[ART]Breimachines, tips en tricks

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 10:30

Hoe gaat het met jullie breimachines?
Nog leuke dingen gemaakt?

Ik heb niet heel veel tijd meer gehad de afgelopen weken, maar gisteren kwam ik een mooie kleur oud-roze wol tegen, dus 's avonds even een muts gemaakt. Das wel leuk hoe snel dat gaat haha. Half uurtje later was ie klaar :D
Afbeelding
Ik heb nog wat pompons besteld, maar die komen volgende week pas.

En mijn trui is weer ietsje verder af. De tweede mouw is ook klaar, maar moet nog worden vastgezet, en dan moet ik alles rondom nog vast stikken. Ik ben ook nog niet helemaal tevreden over hoe de col vast zit, dus die doe ik misschien nog even opnieuw.
Het lijkt allemaal heel smal maar dat is gewoon omdat de panels omkrullen.
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:32

Helaas geen tijd, ik zit vol in inpakken en uitzoeken wat in de opslag kan en wat ik niet kan missen in de tussentijd. Eenmaal de sleutel heb ik periodes meer dan tijd genoeg en dan weer weinig tijd.

Hoe werkt jou vlakke stukken maken? Gaat dat een beetje ok met je breimachine? Ik zit er toch aan te denken ook een grotere maat te kopen maar dan van een ander merk als ik nu heb voor truien en mutsen.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 10:38

Dat gaat prima :j Niet zo snel als rond breien omdat je elke keer bij het eind natuurlijk moet omkeren en dan even met de hand de draad strak moet trekken, maar nog steeds lekker snel.
Voor de mouwen heb ik panels gemaakt die elke tien rijen iets breder worden, en dat werkt ook prima.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 08:11

Hier ook een paar mutsen verder. Ben nu met alle restwol die ik nog had liggen aan een dikke deken begonnen voor de katten. Hij valt een beetje groot uit dus mag weer gaan kringlopen naar bollen restwol. Wil daar niet mn dure schapenwol in verwerken. :o

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 10:32

Leuk! Is er veel wol te vinden bij de kringloop? Het staat al een hele tijd op mijn planning om weer eens bij de kringloop binnen te lopen.
Hoe maak je de deken? Gewoon rondgebreide tubes aan elkaar stikken?

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:40

Ik volg! Ik spin zelf wol, maar vervolgens geef ik het vaak weg, omdat ik niet zo van breien hou :P Dus misschien zou dit wel iets voor me kunnen zijn.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:44

Dit ziet er leuk uit ! (denkt eraan om een dergelijk apparaat aan te schaffen om een halve muts te maken en dan tot de conclusie te komen dat het niet lukt en er nooit meer naar om te kijken ... )
https://www.youtube.com/watch?v=CoJwGlANNsY

Op dit filmpje ziet het er wel doenbaar uit. Hoeveel wol heb je zo nodig voor 1 dergelijke muts?

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 10:48

Veriye schreef:
Ik volg! Ik spin zelf wol, maar vervolgens geef ik het vaak weg, omdat ik niet zo van breien hou :P Dus misschien zou dit wel iets voor me kunnen zijn.

Wat leuk dat je zelf wol spint <3
Dat lijkt me ook super leuk! Heb er wel eens aan gedacht om een gratis geschoren vacht op te halen omdat ze regelmatig gewoon vernietigd worden, maar helaas geen tijd voor gehad nog.
Ik ben wel vacht van mijn hond aan het verzamelen, daar zou ik heel graag een bolletje wol van spinnen en uiteindelijk iets moois van maken.


Duhelo schreef:
Dit ziet er leuk uit ! (denkt eraan om een dergelijk apparaat aan te schaffen om een halve muts te maken en dan tot de conclusie te komen dat het niet lukt en er nooit meer naar om te kijken ... )
https://www.youtube.com/watch?v=CoJwGlANNsY

Op dit filmpje ziet het er wel doenbaar uit. Hoeveel wol heb je zo nodig voor 1 dergelijke muts?

Voor de roze muts had ik iets meer dan een halve bol breigaren (100gr) van de Action nodig, dus die muts heeft me pakweg 70 cent gekost aan materiaal :))
Het is echt makkelijk vind ik. Al zijn er ook wel types garen waar het apparaat niet zo goed mee om kan gaan. Met het juiste garen heb je in een half uur een muts af.

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:14

8nnemiek schreef:
Wat leuk dat je zelf wol spint <3
Dat lijkt me ook super leuk! Heb er wel eens aan gedacht om een gratis geschoren vacht op te halen omdat ze regelmatig gewoon vernietigd worden, maar helaas geen tijd voor gehad nog.
Ik ben wel vacht van mijn hond aan het verzamelen, daar zou ik heel graag een bolletje wol van spinnen en uiteindelijk iets moois van maken.


Vaak is de wol, die je gratis krijgt voor kleding, die in contact met je huid komt niet te gebruiken :+
Sokken voor thuis gaan vaak prima, of een kleed etc.

Welke soort hond heb je? Er zijn namelijk inderdaad hondenrassen waar je heel goed mee kunt spinnen met een beetje oefening.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 11:27

Ah jammer dat zo'n gratis wol niet altijd bruikbaar is! Al lijkt het me ook al leuk om er bv een hooimadam mee te maken, of een dekbed bv.

