[ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 23:42

Toch maar weer even een update voor jullie.
Want het weven gaat nog wel even duren.
Maar ik vind wel dat het mooi wordt.

Afbeelding

En ik ben ook een weekje op Terschelling geweest.
Dus het schiet niet echt op.

Afbeelding

ievie

Berichten: 2236
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 09:15

Oh het ziet er echt al heel mooi uit. Mooie kleuren!
En heerlijk dat je naar Terschelling was.

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:25

Wat een ontzettend leuk topic om te volgen! Ik ben heel benieuwd hoe dit dek gaat lukken en hoe het weefgetouw het gaat houden. Erg mooi project zo!

Signe

Berichten: 5815
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:54

Wat een onwijs project. Ik volg graag even hoe dit avontuur afloopt. Misschien vind ik de moed om ook een dekje vanaf nul te weven.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 17:00

bedankt! :D
Ik wens je wel veel succes als je dat onderneemt.
Zelfs in m'n vakantie vind ik nauwelijks tijd om het af te maken. :')
Maar dat komt ook door een stageverslag dat eerst af moest.
Ik moet er in de weekenden maar tijd voor maken.
Want als ik op de manege kom kijken de paarden me al sarcastisch aan dat ik nog steeds met die ouwe lap aankom. :+
Ik heb inmiddels wel een mooi stuk leer gevonden.
En mijn ideeën voor de afwerking beginnen een vaste vorm te krijgen.

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:34

Wat een onwijs gaaf topic is dit zeg!! Ongelofelijk hoe je letterlijk 'from scratch' zoiets weet te maken.
Ik ga je volgen!

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 21:24

Bijna klaar.
Nog een paar cm aan deze kant en het laatste schuine stuk aan de andere kant.

Afbeelding

En af en toe helpt de kat met weven!


Afbeelding

Als het doek uit het weefraam is schrijf ik hoofdstuk 2

ievie

Berichten: 2236
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:45

Oh, ziet er al mooi uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat!

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 01:34

Hoofstuk 2 weven

Leeswijzer: Voor wie alleen het creatieve proces wil volgen of gewoon geen zin heeft om alles te lezen heb ik de belangrijkste teksten onderstreept. In de normale teksten staat de achtergrondinformatie.

Het weefgetouw

Weven is het kruislings met elkaar verbinden van garen of andere flexibele materialen zoals riet, stro of wilgentenen om een samenhangende structuur te vormen. Relatief stugge materialen zoals wilgentenen of bamboe strips kunnen vaak uit de hand worden geweven omdat ze vanzelf de gewenste vorm vast houden. Voor het weven van textiel Is vrijwel altijd een werktuig nodig om de draden op hun plaats te houden en vaak ook aan te sturen tijdens het weven. Zo’n werktuig staat over het algemeen bekend als een weefgetouw. De draden die voorafgaand aan het weven op het weefraam gespannen zijn worden de kettingdraden of schering genoemd. Het garen dat tijdens het weven overdwars gelegd wordt heet de inslag. Dan weet je dus gelijk waar die uitdrukking vandaan komt.

Het “moderne” weefgetouw waar de meeste van ons bij het woord aan denken is een vrij ingewikkelde driedimensionale constructie waar de kettingdraden horizontaal van achter naar voor doorheen geleid worden. Deze weefgetouwen zijn aan de achterkant voorzien van klossen waar de kettingdraden op zitten en aan de voorkant van een rol waar het geweven textiel op gewikkeld kan worden. Door deze constructie dan het textiel velen malen langer worden dan het weefgetouw zelf. De lengte wordt alleen beperkt door de maximale dikte van de rol. https://nl.wikipedia.org/wiki/Weefgetouw#/media/Bestand:Catalonia_Terrassa_mNATEC_TelerIwer.jpg In het midden zijn deze weefgetouwen voorzien van schachten of kammen om de kettingdraden in groepen op te tillen zodat de inslag er tussen kan. Bij de modernste weefgetouwen wordt elke draad apart aangestuurd door een computer voor maximale vrijheid in het ontwerp. De inslag wordt aangebracht met een schietspoel of een vergelijkbaar mechanisme. Dat is een klein projectiel dat heen en weer geschoten wordt in het apparaat met een klos garen aan boord. https://nl.wikipedia.org/wiki/Weefgetouw

