[TEK] Krijgsvrouw te paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[TEK] Krijgsvrouw te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 17:05

Ik plaats dit omdat ik er commentaar op wil. Heb deze een tijd geleden gemaakt.
Jawel, dit is weer eens wat anders van mij en er zit als altijd weer een heel verhaal achter.

Afbeelding

Op de achtergrond wil ik eigenlijk niet zo strict commentaar, aangezien ik die meer voor de vorm erbij gedaan heb in een aantal minuten. Ik vind eigenlijk dat hier wel een 'echte' achtergrond bij zou moeten maar wat voor iets precies vind ik moeilijk te zeggen. Omdat de kleurstelling van het onderwerp heel typisch is, er veel detail in zit en een overdaad aan rood vind ik het moeilijk een achtergrond techniek te kiezen (achtergrond zelf kan ik wel bedenken, maar de techniek vind ik moeilijk). De achtergrond is nu nogal plat ja. Vork

Mogelijkheden zijn:
*aquarel techniek zoals bij animaties traditioneel gebruikt werd (in Japan worden deze nog veel gebruikt, denk daarbij aan de animaties van Hayao Miyazaki).
*wat hardere techniek, vergelijkbaar met het onderwerp met het risico dat het onderwerp erin wegvalt, al dan niet met omlijning zoals het onderwerp.
*andere suggesties? Ik weet het zo even niet...

Over het paard en ruiter:
Het gaat hier om een mengeling van fantasy en geschiedenis. Er zitten Turkmeense en andere nog bestaande Centraal Aziatische elementen in, maar er zitten ook elementen in van de oude Sakas en Scythen (duizenden jaren geleden dus, waaronder het zadel dat een directe replica is van een bodemvondst uit een grafheuvel).

Het paard is bewust historisch niet correct. Het type is correct met de mummievondsten van de Scythen, maar de kleur niet aangezien die wildkleur (dun) waren en niet zoals deze Smokey Creme. Maar ook daar zit een verhaal achter.

Double Dilutes (Cremello, Perlino, Smokey Creme) onder Akhal-Tekes en Turkomans werden van oudsher gemeden door de nomaden omdat boze geesten zouden schuilen in deze paarden, voor een deel omdat ze zonlicht zouden mijden, wat niet de makkelijkste opgave is in de woestijn en op de steppe. Ze noemden deze paarden 'Chakan' wat dan ook de naam is van dit paard.

Omdat het hier om een verhaal gaat is het paard in kwestie dan ook echt betoverd en zit er een geest in hem gevangen.
Verder heb ik nog niet veel ingevuld aan het verhaal, behalve een basisplot en ontwerpen voor personages, lastdieren, wereld, etc.

Maar het gaat nu in de eerste plaats om het ontwerp van beide personages (zowel het meisje als het paard). Is het te druk? Is het te rood (ook hier zit een geschiedenis aan vast) en zien jullie liever een simpelere versie of juist een wat meer realistische? Het is de bedoeling dat ik er uiteindelijk een geïllustreerd verhaal van maak (niet gelijk aan een manga/comic maar tekst met om de paar pagina's een illustratie).

Ik zou input hierover heel erg op prijs stellen!
Maar als je het niet laten kunt (teveel leeswerk bijvoorbeeld) kun je ook puur naar het beeld kijken.
Lachen

Helaas moest ik hem flink verkleinen naar de op bokt toegestane afmetingen...
Techniek: volledig digitaal in photoshop 7.0
Laatst bijgewerkt door JoSav op 12-08-08 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Re: [TEK] Krijgsvrouw te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:10

OMG wat mooi!!!!! Juist het verhaal erachter geeft het meer diepte vind ik.

Je zou evt sommige heftig rode stukken wat meer bruin kunnen geven, dan blijft het rood (vanwege de authenticiteit) maar iets minder fel en druk om te zien misschien. De vele details vind ik niet storend, juist in tegendeel elke keer dat je kijkt zie je weer iets meer van je tekening.

Alleen het been van de ruiter verdwijnt iets in het zadel en paard, het valt weg. Verder... niets! Gewoon mooi!!

Ben heel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit zal komen te zien met achtergrond ed. En van mij mag je absoluut een boekvorm maken met heel veel van dit soort tekeningen erin Haha! .

