[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 13:32

Bienotje schreef:
Ikzelf ben er achter gekomen dat zo´n centraal topic over welke camera je nu het beste kunt aanschaffen best handig is Knipoog Zie: Welke camera moet ik kopen?
Alleen áls je dan een camera hebt aangeschaft komt de volgende stap: Het fotograferen zelf! Dáár is dit topic voor bedoeld. Voor vragen welke camera je moet kopen kun je natuurlijk in bovenstaand topic terecht.


Om er voor te zorgen dat het allemaal goed verloopt, en dingen die hier niet horen toch geplaatst worden, even het volgende bekijken alsjeblieft Lachen :

In dit topic is wel ruimte voor het volgende:
1. Vragen zoals, hoe moet ik met mijn camera overweg?
2. Handige links/ tips voor fotografie.
3. Delen van kennis etc.
4. Plaatsen van een foto (in een link!) ter illustratie van wat er fout gaat/je niet lukt.

Dit topic is niet bedoeld voor:
1. Welke camera moet ik kopen. Klik hier!
2. Welk objectief moet ik kopen. Klik hier!
3. Foto´s plaatsen om commentaar te vragen.
4. Het plaatsen van een link naar een ander topic, met de vraag of mensen commentaar willen geven.

Bronvermelding:
Als laatste: wanneer je informatie of tekst kopieerd van een of andere internetsite, vergeet dan niet bronvermelding erbij te zetten. Knipoog


(Met dank aan Bienotje)

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: [CENTRAAL] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:41

Jippie! Hij is er Lachen

Ik heb dus sinds kort een fuji finepix S5600. Leuke camera, alleen nu vraag ik me af of iemand een beetje kan toelichten welke stand van de camera nu waarvoor geschikt is.

Ik kan deze camera instellen op o.a. Auto, A, S, P en M geloof ik (naast portret, landschap etc.).

Wanneer gebruik ik nu welke stand, welke gebruiken jullie waarvoor? (stand is trouwens niet cameraspecifiek Knipoog )

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:09

een topic wouw hipheid

meteen dan mijn vraagje die ik al een tijdje heb:

Op wat voor instellingen hebben jullie je camera als je fotografeerd in een (donkere) binnenbak?

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:13

Nevony, mijn logica zegt dat je veel licht wilt opvangen voor je foto. Ofwel: laag diafragma en hoge sluitertijd. Alleen vrees ik dat dat dus weer het bevriezen van de beweging teniet doet. Bloos

En hoe je dat dan in moet stellen, zou ik eerlijk gezegd helemaal niet weten nog. Hoepnlijk iemand anders Knipoog

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:27

is dit topic ook geschikt voor mensen met een gewone compact camera, en dus geen spiegelreflex? kan je namelijk ook nog wat leuke trucjes doen met een gewone camera? ik ben in het bezit van een nikon coolpix.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 14:32

vossebier schreef:
is dit topic ook geschikt voor mensen met een gewone compact camera, en dus geen spiegelreflex? kan je namelijk ook nog wat leuke trucjes doen met een gewone camera? ik ben in het bezit van een nikon coolpix.

Dit topic is gewoon voor alle tips en trics. Dus ook voor compact camera's Knipoog

Bienotje schreef:
Nevony, mijn logica zegt dat je veel licht wilt opvangen voor je foto. Ofwel: laag diafragma en hoge sluitertijd. Alleen vrees ik dat dat dus weer het bevriezen van de beweging teniet doet. Bloos

En hoe je dat dan in moet stellen, zou ik eerlijk gezegd helemaal niet weten nog. Hoepnlijk iemand anders Knipoog

Inderdaad een laag diafragma nemen. Een iets langere sluitertijd idem dito, maar dan zit je vaak al weer met bewegings onscherpte. Dit is op te lossen door eerst eens te kijken hoe veel licht het scheelt als je de ISO waarde van je camera even instelt. Het nadeel daarvan is dat je foto's bij een hogo ISO waarde ruis krijgen.

Daarna kun je nog kijken naar de sluitertijd. Soms hoeft die dan maar een klein beetje langer, waardoor de bewegings onscherpte beperkt blijft.

