[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienke15

Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Nederland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 00:00

Stiften van de action (bic) of van de Hema gebruik ik vaak, maar strepen zijn gewoon onvermijdelijk.. Wel handig is dat de Hema stiften niet goed watervast zijn waardoor je er leuke aquarel effecten mee kan maken.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:38

Met markers schijn je mooi streeploos te kunnen werken, en ook mooie overgangen te kunnen maken. Nooit zelf geprobeerd.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:49

Dankjewel voor de tips :)

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:02

Qua markers: promarker is een nette marker tegen een nette prijs. Leuk is dat net na aanbrengen de inkt nog even uitvloeit. Als je er dus snel een streepje naast zet, zie je 2 seconden later niet meer dat het twee streepjes waren ipv 1. Kost wel wat oefenen om die techniek te krijgen, maar kan wel erg mooi zijn.

Voor wat meer professioneel zou je voor copics kunnen gaan, erg mooie markers, die beter kleur behouden en over lopen, maar wel iets minder leuk voor een beginnende portemonnee (denk promarker a 2-2,50 per marker, copic a 5-6 euro per marker, vaak ook wel in kleurensets iets goedkoper verkrijgbaar)

Mocht je dit gaan doen, aangezien dit een tiptopic is tip 1: zorg dat je een "onderlegger" gebruikt. Dit kan gewoon een extra vel papier dat je onder je tekenvel legt zijn, maar kan natuurlijk ook zo'n plastic ding zijn. Net wat je zelf handig vind. Omdat je markers vloeien, vloeien ze vaak ook iets door je papier heen, waardoor je op je tafel kleurt. Erg zonde!

Toogfilosoof
Berichten: 4897
Geregistreerd: 05-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:20

highwaykind schreef:
Nog een tip voor de schilders (acryl/olie) : Paint Savers.
http://www.paintsavers.org/

Soort bakjes met een randje die je over de verf kan doen waardoor je het luchtdicht afsluit en de verf niet uitdroog.

Ze versturen ook naar Nederland.
Heb ze nu een poos en ze bevallen prima - mijn olieverf blijft veel langer nat (ook met dit warme weer!).


Bedankt voor de tip :D Ook maar eens aanschaffen.
Hoelang denk je dat de verf ongeveer nat bleef?

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:14

Ik kan wel even een paar kleuren testen voor je.
Heb Winsor Newton Artisan wateroplosbare olieverf, en acryl (golden geloof ik?)

Uiteindelijk drogen beide wel op, dus het blijft niet onbeperkt nat, maar ze bevallen prima.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:22

Kan iemand mij hier misschien helpen? :D
Ik ben een beetje begonnen met tekenen en ik merk toch wel dat ik het heel leuk vind, en ben dus op zoek naar nieuwe potloden. Ik heb nu zo'n setje van 6 van de bruna, maar ik ben eigenlijk opzoek naar een set met meer hardheden (minimaal tot 5B). Heeft iemand tips voor goede en enigzins betaalbare potloden?

Nienke15

Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:57

SophieFT schreef:
Kan iemand mij hier misschien helpen? :D
Ik ben een beetje begonnen met tekenen en ik merk toch wel dat ik het heel leuk vind, en ben dus op zoek naar nieuwe potloden. Ik heb nu zo'n setje van 6 van de bruna, maar ik ben eigenlijk opzoek naar een set met meer hardheden (minimaal tot 5B). Heeft iemand tips voor goede en enigzins betaalbare potloden?

Om te beginnen is een setje grijze potloden van de Action misschien wel leuk? Die hartheden lopen van 5H tot 6B (als ik het goed heb) en het kost 1 euro.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:07

Nienke15 schreef:
SophieFT schreef:
Kan iemand mij hier misschien helpen? :D
Ik ben een beetje begonnen met tekenen en ik merk toch wel dat ik het heel leuk vind, en ben dus op zoek naar nieuwe potloden. Ik heb nu zo'n setje van 6 van de bruna, maar ik ben eigenlijk opzoek naar een set met meer hardheden (minimaal tot 5B). Heeft iemand tips voor goede en enigzins betaalbare potloden?

