[GAME] Een beschreven paard verbeelden. Deel II

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

[GAME] Een beschreven paard verbeelden. Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 09:42

De spelregels.
  • Duur van elk topic: 2 maanden.
  • We starten met een twee-tal teksten. Naar aanleiding van deze teksten kan iedereen aan de slag gaan om hierbij een visuele uiting te maken.
    - Suggesties voor teksten zijn via pb welkom. Ik zal uiteindelijk de nieuwe teksten kiezen.
  • Gedurende het proces (het maken van je werk) kunnen we elkaar op de hoogte houden van vorderingen/ ideeën en eventueel ideeën uitwisselen.
  • Binnen een periode van 2 maanden heb je de tijd je werk te maken. In deze tijd kan het ook door de anderen bekeken en beoordeeld worden. Het handigste wanneer je nog graag wat commentaar wilt is om het werk iets voor dat de 2 maanden zijn verstreken af te hebben.

Daarbij nog wat dingen die sowieso op Bokt, en dus ook op [UK] gelden:
  • Gelieve geen oneliners te plaatsen. Indien je deze toch tegen komt graag TEM'en.
  • Probeer wanneer je zelf een werkje maakt voor dit topic ook te reageren op anderen. Het hoofdoel van dit topic is leren, inspiratie opdoen en je creativiteit uitbreiden.
  • Probeer zo veel mogelijk onderbouwd te posten.

Wie kunnen er meedoen?
Iedereen die graag visueel bezig is of het als een uitdaging ziet om voor de verandering eens een potlood in de hand te nemen kan mee doen aan dit topic.
Je kunt schilderen, tekenen, fotograferen, fotobewerken, knutselen, vouwen... en noem maar op.

Wat ik graag wil is dat we met en van elkaar leren, op een fijne en prettige manier. Samen onze creativiteit en passie verder ontwikkelen.

De teksten
Met dank aan JoSav.

* De wilde merries van Diomedes.*

De reus Diomedes, koning van het barbaarse Thracië, bezat vier paarden die zo ongelofelijk wild en ontembaar waren dat hij ze geketend met ijzeren kettingen aan metalen kribben had vastgelegd. Hun voer bestond uit ongelukkige vreemdelingen, die de koning doodde en aan de paarden als voedsel voorgeworpen werden.
Herakles had al zeven van de twaalf werken voltooid om vergiffenis aan de goden te vragen voor zijn misdaden. Als zijn achtste werk eiste Eurystheus dat Herakles de paarden van Diomedes zou stelen. Toen Herakles bij koning Diomedes aankwam bood hij aan de stallen van de merries schoon te maken. Nadat hij dit voltooid had, vertelde hij de koning dat hij zijn merries mee zou nemen. Diomedes weigerde zijn vleesetende paarden af te staan. Daarop wierp Herakles de onmenselijke vorst zelf aan de merries voor. Nadat zij hun meester verslonden hadden, verloren de merries hun wildheid en kon Herakles ze zonder problemen wegvoeren…
Eurystheus nam de paarden in ontvangst van Herakles en wilde ze offeren aan de god Zeus, ter ere van zijn vrouw Hera. Zeus weigerde de paarden echter tot ontsteltenis van Eurystheus en zond een troep roofdieren naar de vier paarden: bloeddorstige wolven, beren en leeuwen.
De paarden vochten voor hun leven in een ongelijke strijd. Ze werden allen gedood door de roofdieren op gruwelijke wijze. De paarden werden daarna nog eeuwenlang vereerd door de Grieken en met de komst van Alexander de Grote naar Griekenland waren de veroverde Griekse volken ervan overtuigd dat zijn vurige strijdros Bucephalus een afstammeling was van de merries van Diomedes.

--------------------------------------

* Alexander de Grote en Bucephalus *

Philonicus van Thessalië was geroemd om zijn paarden. Zijn beste paarden bezaten een groot uithoudingsvermogen en waren bovenal erg trots. Koning Philippus van Macedonië was op zoek naar een geschikt oorlogspaard voor zijn oudste zoon. Philonicus had zijn beste hengst meegebracht, en bood aan hem te verkopen voor dertien talenten. Echter, toen ze het paard in het veld wilden testen, merkten ze dat hij zo woest en onhandelbaar was, dat hij steigerde wanneer ze probeerden hem te bestijgen, en dat hij niet eens de stemmen kon verdragen van de helpers die Philippus had meegenomen.

