[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienke15

Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:35

xLisaMaxime schreef:
Hoihoi,

Ik teken nu al een tijdje met gewone grijze potloden. Maar nu wil ik het ook een keer proberen in kleur, wat is 'beter' of 'makkelijker' om mee te beginnen, gewone kleurpotlodennof pastel potloden? En hebben jullie ook een bepaald merk wat niet te duur is maar dat je wel redelijk wat kleuren hebt?
Bedankt voor de reacties alvast (:

Ik zou beginnen met pastelkrijt en een zwart potlood (voor de details heb je toch meestal zwart nodig en als het een keer een andere kleur moet zijn kan je gewoon de zijkant van een krijtje gebruiken). Op die manier leer je met lagen werken en als je na een tijdje dan met kleurpotloden wil gaan tekenen is dat erg handig om te kunnen, je hebt dan veel beter een idee hoe je dingen kunt aanpakken en kleuren in lagen op kan bouwen.

Merken pastelkrijt.. ik zou gewoon van alle merken die je kan vinden 1 of 2 krijtjes kopen in allemaal verschillende kleuren. Elk merk heeft zijn voordelen, zo zijn krijtjes van Toison d'or (kan verkeerd geschreven zijn :') ) erg zacht, waardoor je moeilijk details kan maken (en ze zijn niet al te duur). En krijtjes van Rembrandt zijn weer (naar mijn mening) erg hard, waardoor je juist wel goed details kan maken. Door al die merken te combineren kan je dan vegen en details maken.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:14

Hoihoi!
Ik teken nu met 'gewone tekenpotloden'
Wat is het verschil met grafiet, koolpotlood?
Ik wil namelijk andere materialen gaan proberen.

_bokworst

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:32

Nienke15 schreef:
xLisaMaxime schreef:
Hoihoi,

Ik teken nu al een tijdje met gewone grijze potloden. Maar nu wil ik het ook een keer proberen in kleur, wat is 'beter' of 'makkelijker' om mee te beginnen, gewone kleurpotlodennof pastel potloden? En hebben jullie ook een bepaald merk wat niet te duur is maar dat je wel redelijk wat kleuren hebt?
Bedankt voor de reacties alvast (:

Ik zou beginnen met pastelkrijt en een zwart potlood (voor de details heb je toch meestal zwart nodig en als het een keer een andere kleur moet zijn kan je gewoon de zijkant van een krijtje gebruiken). Op die manier leer je met lagen werken en als je na een tijdje dan met kleurpotloden wil gaan tekenen is dat erg handig om te kunnen, je hebt dan veel beter een idee hoe je dingen kunt aanpakken en kleuren in lagen op kan bouwen.

Merken pastelkrijt.. ik zou gewoon van alle merken die je kan vinden 1 of 2 krijtjes kopen in allemaal verschillende kleuren. Elk merk heeft zijn voordelen, zo zijn krijtjes van Toison d'or (kan verkeerd geschreven zijn :') ) erg zacht, waardoor je moeilijk details kan maken (en ze zijn niet al te duur). En krijtjes van Rembrandt zijn weer (naar mijn mening) erg hard, waardoor je juist wel goed details kan maken. Door al die merken te combineren kan je dan vegen en details maken.


Bedankt voor de reactie!
Ik heb al pastel krijtjes, rembrandt soft pastels, hier kon ik nooit mee werken, maar ga ik dan toch maar weer een keer proberen!
Dat van die verschillende kleuren in verschillende merken is een goed idee, bedankt!
En ik heb al wat 'geoefend' met kleuren en verschillende lagen, met ouder kinderpotloden, dit ging opzich best goed, alleen door de slechte potloden mengde het nouwelijks tot niet haha, ik ga morgen maar s naar de tekenwinkel (:

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:54

Ik kan ook veel minder met krijtjes dan met pastelpotloden.. Krijtjes geven imo teveel pastel in 1x af, en de punt is veel te dik. (Net als ik met schilderen liever een dunnere kwast pak dan een bredere).

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:40

Ik heb ook even een vraagje aan de schilders onder ons. Ik zit er namelijk over te denken om een rol doek te kopen. Mijn kleine studentenkamer raakt namelijk langzamerhand een beetje vol van alle doeken die er staan en met doek op rol hoef ik de schilderijen niet perse op te spannen, waardoor ze minder ruimte in nemen. Maar nu vraag ik mij dus af of je wel gewoon op niet opgespannen doek kunt werken? Of moet je een doek sowieso toch eerst opspannen?
Daarnaast vraag ik mij af of ik beter voor katoen of linnen kan gaan. Wat betreft de prijs ga ik natuurlijk liever voor katoen, maar ik zou ook graag eens echt grote schilderijen willen maken (min 1m breed/lang) en nu las ik dat katoen bij grotere werken sneller gaat doorhangen? Hebben mensen hier ervaring mee?

