paard gekocht en genaaid door verkoper (verborgen gebrek)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cain

paard gekocht en genaaid door verkoper (verborgen gebrek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 21:16

Hallo allemaal ik plaats deze oproep voor een vriendin!!!

16 dagen geleden heb ik een 4jarige merrie gekocht. Het paard heet Uruguay Haar vader is oo Seven en haar moeder is Lexington lady (v: Chromos). Haar moeder is keur preferent sport dressur. Het is een donker bruine merrie van ongeveer 1.70m. Ze is verkeersmak en fijn te rijden in de bak. Het paard heeft vorig jaar een ocd-operatie gehad. Het paard is 16 dagen geleden rontgenologisch en klinich goed gekeurd in Moergestel.
Helaas heb ik afgelopen week ontdekt dat het paard lucht zuigt. (kribbenbijter) Het is een verborgen gebrek en bij de verkoop niet vermeld Ik heb haar bij stal *** gekocht, van ***Kent iemand dit paard? alles lijkt ernaar dat de verkoperop de hoogte was van het luchzuigen zo moest ze namelijk ook het weefrek dichtdoen anders zou ze erdoorheen springen wat niet waar is want ze kijkt heel lief en doet niks . ook mocht ze niet plotseling komen kjiken moest altijd bellen hij raade ook aan haar hele dagen op de wij te zetten raar of niet Of kent iemand de vorige eigenaar beter? Zou je dan zo snel mogelijk contact met mij op willen nemen? Telefoonnummer per pb of bientje_eichhorn@hotmail.com of stuur mj een pb of mail naar joyce donkersloot@hotmail.com
ik weet zeker dat haar dank hel groot is groetjes joyce en sabiene
Laatst bijgewerkt door Katja op 03-10-05 10:25, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: namen verwijderd.

Whisperke

Re: paard gekocht en genaaid door verkoper (verborgen gebre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:24

Is er niet zoiets dat je verborgen gebreken die niet vermeld staan kunt aangeven en dat ze het paard moeten terug nemen. Ik heb zoiets meen ik al eens eerder gelezen.

cain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 21:29

Whisperke schreef:
Is er niet zoiets dat je verborgen gebreken die niet vermeld staan kunt aangeven en dat ze het paard moeten terug nemen. Ik heb zoiets meen ik al eens eerder gelezen.

na 3 dagen kan ze zo terug, maar nu gaat dat minder makkelijk....anders moet het door veearts aangetoond worden dat ze het eerder deed. De veearts komt morgen.
we houden jullie op de hoogte

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:31

Als het paard een notoire luchtzuiger is, dan kun je dat aan de voortanden zien. Heeft VA hier geen opmerking over gemaakt. Of was het een VA op aanraden van verkopende partij?
Voor het zelfde geldt dat het paard is gaan luchtzuigen uit stress of verveling.

Waarom neemt zij niet eerst contact op met de verkopende partij? Op deze manier lijkt het een beetje moddergooien. Volgens de nieuwe wet moet het paard idd door verkoper teruggenomen worden en aankoopbedrag volledig terug betaald worden. Hoe het met de keuringskosten zit geen idee. Succes ermee.

Edit: Mits aangetoond kan worden dat het verborgen gebrek ten tijde van de aankoop aanwezig was.(zie tanden verhaal) Bewijs moet door koper geleverd worden.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 02-10-05 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:32

nops 2 of 3 weken is de dagen pas verstreken. dat is veranderd ivm dat paarden die bv pijn hebben en een spuit krijgen tegen de pijn die dan pas uit gewerkt zijn...toch heb ik teminsten gehoord

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:35

Luchtzuigen kan ook plots ontstaan door een andere stal(stress of verveling --> luchtzuigen) of door ander voer/minder vaak over de dag gevoerd worden(maagpijn--> luchtzuigen) dus het hoeft geen verborgen gebrek te zijn...(weet ik uit ervaring)

bovendien, als de verkoper de ocd operatie eerlijk vermeld heeft, waarom zou hij luchtzuigen dan achterhouden?

cain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 21:36

tienus63 schreef:
Als het paard een notoire luchtzuiger is, dan kun je dat aan de voortanden zien. Heeft VA hier geen opmerking over gemaakt. Of was het een VA op aanraden van verkopende partij?
Voor het zelfde geldt dat het paard is gaan luchtzuigen uit stress of verveling.

