Eufemismen in de paardenwereld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Eufemismen in de paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 14:08

eu·fe·mis·me (het; eufemismen): verzachtende omschrijving van iets onaangenaams of aanstotelijks.

Het valt mij op dat in de paardensport voor de bruutste behandelingen de liefste woordjes worden gebruikt:

Vandaag bijvoorbeeld op het voorpaginanieuws:

Verdenking ongeoorloofde hulpmiddelen tijdens eventing

Het 'hulpmiddel' is in dit geval een set springschoenen met pinnen.

Bij 'Hulpmiddelen' of 'hulp' denkt de gemiddelde persoon in de paardenwereld inmiddels al aan een een of ander martelwerktuig.

Een 'normaal' iemand die niets met paarden te maken heeft, denkt bij 'hulpmiddel' aan een middel dat helpt. Als je me niet gelooft, moet je het volgende maar eens proberen: zeg tegen een kennis die niks met paarden heeft te maken, dat je je oma een 'hulp' hebt gegeven waardoor ze stukken
beter ging lopen.

Ik durf te wedden dat hij of zij er niet van uitgaat dat je je oma met een zweep hebt afgeranseld of met sporen in haar zij hebt geprikt. Ook gaat die persoon er niet van uit dat je haar met een stuk ijzer in de mond hebt getrokken. Die persoon denkt waarschijnlijk dat je haar bijvoorbeeld schoenen met gelpads hebt gegeven, of een looprekje, of een lekkere massage.

Waarom ligt dat bij de paardenwereld zo anders dan in de gewone mensenwereld? Wat denk je als ik dit zeg: Laatst ging ik buiten wandelen met mijn oma door het bos. Onderweg lag een flinke boom over het bospad. Mijn oma was eerst wat bang om er overheen te gaan, maar met wat hulpmiddelen is het toch gelukt."

De meesten denken dan dat ik met wat andere stronken een trapje heb gemaakt of iets dergelijks. Of dat iemand mij heeft geholpen haar er overheen te tillen. Of er stond een liftje dat heeft geholpen. Dat laatste is niet waarschijnlijk, maar het is waarschijnlijker dan dat ik haar met een zweep heb gemept totdat ze eindelijk eens over het muurtje sprong.

Maar als ik nu zeg dat mijn paard eerst wat bang was om over de boomstronk heen te gaan, maar dat het met wat hulpmiddelen toch is gelukt...

Sommigen zien misschien wat bemoedigende woorden voor zich, maar de meesten denken nu aan een zweep, sporen of aandrijvende hielen.

Schaamt de paardenwereld zich voor de 'hulp'middelen die worden gebruikt? Waarom anders deze eufemismen? Als men echt zou vinden goed bezig te zijn, zouden zulke misleidende woorden niet nodig zijn.

Is de paardenwereld niet heel raar dat we bij het woord hulp aan dit soort dingen denken? Als het woord hulp al zoveel ellende voor het paard betekent... wat betekenen woorden als stalondeugd of verveling dan wel niet?

Apple

Re: Eufemismen in de paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:09

-> OPG

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:10

Dit is één geval die word bestraft, hoe kan je dan vergelijking trekken met hulpmiddelen doorheen de paardenwereld. Extreem denken Lachen

Hulpmiddel is gewoon een keuze dat de persoon die verslag schrijft gebruikt. Het ligt aan de lezer om niet overal over te vallen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:12

Slapen Gaaaap

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 14:13

Ik heb het niet over 1 geval.

Zwepen, sporen, bitten en nu ook springschoenen met pinnen. Allemaal middelen die met (de dreiging van) pijnprikkels werken om iets bij het paard gedaan te krijgen en verzachtend 'hulpmiddel' worden genoemd.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:14

Mooi verwoord Arno. Ik vind dat de opvatting 'hulpmiddelen' ook vaak verkeerd gebruikt wordt. Hulpmiddelen zijn inderdaad middelen die helpen, helpen op een beterende manier, niet op een slechte.
Ik hoop dat de paardenwereld eens wakker wordt en harder gaat optreden tegen zulk soort behandelingen zoals die springschoenen in het voorpagina nieuws

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:16

Gáán we weer....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:16

Hulpmiddelen zie ik als een veel bredere omschrijving. Niet perse als een eufemisme.

Touwhalsters, zadels, opstapjes (op te paard te komen), wortelstokken, mesjes (om de hoeven mee te bekappen) zijn ook allemaal hulpmiddelen.

Arno8: zoals je wellicht ook gelezen hebt op de voorpagina worden springschoenen met pinnen niet gezien als iets normaals ofzo. Het is ook verboden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:17

arno8 schreef:
Ik heb het niet over 1 geval.