Aan de andere kant van het spectrum vind je de kaartweefplank die bij hobbyisten populair is. Dit is een korte rechte plank met aan elk uiteinde een klemmetje voor de kettingdraden en het weefsel en soms ook ruimte voor een klos. De kettingdraden worden door gaten in kartonnen of houten kaartjes geleidt die vervolgens op elkaar worden gestapeld. Om dat de draden vrij door de gaten heen kunnen bewegen kunnen ze worden aangestuurd door de kaarten om hun as te draaien. Door draden met verschillende kleuren te gebruiken en de kaarten individueel of in groepen om te draaien kunnen decoratieve patronen gemaakt worden. Omdat deze techniek snel ingewikkelder wordt als je meer kaarten toevoegt worden op deze manier meestal alleen smalle decoratieve banden geweven. https://www.heidensenheden.nl/547785_beginnen-met-kaartweven-weefgetouwen


Het weefgetouw dat ik heb gekozen is het primitiefste model, het weefraam. Het is een eenvoudige vierkante constructie waar de kettingdraden verticaal op gespannen zijn. Je zou er een kunnen maken door een schilderdoek van het frame te snijden en dat frame aan twee kanten van een rij spijkertjes te voorzien. https://www.etsy.com/nl/listing/250640144/groot-weefgetouwenpakket-11-inch-28-cm?ga_order=most_relevant&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery&ga_search_query=weefraam&ref=sc_gallery-1-1&cns=1&edd=1&plkey=08849080a94c097d072b2cdd4d98435a9fc11c34%3A250640144 Fans van de serie Vikings hebben een meer dan manshoog weefraam in actie gezien in de allereerste aflevering. Ik kan me zelfs een prent uit de geschiedenisboekjes op school herinneren van een prehistorisch tafereel met onder anderen een weefraam dat bestond uit alleen een horizontale boomtak waar met stenen en stokken verzwaarde kettingdraden aan opgehangen waren zodat de inslag er met de hand tussen kon worden gelegd. (een eenvoudiger prent is in de onderstaande link te zien.) Een weefraam heeft gewoonlijk geen klossen of rollen. Dus de afmetingen van het textiel worden beperkt door het formaat van het weefraam. Het gewichtengetouw kan hierop een uitzondering vormen. https://www.hunebednieuwscafe.nl/2015/11/de-geschiedenis-van-getouwweven-en-weefgetouwen-in-vogelvlucht/

Afbeelding
van linksboven naar rechtsonder: Het autocad ontwerp, het weefraam, het weefraam met kettingdraden, de weefschachten rood aangegeven.

Omdat een sjabrak iets te groot is voor de meeste weeframen op de markt en omdat ik vanwege de ruimte voor de schoft aan twee kanten wilde werken heb ik mijn eigen weefraam moeten bouwen. De materiaalkosten voor een houten weefraam vielen wat hoog uit voor een eenmalig project. Dus het meest economische en meest hernieuwbare materiaal was bamboe. Ik heb eerst een ontwerp gemaakt in autocad. Ik heb een sterk bamboe frame gemaakt door de bamboestokken met een zaagje en een bijtel in te snijden en met kruissjorringen aan elkaar te bevestigen. Ondanks deze constructie bleek het vierkante frame nog de versteviging van enkele driehoeken nodig te hebben. Om aan twee kanten te kunnen werken heb ik één onderlat gebruikt en twee bovenlatten zodat de kettingdraden V-vormig in het weefraam komen te zitten. Ook heb ik het frame aan elke kant voorzien van vier schachten(rood aangegeven). Elke schacht is een rechte bamboestok die door middel van touwtjes is verbonden met elke 4e kettingdraad. Door deze schacht naar je toe te trekken wordt dus een kwart van de kettingdraden gescheiden van de rest zodat de inslag er tussendoor kan. Op de onderlat heb ik een lange rij van zorgvuldig afgemeten lussen bevestigd zodat de kettingdraden direct de juiste contour volgen om ruimte te maken voor de schoft.

