[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:15

@Karlijn Ja, Canson heeft meer structuur op de 'voorkant' en iets meer structuur op de 'achterkant', pakt in beide gevallen beter dan foto karton en kan veel meer laagjes aan.

__Karlijn__

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Stedum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:04

highwaykind schreef:
@Karlijn Ja, Canson heeft meer structuur op de 'voorkant' en iets meer structuur op de 'achterkant', pakt in beide gevallen beter dan foto karton en kan veel meer laagjes aan.


Oke bedankt! :)

horseees

Berichten: 929
Geregistreerd: 13-04-09
Woonplaats: België

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:40

Wat is jullie ervaring met de tekenpotloden (grafietpotloden) van de volgende merken:
-Conté
-Derwent
-Cretacolor
-Koh-I-Noor

Ik ga binnenkort naar de tekenwinkel en had even op de site gezocht naar hun aanbod.
Wat vinden jullie hiervan de beste potloden? Ik ga sowieso zo'n set kopen met de verschillende hardheden. Ik gebruik ze om portretten te maken, voornamelijk van dieren (paarden)
Mijn vorige zijn van een onbekend merk en ik vind ze helemaal niet fijn meer tekenen. Veel te hard naar mijn gevoel.
Ook had ik graag jullie advies over pastelpotloden van Conté, Dewent, Cretacolor. Verschillende mensen hebben me heel sterk Derwent aangeraden bij pastel maar ik wou toch nog even jullie mening vragen.

Verder nog 1 vraagje :+ Voor m'n pastels ga ik gekleurd Canson Mi Teintes papier kopen.
Nu ken ik er niet ontzettend veel van en ben ik op zoek naar fijn tekenpapier om mijn zwart-witte portretten op te maken. Graag een zachte ondergrond, niet zo'n ruwe waar je de textuur duidelijk doorheen ziet. Raden jullie mij een bepaald merk aan, of evenzeer Canson Mi Teintes tekenpapier?

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:01

Met verschillende potloden heb ik niet zoveel ervaring. Volgens mij heb ik Derwents die ooit eens bij een set zaten. Lekker papier voor grafiettekeningen vind ik Bristol. Dit is een vrij glad papier ideaal voor potloodtekeningen. Voor pastel is dit niet geschikt.
Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening dus geen idee of dit voor jouw ook wat is.

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:04

Ik heb schetspotloden van Koh I Noor.

Deze:
http://www.koh-i-noor.cz/media/goods/1502-iii.jpg
Al ziet mijn doosje er anders uit, maar het doosje is dan ook vrij oud.
Ik heb mijn setje nog aangevuld met en 6 en 7B potlood en vind het erg fijne potloden,
al merk ik nu zelf wel dat er wel eens uhm 'propjes' uit komen, het geeft dan zeg maar op een bepaald moment wat meer kleur af, waardoor je inkleuren ongelijkmatig is.
Dat is het enige nadeel, maar moet zeggen dat ik die potloodjes al 6 jaar heb en er nog steeds blij mee ben :)

horseees

Berichten: 929
Geregistreerd: 13-04-09
Woonplaats: België

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:39

Bedankt voor jullie antwoorden. Ga zeker eens naar dat papier van Bristol kijken, dat klinkt idd heel fijn.
Dat van die 'propjes' uit de potloden, ik herken dat, dat heb ik nu dus ook bij die goedkope en merkloze potloden. Ik vind dit heel lastig werken, maar dat is natuurlijk persoonlijk omdat het inkleuren dan onregelmatig wordt en ik kan dit wel heel lelijk gaan vinden.
Voor pastelpotloden ben ik dus Derwent aangeraden, iemand slechte ervaringen hiermee?
Voor de tekenpotloden wacht ik nog even andere reacties af dan :)
Alvast bedankt!

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:44

Ik teken meestal met haartjes, dus dan heb je minder last van die propjes,
(http://th09.deviantart.net/fs70/PRE/i/2 ... 37gtqq.jpg)
omdat je geen hele egale vlakken hoeft te kleuren.

De Derwent potloden zou ik alleen al nemen om de prachtige doos, maar met de pastel heb ik geen ervaring :D

horseees

Berichten: 929
Geregistreerd: 13-04-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:23

Heb je ook grafietpotloden van Derwent?

edit: Ja dus. :') Wel ik denk dat ik die ga kopen. De Derwent pastelpotloden zijn zo prijzig :(:)
Zit nu nog met m'n papier, is Canson Mi Teintes goed voor pasteltekeningen?