Waarom neemt zij niet eerst contact op met de verkopende partij? Op deze manier lijkt het een beetje moddergooien. Volgens de nieuwe wet moet het paard idd door verkoper teruggenomen worden en aankoopbedrag volledig terug betaald worden. Hoe het met de keuringskosten zit geen idee. Succes ermee.

ze heeft contact opgenomen met de verkopende partij maar die ontkent alles morgen komt de dierenarts naar haar tanden kijken . bedankt voor jullie reacties

cain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 21:43

[b]ik heb het verhaal aangepast er kwam nog een stukje bij waaruit blijkt dat de verkoper weldegelijk wist dat het een luchtzuiger is hopelijk kan iemand ons helpen groetjes joyce

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:49

Jammer dat er bij je vriendin geen lampje is gaan branden door alle voorwaarden die gesteld werden en opmerkingen die geplaatst zijn.

Zo konden wij een aantal weken een 3 jr kopen, mijn gevoel zij al dat er een addertje onder het gras zat, Het klonk allemaal net wat te mooi om waar te zijn. Maar de nieuwsgierigheid won.
Dus op een zondag 1.5 uur in de auto. Bij aankomst bleek het addertje inderdaad aanwezig. Het volledig verhaal ga ik niet op bokt zetten. Vind ik persoonlijk niet zo netjes.
Ik hoop dat het verhaal tengunste van je vriendin uitpakt en ik weet zeker dat ze de volgende keer beter op haar hoede is.

cain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 21:52

tienus63 schreef:
Jammer dat er bij je vriendin geen lampje is gaan branden door alle voorwaarden die gesteld werden en opmerkingen die geplaatst zijn.

Zo konden wij een aantal weken een 3 jr kopen, mijn gevoel zij al dat er een addertje onder het gras zat, Het klonk allemaal net wat te mooi om waar te zijn. Maar de nieuwsgierigheid won.
Dus op een zondag 1.5 uur in de auto. Bij aankomst bleek het addertje inderdaad aanwezig. Het volledig verhaal ga ik niet op bokt zetten. Vind ik persoonlijk niet zo netjes.
Ik hoop dat het verhaal tengunste van je vriendin uitpakt en ik weet zeker dat ze de volgende keer beter op haar hoede is.

bedankt voor je reactie als je het zo inderdaad allemaal leest is het ook te mooi om waar te zijn maar helaas , we houden jullie op de hoogte

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:55

Je vraag staat er 2x op, bij MD en VvdD

cain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 21:59

tienus63 schreef:
Je vraag staat er 2x op, bij MD en VvdD

klopt ik heb hem 2 keer geplaatst misschien dat nog meer mensen het lezen groetjes joyce

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 07:18

Heeft het paard nog veel op de wei gestaan sinds je vriendin hem heeft? Ik vrees namelijk dat de vorige eigenaar het inderdaad wist, maar er geen last van had omdat het paard op de wei stond. Dan is het moeilijk aan te tonen.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 07:26

Heeft dierenartsenpraktijk Moergestel het paard ook gekeurd?
Die bekijken toch ook het gebit,bij een keuring,dus die hadden dit moeten zien lijkt mij!
Maar goed ik heb ook een paard laten keuren in Moergestel,maar daar zien ze wel vaker dingen over het hoofd!
Bij een 4 jarige die ik daar heb laten keuren zagen ze bv arthrose in het hoefgewricht ,verbening van hoefkraakbeen over het hoofd!
Het paard is inmiddels overleden en ben nog steeds bezig met een rechtzaak!

cain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 07:36

lundi schreef:
Heeft dierenartsenpraktijk Moergestel het paard ook gekeurd?
Die bekijken toch ook het gebit,bij een keuring,dus die hadden dit moeten zien lijkt mij!
Maar goed ik heb ook een paard laten keuren in Moergestel,maar daar zien ze wel vaker dingen over het hoofd!
Bij een 4 jarige die ik daar heb laten keuren zagen ze bv arthrose in het hoefgewricht ,verbening van hoefkraakbeen over het hoofd!
Het paard is inmiddels overleden en ben nog steeds bezig met een rechtzaak!

hallo
moergestel heeft haar inderdaad gekeurt en ze heeft moergestel nog gebeld maar die zeiden dat ze niks gezien hadden dus wel een beetje vaag ik hou jullie op de hoogte van wat de dierenarts zei

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:13

Luchtzuigen hoef je niet altijd te kunnen zien aan het gebit, maar ik heb ooit meegemaakt dat een paard van mij zo'n heimwee kreeg op zijn nieuwe superdeluxe staladres, dat hij spontaan begon te weven en in de lucht begon te luchtzuigen ( en niet eten en de hele dag hinniken ).
Toen hij weer thuis was, had hij geen stalgebreken meer (hij heeft nog lang geleefd bij ONS op stal )

