[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:00

dank je babe! Wil even zeggen dat ik superfan ben van je werk!! Heb inderdaad de laptop met foto er ook naast. Wel lastig dat ie steeds op standby springt :P

Het is verschikkelijk verslavend inderdaad! Maar wel superleuk! :):)

en die kleuren zijn zo mooi!!! <3

heb je geen last van het uitvegen met opbergen etc.?
En heb je nog tips voor het versturen? Of halen ze alle tekeningen bij jou op?
Heb het laatst in een koker gedaan, maar vond het al eng met een gefixeerde tekening... :=
Ik gebruik de fixatief van Talens

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:05

Dat kwetsbare is de reden dat ik bijna nooit met pastel werk. Alleen achter glas is het echt veilig en ik heb geen zin om alles in te lijsten. In principe zou je daarom ook voor het representatieve alles in een net passepartout en achter glas moeten versturen. Maar als je vriendelijke prijzen voor je werk vraagt is dat niet te doen. Dan is het toch tussen kartonnetjes en een extra vel papier versturen en duimen dat het werk fatsoenlijk aankomt.

Anne_Baukje

Berichten: 6659
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:09

Ik bewaar de tekeningen in een map met papier er tussen gaat prima, als je maar niet gaat schuiven.
Kijk trouwens uit met vette vingers bij het papier. Dat ga je gelijk zien die vingerafdruk.
Dat standby kun je uitschakelen op je laptop, alleen weet ik niet hoe.. heeft iemand ooit bij mijn laptop gedaan.
Ik koop bij de tekenwinkel ook stukken karton waar ik de tekening tussen verstuur. Zijkanten plak ik dicht met randjes papier. Gaat altijd goed. In een koker zal niet goed gaan, dat schuift teveel.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:19

doe je dat ook zo met de grotere tekeningen babe?

Anne_Baukje

Berichten: 6659
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:22

Ja, heb wel tekeningen opgestuurd van 60x80. Heb dan ook zulke grote stukken karton gevonden om het in te verpakken, niet veel winkels hebben dat :+

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:24

@trisca: als je echt heel erg groot bedoeld kun je het karton ook vervangen door dunne plankjes die niet kunnen verbuigen/vouwen. Als het niet door de brievenbus past moet je het toch al als pakket verzenden en heb je toch al extra verzendkosten.
Als je online schilderdoeken besteld zitten die trouwens ook vaak tussen stevig karton verpakt dat voor tekeningen ook heel geschikt zou zijn.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:50

De kwast is idd een mooie site, ik bestel tegenwoordig ook regelmatig bij Martin Brinkhuis, deze is imo goedkoper dan de Kwast.

Fixeren doe ik zelden, het zal vast een nut hebben, maar ik vind de tekening er niet mooier op worden. Ik bewaar de tekeningen in hoesjes.

Ik gebruik voornamelijk fotokarton, ik werk graag op glad papier. Canson Mi Teinte heb ik ook, maar pak ik op een of andere manier minder snel. Binnenkort wil ik nog wat nieuwe papieren zoals colourfix e.d. uitproberen. :)

Ik teken over het algemeen op een bureau waarvan ik het blad schuin kan zetten. Dit vind ik prettiger werken dan plat of op een ezel.

Kneedgum gebruik ik ook niet veel, alleen voor de randjes.

Vegen doe ik in de onderste 2/3 lagen ongeveer, van de 7/8 lagen die erop gaan ;) ik gebruik of mijn vingers of keukenrol, als ik veel teken krijg ik anders van die 'droge' vingers :+

Opdrachten heb ik tot nu toe alleen verkocht met lijst welke afgehaald werden, daar geef ik ook de voorkeur aan, en aangezien het voornamelijk via vrienden van vrienden van vrienden gaat, wordt het meestal via, via weer afgeleverd :D

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:56


Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:58

Ik heb geen ervaring met van Gogh po tloden. Ik zweer bij Faber Castell. Vergeet niet dat je met z'on mooie houten doos, ook voor de 'houten doos' betaald. Van FC zijn de pastelpotloden in blik bijv 60 voor 76 euro :)

Anne_Baukje

Berichten: 6659
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:00

Faber Castell en Derwent pastelpotloden vind ik beter dan Van Gogh :)

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:04

zie hem inderdaad! Bij de kwast was die doos 94,95 euro :oo
Had hem bij Martin Brinkhuis nog niet gezien :)
dank je wel!!

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:55

Ik heb de doos bij Martin Brinkhuis besteld en hoop dat ze een beetje snel leveren :') O:)
Heb al een tekening weg gelegd omdat ik met de dikte van de krijtjes aan het stoeien was bij een oog..

Hebben jullie een idee over het kiezen van de kleur papier bij een tekening? Kiezen jullie een contrasterende kleur, wat jullie mooi vinden of een kleur die direct een fijne basis vormt voor de tekening?
Zag bij Babe het laatste bijvoorbeeld en dat vond ik ook mooi, maar eruit springen vind ik ook wel mooi. Kortom, vind het best moeilijk een kleur te kiezen :+

Ben nu bezig met een bruin paard op donkergroen en een witte hond op lichtbruin..
Ik plaats geen foto's, want volgens mij is dat bij dit topic niet de bedoeling (maar zou dat eventueel wel kunnen)..

