[FOTO]Intwine en SitM

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

[FOTO]Intwine en SitM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:33

Gisteren stond de band van mijn vriend in het voorprogramma van Intwine.
Dit is de 3e keer dat ik concert foto's maak, en de eerste keer dat ik verdrukt werd door het publiek Haha!

Afbeelding
(De drummer zat niet op een gunstige positie, deze is tijdens de sound- en lichtcheck gemaakt)

Afbeelding
1e gitarist, zelfde verhaal als de drummer

Afbeelding
Bassist. Hij staat zo mooi te springen op het podium dat 90% bewogen is van zijn foto's Haha!

Afbeelding
2e gitarist (mijn vriend Lovers) Ik irriteer me aan die lamp, maar de foto is mooi

Afbeelding
Afbeelding
Zanger

En dan nu Roger. Bij het bandlid links en rechts was het zelfde verhaal, extreem slechte belichting dus hun heb ik wel op de foto maar niet de moeite waard.
Vond het ontzettend leuk trouwens, Roger is heel aardig, ik had de mazzel dat ik lekker backstage kon rondlopen Tong uitsteken (Waar heel wat meiden jaloers op waren hihi)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hebben jullie tips voor mij? Ik vind het vrij moeilijk te letten op kleine dingetjes zoals een gitaarstukje wat ontbreekt, of een hand van een ander bandlid op de foto etc. Ik heb enkel een 50mm lens dus dat speelt ook een kleine rol, ik kan niet in- of uitzoomen.
Ik ben op zoek naar een goede lens voor concerten, die veel licht opvangt (liefst waar ik een lagere iso kan gebruiken, ik heb hier alleen 1600 gebruikt, ben hem vergeten lager te zetten waardoor ik veel goede foto's heb en helaas met veel ruis wat ze onbruikbaar maakt)
Budget maakt niet zoveel uit, ik wil de 70-200 2.8 (volgens mij, ben niet zo thuis in lenzen) aanschaffen, maar een goede lens voor dit doeleinde in een lagere prijsklasse is meer dan welkom.
Ik fotografeer niet veel, eigenlijk alleen de concerten en binnekort komen er nog portretfoto;s bij, wederom fotoshoots voor de band maar dan buiten t podium.
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 16-12-07 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] aangepast

Sirius_

Re: [FOTO]Intwine en SitM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 10:26

Niemand?

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:36

Vind het wel jammer dat je voor Roger stond bij sommige fotos vanaf de zijkant was mooier geweest maar begrijp uit je verhaal dat dat niet echt mogelijk was zonder vertrapt te worden hihi!
Probeer te wachten tot een mooi moment! Er is veel emotie bij concerten dat is op je foto's niet zo heel goed te zien! Ik vind wel dat ze mooi scherp zijn en de mooie kleur van het licht goed behouden is!! Nja veel oefenen zou k zeggen Haha! Je bent op de goede weg!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 04:58

Volgende keer een beetje bijflitsen misschien. Het ziet ernaar uit dat je alleen wat gekleurde lampjes hebt aan de achterkant?
Door het weinige licht wor je sluitertijd langzamer en krijg je bewogen beelden. Door iets bij te flitsen kun je wat scherpere foto's maken Ja
Kijk maarop mijn website (onderschrift) onder wasse pop, ik had ongeveer zelfde omstandigheden als ik dat zo zie..

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 07:34

Ik heb geen externe flitser. Met de gewone flits aan wordt te foto te flets.
Ik wil volgende week een externe flitser kopen, wat is aan te raden? En hoe werkt dat 'inflitsen' precies?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:52

Heb je Nikon?
Gek dat bij jou de foto te flets wordt, mijn vader heeft ook alles gedaan met het kleine flitsertje en die foto's zijn helemaal niet flets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:40

Intwine heb ik ook een keer voor de camera gehad. Roger is echt geweldig aardig. Lovers

Flitsen zou ik niet doen, wordt over het algemeen niet erg op prijs gesteld door publiek en/of band. Daarnaast vind ik het sowieso vrij brutaal. Mensen betalen wel voor die kaartjes, beetje irritant als er dan iemand staat te flitsen voor je neus. Zonder flitsen is het ook prima te doen. Ja
Verder vind ik het erg jammer dat een groot deel van de foto's niet scherp zijn. Hoe hoog stond je ISO?
Je scherpstelling lijkt ook op de meeste foto's verkeerd te liggen. Vaak onderin. Op welke stand staat hij?

Bij de foto van je vriend vind ik die lampjes juist leuk. Zonder die zou hij tamelijk saai zijn geweest, nu blijft het een beetje spannend. Ja

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:45

Nooit commentaar gehad op flitsen hoor? Mensen hebben er nooit problemen mee. Bij paarden ga ik er niet aan beginnen..

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:53

De standaardregel bij concerten is toch enkel eerste 3 nummers fotograferen zonder flitsen? Dat is toch wat ik hoor van onze fotografen.

