Nienke wéér kreupel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandy_

Nienke wéér kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 23:28

Eigenlijk weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Bij het begin dan maar, Nienke was 4 weken geleden een weekje kreupel. Na dat weekje heeft ze weer een week gelopen en werd ze weer kreupel. Na dit twee en halve week aangekeken te hebben vonden we het toch wel erg lang gaan duren. Daarom is vandaag de veearts gekomen. Eerst moest er gelongeerd worden in de binnenbak. Als er rechtom gelongeerd werd, was ze linksvoor kreupel. Als er linksom gelongeerd werd, was ze rechtsachter kreupel. Omdat de veearts nog wat meer wilde zien moest er ook even op het harde gedraafd worden. Er is toen buiten even op het harde gedraafd, toen was ze alleen linksvoor kreupel. Dan ook maar even aan de longe op het harde. Toen was ze ineens aan alle twee de voorbenen kreupel. Volgens de veearts was het nog niet erg genoeg om het uit te verdoven. Nu hebben we als advies gekregen om 2 weken te longeren (heel erg veel stappen en kleine stukjes draven). En dan vooral op zo'n groot mogelijke volte. Na deze 2 weken mogen we er langzaam aan weer op. Dan mogen we 2 weken opbouwen. Dit moet ook allemaal heel erg langzaam gebeuren. Na deze intotaal 4 weken moeten we kijken hoe ze dan loopt. Loopt ze dan nog steeds niet goed of iig niet beter, dan moeten we naar de kliniek om foto's te laten maken. Het zit dus allemaal weer niet mee en is dus verlopig nog even afwachten hoe Nienke zich houdt.
Sorry voor dit lange verhaal, maar ik moest het even kwijt.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:53

Ik snap dat je het kwijt wou..
Jeetje, wat vervelend zeg!
Heel veel succes met stappen dan maar, en veel beterschap!
Geef haar maar een dikke knuffel!

geit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 01:17

laat hem inieddregeval geen korte bochtjes draaien.

PolitieTed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:29

Hé San. Ik had je gisteren ook al gesproken, maar wil zo ook nog even laten weten dat ik het heel vervelend voor je vind. Ik weet hoe je je voelt... Maar nogmaals, er wordt nu naar gekeken, dus dat is wel positief. Hopen dat het nu met wat geduld weer wat beter gaat. Succes de komende weken en ik duim voor je!
Liefs Joyce

PS Wij moeten woensdag weer naar Bodegraven (weet niet meer of ik dat nou al gezegd had), dus dan kun jij weer voor mij duimen!

Sandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 15:02

Bedankt voor alle lieve reacties!!
@geiten: korte bochtjes laten we haar zeker niet draaien daar zijn we heel voorzichtig mee. Maar toch bedankt!
@politieted: heel erg bedankt We gaan gewoon duimen voor elkaar!!!

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:37

Wat vervelend dat ze nog steeds kreupel is.
Hopelijk gaat het de komende 2 weken zo goed dat er geen foto's gemaakt hoeven te worden.

Sandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 19:19

@luuntje; ik hoop zeker dat er geen foto's gemaakt hoeven te worden.
Vandaag gelongeerd, ze was gelukkig een heel stuk braver dan gister. Jammer genoeg liep ze wel slechter dan gister

Suzan

Re: Nienke wéér kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:44

Dat is balen, als je paard niet goed loopt en je er ook niet zo makkelijk achter kan komen wat het is. (Heb helaas ook zo'n geval op stal staan.)

Dat je paard op de harde volte slechter loopt dan op de zachte volte is bij kreupelheid vrij normaal. En dat je paard vandaag slechter liep, nadat íe gister op het harde heeft moeten draven voor het onderzoek, dat is vervelend, maar wel verklaarbaar.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je dierenarts je paard niet kreupel genoeg vond lopen om hem uit te verdoven. Dat is gewoon een middel om de plek waar het pijn doet te kunnen lokaliseren. En als het paard niet ergens pijn heeft, zou het ook niet kreupel lopen. Een paard hoeft niet meteen op 3 benen te gaan lopen als erg iets niet goed zit.

Ook longeren is vrij belastend voor de benen, ook al doe je nog zo je best om de volte zo groot mogelijk te maken. Bovendien heb je met longeren minder controle, dus heb je meer kans dat je paard een keer een sprintje gaat trekken als hij erg fris is.
Ik ben momenteel ook met een revalidatie schema bezig, veel stappen, en zodra er gedraaft mocht worden eerst korte rechte stukjes onder zadel, omdat dat minder belastend is dan aan de longe.

Maar goed, mijn paard is niet jou paard en ik ben natuurlijk geen dierenarts. Ik denk alleen maar even mee.

Beterschap.

Julia_unitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:15

Wat erg voor je zeg je zult er wel kapot van zijn ??

Sandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 21:48

@Suzan; De veearts is niet gister geweest maar donderdag. Dus dat is al 2 dagen geleden. De kreupelheid is niet heel erg en niet regelmatig maar het zit er toch. En aangezien het 3 benen zijn, waar ze af en toe op kreupeld zit er gewoon iets niet goed. Dit hoeft niet perse vanuit d'r benen te komen, maar kan bijv. ook uit d'r rug komen. De veearts vond dit de beste oplossing en wij hebben hiermee ingestemd. Ze krijgt nu veel minder voer en reageerd hier goed op. We moeten erg in de gate houden dat we haar niet TE weinig gaan voeren aangezien ze snel invalt. Toch heel erg bedankt voor het meedenken

PolitieTed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:22

Inderdaad aangezien ze aan 3 benen onregelmatig was (en steeds andere benen) lijkt het me niet waarschijnlijk dat het in d'r benen zit, maar zal het waarschijnlijk ergens anders vandaan komen (bijvoorbeeld d'r rug).

San, als ze over een paar weken nog steeds niet goed is en er dus verder gekeken moet worden, kun je misschien ook eens voorstellen om een thermografie te doen. Het kost wel wat geld, maar foto's maken ook. En bij thermografie kunnen ze makkelijk achterhalen waar de pijn zit en kunnen ze dus veel gerichter gaan zoeken. Anders moeten ze van heel d'r lijf foto's gaan maken...