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:23

Ik heb het bij Martin Brinkhuis meestal binnen 3 dagen :)

Lekker zeg, zo'n grote doos pastels :D

Ik probeer meestal een kleur te kiezen die terugkomt in het dier. Als het een opdracht is vraag ik ook of de opdrachtgever een voorkeur heeft. Mits je een beetje ermee overweg kan, vind ik het ook mooi als het papier op sommige plekken nog zichtbaar is :) Maar dat werkt niet bij iedereen, en ook niet bij elk portret :) Wederom weer persoonlijk denk ik :+

Anne_Baukje

Berichten: 6659
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:50

rebeltje schreef:
Ik probeer meestal een kleur te kiezen die terugkomt in het dier. Als het een opdracht is vraag ik ook of de opdrachtgever een voorkeur heeft. Mits je een beetje ermee overweg kan, vind ik het ook mooi als het papier op sommige plekken nog zichtbaar is :) Maar dat werkt niet bij iedereen, en ook niet bij elk portret :) Wederom weer persoonlijk denk ik :+


Hier hetzelfde :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:10

Ik heb een ongeveer een maand geleden nieuwe kleurpotloden gekocht, maar ik weet nu niet zo goed welk papier ik het beste kan gebruiken. Wat raden jullie mij aan (welke soort en hoeveel grams?)

LisavanLisa

Berichten: 1338
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Utrecht

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:47

woow dit topic vind ik echt handig :D
ik heb de eerste paar blz al gelezen..
maar ik heb niet echt zin om 50 pagina's bijtelezen :')
maar ik heb nog nooit een paard getekent,
hoe moet ik beginnen?
heeft iemand misschien een link of zelf foto's van begin tot eind van een paard tekenen,
ik heb gewoon geen idee hoe ik moet beginnen.

Elanor

Berichten: 6781
Geregistreerd: 25-08-04

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:00


trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:41

aan de reacties te lezen leuk opgezet topic, maar de foto's doen het niet :+

LisavanLisa

Berichten: 1338
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:38

Elanor schreef:


ligt het aan mijn computer of doen de afbeeldingen het daar niet :oo
anders leek het mij wel een super goed topic,
heeft iemand anders nog iets? :o

_baxter_

Berichten: 1797
Geregistreerd: 27-03-10
Woonplaats: Leiden

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:41

Nee ligt niet aan je comp, ik zie ze ook niet.

Iemand die weet hoe je een vachtstructuur tekent??
Het was me al een keer uitgelegd door iemand uit dit topic, maar ik snapte er nou niet heel er veel van :o

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:27

je kan hier linksonderin je zoekopdracht intoetsen voor dit topic :) Dan krijg je al wat resultaten.

Ik kleur het dier met de 'haarrichting' mee in, en door de verschillende kleuren die ik over elkaar heen gebruik, komt er vanzelf een 'vacht' tevoorschijn. Doordat je ook met de haarrichting mee kleurt, komt er al diepte en vorm in het dier. Even makkelijk beschreven :)

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:32

Hoi,

Ik zoek een leuke beginnersset om met pastel te beginnen te werken.
Wat raden jullie mij aan?
Ik ben pas 13 dus ik moet wel een beetje opletten, boven de €100,- mag ik toch niet kopen. ;)
Er zijn veel verschillende soorten pastel dus raden jullie mij ook aan om verschillende setjes te kopen?

site waarop ik spullen mag bestellen:
http://www.martinbrinkhuis.nl/content/NL/120

drafbalk

Berichten: 1931
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:34

Als een een hond met een witte vlek op een wit papier tekent, hoe moet je dat dan doen?
Gewoon de schaduwen met wat roze\blauwe tinten?
Of ook met een wit potlood erover?

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:04

Ik teken zelden op wit papier, maar ik zou denk ik de onderlaag een tint donkerder maken dan wit, en daar overheen de 'witte' haren tekenen. :)

Myou heb je ooit al met pastel gewerkt? Zo niet zou ik heel klein beginnen, gewoon met enkele potloden en misschien enkele krijtjes om het uit te testen.
Mocht je groter willen starten dan misschien een doosje krijt van 15-30 pastels van rembrandt (ong 22-36 euro). En een doosje met 24 pastelpotloden, Faber castell (ongeveer 30 euro). Een blok Canson Mi Teintes papier (14-23) en een kneedgum (2 euro).

Maar.. je kan natuurlijk ook van verschillende merken wat losse potloden kopen, en wat losse krijtjes, en zelfs wat losse vellen papier. Dan kan je uittesten wat je het lekkerste vindt werken. Bovenstaande is gewoon een persoonlijke voorkeur van mij, rembrandt krijt zit middenin wat betreft 'zachtheid' van de krijtjes, en Faber castell vind ik zelf de prettigste potloden. :) Ik denk dat als je 'begint' met tekenen met pastel het wel fijn is om een 'complete' set te kopen, omdat je nog niet precies weet welke kleuren je vaak gaat gebruiken, zo heb je alles een beetje :) En kan je vandaar uit verder mocht ruwer papier, gladder papier, zachter krijt, harder krijt etc je beter lijken. Met een kleinere doos geef je ook niet heel veel geld uit, maar kan je wel 'voelen' hoe het werkt. Bevalt het kan je altijd los nog kleuren erbij kopen die je mist :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:30

Wie-o-wie heeft er een antwoord op mijn vraag... :)

[naam] schreef:
Ik heb een ongeveer een maand geleden nieuwe kleurpotloden gekocht, maar ik weet nu niet zo goed welk papier ik het beste kan gebruiken. Wat raden jullie mij aan (welke soort en hoeveel grams?)