Eigenlijk spreekt alleen de foto van je vriend me aan. Erg mooie kleuren en compositie, alleen een beetje jammer van de kam van de andere gitaar die je linksonder nog ziet.
De andere foto's vind ik over het algemeen te bewogen en een beetje overal dezelfde composities. Ook niet zo aangenaam om naar te kijken omdat ze allemaal erg kikker-perspectieverig overkomen. Bij concerten heb je vaak hetzelfde soort foto's, van onderen naar boven genomen, zeker als je als fotograaf helemaal vooraan staat. Maar als concertfotograaf is het net de uitdaging om met originele composities en hoeken te komen, want met die verschillende lichtkleuren kan je er leuke dingen doen Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:59

Sirius_ schreef:
En dan nu Roger. Bij het bandlid links en rechts was het zelfde verhaal, extreem slechte belichting dus hun heb ik wel op de foto maar niet de moeite waard.
Vond het ontzettend leuk trouwens, Roger is heel aardig, ik had de mazzel dat ik lekker backstage kon rondlopen Tong uitsteken (Waar heel wat meiden jaloers op waren hihi).

nog steeds Boos!

ik zou ooit nog eens met mijn zus gaan maar goed dat gaat niet op gezien ze nu weer zwanger is Huilen
ik vind je foto's wel mooi hier en daar wat onscherp maar toch mooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:28

Tja, op de concerten/festivals waar ik fotografeer wordt het absoluut niet op prijs gesteld.
Vind gewoon dat je het niet kan maken. Het is geen paparazzi show. De bands doen ook hun best om er een leuke lichtshow van te maken.
Bovendien vind ik het doodzonde om te flitsen. Het neemt zoveel van de sfeer weg. Maar dat is mijn mening. Ik vind het gewoon asociaal.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:32

flitsen lijkt mij ook niet echt iets
het neemt een hoop sfeer weg vond het nu net zo zoals het echt daar is

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:38

Zoals ik al zei, normaal gezien is het gewoon verboden Lachen
Dit staat altijd letterlijk onder elke persaccreditatie die ik krijg:
Citaat:
- Voor fotografen: Tenzij anders vermeld door de concertorganisator ter plaatse, heb je enkel toestemming om te fotograferen tijdens de eerste drie nummers zonder flits.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:41

Guernica, ik fotografeer eigenlijk alleen SitM, aangezien ik hun officiele fotografe ben (foto's zullen dan niet zo scherp zijn, maar dit is mijn 3e keer en de jongens zijn er geweldig blij mee) Ik heb ook Roger gefotografeerd, maar vooraf heb ik dit netjes aan hem gevraagd en hij vond het geen probleem.
Naast mij stonden allerlei meiden inderdaad te flitsen, ongevraagd.
Mijn iso stond te hoog, 1600. Ik had deze beter op 800 kunnen zetten, maar wilde het uittesten en was het vergeten terug te zetten.

Bij mijn vriend bedoel ik niet de achtergrond lampen. Ik vind het een mooie, sfeervolle foto waar ik erg blij mee ben. In zijn nek schijnt een spot die bij Intwine rondscheen en bij SitM stil bleef hangen.

Afbeelding
Hier een foto met flits. Het effect wat ik wilde krijgen is helemaal weg. Ik hoop dat een externe flitser dit verhelpt.

Normaal gesproken heb ik wat meer ruimte om te spelen met composities e.d. maar het was zaterdag gewoon echt te druk helaas.
Ik kijk uit naar het volgende optreden, hopen dat ik iets met het commentaar kan doen!

Verder snap ik de kritieken maar ben er toch van overtuigd dat het voor een derde keer gewoon mooie foto's zijn in die omstandigheden Schijnheilig

Rommulus, zus zwanger is toch juist Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:45

Intwine is ook niet zo heel groot hè. Roger heb ik ook nog een tijd mee gesproken en die gozer is gewoon echt heel tof en relaxt. Als je netjes vraagt vind ik het ook geen probleem, zolang ze toestemming geven.
Maar ik ken genoeg bands waarbij ik het niet eens in mijn hoofd zou hoeven halen.

Je hebt mij ook niet horen zeggen dat de foto van je vriend niet geslaagd is? In tegendeel.

Welke camera heb je? Want ook met je ingebouwde flitser kan je (bij mijn camera iig) wel instellen hoe hard hij inflitst. Misschien scheelt dat?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:49

Nog even wat opgezocht:
Afbeelding
Afbeelding
Sluitertijd 1/160, en 2e foto 1/200
Scheelt enorm (Hier was de verlichting niet eens noemenswaardig. Was een snel en slecht geregeld evenementje)

Guernica: Ik zeg ook niet dat je mijn vriends foto niet geslaagd vond? Je had het over de lampen dat die sfeer maakten, ik had t over de spot in zn nek, daar irriteerde ik mij aan.

Ik heb een canon eos 350d

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:50

De foto van de bassist die je net postte vind ik dan weer technisch goed, lekker scherp en mooi centraal. Maar de sfeer ontbreekt helemaal doordat je hebt geflitst, wat je misschien zelf ook bedoelde.

