[Column] Ik train mijn paard... toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

[Column] Ik train mijn paard... toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 00:10

Vrijheidsdressuur, een paard dat in vrijheid op een klein, bijna onzichtbaar commando de meest waanzinnige dingen doet. Hij zakt neer op 1 knie, gaat vol vertrouwen liggen voor zijn trainer of krijgt de lachers op zijn hand door het dekje achter de rug van trainer om van z'n rug te trekken. Ja, dat leek mij ook wel wat!

Dus ik ben alweer bijna 2 jaar geleden vol goede moed met mijn paard Jauke begonnen met vrijheidsdressuur, dit met behulp van de clicker. Want, je kan precies het juiste moment van de oefening aangeven en ook super aangeven wanneer de oefening afgebroken mag worden. Het paard leert beleefd te zijn en niet te schooien, wat wil je nog meer!

Het ging goed en Jauke kent ondertussen een heleboel oefeningen op commando, hij zakt op 1 of 2 knielen, ligt, zit, steigert, schudt ja en nee en trekt het dekje achter mijn rug om van z'n rug, helemaal geweldig dus! Echter, hij heeft nog meer geleerd...

Tot voor kort was ik namelijk in de veronderstelling dat ik hem train, ik bepaal wanneer een oefening begint, en ik bepaal wanneer deze ten einde is. En met de meeste oefeningen werkt dat ook prima. Maar ik ben erachter gekomen dat ik niet alleen train, maar ook getraind wordt!!!

Het begon met kleine dingen... Ik vraag jambette en terwijl ik ingespannen naar het been sta te kijken tot deze de lucht in gaat wordt ineens de zweep uit mijn vingers gevist. Ach, geen probleem, die pak ik gewoon weer terug. Vergeet het maar, want ik heb hem zelf geleerd om vast te houden tot ik click... Tja, en nu? Als hij eerder los laat is het niet goed, maar hij begon de oefening zelf... Dus terwijl ik sta te overpeinzen of ik wel of niet zal gaan clicken staat Jauke vervaarlijk met de zweep te zwaaien! Je begrijpt... ik clickte ineens heel snel! En na een click volgt een beloning anders kan ik de hele vdsessie wel afblazen... Dus terwijl meneer zijn brokje weg slikt vraag ik nogmaals met mijn terug gewonnen zweep jambette en verdomd, mijn zweep hangt weer in de lucht! Goed, trainingsles 1, hou je zweep goed vast...

Jauke kan geweldig apporteren, doet 'ie harstikke netjes! Haalt een doek en een flos (je weet wel, zo'n geknoopt touw voor de hond) netjes op als ik deze weg gooi, haalt ze uit mijn zak en pakt ze van me aan. Echter, ook als ik ze aan de kant gooi voor de volgende oefening wandelt meneer er direct achteraan. Ik krijg het voorwerp in mijn handen geduwd en wanneer ik niet het niet aanpak en niet click wordt het nogmaals opgetild en er wordt net zolang tegen me aangeduwd tot ik click. Aanpakken lukt dan al niet meer, hij blijft als een pitbull vasthouden en de enige manier om het voorwerp in handen te krijgen? Clicken... Dus ja, dat doe je dan maar van armoei... Trainingsles 2, verstop je voorwerpen en stop ze niet in je jaszak of gooi ze achteloos aan de kant...

Een hele leuke oefening die Jauke kent is wenden om de voorhand, dit kan hij ook als je erop zit en het voelt dan super snel! Erg gaaf en hij vindt het super! Blijft door gaan net zolang tot je clickt! Je snapt het vast al, als je dan met je zakken vol snoep via het liggen mee omhoog bent gegaan zit je lekker op rug zonder hoofdstel, halster of zadel. Geen probleem, hij is braaf genoeg! Toch? Want meneer had ook hier alweer snel door hoe hij mij kon trainen, uit zichzelf begon hij te draaien en hij stopte niet meer! Ik begon duizelig te worden, evenwicht te verliezen en al ho, stop, halt roepend probeerde ik hem tegen zijn neus aan te duwen en mijn evenwicht om te gooien om hem te stoppen, niets werkte! Uiteindelijk het laatste redmiddel... *click* en meneer stond keurig stil met zijn hoofd naar me toegedraaid... Snoep! Ja, idd... snoep... Dus meneer kreeg zijn brokje, ik was me nog aan het herstellen van de net verworven deuk in mijn ego toen... we in enorm tempo de andere kant op zwaaide! De stopknop kende ik nog, dus die snel uitgesproken en van m'n duiveltje afgesprongen... Trainingsles 3, doe een halster om als je op je paard gaat zitten...

