[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:29

Plaudar - misschien zoek je bij de daglichttherapie lampen? Gewone daglicht lamp (zag er een bij De Kwast) bulb is zo'n 16 euro. (ik neem aan dat zo'n bulb ook in een ' normaal' bureaulampje kan..de lamp-met-klem zodat hij op een ezel kan is namelijk bijna 80 euro...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:42

Ben ik ook terecht gekomen ja, maar ook de 'gewone' lampen zijn al prijzig. Als ik kijk bij de Kwast zie ik ook al een lamp staan voor zo'n 135,-.
Zo'n ding kan trouwens niet in mijn bureaulamp als ik het zo bekijk, maar misschien is een nieuwe lamp kopen+daglichtbulb dan goedkoper :=

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:43

Plaudar schreef:
Oja echt waar? Dat is wel heel handig, dan ga ik eens even googlen :)

Edit: jeetje, ze zijn wel een beetje duur :=


wij hebben er een maar het zijn echt super dingen super stevig raken niet op echt geweldige dingen echt aanteraden!

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:22

Ik heb even een vraagje over pastelkrijt..
Ik heb van het merk Rembrandt 12 bruintint pastelkrijtjes.
Alleen vind ik het zo vervelend dat ze gelijk zo 'hard' neerzetten.
Als ik met een krijtje de 1e basisonderlaag wil inkleuren krijg ik allemaal bruine strepen ipv dat het gewoon zacht bruin is. Iemand een idee om het wat zachter te maken zodat het niet ineens zo dik word? En ook zie je niet echt makkelijk waar je nou het stukje van je krijt je neerzet, soms zet je hem net buiten de lijntjes neer o.i.d. Met mijn pastelpotloden (doos van bruijnzeel) werkt het veel fijner, je denkt vast waarom werk je daar niet gewoon mee, maar daar heb je maar 2 soorten bruin. En die zijn heel donker, ik wil ook licht bruine enzo dus wil ik ook gewoon leren met krijt om te gaan! )

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:21

xkimmx schreef:
En ook zie je niet echt makkelijk waar je nou het stukje van je krijt je neerzet, soms zet je hem net buiten de lijntjes neer o.i.d.


je kunt proberen een soort schuin vlakje aan je krijtje te "slijpen" met een schuurpapiertje, dan werkt het meer als een potloodpunt... ;)

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:30

Ja maar dan moet je heel lang schuren eerdat je een potloodpunt hebt, kan je net zo goed potloden kopen toch :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:12

xkimmx schreef:
Als ik met een krijtje de 1e basisonderlaag wil inkleuren krijg ik allemaal bruine strepen ipv dat het gewoon zacht bruin is. Iemand een idee om het wat zachter te maken zodat het niet ineens zo dik word?


Allereerst niet inkleuren door te 'krassen', maar ook bij de onderlaag de tijd nemen om netjes, stukje voor stukje (dmv rondjes) in te kleuren.
Wat ik altijd doe om de kleur wat minder hard te maken is blazen. Heb je alleen wel kans dat je de andere kleuren er ook af haalt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:12

xkimmx schreef:
Ja maar dan moet je heel lang schuren eerdat je een potloodpunt hebt, kan je net zo goed potloden kopen toch :P


Je kunt ook een hoekje afbreken/snijden :j

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:16

Echt krassen doe ik niet , maar dat van die rondjes ga ik dan wel proberen! En zal even wat proberen met me krijtjes ! :)

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:57

xkimmx schreef:
Ja maar dan moet je heel lang schuren eerdat je een potloodpunt hebt, kan je net zo goed potloden kopen toch :P


:+ ik bedoel ook niet een echte punt haha, maar meer n schuin vlakje aan één kant ;) zodat dat kan helpen met "binnen de lijnen mikken" :+

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:59

Ik zag dit topic staan, hoop dat het het goede topic is, en heb eigenlijk wel een paar vraagjes.
Ik ben al een tijd bezig met het tekenen van paarden, en ik leer mezelf veel dingen aan, en het gaat best goed, alleen loop ik nog steeds ontzettend vast bij de ogen. Ik krijg er maar geen realistish oog bij. Of ze worden helemaal zwart gekleurd, zodat je gewoon een zwarte vlek op het hoofd hebt, of het worden menselijke ogen..