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:15

Het ziet er netjes uit, maar ik zou het kleurgebruik iets verminderen, of minder dicht bij elkaar liggende kleuren gebruiken, je pijlenkoker bijvoorbeeld ( ik neem aan dat dat het is in ieder geval, het ding dat op d'r been ligt ) valt nu ontzettend weg omdat eromheen soortgelijke tinten worden gebruikt en dat is eigenlijk zonde. Verder vind ik 'm mooi, ziet er leuk uit, succes ermee. Haha!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:18

ik ben helemaal geen mangaliefhebber, dus daar kan ik je echt helemaal geen tips in geven.

qua beeld, nee, ik vind het niet te druk het been valt inderdaad wat weg in het zadel/deken, dus misschien dat daar nog verbetering in is te krijgen.
maar vind het een leuk beeld, het straalt de kracht van het paard en de ruiter echt uit, achtergrond vind ik helemaal niet storend, idd wat leeg, maar zoals ik uit je verhaal begrijp ga je daar nog verandering in brengen, zou er niet teveel elementen in gooien omdat het centrale beeld al veel in zich heeft, dus meer beetje balans houden

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 17:21

Ik ben het met jullie eens dat hij vooral door de overmatig rode kleurstelling wat wegvalt. Omdat dit oorspronkelijke kleuren zijn (de Scythen waren blijkbaar niet alleen gek op goud maar hielden er ook van zoveel mogelijk rood te verven). Een mogelijkheid is een ruitpatroon te verwerken in bijvoorbeeld de broek om het rood te breken, zeg maar. Ruitpatronen (welke ook door kelten gebruikt werden) zijn in dit geval namelijk ook nog historisch correct met betrekking tot de Scythen. Mijn enige vrees is dat het dan nog drukker wordt. Het patroon op de broek (de band) zou ik dan weg kunnen laten.

Super bedankt voor de (snelle) reacties tot nu toe!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:23

wooooooooow super gaaf !
heel mooi Haha!
ik vind wel een beetje moeilijk de ruiter van het paard te onderscheiden, waar de grenzen zitten.
Maar ik stoor me hier niet echt aan.
ik vind hem super mooi Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:30

JoSav schreef:
Ik ben het met jullie eens dat hij vooral door de overmatig rode kleurstelling wat wegvalt. Omdat dit oorspronkelijke kleuren zijn (de Scythen waren blijkbaar niet alleen gek op goud maar hielden er ook van zoveel mogelijk rood te verven). Een mogelijkheid is een ruitpatroon te verwerken in bijvoorbeeld de broek om het rood te breken, zeg maar. Ruitpatronen (welke ook door kelten gebruikt werden) zijn in dit geval namelijk ook nog historisch correct met betrekking tot de Scythen. Mijn enige vrees is dat het dan nog drukker wordt. Het patroon op de broek (de band) zou ik dan weg kunnen laten.

Super bedankt voor de (snelle) reacties tot nu toe!

Een ruit zonder die band maakt die broek een hoop duidelijker vermoed ik, ben er benieuwd naar! De Kelten gebruikten dacht ik ook indigo, maar de Scythen misschien weer niet...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:46

Door je kleurgebruik vind ik dat de ruiter meer als hoofdrol naar voren komt als het paard. Ik weet niet of dat past in je verhaal, maar zo valt het me wel op.
Als je de achtergrond in dit soort tinten houd, vind ik het rood helemaal niet tè overheersend en matchen de kleuern erg mooi samen. Ik zou hem zeker niet harder maken, dan krijg je een veel te druk beeld, omdat er al zoveel details in het onderwerp zitten. Aquaerel lijkt me mooi, maar ik heb zulke gemixte plaatjes nog nooit eerder gezien.
Het allerenige dat me stoort is dat de frontriem zo laag zit. Nu zou die precies bovenop dat botje liggen dat naast het oog uitsteekt en dan zou dat oor naar achter moeten liggen, omdat het paard daar iets voelt drukken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:55

Hier komt mijn commentaar, ik ga het proberen kort te houden voor je (of eigenlijk zou ik dat niet moeten doen, aangezien jij ons zo'n lap tekst laat lezen haha. Nee hoor, ik vind dat altijd erg leuk, een verhaal erbij).

Je wil het liever niet over de achtergrond hebben, dus houd ik dat kort: ik vind de achtergrond wat slordig ogen en het lijkt net alsof die kringen komen door het uploaden, als je upload en de boel verkleint krijg je soortgelijke kringen, vandaar dat ik daar aan moest denken.
Je zegt zelf al dat je de achtergrond snel hebt gedaan, daar komt dus nog wat anders voor in de plaats begrijp ik. Moeilijk, ik zit nog even te denken wat er bij zou passen.
Omlijning zou ik niet doen i.v.m het wegvallen van paard en ruiter. Ik zou gaan voor een vagere achtergrond. Misschien een achtergrond op de manier zoals je het paard hebt gekleurd, maar dan in een kleur die niet te opvallend is maar ook weer niet teveel wegvalt?