Het weven


Afbeelding
weefpatronen

[url]Het belangrijkste aspect van het weven is het gekozen weefpatroon of de binding. Deze keuze bepaalt namelijk voor een groot deel de eigenschappen en het uiterlijk van het uiteindelijke textiel en het bepaalt welke ontwerpmogelijkheden er zijn. De binding is de combinatie van het aantal groepen/schaftgetal of welke fractie van de kettingdraden je tegelijk op tilt, (1/1 , 1/2 , 1/3 , 1/4 , 1/5 , enz. maar ook 2/2 , 3/5) en het telgetal/voortgangsgetal of hoeveel posities de bindingspunten per inslag opschuiven (1, 2, 3 posities). [url] https://nl.wikipedia.org/wiki/Binding_(textiel)[/url][/url]

De bekendste en eenvoudigste binding is de effenbinding. Deze binding is altijd 1/1. Dus elke tweede draad komt omhoog (2 groepen). En het telgetal is 1 positie per inslag zodat het hele doek uit gelijk verdeelde bindingspunten bestaat. Als je deze stof met blauwe kettingdraden en rode inslag zou weven kreeg je een schaakbordpatroon van rode en blauwe vlakjes die van een afstand paars lijken.

Een ander veel voorkomend patroon is satijnbinding. Bij deze binding liggen de bindingspunten ver uit elkaar voor een glad uiterlijk. Je kan bijvoorbeeld met vijf groepen werken (1/4). Dan is het telgetal 3 posities per inslag. Bij 9 groepen (1/8) zou je met telgetal 5 kunnen werken. https://nl.wikipedia.org/wiki/Satijn deze stof zou aan een kant uitgesproken rood en aan de andere kant blauw zijn.

Ik heb gekozen voor een keperbinding de kenmerken van een keperbinding zijn dat er wordt gewerkt met 3 of meer groepen (1/2) en dat het telgetal altijd 1 positie per inslag is. Daardoor ontstaat de kenmerkende schuine ribbel waar keperstof om bekend staat. Door tijdens het weven regelmatig van richting te veranderen wordt het klassieke visgraatpatroon verkregen wat veel bij tweed voorkomt. Bij een 1/2 keper wordt altijd 1 groep opgetild eerst 1 dan 2 dan 3 en weer 1 daarom wordt de ribbel aan de voorkant door de inslag gevormd en aan de achterkant door de ketting. Dat heet inslagkeper en kettingkeper respectievelijk. Een stof met blauwe kettingdraden en rode inslag zou van voren rood en van achter blauw zijn met een dunne streep van de andere kleur. https://nl.wikipedia.org/wiki/Keperbinding

Bij een 2/2 keper binding wordt met vier groepen gewerkt waarvan er altijd twee worden opgetild. Eerst 1+2 dan 2+3 dan 3+4 dan 4+1 en weer 1+2. Dat resulteert in zowel inslagkeper als kettingkeper aan beide kanten van de stof. Dit doek zou aan beide kanten roodblauw schuin gestreept zijn.

Ik werk met een dubbele weeftechniek die mogelijk is met een 1/3 keperbinding. (Het laatste van de zes getoonde bindingspatronen) Ik wissel eigenlijk af tussen 3/1 keper en 1/3 keper. Zodat ik twee inslagen parallel op dezelfde hoogte in de stof kan leggen. Op die manier wordt de stof anderhalf keer zo dik. De werkvolgorde is als volgt 1+2+3 dan 2 dan 2+3+4 dan 3 dan 3+4+1 dan 4 dan 4+1+2 dan 1 en weer 1+2+3. Dit is op de onderstaande afbeelding te zien. Hierdoor ontstaat zowel aan de voorkant als de achterkant van de stof een inslagkeper terwijl de kettingdraden vrijwel geheel in de stof verdwijnen.