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:38

mhh oké. ik ben benieuwd. ik kan er geen andere *hoe noem je dat ook alweer* lens ( ? ) opzetten dus heeft iemand tips of trucs?

lovemonami

Berichten: 499
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: velserbroek

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:41

joppie handig topic !
* mijn vraag als ik met mijn *samsung nog iets weet niet uit mijn hoofd* in zoom worden de foto's heel lelijk Verdrietig hoe kan je dat oplossen ? en als ik foto's maak van mijn paard als hij galopeerd worden ze altijd bewogen Verdrietig weet iemand dit op te lossen?

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:45

oowjaa ik snap het Lachen

Ga ik morgen meteen uitproberen Lachen

@Lovemonami: Dat had ik ook altijd met mijn compact camera, met zoom echt super lelijk, ik zoomde gewoon niet en deed dan op de computer inzoomen, dan bleven ze wel mooi Knipoog

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 14:56

lovemonami schreef:
joppie handig topic !
* mijn vraag als ik met mijn *samsung nog iets weet niet uit mijn hoofd* in zoom worden de foto's heel lelijk Verdrietig hoe kan je dat oplossen ? en als ik foto's maak van mijn paard als hij galopeerd worden ze altijd bewogen Verdrietig weet iemand dit op te lossen?

Dan heeft je camera enkel een digitale zoom, dat is niet op te lossen.

Dit komt omdat je camera eigenlijk de foto op rekt, en dan weer bijsnijd tot het formaat dat alle foto's hebben.
De pixels worden dus groter getrokken, en dat word lelijk.

Inderdaad oplossing: niet zoomen.

Paoline

Berichten: 8932
Geregistreerd: 28-08-05
Woonplaats: Alkmaar (NH)

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:20

Héel handig topic dit Ja

Nou heb ik gelijk een vraagje, ik ben in het bezit van een (compact) HP Photosmart 935, er zit een portretstand op, maar als ik die gebruik, dus voor portretfoto's binnen, wordt het gezicht erg overbelicht, ook als ik de instellingen donkerder maak, zeg maar..

Hoe verander ik dit?

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:33

lovemonami schreef:
joppie handig topic !
* mijn vraag als ik met mijn *samsung nog iets weet niet uit mijn hoofd* in zoom worden de foto's heel lelijk Verdrietig hoe kan je dat oplossen ? en als ik foto's maak van mijn paard als hij galopeerd worden ze altijd bewogen Verdrietig weet iemand dit op te lossen?


Inderdaad. Zo min mogelijk zoomen. Verzeker je ervan dat jijzelf de camera netjes stil houdt tijdens het afdrukken. Ik denk toch dat het een grens van de camera is, waardoor de foto´s uiteindelijk niet helemaal aan je wensen voldoen..

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 16:20

paOlien schreef:
Héel handig topic dit Ja

Nou heb ik gelijk een vraagje, ik ben in het bezit van een (compact) HP Photosmart 935, er zit een portretstand op, maar als ik die gebruik, dus voor portretfoto's binnen, wordt het gezicht erg overbelicht, ook als ik de instellingen donkerder maak, zeg maar..

Hoe verander ik dit?

Flits je bij het maken van de foto?

Het gezicht vangt namelijk de flits op, waardoor deze overbelicht raakt en de achtergrond vaak te donker. Dit kun je oplossen wanneer je veel optische zoom hebt door van een afstand te fotograferen (ligt er aan vanaf hoe ver, of de portret stand nog te gebruiken is) en dan optisch in te zoomen tot de compositie die je wilt hebben.

Er is op die manier meer oppervlakte waar de flits zich op kan verdelen.

Anders kun je nog gebruik maken van de portret stand zonder flits. Wel moet je dan zorgen voor een andere vorm van belichting. Bijvoorbeeld met een losse lamp, of zonlicht bij een raam.

Paoline

Berichten: 8932
Geregistreerd: 28-08-05
Woonplaats: Alkmaar (NH)

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:32

Bedankt Fairie, ik zal het proberen! Lachen

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:04

Handig dit topic!
Ik ben in bezit van een Panasonic DMC-FZ5.
Voor nu nog wel een redelijke camera voor mij om mee te werken.
Toch een vraagje:
Als ik bijvoorbeeld een prachtig bloemetje zie in de tuin van buren waar ik graag een foto van wil maken dan kan je de bloem niet eens herkennen als ik de foto heb gemaakt en het resultaat later terugzie. De andere keer is het echter niet zo en is de foto echt prima.
Daglicht is dan prima, neem de foto dan ook niet met tegenlicht of zo.
Iemand tips? Lachen
* De camera heeft 12x optische zoom.