Over het paard en de ruiter: ik vind het geheel te druk met name het gebied van het zadel. Je ziet niet meer wat nu de ruiter is en wat niet, dat stoort. Ik zou of voor wat minder details gaan, of meer verschillende kleuren gebruiken zodat het geheel wat duidelijker wordt.
Bij het paard storen sommige lijnen me, met name die bij het oog. Het is iets teveel, ik zou het subtieler houden. Bijv, niet zoveel lijnen op de benen, maar gewoon één simpele lijn om aan te geven hoe de bespiering zit, dan is het al duidelijk.
Ik vind het geheel niet te rood, aangezien er ook behoorlijk wat blauw in zit maar het is door de overdaad aan detail wat onduidelijk. Je zou er nog wat groentinten in kunnen stoppen als je besluit om op die manier meer duidelijkheid te creëren. Zo zou je bijv. de pijlenkoker of de broek groen of geel kunnen maken, dat zal al een stuk duidelijker zijn.

Ik vind het idee van je verhaal erg leuk; ik zou dan ook zeker meer van je willen zien in van dit verhaal. Ik ben erg benieuwd hoe je het verder gaat uitwerken en wat voor personages er nog gaan komen.

Ik zou gaan voor of een wat simpelere versie die makkelijker wegkijkt, wat meer a la manga/stripstijl, of een realistische versie zonder de harde omtreklijnen (die over het algemeen toch wel bepalend zijn voor de stripachtige stijl) met de details op de goede plaatsen zonder te druk te worden.
Maar als ik dit zie denk ik dat momenteel dat eerste je meer ligt, in dit verhaal.

Keep up the good work! Ik hoop dat je er wat aan hebt. Lachen

Bente.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:34

Moet ik echt commentaar geven? No Cheer

Ik vind hem namelijk schítterend. Het kleurgebruik spreekt mij erg aan, ik ben wel van het felle. Er zitten een hele hoop details in, wat mij uitnodigt tot kijken, verder lezen, kijken en nog eens kijken. Ik blijf er dingen in zien en ontdekken.
Ik vind het wel duidelijk waar het been ligt en wat zadel is.

Of het geschikt is als illustratie bij de verhaalvorm.. hmm. Dat weet ik niet. Zeker zoals je het beschrijft denk ik dat het daarvoor de gedetailleerd is. Ik ben iemand die blijft turen naar illustraties, ben dan ook erg blij met mijn geïllustreerde versie van LOTR (Alan Lee). Maar de kans bestaat dat mensen er gewoon snel over heen kijken, denken "aha" en verder gaan. En dat zou zo zonde zijn!

Toch nog even over de achtergrond, ik zou hem wel in deze stijl behouden, maar nét wat meer integreren met het paard&ruiter, die staan er nou namelijk voor, in plaats van in. Met lijnen zou ik minimaal werken, juist om het paard&ruiter zo op de voorgrond te houden.

Verder niets dan lof Lachen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:55

Ik vind 'm GE-WEL-DIG!!!

Echt, super! Het kleurgebruik, alle details, de stijl, het verhaal wat het vertelt... Ja, helemaal top! Zou er niks meer aan veranderen.
Ik vind dat vele rood en de felle kleuren juist erg leuk! Zo blijf je kijken, je ontdekt steeds wel weer wat nieuws Lachen

Meer van dit soort werk! (En ja, dan gewoon zoals je het nu hebt gedaan, veel detail, veel kleur)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:20

WOW!
Ik vind hem erg mooi!!
Juist door de simpele wat platte achtergrond zit er toch ineens veel meer diepte in!
Het drukke en de vele details stoort me ook niet, lekker veel om naar te kijken, paard zit lekker veel glim in Lachen
Hij is wel een tikje rood, misschien dat het stuk vooraan op het zadel een andere kleur kan (is toch digitaal) zodat de benen en het zadel niet zo in elkaar over lopen?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:07

Ik vind het nog steeds moeilijk het rod te vervangen omdat ik het ook wel met opzet heb gedaan. Ze hielden nu eenmaal van rood en de gedachte die er daarnaast achter zat was dat vijanden dan niet zagen waar de ruiter ophield en het paard begon, zodat het een soort centaurs/monsters werden. In die tijd werden paarden namelijk vooral nog voor een strijdwagen ingezet en niet onder zadel.