Ik heb een afghaan. De vacht bestaat bijna helemaal uit ondervacht, en is heel erg zacht en lang.
Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:28

8nnemiek schreef:
Duhelo schreef:
Dit ziet er leuk uit ! (denkt eraan om een dergelijk apparaat aan te schaffen om een halve muts te maken en dan tot de conclusie te komen dat het niet lukt en er nooit meer naar om te kijken ... )
https://www.youtube.com/watch?v=CoJwGlANNsY

Op dit filmpje ziet het er wel doenbaar uit. Hoeveel wol heb je zo nodig voor 1 dergelijke muts?

Voor de roze muts had ik iets meer dan een halve bol breigaren (100gr) van de Action nodig, dus die muts heeft me pakweg 70 cent gekost aan materiaal :))
Het is echt makkelijk vind ik. Al zijn er ook wel types garen waar het apparaat niet zo goed mee om kan gaan. Met het juiste garen heb je in een half uur een muts af.

Oeh, dat valt inderdaad goed mee ! Toch eens over denken.
Ik draag ook altijd van die huissokken thuis, maar die slijten nogal snel (aan 10 euro per paar). Zelf sokken kunnen breien zou wel leuk zijn idd!

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:32


8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 11:41

Voor mutsen heb je de grote nodig met 48 naalden, en voor huissokken is de kleine meer geschikt inderdaad.
Ik ben ook van plan om de kleine Addi erbij te kopen als ik over een tijdje nog steeds blij ben met de grote Sentro.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:49

Ik heb een kleine en zolang je geen te dikke kuiten hebt passen de sokken/kniekousen goed. Ik heb inmiddels een aantal paar, oa voor in motorlaarzen, regenlaarzen (dan merk je het gebrek aan voetvorm niet) en heerlijk warme voeten voor op de bank.

Voor een muts is die echt te klein, daarom denk ik aan een groter exemplaar erbij

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:24

Zijn die sokkenmachines ook geschikt voor dunnere sokkenwol? Als ik sokken brei met breinaalden heb ik veel meer steken opgezet dan die machines hebben.
Het lijkt me namelijk wel een uitkomst om met zo'n machine te breien.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 12:40

De sokkenbreimachines zoals die van TheaD zijn inderdaad ideaal om met dunner sokkenwol te breien. Dan krijg je echt mooie sokken om in he schoenen te dragen. De Addi en Sentro machines maken dikkere huissokken, met minder steken en dikker wol :j

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:28

Die van TheaD is echt prachtig inderdaad, ik vind sokken van dunne merinowol heerlijk en lekker warm.
Toch maar op zoek naar een antiek exemplaar dus.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:48

8nnemiek schreef:
Leuk! Is er veel wol te vinden bij de kringloop? Het staat al een hele tijd op mijn planning om weer eens bij de kringloop binnen te lopen.
Hoe maak je de deken? Gewoon rondgebreide tubes aan elkaar stikken?


Verschilt een beetje per kringloop, maar vaak zijn er wel een paar bolletjes te vinden. Zeker voor een restjes deken is het handig, aangezien er meestal maar 1 bol van een soort ligt. :+

Tubes aan elkaar haken inderdaad. :j Zal zo even fotos maken, ga er zo weer mee aan de slag.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 17:58

Oke, ik heb geen idee hoe de andere zoveel langer is geworden. Dacht toch echt dat ik dezelfde hoeveelheid rijen had geteld. :')
Afbeelding

Hij past wel. :')
Afbeelding

Nu denk ik nog z'on 4 banen extra erbij, dan moet hij wel groot genoeg zijn.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 15:37

Dat breien is wel verslavend zeg :')

Mijn trui is inmiddels klaar, en ik heb ook nog een paar mutsen gemaakt, en een vrolijke sjaal. Nu nog een paar mutsen en sjaals als cadeautje voor schoonmoeder en tante enzo :Y)

Afbeelding
Afbeelding

De trui past perfect, dus binnenkort op zoek naar wat mooi spul van alpaca of merino ofzo.
Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 16:19

leuk zeg!
ik snap niet hoe je met zo een rond ding truien krijgt :+

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 16:30

Je hebt twee instellingen op de machine; tube en panel. Bij tube draait ie gewoon rondjes en krijg je dus de ronde breisels voor mutsen enzo.. en in panel mode draai je niet rond, maar ga je steeds heen en weer. Gaat wat minder snel, maar werkt perfect! En met wat trucjes kun je zo'n panel ook taps laten lopen, voor bijvoorbeeld mouwen die smal beginnen en steeds breder worden.

SassyMoon
Berichten: 298
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:40

Wauw echt mooi geworden zeg die trui!

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:54

8nnemiek, die trui is echt gaaf !
Ik beperk mij momenteel tot haken, omdat ik een bloedhekel heb aan breien, maar dit lijkt nog wel eens een mogelijke oplossing, zo'n machine. Een gehaakte trui wordt zo snel zwaar... En mijn handen appreciƫren het haken ook niet altijd evenzeer...

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 21:34

Mooi geworden 8nnemiek!

Ik heb wat babysokjes gemaakt voor in de winkel waar ik verkoop
Afbeelding
was een nieuwe uitdaging om zoiets kleins te breien. Net als bij jouw trui heb ik ze gemaakt met een open breiwerk en deze later dicht genaaid/gebreid.