Gisteren heeft meneer weer iets bedacht om me te saborteren... Ohnee, ehm, trainen... Er was bezoek die hem graag zijn kunsten wilden zien doen, geen probleem, dus het eea laten zien, hartstikke leuk en heel netjes. Sta even te praten met het bezoek waarop meneer op zijn standaard manier een plekje om te gaan liggen begint uit te zoeken. Het commando hiervoor is eigenlijk maar heel klein, ik sta aan zijn rechterzijde, zeg "ga maar liggen" en wijs daarbij naar de grond. Ik had geen idee wanneer hij dit commando opgevangen moest hebben maar hij was verwoedt een plekje aan het zoeken. Hij zakte zelfs al half door de knieen een stukje bij mij vandaan, kwam weer omhoog en kwam helemaal trots op mij af, zag je dat vrouwtje, helemaal zelf gedaan!!! "Ja jongen, heel knap... als je liggen wilt, ga dan maar liggen!" Owh, nu had ik het dus wel min of meer uitgesproken, maar toch... dat zal vast niet voldoende commando zijn... En meneer ging weer op weg om een plekje te zoeken. Dus ik zeg nog tegen het bezoek, hij gaat vast rollen nu hij even lekker zonder deken in de bak is! En ja hoor, meneer zakt door de voorbenen, door de achterbenen, helt een beetje opzij richting het rollen, komt weer rechtop liggen en kijkt mij helemaal blij en helemaal trots aan, hij glunderde gewoon "Kijk vrouwtje!!! Ik lig!!! Snoep!!! NU!" Tja, sorry, en dat kan ik dus niet weerstaan... Trainingsles 4, geef je paard continu aandacht anders gaat 'ie zelf z'n mooiste oefening voor je uitvoeren...

IK train mijn paard... toch? Of traint hij mij...
Laatst bijgewerkt door Mireille op 25-12-06 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Vonnie84

Re: Column: Ik train mijn paard... toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:29

Hahahaha, heel leuk geschreven.

Ik ben net bezig met vrijheidsdressuur. Maar ik zie mezelf dit zeker ook nog allemaal overkomen Haha!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:11

*LOL* Jauke! Lovers
Geweldig geschreven, ik zie het hem zo doen!
Heel erg leuk Ja Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:20

Hahaha...funny...
Ken iets soortgelijks. Wij kregen een hondje van negen jaar oud in huis dat niet zindelijk was. Zindelijkheidstraining gedaan, heel intensief. Als ze zelf aangaf dat ze moest plassen deden we haar naar buiten en gaven een koekje als ze geplast had. Onze andere grote hond zag dat alles aan en deelde in de blijdschap...kreeg ook een koekje. Op een gegeven moment ging de grote hond lopen draaien en onrustig doen en dirigeerde de kleine telkens richting achterdeur. De kleine werd dan onrustig, dus lieten we haar maar voor de zekerheid naar buiten. Ging de grote snel bij de la met de koekjes staan....hoe uitgekookt!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:55

Haha, geweldig geschreven. Is het ook voor een blad oid?

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:38

Zie het allemaal zo voor me..... de mijne kan niet veel kunstjes, maar bij de dingen die hij kan.... heel herkenbaar dat 'zelf een opdracht bedenken' voor een beloning, haha!
Wat een slimmerik!!

cojolly

Re: [Column] Ik train mijn paard... toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:31

mooi omschreven Amable, jauke is echt heel slim he!
Knap paard heb je, en zelf doe je het natuurlijk ook fantasties

FantasyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:58

Waw, Amable! Dit is de eerste keer dat ik je zie op Bokt Clown
Echt heel erg mooi geschreven!

Jauke is cool Cool

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:17

Je mist blijkbaar nog een paar "regeltjes" van (clicker-)training...