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:43

De geverfde stukken gaan toch brokkelen als je een geschilderd doek oprolt?
Dat ruimteprobleem heb ik ook!

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:40

Volgens mij moet je ook eerst opspannen. Zou wel op een simpel iets met wat nietjes kunnen, maar da's meer gedoe dan het waard is denk ik - beter in 1x goed en dan slopen als hij mislukt en er nieuw doek op spannen. Zou ook linnen nemen ipv katoen (betere kwaliteit), wel duurder..

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:28

Volgens mij was dat linnen/katoen verhaal net andersom? Linnen werkt het fijnste met de verf, maar op groot formaat heb je katoen, of een combinatie van linnen en katoen nodig om problemen met de spanning te voorkomen. Ik heb hier wel oudere doeken van 1.20 meter aan de muur van linnen die er nog steeds super uitzien. Veel groter ga ik toch niet werken.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:56

Ik vond linnen altijd een stuk steviger aanvoelen met schilderen, maar kan ook best dat dat op erg groot formaat te zwaar wordt en daarom gaat 'hangen'?? Geen idee.

Schilder bij voorkeur op gegessod (ge-gesso'd ??) hardhout/multiplex/board. Doek geeft me te veel mee en er zit teveel textuur in.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:16

Is er iemand die een antwoord op mijn vragen weet? :D

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:26

amber15 schreef:
Is er iemand die een antwoord op mijn vragen weet? :D

Tekenpotloden zijn van grafiet gemaakt.
Meestal heb je bij hobbywinkels wel van die doosjes met allerlei verschillende materialen door elkaar om uit te proberen. Misschien is dat leuk om eens mee te experimenteren?

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:29

@amber15
Gewone potloden is hetzelfde als grafiet.
Koolpotloden - bedoel je houtskool?? Die zijn zwart ipv grijs.

Voor beide geldt dat ze in verschillende hardheden te krijgen zijn.
B is zacht, en donkderder, H is hard en lichter

Voor beide geldt ook dat je dunne laagjes over elkaar kan tekenen (niet te hard drukken dus), en dat je het grafiet/de houtskool wat uitvegen kan om randen/overgangen te vervagen.

voorbeelden houstkool: http://www.deviantart.com/traditional/? ... q=charcoal
voorbeelden grafiet: http://www.deviantart.com/traditional/?q=graphite

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:20

joey_lover schreef:
Ik heb ook even een vraagje aan de schilders onder ons. Ik zit er namelijk over te denken om een rol doek te kopen. Mijn kleine studentenkamer raakt namelijk langzamerhand een beetje vol van alle doeken die er staan en met doek op rol hoef ik de schilderijen niet perse op te spannen, waardoor ze minder ruimte in nemen. Maar nu vraag ik mij dus af of je wel gewoon op niet opgespannen doek kunt werken? Of moet je een doek sowieso toch eerst opspannen?
Daarnaast vraag ik mij af of ik beter voor katoen of linnen kan gaan. Wat betreft de prijs ga ik natuurlijk liever voor katoen, maar ik zou ook graag eens echt grote schilderijen willen maken (min 1m breed/lang) en nu las ik dat katoen bij grotere werken sneller gaat doorhangen? Hebben mensen hier ervaring mee?


Je kan op glad houten plaatwerk schilderen (masoniet, mdf, hardboard etc) nadat je het in de gesso hebt gezet. Dit neemt minder ruimte in dan opgespannen doeken. Doek moet je altijd opspannen om mee te werken. Eventueel kan je je werken later recyclen door ze glad te schuren en weer opnieuw in de gesso te zetten, mocht je echt in nood komen qua ruimte..

Grafiet is "gewoon" potlood, een koolpotlood is al dan niet geperst houtskool.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:51

Bedankt voor de antwoorden! Als je het inderdaad eerst op moet spannen, dan heeft het weinig zin om doek op rol te kopen. Jammer!

CaPrIoLe`79 schreef:
Volgens mij was dat linnen/katoen verhaal net andersom? Linnen werkt het fijnste met de verf, maar op groot formaat heb je katoen, of een combinatie van linnen en katoen nodig om problemen met de spanning te voorkomen. Ik heb hier wel oudere doeken van 1.20 meter aan de muur van linnen die er nog steeds super uitzien. Veel groter ga ik toch niet werken.


Google geeft juist aan dat linnen beter is voor grote maten, en dat katoen juist gaat bollen op den duur doordat het steeds vocht opneemt en afgeeft, waardoor het zijn spanning verliest. Ikzelf heb met beide niet echt ervaring. Weet jij wat de reden is dat ze zeggen dat katoen juist beter is voor grotere werken?