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:55

Heel handig dit topic.. Ja

*gaat even alles lezen*

Emori

Berichten: 13129
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:11

Juultj schreef:
Handig dit topic!
Ik ben in bezit van een Panasonic DMC-FZ5.
Voor nu nog wel een redelijke camera voor mij om mee te werken.
Toch een vraagje:
Als ik bijvoorbeeld een prachtig bloemetje zie in de tuin van buren waar ik graag een foto van wil maken dan kan je de bloem niet eens herkennen als ik de foto heb gemaakt en het resultaat later terugzie. De andere keer is het echter niet zo en is de foto echt prima.
Daglicht is dan prima, neem de foto dan ook niet met tegenlicht of zo.
Iemand tips? Lachen
* De camera heeft 12x optische zoom.

Die camera heb ik ook
(naja, mijn vriend Knipoog)
Ik heb het ook wel eens
maar ik kan mijn handen nog niet zo goed stil houden

Butterfly14

Berichten: 1065
Geregistreerd: 30-10-05

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:48

Wat bedoel je precies met niet herkennen? Bewogen, over/onderbelicht enz.

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:16

Ja de foto lijkt bewogen en is dan ook vrij vaak overbelicht.
Ook al zet ik de camera op de tafel of gebruik je een statief dan wordt ie vaak bij het inzoomen nog onscherp en overbelicht.
Maar het is echt heel vreemd. Heb echt een aantal foto's waarbij ik 12x heb ingezoomd en ze zijn gewoon netjes scherp, maar zo nu en dan doet de camera gewoon niet wat ik wil.

Butterfly14

Berichten: 1065
Geregistreerd: 30-10-05

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:50

het overbelichte en bewogen is waarschijnlijk dezelfde oorzaak. de camera denkt dat er weinig licht nodig is, dus geeft een lange sluitertijd. Daardoor wordt hij overbelicht maar ook bewogen.
Waarom de camera dat denkt zou ik ook graag van iemand willen horen. Lachen
Ik denk zelf dat het oa met de lichtmetingmodus te maken heeft. Heeft iemand een uitleg waar je die het beste op kunt zetten?

Anneke_

Berichten: 1564
Geregistreerd: 09-09-05

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:00

Leuk topic dit! Zal hem vást nog wel eens goed kunnen gebruiken. Lachen
Doe sinds kort een digitale fotografie-cursus, daar leer ik ook nog weer wat bij. Haha!

@Bienotje; Die camera heb ik ook! Fotografeer je meestal automatisch, of stel je het zelf in?

Nynkk

Berichten: 3469
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Scharsterbrug

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:19

Even een stipje hier.
Handig topic.
Ik heb zelf de Konica Minolta Dimage Z10.
Dus als iemand daar nog vraagjes over heeft, stel ze maar Knipoog

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:28

*stipje.

Ik kom hier denk ik om te helpen. Weet redelijk wat.
Voor fotograferen in een binnenbak zet ik mijn camera in de A stand, en dan de F waarde (sluitertijd) het getal zo laag mogelijk.
Maar in een binnenbak is het altijd moeilijk fotograferen.
Als je de ISO verhoogt (om onderbelichtheid tegen te gaan) krijg je ruis op je foto, en verhoog je de sluitertijd krijg je allemaal bewogen paardenbeentjes. Knipoog

Nynkk

Berichten: 3469
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Scharsterbrug

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:31

Inderdaad, binnenbakken blijven altijd moeilijk.
Ik zet mijn sluitertijd altijd nét hoog genoeg, dat het paardje nét niet bewogen wordt. En dan de iso zo laag mogelijk (dat de foto's dus nog wel licht genoeg blijven).
Het is gewoon een lastig punt Tong uitsteken

Emori

Berichten: 13129
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:33

hoehebben jullie dat geleerd, met sluitertijd enzo
ikben nu bezig sinds een week
maar al die termen...
pfff