[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LeonieL

Berichten: 3549
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:35

Ik teken met kleurpotloden niet op één soort papier. als ik in opdracht teken doe ik dat op Mi Teintes,.
Als het gewoon om te oefenen is teken ikgewoon op goedkoop papier. ik weet dus ook niet wat voor papie rhet is.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:24

wat voor potloden? Gewone kleurpotloden? Dan gebruik ik 120 grams papier en voor schets iets lichter. Vind het namelijk wel fijn als er iets structuur in het papier zit.

Ik heb de doos met pastelpotloden donderdag binnengekregen en heb mijn eerste tekening met de combinatie pastelpotloden van Faber Castel en de pastelkrijtjes van Rembrant bijna af. Wat werkt dat fijn zeg!! :):)

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:42

rebeltje schreef:
Ik teken zelden op wit papier, maar ik zou denk ik de onderlaag een tint donkerder maken dan wit, en daar overheen de 'witte' haren tekenen. :)

Myou heb je ooit al met pastel gewerkt? Zo niet zou ik heel klein beginnen, gewoon met enkele potloden en misschien enkele krijtjes om het uit te testen.
Mocht je groter willen starten dan misschien een doosje krijt van 15-30 pastels van rembrandt (ong 22-36 euro). En een doosje met 24 pastelpotloden, Faber castell (ongeveer 30 euro). Een blok Canson Mi Teintes papier (14-23) en een kneedgum (2 euro).

Maar.. je kan natuurlijk ook van verschillende merken wat losse potloden kopen, en wat losse krijtjes, en zelfs wat losse vellen papier. Dan kan je uittesten wat je het lekkerste vindt werken. Bovenstaande is gewoon een persoonlijke voorkeur van mij, rembrandt krijt zit middenin wat betreft 'zachtheid' van de krijtjes, en Faber castell vind ik zelf de prettigste potloden. :) Ik denk dat als je 'begint' met tekenen met pastel het wel fijn is om een 'complete' set te kopen, omdat je nog niet precies weet welke kleuren je vaak gaat gebruiken, zo heb je alles een beetje :) En kan je vandaar uit verder mocht ruwer papier, gladder papier, zachter krijt, harder krijt etc je beter lijken. Met een kleinere doos geef je ook niet heel veel geld uit, maar kan je wel 'voelen' hoe het werkt. Bevalt het kan je altijd los nog kleuren erbij kopen die je mist :)


Dankje wel,
Je help me wel heel erg!
Ik heb wel een beetje ervaring met krijtjes maar ik moet nog heel erg experimenteren!
Daarom wil ik gewoon alles oefenen en uittesten...

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:20

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen carré pastel, aan de plaatjes is wel iets af te lezen maar het verschil met de "normale" soft pastel krijtjes blijf onduidelijk...

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:36

carre pastels zijn vierkante krijtjes die over het algemeen harder zijn dat de zachte ronde pastels :)

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:48

rebeltje schreef:
carre pastels zijn vierkante krijtjes die over het algemeen harder zijn dat de zachte ronde pastels :)


Okeey, uittesten dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:06

trisca schreef:
wat voor potloden? Gewone kleurpotloden? Dan gebruik ik 120 grams papier en voor schets iets lichter. Vind het namelijk wel fijn als er iets structuur in het papier zit.


Derwent coloursoft :j

LeonieL; Mi teintes heb ik, maar dat gebruik ik voor pastel, lijkt me iets te grof voor kleurpotloden of valt dat mee?

Bedankt voor jullie reactie!

sammyvriend

Berichten: 2580
Geregistreerd: 17-01-07

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:57

@Plauder als je de achterkant gebruikt gaat het nog aardig goed ;) Probeer het maar eens.

Anoniem

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:37

Dan zal ik dat eens proberen. Thanks! :)

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:51

hoe moet je pastel uitvegen? want als ik dat met m'n vinger doe, dan lukt dit niet? ohja, misschien wel even handig erbij te vermelden, dat het pastel krijtjes zijn, rond, en van het merk artist

__Karlijn__

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Stedum

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:59

Veegt het niet uit? Of wordt het rusultaat niet mooi? Ik gebruik zelf altijd een stukje wc papier, werkt bij mij erg goed :)

Harvest_Moon

Berichten: 1629
Geregistreerd: 29-12-06

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:06

Je kan ook een doezelaar kopen. Die zijn wel heel handig, omdat ze een klein puntje hebben. Met je pink gaat het ook prima. Ik heb ook wel eens iemand een oogschaduw kwastje zien gebruiken :j

LeonieL

Berichten: 3549
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:09

doezelaar moet je van houden. ik vond het niet super fijn.
Ik gebruik gewoon WC of keukenpapier.
Met je vingers zou ik niet doen. Die zijn toch vet (ja, ook als je ze net gewassen hebt) en daar kan je vlekken van krijgen.