LeonieL

Berichten: 3549
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:52

*Voor iedereen, de meeste vragen zijn al tig keer gesteld, zoek eerst zelf even. Scroll naar beneden. Er staat zelfs Zoeken naar: waarbij er gezocht word op trefwoorden, dat maakt dit topic een stuk overzichtelijker! *

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:03

voor informatie over Derwent potloden kun je hier kijken (een van mijn favo sites O:) )
www.pencil.co.uk

horseees

Berichten: 929
Geregistreerd: 13-04-09
Woonplaats: België

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:24

Dankjewel voor de site Nevony, maar hij ligt nu even down :')

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:16


Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:18

Als je voor het eerst pastelpotloden of een merk pastelpotloden gaat kopen zou ik niet meteen voor een grote doos gaan. Je kan beter van enkele merken wat potloden uittesten (ik val in herhaling :+ ) Het is namelijk heel persoonlijk wat je lekker vind tekenen, veel zweren bij conte en derwent, maar ik vind toch echt faber castell het lekkerste tekenen.

Grafiet heb ik verschillende merken van, mij doet het niet zo heel veel, ze tekenen allemaal wel prima. Een lichte voorkeur heb ik voor conte, maar dat kan gewenning zijn.

Papier is ook persoonlijk, ik sluit me bij daisyree aan en zou voor bristol tekenpapier gaan.

horseees

Berichten: 929
Geregistreerd: 13-04-09
Woonplaats: België

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:16

Dankjewel voor de tips! Ik ga sowieso geen grote doos pastelpotloden kopen maar losse kleuren omdat je verschillende tinten nodig hebt natuurlijk en in een doos zitten al snel kleuren die je niet/nauwelijks gebruikt dat vind ik zo'n zonde.

drafbalk

Berichten: 1931
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:19

Ik heb laatst een kneedgum gehaald.
En ik bewaar hem gewoon in mijn etui, en stop hem dan in huishoudfolie,
Om te zorgen dat er niks aan blijft plakken,
Maar nu blijft de kneedgum aan het huishoudfolie plakken.
Hoe bewaren jullie het?

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:21

met rasters werken, en ik bewaarr de kneedgum gewoon in huishodsfolie.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:25

bij mij zat er een plastic bakje bij. :)

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:31

eh.. gewoon los := er slingeren er altijd een paar rond bij mij :D

@Horseees, ook dat is persoonlijk. Ik gebruik zo goed als alle kleuren en vond het wel fijn om een 'basisset' te hebben en die vervolgens aan te vullen. Ik heb ooit toen ik nog geen ervaring had met in kleur werken wat losse krijtjes gekocht, en als ik die nu bekijk snap ik niet waarom ik zo weinig verschillende kleuren heb gekocht. Nu ik er wat meer mee gewerkt heb zou ik een hele andere keuze gemaakt hebben :)

xDeems

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-11-09

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:39

hallo,

kan iemand mij foto's en of voorbeelden geven van goede lagen? bijvoorbeeld van het inkleuren van een bruin paard met verf?

Cocodox

Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:03

Hee :)

Kan iemand mij helpen met het feit dat ik heel graag met pastel wil leren tekenen, omdat het zo realistisch overkomt (als je het goed doet). Op dit moment teken ik alleen met potlood en wil ik overstappen naar pastel. Heeft iemand hier goede tips voor en hoe kan ik het beste beginnen? Als je bijv. een paard tekent en je kleurt hem in met pastelkrijt, hoe doe je dat dan met de lagen? Verschillende kleuren?

Alvast bedankt :D

sammyvriend

Berichten: 2580
Geregistreerd: 17-01-07

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:06

Try and you'll see ;)

lau4lau

Berichten: 520
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:07

suzz14
ik ben sinds kort ook begonnen met pastel, en ik had ook werkelijk geen idee wat het nou precies inhoud, ik heb gewoon veel naar wip's gekeken (van o.a. babe die elke week wel een nieuwe wip plaatst :p)
Je eerste tekening hoeft echt niet meteen perfect te zijn. mijn eerste pastel werk was totaal mislukt, als ik nu naar die kleuren kijk, word ik er bijna misselijk van :')
ik kan je wel als tip geven, de eerste laag veeg ik meestal voorzichtig uit, en daarna niet meer vegen.
en kleur in je tekening stoppen, daar wordt het wat levendiger van.

Cocodox

Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:20

Bedankt lau4lau! Ik ga binnenkort maar ff mijn geld bij elkaar leggen en spulletjes kopen, en dan aan de slag dan maar!

Ik denk dat ik het ook gewoon bijhoud op bokt, van mijn (hoogstwaarschijnlijk) mislukte pastel werkje tot een iets betere.

:D

_baxter_

Berichten: 1797
Geregistreerd: 27-03-10
Woonplaats: Leiden

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:48

Is er hier iemand die ervaring heeft met pastelkrijtjes van Van Eyck? Iemand op het HF heeft ze te koop staan, en ik wil wel proberen met pastel te tekenen. :D

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:48

lekker laten staan :) dat is het merk wat ze bij de action/blokker verkopen :)