Schilderen op hout (groot formaat)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Schilderen op hout (groot formaat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:09

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met grote schilderingen?

Ik wil nl. een schilderij maken van zo'n 1,5 à 2 meter hoog, maar de doeken daarvoor zijn erg duur, vandaar dat ik dacht om op hout te werken. Maar daar heb ik echt 0,0 ervaring mee of verstand van .

Zelf dacht ik aan een plaat multiplex, maar moet je dat dan voorbehandelen? En met wat voor verf werkt het beste? Geen olie iig, het moet wel sneldrogend zijn.

En verder nog tips?

Remy

Re: Schilderen op hout (groot formaat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:52

Ik heb vroeger (in mijn financieel wat mindere tijd, zakmaarzeggen )een tijdje op hout geschilderd (althans, geprobeerd )

Ik haalde dan bij de Gamma een plaat afvalhout (diverse soorten, als de oppervlakte maar redelijk glad was), en dan zo'n grote pot witte Gesso bij de artshop. Ik heb daar met zowel olie- als acrylverf op gewerkt en dat ging perfekt. Mijn grootste schilderij was toen 1 bij 1 meter dus niet zo groot als jouw plannen, maar dat maakt voor de ondergrond denk ik niet uit..

Ik gaf de voorkeur aan een gladde ondergrond dus bracht ik die Gesso met een roller aan. Maar als je verrassende effekten wilt kun je er ook met een roller met een gaasje er omheen een soort canvas nabootsen.

Nou ik er aan denk... volgens mij bestaat er ook zwarte Gesso... ben ik alleen niet zeker van.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:31

Tips: ga als je het geld hebt voor een wat dikker hout. Dun triplex kan snel kromtrekken en loslatende lagen. Voorbehandelen met gesso inderdaad (10 euro voor een familieverpakking) en van te voren wat opschuren.

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 20:40

Bedankt

Als er zwarte gesso is zou helemaal super zijn, donkere ondergrond is wel beter voor wat ik met de achtergrond wil, maar ik heb het eigenlijk alleen nog maar in het wit gezien, maar ik moet toch langs de tekenwinkel om wat grote penselen te halen, grootste die ik nu heb liggen is een 12 .
Ik wil wel gewoon zo glad mogelijk hout, ik erger me altijd kapot op canvas dat je moet gaan zitten klooien om die deukjes vol verf te krijgen, ik smijt liever met mijn verf dan dat ik het ga zitten smeren.
Maar op stal liggen nog wat grote platen multiplex die precies het goede formaat hebben, ik hoop dat ze die over hebben en dat ik die mag gebruiken en ander idd kijken bij de gamma ofzo, ik denk alleen niet dat ik het als afvalhout mee zal krijgen zo groot .
Maar bedankt, hier kan ik wel wat mee .

Remy

Re: Schilderen op hout (groot formaat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:53

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 20:56

oewh! super! scheelt me weer een hoop donkere verf, ik neem aan dat ze het bij de grotere winkels wel kunnen bestellen als ze het niet hebben, maar als het bestaat zullen ze het er vast wel hebben, ze hebben er bijna alles wel .
Zelf doeken op het formaat wat ik wil, alelen waren die dus vanaf 60 euro (en dat heb ik niet )

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:39

Mijn vader heeft nog een projectje liggen op een plaat multiplex van 2 bij 3 meter. Daar komt het hoofd op van een Fries paard (de eerste opzet in verf staat al).
Hij werkt gewoon met een grafietpotlood voor de eerste opzet (tekenen) en is daarna gewoon gaan verven met, ik geloof, acrylverf.

Dit is overigens onbehandeld multiplex.

Edit: het schilderij wordt wel om de zoveel tijd gevernist. Dit om de kleuren "levendiger" te maken. Het krijgt dan ook een mooie glans. Daarna is het wel weer overschilderbaar.

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 00:13

Je kunt een doek ook zelf opspannen, dat is een heel stuk goedkoper dan een aan te schaffen. Verder zijn de meeste tips die ik kon bedenken zo wel gegeven. Vergeet wel niet het hout even op te schuren, als het bewerkt hout is.