Maar ik ga toch kijken naar een geruite broek, zien hoe dat uitpakt. Een mogelijkheid is dat ik de lange mouwen dan ook in dat patroon doe, of die kleuren in de ruit laat terugkomen om toch een evenwichtig beeld te behouden.

@Breghje: dat is idd een goede suggestie. De Scythen gebruikten de kleur indigo voornamelijk voor accenten en voor hun uitgebreide tattoo's (die in dit geval verscholen zitten onder de kleding).

Ik vind de lijnen op het paard juist mooi, aangezien het een hint is naar mijn 'normale' stijl, Bente. Lachen

Berdien, ik vind het niet erg als mensen over mijn illustratie heenkijken. Bij comics is geloof ik eens uitgerekend dat er gemiddeld maar 4 seconden naar 1 hele pagina gekeken wordt: de tekst wordt namelijk gelezen en de plaatjes wordt eigenlijk maar vluchtig overheen gekeken en daar zit nog veel meer werk in. Ik weet van mezelf dat ik de door Anton Pieck geïllustreerde sprookjesboeken van Grimm onwijs gaaf vond als kind. Het enige punt is dat het uitgeven van een geïllustreerd werk bijna onmogelijk is als het boek zelf zich nog niet bewezen heeft. Maar dat zien we dan wel weer.

Ik ben in elk geval van plan de tinten van de achtergrond ongeveer zo te houden als ze nu zijn.

Bedankt voor de onwijs leuke reacties! Het moedigt me absoluut aan om hiermee verder te experimenteren en hier nog wat aan te vogelen. Misschien dat ik dan ook nog wat andere ontwerpen plaats van personages. Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:57

Als het jou bedoeling is om die sfeer van Centaurs/ monsters te creeeren, dan zou ik er niets aan veranderen, want het is idd dat je niet ziet waar de ruiter eindigt en het paard begint, dus die opzet is zeer zeker geslaagd.

En plaats maar hoor!! Ben al benieuwd naar volgende tekeningen!!!

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:55

Supergaaf! at is wat ik vind Lachen

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:07

ik vinnem moooooooi. Haha!

ik heb denk ik wel 5 volle minuten naar je tekening zitten staren alvorens ik aan de tekst begonnen ben. Vind het felle kleurgebruik juist prachtig en nee, ik zou ik er niets aan veranderen, als ik jou was. Je moet idd goed kijken om te zien hoe het been loopt, maar laat ik dat nou net de beste prints vinden, die waar je verschillende keren naar terug grijpt om toch nog maar eens opnieuw te zien - én weer een nieuw detail ontdekt. Laat die geruite broek maar achterwege. Lachen

dat de achtergrond plat is, stoort mij eigenlijk niet, nu springen je paard & krijgsvrouw er echt uit. Je achtergrond even gedetailleerd uitwerken als je hoofdonderwerp, zal idd voor een veel te drukke afbeelding zorgen, vermoed ik.

mag ik een printje ? Haha!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:45

Dat je blijft kijken naar dit plaatje klopt want ik zie hem nu ongeveer voor de 5de keer! Haha! Dit is alles behalve negatief bedoelt, moet eerlijk bekennen dat ik je verhaal niet geheel gelezen heb Bloos maar ik vind deze zo gaaf gedaan! Juist door alle details die er in zitten blijf je kijken en blijf je nieuwe dingen ontdekken. De wat simpeler achtergrond past hierbij. Ik zou die niet te ver uitwerken want dan trek je de aandacht van je onderwerp weg.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 00:29

Ik heb geen nieuw commentaar toe te voegen. Wilde wel even kwijt dat ik het een erg mooi plaatje vind! Gaaf hoor!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:32

Geweldig plaatje! OK dan! Paard, achtergrond, details & kleur vind ik allemaal boeiend!
Het enige wat mij niet aanspreekt, zijn de ogen van de amazone, maar ik heb begrepen dat dat bij de manga-stijl 'hoort'. Bij het paard stoort het me overigens minder.

Ben je bekend met de strip Lotusbloem door de tekenaar Franz? http://www.comicstripshop.com/images/da ... 2mhqXxjAgp
Doet het geheel me wel een beetje aan denken, maar dat kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat jullie allebei zo veel mogelijk historisch verantwoord te werk gaan! Haha!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 14:06

Dank voor jullie reacties! Hier kan ik echt wat mee. Ik heb voorlopig besloten de kleuren zo te laten, omdat het toch het effect was dat ik wilde hebben voor deze twee. Voor andere personages zal ik wat creatiever zijn qua kleur, al zal rood en blauw de meest voorkomende kleur blijven. Mensen uit de oudheid vonden dat nu eenmaal leuke kleuren dus ze gooiden hun stoffen vaak op 1 hoop, lekker kleuren, ook om aan te geven dat ze bij een bepaalde groep/familie/clan/etc hoorden. (Althans, dat is 1 van de theorieën). Lachen

@jokari: dankjewel. Haha! Als je echt een printje wilt kun je me PBen want dat kan natuurlijk geregeld worden.