Die andere foto van de bassist is op zich ook goed vind ik, lekkere kleuren maar ik vind hem voor een concertfoto iets te statisch. Bij die foto van je vriend krijg ik echt zo'n concertsfeergevoel, ingetogen en mooi. Dat heb ik bij die bassistfoto niet, net omdat hij er zo statisch op staat. Het is gewoon een foto van een stilstaande persoon die basst.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:53

Mientjeuh schreef:
De foto van de bassist die je net postte vind ik dan weer technisch goed, lekker scherp en mooi centraal. Maar de sfeer ontbreekt helemaal doordat je hebt geflitst, wat je misschien zelf ook bedoelde.

Die andere foto van de bassist is op zich ook goed vind ik, lekkere kleuren maar ik vind hem voor een concertfoto iets te statisch. Bij die foto van je vriend krijg ik echt zo'n concertsfeergevoel, ingetogen en mooi. Dat heb ik bij die bassistfoto niet, net omdat hij er zo statisch op staat. Het is gewoon een foto van een stilstaande persoon die basst.

Foto is mooi scherp ja alleen mijn opzet was, de verlichting er goed op te zetten, dat is wat de foto's mooi maakt (of niet Clown)
De bassist was overigens aan het stemmen, en ja deze foto's had ik anders kunnen aanpakken, dit was tijdens de soundcheck en ik was de enige in de zaal. Mijn fout.
Overigens is hij heel moeilijk te fotograferen, die jongen is zo druk aan het springen en dansen tijdens een concert. Kortere sluitertijden zouden helpen?.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:54

Bij een 350D kan je dat instellen. Misschien kan je dat is proberen?
En anders is de speetlite 580EX een goede externe flitser. Deze heb ik ook. Ligt wel in de hogere prijsklasse maar is dan ook echt een van de beste voor Canon. Volledig erop aangepast. Ben er erg happy mee. Ja

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:58

Clown Ik weet nog net hoe ik de sluitertijd kan instellen Bloos
Ben het verder nog allemaal aan het leren.
Volgens mij is het zo dat als de camera licht voorflitst, hij de instellingen van dat beeld onthoudt?
Als dat zou kunnen, althans ik weet dat een andere fotograaf die altijd aanwezig is, eerst flitst, en daarna een foto maakt, inflitsen noemde hij dat. Maar hoe, geen idee.

Ik zal eens op zoek gaan naar de speetlite die je noemt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:58

Sirius_ schreef:
Rommulus, zus zwanger is toch juist Haha!

jah is haar 2e en ik vind het wel leuk voor haar maar nu gaan we dus niet meer naar een concert van intwine (is er nooit van gekomen Huilen )
is ook wel logich

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:04

Sirius_ schreef:
Overigens is hij heel moeilijk te fotograferen, die jongen is zo druk aan het springen en dansen tijdens een concert. Kortere sluitertijden zouden helpen?.

Drukke bassisten, ik ken het fenomeen Haha!

Ik kan geloven dat ze moeilijk op de foto te zetten zijn, maar zo'n foto moet niet altijd scherp zijn om goed te zijn. Hier http://www.damusic.be/reportage/967 (onderaan op Fotogalerij klikken) staan foto's die gemaakt zijn tijdens het concert van Enter Shikari door één van onze fotografen. Als je kijkt naar foto 1 en 2, die vind ik fantastisch. Ze geven het hele concert weer, dat gewoon één grote chaos was en ze typeren de bassist op zich ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:05

Het is heel makkelijk hoor. Gewoon in je camera naar menu, dan het 2de blokje. Dus die camera met 2 erachter. Clown
En dan moet je flits exp comp hebben. Je ziet wel degelijk veel verschil!

Er is ook nog een speedlite in een lagere prijsklasse, die ook echt prima geschikt is. Ik geloof dat het grootste verschil is dat je deze niet kan laten meeflitsen met andere fliters en/of studio lampen. Mocht je daar geen intresse in hebben kan je daar even naar kijken. Uit mijn hoofd is dat de 420 of 430EX.

Maar nu ga ik een beetje offtopic. Excuses.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:11

Mientjeuh schreef:
De standaardregel bij concerten is toch enkel eerste 3 nummers fotograferen zonder flitsen? Dat is toch wat ik hoor van onze fotografen.

Eigenlijk spreekt alleen de foto van je vriend me aan. Erg mooie kleuren en compositie, alleen een beetje jammer van de kam van de andere gitaar die je linksonder nog ziet.
De andere foto's vind ik over het algemeen te bewogen en een beetje overal dezelfde composities. Ook niet zo aangenaam om naar te kijken omdat ze allemaal erg kikker-perspectieverig overkomen. Bij concerten heb je vaak hetzelfde soort foto's, van onderen naar boven genomen, zeker als je als fotograaf helemaal vooraan staat. Maar als concertfotograaf is het net de uitdaging om met originele composities en hoeken te komen, want met die verschillende lichtkleuren kan je er leuke dingen doen Lachen

Inderdaad, ben ik het mee eens Ja

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 20:18

Ik hoef geen studio oid dus dat is geen punt. Ik fotografeer alleen optredens, binnenkort komen daar simpele portretfoto's bij voor de site. En als ik straks een paard heb Knipoog