Om te beginnen is een setje grijze potloden van de Action misschien wel leuk? Die hartheden lopen van 5H tot 6B (als ik het goed heb) en het kost 1 euro.

Die heb ik al maar vind ik toch wat te streperig! Heb nu van bruynzeel en die vind ik wel heel fijn, maar die zijn maar tot 2b

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:48

Leuk, ik volg dit topic even. :j

Jammer dat de discussie op pagina 1 van 2006 is, anders had ik daar wel wat op toe te voegen.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:44

Lavien schreef:
highwaykind schreef:
Nog een tip voor de schilders (acryl/olie) : Paint Savers.
http://www.paintsavers.org/


Bedankt voor de tip :D Ook maar eens aanschaffen.
Hoelang denk je dat de verf ongeveer nat bleef?


Heb een blobje acryl en een blobje olieverf van ongeveer 1.5 cm doorsnee onder 2 bakjes liggen.
Beide nog als 'nieuw' nat (3 dagen nu).

Acryl is Reeves wit.
Olieverf is burnt umber (=snelst drogend volgens mij?) van Winsor & Newton Artisan.

_leukerdd
Berichten: 71
Geregistreerd: 19-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:00

Oke omdat ik dus echt het hele topic al 4x heb gelezen ofzo en ik nu dus weer bezig ben, kom ik mij ook aanmelden! Ik ben 11 jaar en ik ben pas weer begonnen met tekenen :D. Ik teken al zolang als ik mij kan herinneren maar ben niet zo goed hoor :') . Heb gisteren mijn nieuwe pastel potloden ontvangen en ben helemaal <3 <3 <3 <3 <3 . Ben nu bezig aan een tekening van m'n vp, zo nu heb ik mij aangemeld :D

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:55

Beide blobjes verf zijn nog steeds nat.

Ik denk dat het er ook aan ligt hoe vaak je het bakje er af haalt 'tussendoor' maar alles blijft dus echt erg lang goed.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:15

Die heb ik al maar vind ik toch wat te streperig! Heb nu van bruynzeel en die vind ik wel heel fijn, maar die zijn maar tot 2b[/quote]
Ik heb er een setje van die gaat tot 2H en 4B maar 3B zit er niet tussen.


Ik kom me dus ook melden. Heb grondig veel tips nodig zodat ik echt goed realistisch kan tekenen wat ik wil wel maar het mislukt steeds. Vooral het schetsen van iets voor je begint met inkleuren

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:16

Citaat:
Die heb ik al maar vind ik toch wat te streperig! Heb nu van bruynzeel en die vind ik wel heel fijn, maar die zijn maar tot 2b


Ik heb er een setje van die gaat tot 2H en 4B maar 3B zit er niet tussen.


Ik kom me dus ook melden. Heb grondig veel tips nodig zodat ik echt goed realistisch kan tekenen wat ik wil wel maar het mislukt steeds. Vooral het schetsen van iets voor je begint met inkleuren

Sorry voor dat dubbel bericht ik had problemen met de quote

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:29

Weet iemand hier ook iets over verlichting?

Had de daglicht lamp praktisch op het schilderij staan waardoor alles toch tikkie te donker is geworden. Yay herfst. Dus ik wil een TL lamp een stuk hoger aan het plafond hangen.

Heb een beetje rond gegoogled en de Philips TLD 950 van 5000K wordt door verschillende schilders aangeraden. Heb ik qua flikkering 1 of 2 nodig? En maakt het nog uit of ze in serie achter elkaar zitten, of naast elkaar?

En is het zoals ik denk inderdaad handig om iets te kopen dat dimbaar is zodat ik de hoeveelheid licht kan regelen of wordt het daar een heel duur grapje van?
Bij de TL lampen staat wel dimbaar:ja maar ik heb in webshops nog geen armatuur gevonden met een dimmer eraan.( Of moet dat dimmen in mijn muur/stopcontact geregeld worden? En wat moet ik daar voor kopen dan?)