@Wranglerbutt: Bloos De ogen zijn idd in een typische manga stijl. Ik heb tijdens het vele schetsen nog regelmatig (in andere tekeningen dus) gewisseld van wat voor stijl ik hierin liever zie, maar omdat er al zoveel details in het geheel zelf zitten denk ik dat een wat simpelere manga stijl hier gewoon netter past. Maar of dat echt zo is ben ik nog niet zo zeker van. Het is voor mij ook een beetje een punt dat bij dit soort 'pulp' de lezer zichzelf graag in de hoofdpersonen plaatst, daarom wilde ik het uiterlijk nog vrij neutraal houden en afstappen van realisme (en dus meer uitgesproken gelaatstrekken).
Ik ken de strip zelf niet die je noemt, maar in dat plaatje alleen al zie je dat hij op echte bodemvondsten heeft gesteund bij zijn ontwerpen. Ja
Ik werk zelf opzettelijk niet 'echt' historisch verantwoord omdat dat eigenlijk onmogelijk is. Dit omdat ik in mijn dagelijks leven historicus ben en dat als academicus eigenlijk niet te verantwoorden is. Vandaar de overduidelijke scheut fantasy (in theorie in elk geval, ik noem het er niet voor niets bij, soort van indekken zeg maar) maar met een basis van historische elementen. De balans tussen geschiedenis en fantasy ben ik nog wel zoekende in. Maar dat komt wel.

Ik had nog een soortgelijke schets liggen, die heb ik snel geïnkt (de basis dus) in een beetje een gestileerde manier. Details zullen er nog in moeten, maar dat is denk ik wel duidelijk te zien aan het feit dat bepaalde lichaamsdelen nog niet doorlopen e.d. Er zal uiteindelijk ook aanzienlijk minder detail inzitten, puur omdat de personages hier hals over kop hebben moeten vertrekken. Over de kleur van het paard voor de betovering twijfel ik nog, ik denk aan een single dilute, smokey black of wildkleur zwart. Maar misschien is dat voor jullie al té fantasy? Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding
Het paard heeft hier veel meer een Akhal-Teke uiterlijk, maar de eigenlijke schets is gelijk ook bijna een jaar oud...
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de reacties tot nu toe zo enthousiast zouden zijn. Bloos Haha!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:42

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je verhaal heb overgeslagen Bloos
Maar dat je tekening mij erg aan spreekt!
Ik kan het niet echt onderbouwen. Maar ik vind het een heel fijn plaatje en blijf kijken!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:15

@Sall: is je goed recht hoor. Mijn werken hebben op 1 of andere manier altijd veel uitleg nodig. Bloos Maar gelukkig spreekt het beeld alleen ook aan. Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:32

Eeehmmm blijft u vooral doorgaan? Haha! Ik kan hier niet echt kritiek op Knipoog hebben, dus kleur maar snel in..

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 18:02

Haha! Ben aan het kleuren geweest maar het is vooral nog heel erg een work in progress (niet af dus).

Ik twijfel nog steeds best wel welke basiskleur ik het paard wil geven. Ik wilde zelf graag iets in de richting van wildkleur zwart of smoky black maken maar mijn vriend voelt veel meer voor wildkleur bruin of voor goudvalk.

Enfin, geeft vooral uw mening! Vork
Ik ben overigens wel erg huiverig met het plaatsen van WIPs omdat mijn werk tot bijna aan het einde toe nergens op lijkt... Bloos

Maar goed. Toch maar plaatsen...

Afbeelding

Afbeelding
Deze zou denk ik sowieso nog een laag moeten krijgen in het paard. Maar ze moeten allebei nog flink worden afgewerkt.

En op een of andere manier bekruipt mij het gevoel dat de ruiter nu meer op een circusclown lijkt dan wat anders. Clown Het zal de 'legging' zijn. Weghalen? Toch maar een broek tekenen? Misschien een beetje té nl...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:28

Oeh, ik ga voor het 'gouden' paard!! Pling
Legging van amazone stoort mij niet, als het authentiek is, zou ik het zo laten.
Wel vind ik haar oog een stuk beter bij de tekening passen dat dat van de amazone op je eerste werk! Ja