Ook vind ik het erg lastig om de vacht realistish te maken.

Ik hoop op tips :o

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:04

@Inney - beide vragen zijn al een paar keer langs gekomen in dit topic. Even doorbladeren :)

kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:05

Inney: Dit staat allemaal wel in het topic denk ik..
Over het tekenen van een paardenoog is een wiki-artikel gemaakt: http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_paardenoog_tekenen
De vacht maak je realistischer door kleine streepjes naast elkaar te zetten. Dat is wel een kwestie van oefening ;)

edit: hwk was me voor :)

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:11

Oke, Sorry :o
Bedankt trouwens voor de verwijzing naar het wiki-artikel.
Ik ga even de pagina's doorspitten.

sammyvriend

Berichten: 2580
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:02

xkimmx schreef:
Ik heb even een vraagje over pastelkrijt..
Ik heb van het merk Rembrandt 12 bruintint pastelkrijtjes.
Alleen vind ik het zo vervelend dat ze gelijk zo 'hard' neerzetten.
Als ik met een krijtje de 1e basisonderlaag wil inkleuren krijg ik allemaal bruine strepen ipv dat het gewoon zacht bruin is. Iemand een idee om het wat zachter te maken zodat het niet ineens zo dik word? En ook zie je niet echt makkelijk waar je nou het stukje van je krijt je neerzet, soms zet je hem net buiten de lijntjes neer o.i.d. Met mijn pastelpotloden (doos van bruijnzeel) werkt het veel fijner, je denkt vast waarom werk je daar niet gewoon mee, maar daar heb je maar 2 soorten bruin. En die zijn heel donker, ik wil ook licht bruine enzo dus wil ik ook gewoon leren met krijt om te gaan! )


Ik heb ze ook en merk hetzelfde. Maar na een laag of 4 'doen' ze het weer goed :)

drafbalk

Berichten: 1931
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:37

als je bijvoorbeeld met pastel werkt, en je werkt in lagen, kun je ook met gewone kleurpotloden in lagen werken?

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:43

jah en ik zie bijv. bij babe soms dat ze hel dik tekent met gewone kleur potloden zonder dat ze duwt! hoe krijg je dat en heb je bijvoorbeeld speciale merken? Ik heb van mijn moeder een doos met bruynzeel potloden is dit daar geschikt voor

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:48


ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:52

is dat speciaal papier of gaat het op ieder papaier?

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:54

Ik lees even mee.
Kune je daar elk soort potlood voor gebruiken?

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:56

hoe bedoel je pastel, kleur of iets ander?

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:57

Wel 'speciaal' papier - met ietsje texture zodat het wat beter pakt.
Printerpapier is hier niet echt geschikt voor.
Ik gebruik meestal Canson MiTeintes, maar er zijn ook veel bokkers die fotokarton gebruiken (dat is ietsje gladder dan de Canson en pakt net ietsje minder laagjes, maar wil even goed)

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:59

Ohw wa ben ik toch een rund
wat is foto karton

LeonieL

Berichten: 3549
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:05

ietjelover Ik heb ook Bruynzeels. Ik werk niet op het goede papier ( ook glad, en soms op courantpapier) dat is wel lastig, maar als je wilt wil ik je wel wat voorbeeltjes geven hoe je met maar 12 kleurtjes ook een best kleurijke tekening kan maken door te mengen.
Als je dat wil stuur maar een PB'tje:D

drafbalk

Berichten: 1931
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:20

sprietlover, zou ik die pb dan ook mogen?

want hoe bouw je eigenlijk lagen op?
ik zie bij wip's dat het met verschilende kleuren begint, maar dat he ter later toch de goede kleur uitkomt. hoe bou je zo'n laag dan op?