De DA is geweest: Wobbe heeft medicijnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

De DA is geweest: Wobbe heeft medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 08:55

Gisteren is de DA geweest voor wobbe en nog 2 andere paardjes bij ons op stal.

Ik wilde hem in laten enten en even naar een tandje van hem laten kijken.
Die tand was echt heel erg bruin en viezig.
De DA heeft geprobeerd hem eruit te pulleken met zijn vingers, want hij zat wel los zei hij.
Maar hij heeft hem er niet uit gekregen, want hij zat nog te vast.
Als hij er last van krijgt met eten of iets dergelijks dan moet hij er wel uitgetrokken worden.

Ook liep hij al 3 dagen kreupel en dus wilde ik hem ook even naar zijn benen laten kijken.
Ik was echt bang dat het iets ernstigs was.
Dus ik moest een stukje stappen met wobbe.
De DA ging allemaal voelen aan zijn achterbeentjes en een beetje met de gewrichtjes 'spelen' om te kijken of dat allemaal soepel bewoog.
Het is gelukkig niks ernstigs, maar een soort van groeipijn.
De DA zegt dat die kleine ukkies dat wel vaker hebben als ze nog in de groei zijn en dat het praktisch altijd weer goed komt.
Dan groeit de pees en de spier sneller als het been en daardoor gaat het zeer doen.
Hij moet nu 2 weken rustig aan doen, niet dat ik er veel mee doe maar hij mag 2 weken niet tussen de grote paarden in de wei en dus moet hij tussen een groepje geiten staan.
Gelukkig vind hij dat heel erg gezellig, want hij is bijna even groot als die geiten.

Nou en toen wilde ik hem nog even naar zijn longetjes en hartje laten luisteren.
Want donderdag toen hij uit de wei kwam had ik hem binnen gezet.
Ik ging zijn voer pakken en geven, toen ging ik nog wat anders doen en toen ik terug kwam lag hij al een beetje te dutten.
Ging even bij hem zitten om hem te knuffelen want dat vind ie allemaal best.
Alleen toen zag ik dus dat hij heel gejaagd en knijpend ademhaalde.
Mijn moeder zei dat het waarschijnlijk kwam doordat hij zo moe was van het buiten staan, want in de wei tussen de grote paarden krijgt hij geen kans om te gaan liggen.
Maar de DA zou toch vrijdags komen, dus ik heb hem maar even laten luisteren.
En dat is maar goed ook, want wobbe heeft het best benauwd(!)
De DA zei tegen mij dat hij al zag dat hij een beetje stond te knijpen met het ademhalen.
Dus de dierenarts luisterde en hij zegt dat de bronchieen een beetje vernauwd zijn ofzo.
Dat kan een soort stofallergie zijn (soort hooikoorts dus) of een reactie op het stof uit de omgeving ofzo.
Maar het kan ook komen doordat hij nog zo'n hele dikke vacht heeft (veulen+winterhaar) en dat het ineenkeer een heel stuk warmer is geworden de laatste dagen.
Nou moet hij dus 10 dagen ventipulmin, hij moet 2 keer per dag 2ml in een spuitje en dan in zijn mond spuiten.
En na die 10dagen moet ik even bellen hoe het gaat en overleggen, maar als het binnen die 10dagen slechter word dan moet ik hem gelijk bellen en dan komt hij weer.
Ventipulmin siroop is hartstikke duur, maar gelukkig had een stalgenootje van ons nog wat staan en de DA zei dat het geen probleem was om dit te gebruiken, want het gaat niet zo snel over de datum.
Alleen gisterenavond kwam ik er dus achter dat het al wel over de datum is (!), namelijk 1ste maand 2005.

Zouden jullie dat nog (durven) gebruiken voor je paard/pony?

Oh ja, de DA zei ook nog dat als hij echt niet door zijn vacht heen komt dat ik hem dan beter kan scheren.
Want door zijn dikke vacht kan hij het ook zo benauwd krijgen.
Dus ik denk dat als hij eind mei nog niet door zijn vacht heen is dat ik dan even met de DA ga overleggen wat ik het beste kan doen.

Nou wat een verhaal weer he? Sorry maar ik moest het even kwijt.
Bijna 10maanden oud en dan al aan de medicijnen, ik hoop zo dat het overgaat van die ventipulmin.
Want ik vind hem zo zielig....... Verdrietig

4EverHobbes

Re: De DA is geweest: Wobbe heeft medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:06

Wat een zielig verhaal...Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat Wobbe weer snel beter is en lekker met z'n paardenvriendjes in de wei kan spelen.
Vervelend joh, dat het zo loopt. Maar blijf lekker positief, het komt vast weer goed. Ach gut

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:11

Arme wobbe en arme jij,
gelukkig dat het weer goed komt! Ach gut

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:32

arm beestje,zo jong en dan al 'vanalles'
maar hopen dat het snel weer over is Ach gut
mja,over dat overdatumde spul...als ik jouw was zou ik wel een nieuwe halen Knipoog

veel beterschap aan wobbe Ach gut

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:14

Aah arme Wobbe.. Gelukkig komt het wel goed. Lachen
Toch wel vervelend dat ie last krijgt van een aantal dingen tegelijk Ach gut

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:39

Sneu van Wobbe, hopen dat de medicijnen snel aanslaan.
Ik denk trouwens best dat je die Vetipulmin nog kunt geven. Het is idd lang houdbaar en de datum die erop staat is ook niet heilig. Er is zeker een veiligheidsmarge ingebouwd. het mag alleen niet verkocht worden na die datum, maar is zeker nog wel te gebruiken!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 15:07

Arme wobbe, ik heb een shet van 1 en die heeft ook al koliek gehad, ze was ook al verkouden maar wou niet aan de antbiotica en het is gelukkig uit zichzelf over gegaan.

Ik dacht koop een shet weinig problemen maar dat had ik dus verkeerd gedacht, ik heb haar dus ook gelijk verzekerd na die ene keer koliek.

Shetlanderveulens komen indd altijd moeilijk door de vacht heen, ik pluk mijn shetlander elke dag samen met een paar mensen zodat ze de haren sneller kwijt is (ze vind dit overigens heel erg lekker!), ze schuurt ook ontzettend omdat het zo jeukt.

Hopelijk gaat het snel beter met wobbe, maar shetlanders zijn erg sterk en eenmaal gehad komt het vaak niet snel terug Ach gut

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:08

Aah arme Wobbe Ach gut
Hopen dat het snel over is!
Geef Wobbe maar een dikke knuffel Lovers

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:22

Ach gossie, arme Wobbe. Hopen maar dat het snel weer beter gaat met hem.

En ik denk dat je dat spul nog gewoon aan hem kunt geven hoor.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:07

ahh arme Wobbe, hopelijk gaat het snel over! Ach gut
geef hem ook maar van mij een knuf Lovers

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:10

Riëtte schreef:
Sneu van Wobbe, hopen dat de medicijnen snel aanslaan.
Ik denk trouwens best dat je die Vetipulmin nog kunt geven. Het is idd lang houdbaar en de datum die erop staat is ook niet heilig. Er is zeker een veiligheidsmarge ingebouwd. het mag alleen niet verkocht worden na die datum, maar is zeker nog wel te gebruiken!

Nog eens even nagevraagd bij een apotheker, maar wat Riette zegt, klopt helemaal.
Hopenlijk knapt Wobbe weer snel op. Ik kijk altijd met veel plezier naar zijn foto's!

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:29

Aachh arme Wobbe Ach gut
Wens hem maar beterschap en geef hem maar een dikke knuffel van mij Ach gut