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:55

Er is een bepaalde manier waarop je een daglichtlamp op moet hangen. In ieder geval niet op je doek gericht. Ik ben pas nog een foto daarvan tegengekomen, maar ik weet niet meer waar. Misschien kom ik hem nog tegen.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:31

Oke, ik heb een vraag aangezien ik nu geen bal vooruit kom. Dit betreft even op papier met grafiet.
Vaak ben ik na een uurtje of 4 wel klaar met tekenen, maar het resultaat is niet mooi. Je zou zeggen, steek er meer tijd in. Het probleem is, ik kan wel tijd er in steken, of eigenlijk, kan ik dat niet, maar ik vind hem snel genoeg klaar en dus het resultaat niet mooi genoeg, of in ieder geval niet overtuigend mooi. Hoe kan ik zorgen dat ik er meer tijd in steek en het resultaat hierdoor beter wordt?

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:37

Ik ben zelden zolang bezig aan 1 werk :=
Als je hyperrealistisch wilt werken zul je geduld moeten hebben en er vele uren voor over hebben. Als je dat geduld niet hebt kun je beter een andere lossere richting kiezen.
Belangrijk is dat je wel met plezier werkt, anders wordt het resultaat ook niet mooi. Probeer dus heel veel verschillende dingen uit en merk zelf wat je het beste ligt.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:21

Nayomie schreef:
Oke, ik heb een vraag aangezien ik nu geen bal vooruit kom. Dit betreft even op papier met grafiet.
Vaak ben ik na een uurtje of 4 wel klaar met tekenen, maar het resultaat is niet mooi. Je zou zeggen, steek er meer tijd in. Het probleem is, ik kan wel tijd er in steken, of eigenlijk, kan ik dat niet, maar ik vind hem snel genoeg klaar en dus het resultaat niet mooi genoeg, of in ieder geval niet overtuigend mooi. Hoe kan ik zorgen dat ik er meer tijd in steek en het resultaat hierdoor beter wordt?

Dat is heel herkenbaar voor mij. Ik wil ook meer tijd insteken maar op een of andere manier kan ik dat niet terwijl ik heel veel gedild heb

_leukerdd
Berichten: 71
Geregistreerd: 19-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:51

Ook ik loop vast, iemand op facebook had mij gevraagd of ik haar shet wou tekenen. Nou prima, ander werkje even aan de kant gelegd en begonnen aan de schets. Alleen nu is de schets wel goed gelukt, maar het oog op de foto is letterlijk een Chinees oogje ofzo. Als ik een normaal paarden oog teken klopt het in verhouding weer niet met het hoofd en als ik het oog van op de foto teken is het net of hij z'n oog dicht knijpt, een Chinees oog heeft of weet ik veel wat. Ik heb wel een foto maar weet niet of jullie die willen zien, heb nu even een random oog getekend. Hoop dat jullie me zo kunnen helpen en anders plaats ik de foto ook wel :)

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:13

Als ik die foto zie kan ik denk ik wel helpen. Anders moet je de lijnen om het oog zo tekenen dat het net bijna dicht lijkt

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:48

Ook de schaduwen, lichtval en deukjes en andere onregelmatigheden om het oog heen hebben invloed met hoe dat oog op de tekening oogt.
Ben je daar al mee aan het sleutelen geweest?

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:00

CaPrIoLe`79 schreef:
Ook de schaduwen, lichtval en deukjes en andere onregelmatigheden om het oog heen hebben invloed met hoe dat oog op de tekening oogt.
Ben je daar al mee aan het sleutelen geweest?

Dat bedoelde ik dus

_Chendo_
Berichten: 1698
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:13

Ik heb nog steeds problemen met manen tekenen en de vacht.
Heb laatst onze hond getekend maar hij krijgt toch een soort wintervacht als ik hem probeer te tekenen terwijl de haartjes veel dunner en korter moeten.
Heb ik dan een ander soort potlood nodig?
Mijn hardste is H3. Maar de punt lijkt nog niet dun genoeg. Is een vulpotlood iets daarvoor?