... En ze is al haast een teletubbie, dan kan ik ze straks helemaal de wei afrollen.. Nee als ik iemand zie voeren hebben ze echt een probleem met mij!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:39

Misschien een tip want ik ken je probleem van het voeren.
Mijn paarden staan midden in een woonwijk. Ik heb een plaat opgehangen van wat de paarden echt niet mogen hebben en wat wel en er staat een bak waar mensen het in kunnen doen buiten de weide. Ze mogen wel een beetje zelf geven maar niet te veel. Nu na 4 jaar weten de mensen dat en bijna elke morgen hagt of ligt er een zak met vanalles lekker voor de paardjes net buiten de wei.
Mensen menen er echt niks kwaad mee ze weten niet beter niet iedereen weet hoe je een paard verzorgd.
Mijn verzorgpaarden vroeger daar kwamen mensen elke dag een zak vers brood brengen vers van mij de bakker voor de paardjes tja dan leg je even uit hoe slecht dat is. Of de mensen die hun gemaaid gras komen geven aan de paarden tja paarden eten gras hoe weten zij nu dat gemaaid gras dodelijk is. Dus even plaatje ophangen ofzo doet wonderen.
Tja van die manen knippen das dus gewoon crimineel dat valt niet goed te praten Boos!