Dankjulliewel! 
Inderdaad mijn eerste. Vind het erg leuk om te doen, er zijn zoveel mogelijkheden, ik heb vanalles uitgeprobeerd (en ook heel veel lagen gebruikt, zodat als er iets mis gaat je die ook weer evt. kan verwijderen).
@ Mientjeuh: mijn idee achter deze bewerking; pfoe, dat zijn er nogal wat. Had het idee van een kapotgevallen vissenkom (het glas), de plas water eruit (het bloed) en de vis (de vis).
En verder nog veel meer achterliggende gedachtes zoals gewoonlijk, maar dat is wat teveel om allemaal uit te gaan leggen.
Ik ben begonnen met een leeg file. Het meisje heb ik uitgeknipt ( dit is de originele foto) en daarna ben ik gaan bewerken. Een achtergrondlaag, heel veel andere lagen, hue/saturation, donkere randen, enz. Daarna het litteken erop gaan 'plakken' maar aangezien ik geen idee had hoe, ben ik maar wat gaan doen (zie deze tussenstap). Verder het bloed erbij, het glas, de vis, enz. En een beetje spelen met de instellingen. Pupillen verwijderd door eroverheen te schilderen met de brush, veel tegenhouden en doordrukken gebruikt over het hele plaatje.
Nikki__: tsja, schrikken... dat verschilt per persoon denk ik.
Ik zal nog eens naar de ogen kijken. Dankje
@ MandyR: ik zie hier alles goed, maar je beeldscherm moet niet te donker zijn ingesteld denk ik. De pupillen heb ik expres weggehaald.
Dankjewel! 
@ solarpleure: er zit maar 1 hechting op het plaatje hoor, waar zie jij er meer? En ik had er ook behoorlijke ruzie mee, had geen idee hoe ik dat moest doen dus als iemand tips weet, graag.
Ik zocht niet zozeer een pop, meer een meisje met een beetje zo'n uitstraling als op het plaatje, weet niet hoe ik het moet zeggen.
Dat bloed kreeg ik niet beter, weet niet hoe. Heb er lang aan gezeten en ben er ook nog steeds niet tevreden over (zoals in de beginpost staat) maar ja, oefening baart kunst denk ik dan maar.
Die vis komt dus uit mijn idee van de kom.
Dankje!