Ten eerste: zodra je paard een oefening kent, bouw het belonen af! Dit is heel belangrijk! Niet belonen is dus ook niet clicken. Een variabel beloningsschema is hierbij eht effectiefst. Hierdoor gaat je paard er niet meer vanzelfsprekend van uit dat hij beloond wordt. Juist doordat je niet meer elke uitvoering beloont, kun je de betere prestaties belonen en de gemiddelde prestaties niet. Zo zal je paard gemotiveerd zijn om eht de volgende keer nog sneller/ beter/ preciezer te doen.
Voor oa het rollen:een signaal "einde training" invoeren. Dit singaal verteld je paard dat de oefening klaar is, zonder dat je beloont.
In het geval je paard de zweep pakt oid, niet belonen, ook niet na een tijdje omdat hij de zweep niet afgeeft. Het na een tijdje belonen leert je paard om het langer te blijven proberen, iets wat juist de bedoeling is bij sommige oefeningen, maar in dit geval juist niet. Voor je paard kan het al belonend zijn als je je druk maakt en probeert de zweep uit zijn mond te trekken. Aangezien dit allemaal niet werkt: draai je om en loop weg. Misschien kost je het een keer een zweep, maar zo leer je hem niet om te blijven proberen uit eigen initiatief, waar hij uiteindelijk voor beloond wordt...

Succes!

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:38

Haha, nog veel moed Haha!
zo'n ondeugend paard vind je niet veel Bloos

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 21:10

Dank jullie voor de leuke reacties!

Snuffelhues > Dit verhaal is lichtelijk overdreven geschreven als satire, ter vermaak. Ik heb regelmatig de grootste lol om en met mijn paard en dit soort acties laten mij zien dat hij het leuk vindt en er plezier aan beleeft. Als ik NEE zeg is het over, dan stopt hij waar hij mee bezig is. Het is echt niet zo dat ik mijn paard niet kan trainen, ik weet heus waar ik mee bezig ben. Maar ik druk een beetje eigen initiatief van mijn paard niet direct de kop in, het moet voor hem uiteindelijk ook leuk blijven. En hij heeft zelf ook al diverse nieuwe oefeningen bedacht door eens iets zelf te proberen, dingen waar ik het commando aan koppelde toen hij iets leuks deed. Lees het aub als satire en als je je twijfels hebt, je bent van harte welkom om een training bij te komen wonen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:46

haha echt geweldig!! zo kon geert ook bezig zijn en sonja vertoonde ook telkens haar nieuwste kunstje wanneer ik in beeld was, en dan met grote onschuldige bedelende ogen kijken van ''snoepjeee???''

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:50

Haha dit zijn de columns, heel erg leuk geschreven!!

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:00

toch grappig om te merken dat niet iedereen het opvat als de satire zoals het bedoeld is Knipoog ...
misschien omdat ik Jauke ken...dat ik toch stiekem moet lachen ( niet banketstaaf bedoeld hoor) als ik zie 'dat je de regeltjes niet helemaal snapt'...
maar das wederom omdat ik jou en Jauke ken; jou als iemand die een "meester" is in de vrijheidsdressur om het zo maar ff te zeggen...iemand die praktisch elk paard aan t VDén kan krijgen (moet de eerste nog horen dat het niet gelukt is)..en wel zoooooo goed bezig is met Jauke dat je er shows mee geeft door het land + het feit dat je er les en clinics in geeft hihihi! En Jauke als ultra afgericht en gedresserd paard, maar wel eentje die meedenkt en een beetje vooruit denkt Knipoog Maar kan me misschien voorstellen dat je door dit verhaaltje de indruk krijgt dat Jauke wel erg zelfstandig denkt Tong uitsteken ..op zijn tijd zeker ja, maar niet als het niet de bedoeling is hoor!

leuk verhaaltje,,ik zie Jauke al staan mn zn snuitje zo van; goed he vrouwtje! Haha!

Katuwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:45

Echt een super leuk verhaal Lachen
Wij hebben zelf bij onze hond ook de clickertraining gedaan. Op een gegeven moment wilde we hem leren blaffen op commando, dit kreeg hij ook al snel door. Na een tijdje ging hij gewoon door elke oefening heen blaffen, was ook niet zo heel handig Clown
Dit doet hij ook al niet meer hoor, zijn gewoon van die tijdelijke streken Tong uitsteken

Maar veel succes nog met je paard, echt gaaf Lachen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:55

Oeps, volledig over het woord "column" heen gelezen Bloos

Mijn commentaar kan misschien nog dienen als tip voor mensen die zich in je column herkennen en een oplossing zoeken... Knipoog

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:08

snuffelhues schreef:

Mijn commentaar kan misschien nog dienen als tip voor mensen die zich in je column herkennen en een oplossing zoeken... Knipoog

Ach, het is goed bedoelt toch?
Al was je haar nou aan het afkraken, maar dat is niet het geval dus ze zal het vast niet erg vinden Haha!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 18:45

snuffelhues schreef:

Geen probleem! Lachen

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:35

hey super leuk hoor! ik wou dat mijn paard zulke dingen kon! Tong uitsteken zou me rot lagen Knipoog