Anne_Baukje

Berichten: 6659
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:17

LeonieL schreef:
doezelaar moet je van houden. ik vond het niet super fijn.
Ik gebruik gewoon WC of keukenpapier.
Met je vingers zou ik niet doen. Die zijn toch vet (ja, ook als je ze net gewassen hebt) en daar kan je vlekken van krijgen.


Ik veeg altijd uit met mn vingers, inderdaad gewoon goed handen wassen!

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:28

babe schreef:
LeonieL schreef:
doezelaar moet je van houden. ik vond het niet super fijn.
Ik gebruik gewoon WC of keukenpapier.
Met je vingers zou ik niet doen. Die zijn toch vet (ja, ook als je ze net gewassen hebt) en daar kan je vlekken van krijgen.


Ik veeg altijd uit met mn vingers, inderdaad gewoon goed handen wassen!



maar dan krijg ik een beetje een grijs effect, ipv een zwart effect?

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:38

Wat voor een papier gebruik je? Je kunt namelijk niet op alle soorten papier vegen. Als we uitgaan van normaal glad papier dan kun je inderdaad vegen met je vinger, doezelaar, wattenstaafje of wc/keukenpapier. Ik ken het merk artist niet, dus het zou best aan het merk kunnen liggen dat dit niet wil vegen. Het is toch wel softpastel en geen oliepastel???

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:52

Volgens mij is artists van de blokker oid. Kan dus ook aan de kwaliteit van de krijtjes liggen.

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:55

Ik vrees het dan van wel. Ik heb er een paar van de Action. Deze vegen ook amper, nu teken ik op velour (veegt sowieso niet) en daar kan ik ze wel redelijk op gebruiken voor het inblokken van de basis.

sammyvriend

Berichten: 2580
Geregistreerd: 17-01-07

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:47

De ervaring die ik met pastelkrijt heb is wel dat het steeds makkelijker veegt naarmate je wat lagen verder bent ;)

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:39

Dat heb ik ook inderdaad sammyvriend. Vind het erg wennen om met pastel te werken, maar vind de combinatie pastelkrijt en pastelpotloden erg fijn. Ben nu met mijn 2e tekening bezig met deze combi en vind het erg lekker werken!

thoraklover

Berichten: 2332
Geregistreerd: 03-08-08

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:16

Ik heb een vraagje: Ik teken sinds kort met Rembrand pastels en met pastelpotloden van Darwent, maar het probleem is dat als ik zeg maar een paard heb getekend en ik wil er een laag haren overheen zetten met pastelpotloden pakt het niet/slecht. Hoe maak ik nu haren? :)

sammyvriend

Berichten: 2580
Geregistreerd: 17-01-07

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:27

Dus je hebt Rembrandt krijtjes en de potloden van Derwent?

Potloden gaan lastig over krijt, is mijn ervaring. je kunt dan met een randje van je krijt wel scherpe haartjes krijgen als je je best doet!

Let ook op dat je potlood niet vuil is (een andere kleur aan de 'punt' heeft).

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:58

Tussendoor fixeren wil ook nog wel eens helpen

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:11

Ik merk nu ook dat ik soms wat moeite heb met grip grijgen met de potloden over krijt heen, maar gewoon even stug doorgaan en als je eenmaal grip hebt gaat het super 8-)

Hoe doen jullie het met details zoals een frontriem met bling? Ben nu met mijn eigen schatje bezig en die heeft zo'n WW frontriem om:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-B3YDGFOD.jpg

ga vandaag maar even oefenen op een ander vel, maar ben bang dat als ik alle blings neer wil zetten het een beetje druk en prutserig wordt :o Iemand tips?

__Karlijn__

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Stedum

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:39

Even een vraagje: Ik ze van veel mensen dat ze op van dat canson teintes papier tekenen, ik teken zelf met pastel op zwart fotokarton. Zit er veel verschil in deze 2 soorten papier?