[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:09

CaPrIoLe`79 schreef:
Die goedkope penseeltjes even over een schuurpapiertje halen en die uitvallende haren vallen ook wel weer mee.


Hoe bedoel je over een schuurpapier halen? (net zoals je schilderd of.. ? )

TinkerTom

Berichten: 4032
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Fijnaart

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:10

voordat je de kwast in gebruik neemt ;-)
das zowiezo een tip voor al het schilderwerk in en rondom huis. :-)

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:12

oh wist ik niet. Heb ik weer wat geleerd :D

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:13

En voor potloden :P Als je een scherpe punt aan je (dure) potlood wilt hebben werkt een schuurpapiertje ook heel erg goed.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:16

Haha. Daar pak ik meestal me punteslijper gewoon voor. Ik zal het is een keertje uitproberen :P

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:19

silkie schreef:
idd kleine tubes, 20 en 40 ml, maar is die H2Oil uberhaupt wel verkrijgbaar in 200ml tubes?

Nog nooit gezien, maar met die kleine tubejes kan ik net 1 schilderij schilderen voor ze op zijn :=

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:33

Met een puntenslijper gooi je heel veel pigment weg vandaar dat ik vaak een schuurpapiertje gebruik en tijdens het tekenen heel vaak mijn potlood een klein stukje draai.

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:07

hoi,

ik had even een vraagje als ik teken teken ik meestal alleen de schets omdat het inkleuren gewoon verkeerd gaat. Maar nu vroeg ik me af wat jullie aan raden aan een beginner om mee in te kleuren? Ik heb bijv al aquarel potloden van stabilo maar dat vind ik niks en zachte pastels vind ik ook moeilijk. Misschien dat iemand iets weet waar je er bijv weer overheen kan gaan als je een foutje maakt? zo zie ik vaak dat mensen eerst een schets maken vervolgens zwart in kleuren en er dan met bruin over heen gaan. Is dat wat voor een beginner of kan ik beter wat anders gebruiken? :)

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:10

Als je het zwart inkleurt dan kun je er niet meer met een andere kleur overheen. Als je bang bent om je origineel te verpesten kan je er ook een kopietje van maken en die verder uitwerken. :)

Alleen met verf kan je er nog echt overheen met potloden in principe maar tot op zekere hoogte. Je kunt namelijk met kleur niet met licht over donker. Het zal het donkere wel lichter maken maar nooit zo licht als je lichte potlood.

Heb je grafiet geprobeerd (grijs potlood)? Dat kun je vaak nog gummen als je het niet te dik op zet.

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:15

Ja grafiet wel maar dat vind ik dus lastiger omdat je dan juist zoveel met grijs werkt zeg maar ik wou dit werk graag in kleur doen. Ik vind aquarel al snel te vet zeg maar. Ik wil namelijk het paard tekenen van me ava als je het kan zien. Maar de kleur is dus voor mij moeilijk te uhm.. maken als ik oranje gebruik is het ook echt meteen oranje doe ik het heel ligt en vervolgens bruin zie je nog kleurverschil er tussen door

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:54

Vraagje: Wat is jullie ervaring met Caran 'dache Pablo potloden?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:54

iemand o iemand?

LeonieL

Berichten: 3549
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:58

Niet zo drammen Xyris. Als er mensen zijn die daar ervaring mee hebben zullen ze het écht wel plaatsen,
Maar je kan ook even op internet opzoek naar ervaringen,
Of je zoekt hier op dit forum!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:23

Ik dram niet :) het is al weer wat uurtjes geleden dat ik wat geplaats heb en ik zag dat het topic alweer gezakt was + het feit dat dit topic al een tijdje ongebruikt is, wilde het weer even onder de aandacht brengen, en ik heb dit topic al aardig doorgespit ja, alleen nog niks van deze potloden gevonden, heb zelf een doos liggen a 130 euro met 80 potloden, ben er wel tevreden mee maar vind ze toch niet dekkend genoeg.

sammyvriend

Berichten: 2580
Geregistreerd: 17-01-07

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:43

Maar zo je bericht omhoog schoppen is niet de bedoeling ;) En al helemaal niet voor enkel 'een paar uurtjes'. Als er weer wat pagina's overheen zijn gesleten mag je het (wat mij betreft) weer eens proberen ;)

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:41

Ik heb voor mijn verjaardag pastel potloden (24 delige doos van Bruynzeel) en pastel krijt(12 delige doos Rembrandt-Bruintinten) gehad. Maar die pastel krijtjes van Rembrandt zijn vierkant, maar hoe doen jullie dat met vierkante krijtjes? want je ziet niet echt waar je je krijtje nou neer zet? Je kan er zo een paar milimeter ernaast zitten dan je had gedacht. Of doe ik nou wat verkeerd. :+ ?

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:58

Je kunt er met een Stanleymesje voorzichtig wat afschrapen zodat je een punt krijgt :)
Dat deed mn tekendocent iig altijd xD haha
En dat doe k nu zelf ook, en t werkt wel :)

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:04

En hoe slijpen jullie pastelpotloden? Ook met een mesje? :)

8Eveline

Berichten: 3211
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:35

Ik heb een oogpotlood punterslijper gekocht ervoor, maar las laast ergens dat dodelijk zonde was. Met mesje zou kunnen of scherpen aan schuurpapiertje?

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:21

Ja maar daar krijg je het hout toch niet mee weg lijkt mij? Ja je krijgt een puntje van het pastel maar niet het hout toch?

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:26

Het hout kan je met een scherp mesje doen (uitkijken voor de vingers!). Men heeft vaak de neiging om al heel snel de punt te slijpen (ofwel met mes ofwel met puntenslijper) omdat deze bol geworden is. Dit laatste kun je oplossen door de punt over een schuurpapiertje te halen zoals ik hierboven schreef :) .

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:50

Oke bedankt het is gelukt! :)

nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:44

Vraag over aquarelpapier

Ik heb een vraagje over aquarelpapier, ik heb een blok met 20 vellen gekocht van het merk Terschelling a 300 gram. Echter krijg ik er geen papier vanaf, de vellen zijn aan de zijkant gelijmd/geplastificeerd oid. Alleen in het onderaan in het midden kun je het papier bewegen als je er met je vinger erover heen gaat, over een stukje van 3 tot 4 cm. Mijn vraag is dan ook hoe krijg je er een velletje ervan af.

__Karlijn__

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Stedum

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:17

Ik schraap de lijm aan de zijkant altijd weg met een mesje, als je hiermee over het randje gaat, haal je alleen de lijm weg waar 1 velletje aan zit.
Snap je het een beetje :P uitleggen is niet mijn sterkste punt ;)

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:22

Onderaan in het midden waar het open is moet je er een scherp dun mesje tussen steken, dan kan je het blad lossnijden aan alle kanten.