Zwepen, sporen, bitten en nu ook springschoenen met pinnen. Allemaal middelen die met (de dreiging van) pijnprikkels werken om iets bij het paard gedaan te krijgen en verzachtend 'hulpmiddel' worden genoemd.

Een bit, een sweep en een spoor hoeft geen pijnprikkel op te wekken. Dat is jou opvatting die je maakt op grond van veel vooroordelen. Als je jou verdiept in de klassieke rijkunst zal je zien dat ze louter verfijning zijn maar absoluut geen pijnprikkel

En tot slot, bitloos, bit, longe, vork, men, lepel wanneer je wilt kan alles een pijnprikkel worden

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:19

Daarom staat er ook *ongeoorloofde* hulpmiddelen.
Een hulpmiddel hoeft niet perse ten nadele van een paard te zijn. Het kan ook ten goede komen.
Wat betreft de springschoenen met pinnen lijkt me duidelijk dat het in dit geval dus niet ten goede van het paard komt.
Maar de stelling van Arno8 lijkt me nogal overdreven Clown

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:20

Gewone springschoenen zijn ook hulpmiddelen. Ook daar: niets negatiefs aan te vinden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:21

Apple schreef:
Gewone springschoenen zijn ook hulpmiddelen. Ook daar: niets negatiefs aan te vinden.

Yep, dat bedoel ik. Ter bescherming van het paardenbeen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 14:22

@Katiavl: Wie is hier met vooroordelen bezig? Goed lezen: er staat (de dreiging van).

@Apple en Cayenne: zie mijn vorige post, ik doel niet alleen op springschoenen met pinnen. Ook andere martelwerktuigen worden 'hulpmiddel' genoemd. Natuurlijk is een zweep niet altijd een martelwerktuig, ik gebruik het zelf ook. Maar het is inmiddels normaal om het slaan van een zweep een 'hulp' te noemen. Daar gaat het mij om. Ik denk niet dat het paard het als een 'hulp' oppakt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:24

Er is een verschil tussen slaan en bij-tikken achter de kuit om het paard wat sneller voor het been te laten reageren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:24

Het is idd heel interssant om eens te analyseren waarom er bepaalde mensen bij het woord hulpmiddel meteen aan iets negatiefs denken.

En een hulpmiddel is zo hard als de handen die het gebruiken. Ik kan Oma een kruk geven, maar haar ook met die kruk een pak rammel verkopen Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:26

Arno, alles wat je bij paarden gebruikt wordt een hulpmiddel genoemd.
Of dat nu gebruikt kan worden voor een positieve ervaring of een negatieve.

En inderdaad, als er een zweepje bijvoorbeeld even begrenzend tegen een schouder wordt gelegd of gebruikt wordt om wat dazen mee weg te jagen dan heet dat net zo goed 'hulp' als dat iemand met datzelfde zweepje een flinke klap uitdeelt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:27

ik moet zeggen dat ik - anders dan TS - bij het woord hulp(middel) in de paardensport niet direct allerlei SM -achtige visioenen krijg, maar mss zegt dat vooral iets over mij Knipoog Voor mij is een hulp een aanwijzing aan je paard en dat kan op allerlei manieren, maar ik heb nog altijd geleerd dat dat primair hand, been en zit is (en als je er niet op zit, je hele lichaamshouding). Zweep en spoor zijn kunstmatige hulpen en gelden als versterking van de natuurlijke hulpen.

Over het bericht op VN kan ik alleen maar Misselijk zeggen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 14:28

Cayenne schreef:
Er is een verschil tussen slaan en bij-tikken achter de kuit om het paard wat sneller voor het been te laten reageren.

Dat bedoel ik: denk je dat paarden in zo'n geval denken: "ah, wat fijn, die tik, heerlijk, zo'n hulp!"
Waarschijnlijk is het niet meer dan een aanwijzing die ze opvatten als: nu moet ik zus en zo gaan lopen, anders krijg ik problemen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 14:31

Apple schreef:
Arno, alles wat je bij paarden gebruikt wordt een hulpmiddel genoemd.
Of dat nu gebruikt kan worden voor een positieve ervaring of een negatieve.

Dat weet ik, en DAT vind ik juist zo raar. Als een ouder zijn kind een oorvijg geeft omdat hij iets heeft gestolen uit zijn supermarkt, zal hij niet zeggen dat hij een 'hulpmiddel' heeft gegeven. Hij zegt dan gewoon eerlijk dat hij het kind heeft gestraft voor slecht gedrag.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:32

Oh, ik heb nog een leuke Haha!.

Mijn paard laadt niet altijd even makkelijk. Ik heb daar een prof bij gehad en met de hulp van een zweepje loopt hij nu zo de trailer op. Toen de prof kwam had deze wel even de menzweep nodig, maar tegenwoordig is gewoon een dressuurzweepje voldoende.