‘Weg met dat vervloekte paard!’ brulde Philippus boos. ‘Hij is waardeloos!’
Alexander, de jongste zoon van Philippus, zei op dat moment: ‘Wat een uitmuntend paard verliest u bij gebrek aan kunde en moed om hem aan te kunnen.’
Zijn vader negeerde hem.
Alexander hield echter vol en herhaalde zijn woorden tot het moment dat de koning zo geïrriteerd was om het paard te zien vertrekken dat hij zich tot de jongen wendde.
‘Berisp jij hen die ouder zijn dan jou alsof jij het beter zou weten en hem beter aan zou kunnen?’ zei zijn vader verbolgen.
‘Ik zou dit paard aankunnen,’ antwoordde hij. ‘Beter dan de anderen.’
‘En als dat niet zo is,’ zei Philippus, ‘zul je dan boete doen voor je onbezonnenheid?’
‘In dat geval zal ik de gehele prijs voor dit paard betalen,’ verzekerde Alexander zijn vader.

Het gehele gezelschap dat zich verzameld had rond het paard barstte in lachen uit; en zo gauw als ze hun weddenschappen gesloten hadden, rende Alexander naar het paard, nam de teugels in zijn hand en wende hem in de richting van de zon. Alexander had gezien dat de hengst verontrust werd en bang was voor zijn eigen schaduw. Hij aaide hem om hem te kalmeren en vierde de teugels wanneer nodig. Niet voordat hij wist dat het paard zover was, besteeg hij de hengst en hij temde hem zonder hem aan te hoeven sporen of te slaan.

Toen de hengst eenmaal rustig was, en aangaf te willen galopperen, liet Alexander de teugels vieren en zei hij hem te gaan als de wind, waarna de hengst ervandoor ging. Philippus en zijn vrienden keken verbaasd en in stilte toe hoe Alexander het paard wendde en triomfantelijk terugkwam. Op dat ogenblik, barstte een geweldig applaus los. Het verhaal gaat dat koning Philippus zo verrukt was om het kunnen van zijn zoon dat hij in tranen op hem toeliep, hem kuste bij het afstijgen en zei: ‘O mijn zoon, zoekt een koninkrijk dat gelijk en waardig is aan jijzelf, want Macedonië is te klein voor jou.’

Alexander noemde het machtige paard Bucephalus, of Ossenkop. Het machtige strijdros zou hem begeleiden op zijn grootste veldtochten, van Griekenland tot India. Toen Bucephalus twintig jaar later aan oorlogswonden en uitputting overleed, was Alexander zo ontdaan van verdriet dat hij een machtige stad stichtte ter ere van Bucephalus: Bucaphala in de Indusvallei en tweelingstad van het naastgelegen Nicaea dat hij stichtte, de overwinningsstad. Alexander de Grote, zoals hij genoemd werd, rouwde om zijn paard als ware hij een goede vriend.

Data:
16 juni -- Bekendmaken teksten.
16 juni t/m 16 augustus -- Aan de slag!
16 augustus -- Sluiting + het op een rijtje zetten van alle definitieve werken.

Succes en heel veel plezier! Lachen
Laatst bijgewerkt door Mireille op 11-07-07 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [GAME] in de titel

Booooo

Re: [centraal] Een beschreven paard verbeelden. Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:48

Dit is een stukje moeilijker als vorige keer , maar ik zal kijken wat ik er van kan maken.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:57

Oow daar issie al het nieuwe topic Lachen Zoow heftig verhaal die eerste hoor! Vind de tweede het mooist, daar ga ik iets mee doen Ja En ik ga er gewoon nú al aan beginnen, dan red ik het vast wel binnen de twee maanden Clown

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:17

wow!
dit is idd een stuk moeilijker als de vorige, maar wel een leuke uitdaging!

* graaft zich diep in, om na te denken wat ze gaat maken Nagelbijten / Gniffelen

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:47

Dit kost ff wat nadenkwerk, maar mooie teksten! Miss, weet ik deze keer wat te maken Tong uitsteken

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:23

mooie teksten. Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen Ja

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:56

Gaaf! Ga straks als ik een gaatje heb gelijk beginnen Tong uitsteken

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:01

je hebt moeilijke teksten uitgekozen 10, maar ik kan er wel wat mee denk ik....