Afbeelding
De acht posities van de weefschachten op volgorde voor dubbel geweven 1/3 keperbinding

Dubbele weeftechnieken kunnen ook anders worden toegepast. Door de groepen gescheiden te houden kan een doek worden geweven dat twee keer zo breed is als normaal en dubbelgevouwen uit het weefraam komt. Of zelfs een doorlopende buis van stof. Of er kunnen complexe kleurpatronen mee verkregen worden. https://en.wikipedia.org/wiki/Double_cloth

De techniek

Afbeelding
Het weefschuitje achter tussen de kettingdraden door halen, de achterste inslag strak trekken, de inslagen op hun plek duwen, de keperribbel markeren.

Met de schachten in de gewenste positie haal ik een weefschuitje met enkele tientalen meters garen tussen de kettingdraden door om de inslag op z’n plek te krijgen. Na elke vier inslag draden gebruik ik een dun stokje om de draden dicht op elkaar te drukken. Normaalgesproken gebeurt dit met een kam. Maar vanwege de dikke ruwe wol moet ik iets meer kracht kunnen zetten. door de schachten in de juiste volgorde op te blijven tillen ontstaat vanzelf de keperribbel. Door aan beide kanten van het werkstuk een van de ribbels met een naald of speld te markeren kan ik bijhouden of het sjabrak symmetrisch wordt.

De voortgang

Afbeelding
De eerste inslagdraden, ruimte opvullen, verdere vorderingen, het weefwerk verdichten

Ik ben begonnen met het weven door eerst aan weerskanten van de ruggengraat 12 (6 dubbele) inslagdraden te leggen. Daarna heb ik de ruimte voor de schoft opgevuld met horizontale inslagdraden, de nieuwste steeds iets langer dan de voorgaande. Het startpunt van de inslag heb ik vanaf het begin zo gekozen dat de rode draden altijd links zijn als de grijze draad rechts is. Op die manier kunnen de draden in elkaar haken waar ze elkaar tegenkomen. Na het uitvullen van de hele breedte van het weefwerk kon ik in een rechte rij omhoog weven. Ik had de twee uiterste kettingdraden parallel voorzien van strakgespannen katoendraden zodat het weefsel niet teveel door de inslagdraden uit vorm getrokken zou worden. Toch moest ik om de paar centimeter het nieuwe weefsel aan de zijkanten van het weefraam binden om alles op breedte te houden. Na een tijdje bleek dat ik de inslagen in eerste instantie niet strak genoeg op elkaar geduwd had. Dus moest ik het weefwerk nog wat verdichten door alle inslagdraden nog een omlaag te duwen.


Uitstapje terug naar het verven


Afbeelding
Een muur vol verfpotten, enkele fraaie kleuren

Tussen het weven door ben ik ook op de floriade geweest. En daar trof ik ook een installatie met een kleurrijke wand vol glazen potten. In elke pot zat een verfplant en een knuffelschaapje. De theorie was dat de zon in plaats van een kookplaatje de energie zou leveren om het verfproces op gang te brengen. En het zag er heel keurig uit. Maar veel van de mindere verfstoffen waren na maanden al flink uitgebleekt, sommigen al helemaal terug naar helder water. En enkele verfbaden waren in snot veranderd. Maar in veel andere potten dreven prachtig geverfde knuffels.

Afhechten en losknippen

Ik was in eerste instantie van plan om het sjabrak een moderne ronde afwerking te geven. Maar toen ik aan het eind van het weefwerk kwam vond ik een hoekige afwerking toch mooier. En met al dat ambachtelijke werk mag het eindresultaat er toch ook wel een beetje cosplay-achtig uit zien. Met schotse en Scandinavische wol zit ik ook te twijfelen of ik er in de afwerking uiteindelijk een schotlandtwist of een vikingtwist aan ga geven.

Afbeelding
het weefsel met de laatste inslagdraden, het afhechten met knoopjes, losknippen, het sjabrak uitgespreid op de grond

Na de laatste inslag was het tijd voor het afhechten. Ik wil de kettingdraden uiteindelijk kort afknippen. Dus ik heb het doek afgehecht met een doorlopende draad die ik een voor een om alle kettingdraden heen geknoopt heb. Daarna kon ik het sjabrak eindelijk uit het weefraam knippen. Ik heb eerst de onderkant en de zijkanten losgeknipt en daarna de bovenkant. En na een beetje fatsoeneren zag het er zo uit.