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:34

Luchtzuigen is moeilijk aan te tonen. Wij hebben ook eens een paard op proef gehad die bij ons op stal direct begon te zuigen en toen we hem later verkochten deed hij het niet.
In ieder geval moet je direct contact opnemen met de verkoper en ik zou zelf altijd mijn rechtsbijstandverzekering inschakelen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:44

Renske20 schreef:
Luchtzuigen kan ook plots ontstaan door een andere stal(stress of verveling --> luchtzuigen) of door ander voer/minder vaak over de dag gevoerd worden(maagpijn--> luchtzuigen) dus het hoeft geen verborgen gebrek te zijn...(weet ik uit ervaring)

Mee eens. En volgens mij heeft er kort geleden in de hoefslag o.i.d. een verhaaltje van een rechtszaak over een dergelijke zaak gestaan. Daar was de uitslag dat luchtzuigen plotseling kan ontstaan en dat niet aannemelijk gemaakt kon worden dat de verkoper er van op de hoogte was. Geen verborgen gebrek dus en geen ontbonden koop.

Stomme vraag misschien hoor, maar wil de eigenaar van het paard het dier hierom weer kwijt dan? Ik kan me overigens wel voorstellen dat je een deel van de aankoopprijs terug wilt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:52

Ik heb zelf een luchtzuiger. Maar die doet het echt niet de hele tijd. Ik geef haar heel veel ruwvoer, dan gaat ze eten. Verder staat ze overdags buiten in de wei met andere paarden. De stal is hoog, licht en fris en de paarden kunnen elkaar onderling allemaal zien. Ze weefde ook toen ik haar kocht (mij zijn de gebreken er namelijk wel bij verteld) maar daarmee is ze prompt opgehouden toen ik haar naar mijn stal verhuisde.

Het is inderdaad mogelijk dat stress luchtzuigen veroorzaakt. Want stress kan een maagzweer veroorzaken en een maagzweer veroorzaakt vaak weer luchtzuigen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:03

Heb mijn paard ook bij dap moergestel laten keuren en die keuring is helemaal volgens het boekje verlopen hoor....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:12

Ik vind het woord "genaaid" in de titel wel erg cru hoor! In mijn ogen is het een stalondeugd, en geen koopvernietigend verborgen gebrek.

Als het paard verder naar je zin is: geniet ervan!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:26

Wat zijn dan eigenlijk verborgen gebreken? Ik neem aan dat stalondeugden geen verborgen gebreken zijn? Omdat ze zichtbaar zouden zijn?
Maar ja, als je een paard maar evenziet aan de andere kant, kun je dat nog niet altijd direct zien.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:38

Het paard ken ik niet, maar naar aanleiding van wat jullie schrijven had je wel iets kunnen vermoeden, zoals bij de hele dag op de wei zetten en weefrek dichthouden, maarja, dat hebben jullie nu vast wel vaak genoeg gehoord..
Succes!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:45

Cassidy schreef:
Ik vind het woord "genaaid" in de titel wel erg cru hoor! In mijn ogen is het een stalondeugd, en geen koopvernietigend verborgen gebrek.

Als het paard verder naar je zin is: geniet ervan!

Wettelijk gezien zijn stalondeugden koopvernietigende verborgen gebreken.

Zelfs als je het paard houdt, is een deel van de prijs af reeel. Met een Miracle Collar kun je verder wel eens succes hebben, en verder zou het het beste zijn het paard 24 uur per dag buiten te houden met een open loopstal. Na laten kijken op maagzweren is ook een zinnige optie - maar niet echt goedkoop.

Luchtzuigen en kribbebijten is overigens niet hetzelfde! Er zijn zat paarden die luchtzuigen zonder zich ergens op vast te zetten, en er zijn ook zat paarden die alles wat los en vastzit aanvreten, zonder ooit te gaan luchtzuigen.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:59

Ik heb zelf een luchtzuiger en vind het zelf niet zo erg, maarja iedereen heeft een andere mening.
Mijn paard lijdt er niet onder maar aangezien er ongeveer 40 paarden op stal staan moest er wat aan gedaan worden.
Hij zoog door de luchtband heen en kreeg er een wondje bij omdat de band verschuifde tijdens het slapen en het rollen.
Nu heeft hij geen voederbak die vasthangt maar gewoon zo'n plastic ding op de grond staan.
Nu heeft mijn paard cribox op zijn waterbak zitten maar word waarschijnlijk binnenkort naar beneden verplaats zodat hij daar ook niet meer op kan zuigen.
En voor lang heeft hij stroomdraad zodat hij ook niet op de tralies kan zuigen.

Ik denk zelf dat de paard van de vriendin al zoog omdat die handelaar zo raar deed, zodat ik uit je verhaal kan opmerken