[foto]hoe krijg je een zwarte achtergrond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Daiz

[foto]hoe krijg je een zwarte achtergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 20:57

hey,

ik wil heel graag van die hoofdfoto`s maken met z`n zwarte achtergrond.
Maar hoe krijg je dat?

Ik bedoel niet later bewerken op de computer maar gewoon meteen op de foto zelf de zwarte achtergrond Knipoog

groetjes Daisy
p.s ik heb met de zoek functie proberen te zoeken maar dat lukte niet..

Gaby

Re: [foto]hoe krijg je een zwarte achtergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:04

Misschien kun je het paard voor een zwart zeil plaatsen? Ik heb weleens geholpen een paard voor een strakblauw zeil te zetten, zodat men foto's van het paard afstekend tegen een mooie, egale achtergrond kon maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:07

Bedoel je dit:
Afbeelding
Dze foto is gemaakt door Sjimmy hier op Bokt.
Zij heeft mijn paard in de deur opening van een donkere stal gezet en daarna nog iets nabewerkt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:17

de fotografe die altijd bij Banjer komt (www.nikki-fotografie.nl) had het erover dat ze iets met de witbalans doet... Lachen

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:31

Banjer schreef:
de fotografe die altijd bij Banjer komt (www.nikki-fotografie.nl) had het erover dat ze iets met de witbalans doet... Lachen

uhh nee vera dat doe ik niet Haha!

Je zet het paard in een donkere achtergrond (stal/bos/bak etc) het deel wat je op de foto wilt hebben zet je in het licht en zo krijg je een donkere achtergrond. Lachen

Daiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 21:38

oke Haha! ik ga het binnenkort een keer proberen! bedankt voor de tips!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:51

Hee, dat is wel een goeie tip! Ben zelf geen fotograaf oid, maar is wel leuk om eens te proberen Ja

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:53

Quarterh0rse schreef:

Je zet het paard in een donkere achtergrond (stal/bos/bak etc) het deel wat je op de foto wilt hebben zet je in het licht en zo krijg je een donkere achtergrond. Lachen

Hoe bedoel je in het licht, spotlight erop Sigaar nee gewoon waar de zon op valt.. maarre ik krijg dan de achtergrond niet donker hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:55

Wat ook werkt is flitsen in combinatie met een korte sluitertijd.. het jammere is dat flitsen vaak minder mooie foto's oplevert IMO, zeker als je recht van voren op je onderwerp flitst.
Zonder flits kan het goed met een donkere achtergrond, bijv. in de stalopening inderdaad! Meestal moet je in bijv. Photoshop dan nog wel wat nabewerken, maar vaak heb je dan al een redelijk donkere achtergrond Ja

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:53

Als het kan op je toestel kun je ook beter een spotmeting gebruiken dan een normale lichtmeting.
Die meet alleen het licht in het midden, waar je op scherp stelt. De achtergrond wordt hierdoor nog meer onderbelicht.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:19

Quarterh0rse schreef:
Banjer schreef:

sorry, helemaal verkeerd begrepen... Bloos

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:03

Oke, ik wil dit ook een keertje proberen, maar klinkt dom, maar ik snap het niet helemaal, je moet dus het gehele paard in het donker plaatsen, alleen bijvoorbeeld zijn hoofd in het licht, maar dat lukt toch nooit?
Nouja, ik ga het eens proberen denk ik Tong uitsteken

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:07

In een studio: zwart doek (het klinkt zo simpel, en dat is het ook Knipoog); geen zeil! Zeil is glad en weerkaatst je licht en dan ben je alleen maar verder van huis.

Je paard zal niet snel in een studio komen, maar je kunt natuurlijk best een achtergrond maken met doek waar je je paard tegenaan fotografeert. Wat er dan nog aan 'ruis' overblijft kun je vrij eenvoudig wegbewerken.

Niet vergeten om alsnog je licht/donker verhouding en scherptediepte goed te leggen, anders wordt het een raar, onnatuurlijk zwart vlak.

Succes!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:44

Nevony schreef:
Oke, ik wil dit ook een keertje proberen, maar klinkt dom, maar ik snap het niet helemaal, je moet dus het gehele paard in het donker plaatsen, alleen bijvoorbeeld zijn hoofd in het licht, maar dat lukt toch nooit?
Nouja, ik ga het eens proberen denk ik Tong uitsteken

Als het niet zou lukken zouden dr geen foto's uitkomen met een zwarte achtergrond neem ik aan? Knipoog
Bv als de zon schijnt in een stalopening, is bijna nooit heel de stal verlicht meestal is het daar achter gewoon donker. Het hoeft ook niet helemaal pikdonker te zijn maar het liefst wel zo donker mogelijk. Gewoon proberen!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:10

Neej dat snap ik wel hihi Tong uitsteken
En dan later gewoon wat bijwerken met photoshop?
Nouja, ik ga het eens proberen Lachen
iig bedankt voor je hulp

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:22

Nu had ik nog een vraagje. Dit is mij wel eens gelukt toen ik een creatieve uitbarsting had thuis en mn knuffelbeer ging fotograferen. Toch werd de achtergrond niet helemaal zwart en heeft iemand mij uitgelegt hoe ik dat beter kreeg (dat het mooier zwart werd zonder zelf te gaan "verven") maar ik ben precies vergeten hoe dat nog eens moest. Kan iemand mij dit uitleggen?

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:36

Bitterbal schreef:
Nu had ik nog een vraagje. Dit is mij wel eens gelukt toen ik een creatieve uitbarsting had thuis en mn knuffelbeer ging fotograferen. Toch werd de achtergrond niet helemaal zwart en heeft iemand mij uitgelegt hoe ik dat beter kreeg (dat het mooier zwart werd zonder zelf te gaan "verven") maar ik ben precies vergeten hoe dat nog eens moest. Kan iemand mij dit uitleggen?

In photoshop doe ik het altijd met de burntool.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:16

Dat zal ik dan nog eens gaan proberen... Bedankt Kkkaren.. iemand anders die in Photoshop het anders doet?