[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IlovePuk
Berichten: 540
Geregistreerd: 14-08-13

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:03

Iolanthe, één die ik bijwerk.

Ik heb ook een vraag, hoe maken jullie op wit papier de witte haren van een bles zichtbaar?

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:36

Heel licht met een hard potlood of gewoon niet :) Sommige stukken laat ik ook gewoon wit als dat niet stoort.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:40

Zijn er winkels waar vullingen voor vulpotloden van verschillende hardheden te krijgen zijn?
Ik kan ze alleen vinden op bijvoorbeeld bol.com, maar dan zijn de verzendkosten haast nog meer dan het product...

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:39


lovelanga

Berichten: 1970
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Twente/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:53

Ik heb een vraagje voor de mensen die met potlood tekenen (zwart/wit).
Wat voor materialen gebruiken jullie allemaal? Ik ben over het algemeen best tevreden met het resultaat, maar denk dat ik er zeker meer uit kan halen met de juiste materialen.
Op dit moment gebruik ik vulpotlood 0.5 en 0.7 mm (heb ook 0.3 maar die is kapot, moet ik even een nieuwe van halen), 2 verschillende B en 2 verschillende H. Ik ga ook een doezelaar kopen.
Nog meer wat ik kan gebruiken voor optimaal resultaat?:)
En wat gebruiken jullie voor wat? wat om de vacht te tekenen bijvoorbeeld?
Alvast bedankt!

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:08

Een doezelaar heeft denk ik niet zoveel effect met gewoon potlood. Is meer iets voor kool en krijt/pastels.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:00

Doezelaar werkt perfect met grafiet. Ik gebruik doezelaars vooral om het papier 'op te vullen' , en ga er dan nog een keer met potlood overheen om weer wat textuur toe te voegen dat je met de doezelaar weg veegt.
Welke potloden je voor wat (bv vacht) gebruikt hangt helemaal van je onderwerp/foto af en hoe licht/donker dat is..

_bokworstJarig

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:13

gebruiken jullie een doezelaar met pastel? zo ja, om het af te werken, of zoals hierboven gezegd word, om hte op te vullen om vervolgens textuur aan te brengen?

leintjeO

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-12-13
Woonplaats: De Belgische Kempen

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:17

@xLisaMaxime daar kan ik zelf niet op antwoorden want mijn vraag is eigenlijk: Wat is een doezelaar? klinkt misschien een beetje dom maar heb het hier in Belgie nog nooit gehoord :D

_bokworstJarig

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-07-12

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:22

Dat is een opgerold papiertje met een punt eraan waarmee je je tekening kunt uitvegen, kan ook met je vinger maar met een doezelaar gaat preciezer :)

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:56

Ik heb probleem en ben benieuwd hoe jullie hierop zouden reageren
Een oude vriendin van mij wilde graag een tekening. Prima, we hebben een prijs afgesproken die zei achteraf te hoog vond. Die prijs hebben we gemiddeld. Daar was ze tevreden mee. Toen de tekening af was, zou ze hem af komen halen. We hebben misschien wel vijf afspraken gemaakt, maar ze is niet langs geweest. Ze was het vergeten of ze kon niet... Op facebook reageert ze nu ook niet meer en ik ben bang dat ze hem niet meer hoeft. (misschien heeft ze wel een foto uitgeprint en ingelijst..??)
Ik wil aan de ene kant niet als een hondje achter haar aanlopen. Aan de andere kant is zij in mijn ogen verplicht om de tekening over te kopen.
Hebben jullie hier ervaringen mee? Wat zouden jullie hiermee doen?

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:00

Hier je lering uit trekken en in het vervolg een aanbetaling vragen en geen foto's van je tekeningen sturen zonder watermerk..

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:36

Volg ook even. Na 13 jaar mijn potlood weer eens opgepakt :) Zal binnenkort eens een foto plaatsen

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:21

Amber, kun je niet bij haar langs gaan?
Het is mij gelukkig nog nooit gebeurd, ondanks dat ik geen aanbetalingen vraag en geen watermerken in mijn foto's zet. Maar dat is wel de reden waarom ik liever niet voor kennissen en vrienden teken.. die hebben toch al snel het idee dat het wel voor een vriendenprijsje kan, en zijn wat makkelijker in de zin van 'ah, ik betaal later wel' en 'o leuk dat je tekeningen maakt, die wil ik ook wel' roepen zonder er even over na te denken.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:32

Kan ik inderdaad doen ja!
Ik ben sowieso van plan haar te confronteren door gewoon te bellen. Ik vind het zo raar, zeker van iemand die je kent.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:58

Nog een vraagje van mij :) Hebben jullie tips om een vacht beter te maken? Want het hoofd ging me nog goed af, maar het lijf niet echt.
Afbeelding

Voorbeeldfoto van Nikki de Kerf

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:49

Laagjes, laagjes en nog eens laagjes :D
De delen die donkerder moeten krijgen meer laagjes en de delen die lichter moeten juist wat minder.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:50

Dankjewel!

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:53

Door met laagjes te werken krijg je ook mooie overgangen. Ik vind de schaduwplekken op jou tekeningen nu nog aardig hard. Als een plek donkerder moet, ga dan niet op je potlood lopen drukken, maar ga er gewoon heel vaak overheen zonder veel druk te gebruiken.

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:59

mijn eerste paard sinds 13 jaar is bijna af....of althans, in grijs dan. Heb enkel een hb potlood gebruikt. Nu heb ik van mijn mama kleur geerfd van het mer Derwent.....nu vroeg ik me af of ik subtiel kleur kan gebruiken over het grafiet heen? Het is officieel een zwart paard maar ik zou wat bruintinten willen toevoegen kan dit? Of verpest ik dan mijn tekening?

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:05

Oké, bedankt voor de tip! :)

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:28

Buenootje schreef:
mijn eerste paard sinds 13 jaar is bijna af....of althans, in grijs dan. Heb enkel een hb potlood gebruikt. Nu heb ik van mijn mama kleur geerfd van het mer Derwent.....nu vroeg ik me af of ik subtiel kleur kan gebruiken over het grafiet heen? Het is officieel een zwart paard maar ik zou wat bruintinten willen toevoegen kan dit? Of verpest ik dan mijn tekening?

Kopieer je tekening eens en probeer op het kopietje uit hoe het effect eruit ziet.

sannehelena

Berichten: 175
Geregistreerd: 12-09-11

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:01

Hee, ik heb een klein vraagje. Sinds kort heb ik een paar pastel potloden, ik heb er al wat mee getest en de punten zijn een beetje stomp. Nu heb ik geprobeerd ze te slijpen met een 'gewone' puntenslijper. Maar dan breken de punten steeds af...
Hoe slijpen jullie je pastel potloden? Met een gewone puntenslijper of moet je daar een speciale puntenslijper voor kopen?

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:08

Ik heb een topic gemaakt met het paard, zowel in grafiet als in kleur. Het werd eigenlijk nog wel wat.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:20

sannehelena schreef:
Hee, ik heb een klein vraagje. Sinds kort heb ik een paar pastel potloden, ik heb er al wat mee getest en de punten zijn een beetje stomp. Nu heb ik geprobeerd ze te slijpen met een 'gewone' puntenslijper. Maar dan breken de punten steeds af...
Hoe slijpen jullie je pastel potloden? Met een gewone puntenslijper of moet je daar een speciale puntenslijper voor kopen?

Met een scherp mesje een steeds stukjes wegsnijden.