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:50

Pfoe, wel moeilijk! Tong uitsteken Maar ik ga denk ik de eerste proberen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 14:16

Ja, inderdaad een stuk lastiger. Maar ik zie al erg mooie plaatjes voor me. Nu nog even uit zoeken welk materiaal ik ga gebruiken. Het is alleen jammer dat er geen uiterlijke kenmerken van de paarden bij staan. Alleen een algemeen verhaal over hun leven. Dan is het dus de kunst om de omgeving zo te maken dat je ziet welk verhaal het verteld. dat is lastig aangezien ik bijna altijd alleen maar het paard teken en de achtergrond een bijpassende kleur geef. Maar ik ga mijn best doen. Echter zal het dit keer geen acryl schilderij worden... dat wordt me iets te veel gedoe. Ga ik niet redden binnen de tijd (zie vorige topic).

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:44

Even een berichtje om dit topic in de gaten te kunnen houden. Vanavond of morgen lees ik de tekstjes even door en de reacties.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:33

Joepie een nieuw topic Haha!
Nu nog iets verzinnen Pling

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:24

Nog 3 weekjes stage en daarna hoop ik dat het lukt om ook iets te maken!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:06

yesyes, ik ga dr weer een werken! (denk ik Knipoog )

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:10

Ik vind het erg leuke teksten! En eigenlijk niet veel moeilijker, het enige wat moeilijker gaat worden is de uitwerking, omdat er nu waarschijnlijk ook mensen in het schilderij moeten. Of bij het eerste verhaal beren en wolven. Dat soort dingen kan ik niet!
Ik heb wel al een idee, en een schets gemaakt. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik het precies uit ga beelden. Ik denk dat ik ga voor de 4 merries, hoewel ik het tweede verhaaltje makkelijker vind, maar de eerste spreekt me meer aan.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:54

Bij mij worden het de merries van Diomedes. Ik heb al een idee en heb al drie schetsen gemaakt met drie verschillende ideeën, nu nog een van die ideeën verder uitwerken en dan kan ik aan de slag op het doek Lachen
Ik moet sowieso ook nog bedenken wat ik met de achtergrond doe, ik ben niet zo van de achtergronden namelijk, maar dat moet toch wel bij dit werk denk ik zo.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:17

Je hoeft niet persé het plaatje te schetsen wat er verteld wordt Knipoog

Je mag je fantasie gerust laten varen Ja
Ik heb al wel een leuk idee *LOL*

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:35

Zo, die is een stuk moeilijker Haha! Wel een leuke uitdaging Ja
Eerste verhaal spreekt me meer aan Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:30

Mag je verschillende scene's uitwerken en het verhaal dan vertellen in een powerpoint met de tekeningen erbij? Als een soort strip dus..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:33

LS volgens mij mag alles Lachen gewoon hoe jij het verhaaltje wilt verwerken. Jouw interpretatie van het stukje tekst.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:47

Ah dankje. Lachen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:20

Leuke beschrijvingen! Een stuk uitdagender eigenlijk dan het vorige topic Lachen. Het vorige topic ben ik er niet meer aan toe gekomen om wat te maken, hoop dat het nu wel lukt!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:47

Áls ik dit jaar over ga naar de 4e, krijg ik van m'n moeder Derwents kado, die kan ik dan mooi gaan oefenen Haha!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:35

Clown Ik begrijp denk ik waarom je de mijne hebt gekozen. Omdat ze op elkaar aansluiten? =)

Ik vind het leuke onderwerpen. Ik hoop dat ik tijd en energie ga vinden om voor beide teksten wat te maken...

Een eerste schets ben ik al aan begonnen. Digitaal omdat het even niet zo lukt met mijn scanner. Hij vindt mijn desktop niet zo aardig, geloof ik. =/ Aan de schets moet nog wel het een en ander gebeuren. Ik heb ter inspiratie veel naar klassieke Griekse kunst gekeken. Haha!

Afbeelding
Alexander probeert Bucephalus af te wenden van zijn eigen schaduw door hem te keren. De hengst werkt nog niet echt mee. X)
Commentaar en tips zijn welkom. Omdat ik veel paardenbeelden tegenkwam met de benen in een vergelijkbare stand, heb ik dus gekozen voor zoiets... meligs. Dat gedraaide hoofd ook echt. Whoosh!
Ik ga hem uiteindelijk of digitaal schilderen of in pastel, of een combinatie...
De lijnen zullen uiteindelijk in elk geval niet zo zwart zijn, het is meer een vormschets over de ruwe schets. Aan Alexander ga ik nog een hele kluif hebben vrees ik. Bloos

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:39

Ehm.. ik vind hem nu al mooi!! Bloos!
Kan niet wachten hoe hij eruit ziet als hij af is!! Bloos