Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
arno8 schreef:Ik heb het niet over 1 geval.
Zwepen, sporen, bitten en nu ook springschoenen met pinnen. Allemaal middelen die met (de dreiging van) pijnprikkels werken om iets bij het paard gedaan te krijgen en verzachtend 'hulpmiddel' worden genoemd.
Apple schreef:Gewone springschoenen zijn ook hulpmiddelen. Ook daar: niets negatiefs aan te vinden.
Cayenne schreef:Er is een verschil tussen slaan en bij-tikken achter de kuit om het paard wat sneller voor het been te laten reageren.
Apple schreef:Arno, alles wat je bij paarden gebruikt wordt een hulpmiddel genoemd.
Of dat nu gebruikt kan worden voor een positieve ervaring of een negatieve.
arno8 schreef:Dat bedoel ik: denk je dat paarden in zo'n geval denken: "ah, wat fijn, die tik, heerlijk, zo'n hulp!"
Waarschijnlijk is het niet meer dan een aanwijzing die ze opvatten als: nu moet ik zus en zo gaan lopen, anders krijg ik problemen.
Cayenne schreef:arno8 schreef:Dat bedoel ik: denk je dat paarden in zo'n geval denken: "ah, wat fijn, die tik, heerlijk, zo'n hulp!"
Waarschijnlijk is het niet meer dan een aanwijzing die ze opvatten als: nu moet ik zus en zo gaan lopen, anders krijg ik problemen.
Ik heb mijn paard toen ook nooit angstig weg zien schieten omdat hij dacht dat hij in elkaar werd gebeukt door een moordlustig roofdier
En bijtikken hoeft al niet eens perse direct 'harder' te zijn dan een kuithulp. Het gaat om het moment van reageren. Daar koppelen ze echt niet direct een negatieve gedachte aan vast.
Vooral niet waarna er bij reactie ook een beloning komt.
Cayenne schreef:arno8 schreef:Dat bedoel ik: denk je dat paarden in zo'n geval denken: "ah, wat fijn, die tik, heerlijk, zo'n hulp!"
Ik heb mijn paard toen ook nooit angstig weg zien schieten omdat hij dacht dat hij in elkaar werd gebeukt door een moordlustig roofdier
En bijtikken hoeft al niet eens perse direct 'harder' te zijn dan een kuithulp. Het gaat om het moment van reageren. Daar koppelen ze echt niet direct een negatieve gedachte aan vast.
Vooral niet waarna er bij reactie ook een beloning komt. Het tikje is niets meer of minder dan een extra beenhulp in dat geval.
actie -> reactie -> ontspanning (beloning)
dan hoeft die actie nog niet te zijn opgewekt door iets negatiefs.