Als ik dat zo opschrijf dan gaat iedereen zijn eigen invulling maken over het gebruik van het zweepje. Kans is groot dat mensen denken dat mn paard zo'n ongelooflijke oplawaai heeft gehad dat nu het zien van het zweepje voldoende is om de trailer in de lopen.

Welnee, de prof gebruikte alleen een menzweep zodat zn helper dan iets verder van het paard kon staan. Wat gebeurde er dan met die zweep? Nou, alleen kriebelen met het touwtje op zn kont als het paard achteruit wilde. Paard voorwaarts? Kriebel stopte.

Niks slaan of geweld. Gewoon alleen kriebelen.

Alleen, als lezer heb je de neiging daar je eigen invulling bij te hebben.
Laatst bijgewerkt door Apple op 11-03-08 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: edit: spelfout

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:33

Met alle respect, ik zie weinig toegevoegde waarde is dit topic.

Ik vond de vergelijking met oma erg leuk gevonden maar ik vind dat sommige dingen wat te ver worden doorgetrokken. Ongeoorloofde middelenen hulpmiddelen zijn not done, dat lijkt mij duidelijk en dat ben ik ook volstrekt met je eens maar ik denk weleens dat sommige mensen met alle geode bedoelingen op de verkeerde manier kritisch naar de paardensport en paardenhouderij kijken en daarbij niet altijd even praktisch blijven en dat dan verwarren met welzijnskwesties.

Hulpmiddelen zijn voor mij heel breed, springschoenen met pinnen noem ik persoonlijk geen hulpmiddelen. In een aantal van jouw meningen kan ik mij vinden maar ik denk dat wij er nooit helemaal uit zullen komen in deze discussies aangezien jij een andere zienswijze hebt dan de meeste van ons.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:34

Dat is een erg goeie, vind het leuk om te lezen voor mezelf. Hoe hard eigen interpretatie een rol speelt. Want ook ik zat te denken aan een tik

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:34

arno8 schreef:
Dat bedoel ik: denk je dat paarden in zo'n geval denken: "ah, wat fijn, die tik, heerlijk, zo'n hulp!"
Waarschijnlijk is het niet meer dan een aanwijzing die ze opvatten als: nu moet ik zus en zo gaan lopen, anders krijg ik problemen.

Ik heb mijn paard toen ook nooit angstig weg zien schieten omdat hij dacht dat hij in elkaar werd gebeukt door een moordlustig roofdier Clown
En bijtikken hoeft al niet eens perse direct 'harder' te zijn dan een kuithulp. Het gaat om het moment van reageren. Daar koppelen ze echt niet direct een negatieve gedachte aan vast.
Vooral niet waarna er bij reactie ook een beloning komt. Het tikje is niets meer of minder dan een extra beenhulp in dat geval.

actie -> reactie -> ontspanning (beloning)
dan hoeft die actie nog niet te zijn opgewekt door iets negatiefs.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-03-08 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:35

Cayenne schreef:
arno8 schreef:

Ik heb mijn paard toen ook nooit angstig weg zien schieten omdat hij dacht dat hij in elkaar werd gebeukt door een moordlustig roofdier Clown
En bijtikken hoeft al niet eens perse direct 'harder' te zijn dan een kuithulp. Het gaat om het moment van reageren. Daar koppelen ze echt niet direct een negatieve gedachte aan vast.
Vooral niet waarna er bij reactie ook een beloning komt.

Afgod

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 14:47

Cayenne schreef:
arno8 schreef:

Vooral niet waarna er bij reactie ook een beloning komt. Het tikje is niets meer of minder dan een extra beenhulp in dat geval.

actie -> reactie -> ontspanning (beloning)
dan hoeft die actie nog niet te zijn opgewekt door iets negatiefs.

Daar gaat het ook niet om. Ik roep ook niet heel bokt op om zichzelf hier vrij te pleiten. Ik geloof ook best dat er mensen zijn die goede hulpmiddelen geven, in de zin van het woord zoals het is bedoeld.

Waar dit topic over gaat: er zijn hulpmiddelen die simpelweg neerkomen op straf, pijn en ellende. Dat is toch raar? Een luchtzuigband wordt ook al hulpmiddel genoemd. Een weefrek ook, beiden zijn symptoombestrijders en helpen niet bij het oplossen van de oorzaak van het probleem.

Nu hoef ik niet van heel bokt te horen: "Maar IK gebruik geen luchtzuigband".
Ik vraag me gewoon af of er meer mensen in de paardenwereld zijn die het vreemd vinden dat dit soort rare werktuigen 'hulpmiddelen' worden genoemd.