DianneM schreef:
Je kan op glad houten plaatwerk schilderen (masoniet, mdf, hardboard etc) nadat je het in de gesso hebt gezet. Dit neemt minder ruimte in dan opgespannen doeken. Doek moet je altijd opspannen om mee te werken. Eventueel kan je je werken later recyclen door ze glad te schuren en weer opnieuw in de gesso te zetten, mocht je echt in nood komen qua ruimte..


Weet jij ook hoe dik mdf minimaal moet zijn? Want heb wel eens gelezen dat het niet te dun mag zijn omdat het dan makkelijker krom trekt? Heb hier momenteel wel stukken van 1,2 cm dik, maar dat wordt op een groot formaat wel heel erg zwaar.

highwaykind schreef:
Schilder bij voorkeur op gegessod (ge-gesso'd ??) hardhout/multiplex/board. Doek geeft me te veel mee en er zit teveel textuur in.


Zelfde vraag aan jou: Hoe dik zijn jou plankjes en hoe groot maak jij ze maximaal?

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 07:12

Het beste is Masoniet, dat trekt niet krom en kan je daardoor ook heel dun gebruiken. Ik heb nu op proef het dunste MDF staan, omdat masoniet wel een stuk duurder en niet gemakkelijk verkrijgbaar is, 0,4 cm dik, maar nog niet uitgeprobeerd. 0,6 cm triplex trekt wel krom trouwens.. Spaanplaat ook, omdat het niet hard genoeg is..

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:19

Ik kon hier inderdaad geen masoniet vinden, dus heb nu 1 MDF plaat in veel stukjes laten zagen.
(varierend van 20x15 tot 50x70cm).

Mijn MDF is 6mm dik. Als het op groter formaat krom trekt plak ik er wel wat dwarsbalkjes achter (eerst maar eens kijken hoe het schildert - maar moet wel "archival" zijn als ik het online zo lees).

Wil hierna ook een hardhout plaat proberen en dan vergelijken.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:01


joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:58

Dank jullie wel!
Heb hier inderdaad ook nog 4mm mdf, alleen kleine stukjes die ik gebruik voor pastel, en die trekken nog niet krom. Maar dan ga ik maar eens opzoek naar dun hardboard en dan maar uitproberen of dat bij grotere formaten ook niet krom gaat trekken en of dat qua gewicht nog een beetje te houden is. Vind het nadeel van op hout schilderen wel dat je voor een mooi resultaat het werk moet inlijsten. Maar dat hoef gelukkig alleen als je hem daadwerkelijk aan de muur gaat hangen (de meeste werken van mij staan op elkaar gepakt tegen de muur :+ )

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:20

highwaykind, bedankt voor je antwoord, 't is duidelijk :)

SIEMxFUNNY

Berichten: 5667
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:42

Even een vraagje.

Zou ik hier op kunnen schilderen ?
Afbeelding

Het een bestaand reproductie schilderij? Of moet er dan eerst een laag af?
Hebben jullie daar ervaring mee?

Het formaat vind ik namelijk erg gaaf en het staat toch maar in de weg. Ik hoor het graag. :D

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:31

Zit er vernis over? Dan zou ik dat er eerst afhalen.. Zonder vernis is het denk ik vergelijkbaar met een 'gewoon' schilderij dat je hebt laten drogen.

Wel even opletten dat je geen acryl over olieverf doet..

SIEMxFUNNY

Berichten: 5667
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:18

Het is een reproductie. Een afdruk op canvas schat ik in. Er zit volgens mij een laag vernis over.
Hoe kan je dat eraf halen ?

Bedankt voor het meedenken!!

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:40

Oh, daar had ik overheen gelezen.
Dat is dus met inkt gedaan en niet met verf? Ik weet niet of dat goed kan..twijfel een beetje of dit een goed idee is of dat de verf er na x jaar gemakkelijk af kan bladderen?

Misschien heb je hier wat aan?
http://www.wetcanvas.com/forums/showthread.php?t=612711

Vernis kan er af met vernis verwijderaar of terpentine of zo - hangt misschien ook van soort vernis af.

leintjeO

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-12-13
Woonplaats: De Belgische Kempen

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:23

Hoii, ik zit met een vraag.
Nou, binnenkort zou ik graag pastelpotloden willen kopen omdat ik op bokt vaak prachtige tekeningen met pastelpotlood zie voorbij komen. Nu zou ik daar ook heel graag mee werken, maar welk merk zou ik dan nemen? Graag een grote doos met verschillende tinten kleuren... :j Ik dacht eerst aan Faber Castell potloden? En kleuren ze ongeveer hetzelfde of niet?
Wie o wie kan mij helpen? O:)

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:05

Voor het schetsen: maken jullie meerdere schetsen tot je tevreden bent of maak je er één die je dan wat bijwerkt?