Uitvullen


Afbeelding
Ruimte maken voor extra draden, extra draden inrijgen met een geïmproviseerde naald, extra draden strak trekken, close-up van het resultaat

Bij de ruggengraat lagen de inslagdraden nog niet dicht genoeg tegen elkaar aan. Dus om dat op te lossen heb ik ze eerst nog wat verder van elkaar gewerkt en de ontstane ruimte opgevuld met vier extra inslagdraden. Ik heb daarvoor een eenvoudige effen binding gebruikt. De doek is namelijk sterk zat en het is ook niet zo erg als het op de ruggengraat iets dunner is. Het zadel steunt daar toch niet op. Bovendien hoefde ik me op deze manier niet druk te maken om de aansluiting op de ingewikkelde keperbinding. En dan is dit het eindresultaat klaar om te vollen.

Afbeelding
Het sjabrak klaar om te vollen.

Het volgende hoofdstuk zal minder lang op zich laten wachten. Want het vollen is al een fors eind gevorderd.

Bootsiebob

Berichten: 5556
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:20

Dank voor je superinteressante post!

Ik heb alles doorgelezen, ga straks de links eens bekijken.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:27

Waaw, ik vind het ook super interessant om te volgen <3

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:56

He, ik zie dit nu pas. Wat een gaaf proces zeg! Ik ga nog even meevolgen!

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 13:20

Bedankt voor de leuke reacties. :D
Ik was al bang dat iedereen was afgehaakt. O:)

Wat vinden jullie trouwens?
axel_1997 schreef:
Afhechten en losknippen

[u]Ik was in eerste instantie van plan om het sjabrak een moderne ronde afwerking te geven. Maar toen ik aan het eind van het weefwerk kwam vond ik een hoekige afwerking toch mooier. En met al dat ambachtelijke werk mag het eindresultaat er toch ook wel een beetje cosplay-achtig uit zien. Met schotse en Scandinavische wol zit ik ook te twijfelen of ik er in de afwerking uiteindelijk een schotlandtwist of een vikingtwist aan ga geven.

Viking of Schotland?

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 13:25

ik zou in de hoekige sfeer van sjabrak dan eerder viking kiezen, maar das gevoel :Y)

Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 13:33

Hij wordt prachtig!

Ik zou ook voor Viking gaan O:)

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:37

Zo ontzettend intressant om te lezen en hij wordt prachtig! Ik ben nu al benieuwd naar de volgende stap.

Mars

Berichten: 33286
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:41

Super gaaf project en je uitleg erbij geeft t helemaal af!

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:03

Oh die is echt ontzettend gaaf aan het worden! Leuk ook dat je zo veel info er bij geeft, wie weet zijn er meer mensen zo gestoord geïnspireerd om zo iets te gaan doen. :D

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 23:32

Gestoord is het juiste woord.
Maar wel prettig gestoord. :D 8)7

ievie

Berichten: 2236
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:04

Wat tof dat je alles zo uitgebreid beschreven hebt!

Prairy
Berichten: 9168
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:19

Ik vind het echt heel cool dat je het zo aanpakt. Ik vraag me wel af hoe je er ooit bij gekomen bent om er überhaupt aan te beginnen? Het is niet bepaald een standaard hobby en ik zie ook, behalve de planten om te verven, niet direct een link met je studie.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 01:14

hoe ik er bij gekomen ben?
Dat is een lang verhaal.

Als kind zat ik altijd te knutselen. De vloer van mijn slaapkamer zat altijd vol plakband en onder mijn hoogslaper lag een groeiende berg van mijn creaties die om de paar maanden voor een groot deel moest worden afgevoerd.
Mijn opa heeft die gewoonte nogal gevoed. Elke woensdagmiddag als m'n zus naar balletles was stond ik bij mijn opa aan een grote tafel met daarop een zee van knutselspullen die volgens opa uit de Winkel van Sinkel kwamen. In andere woorden overal en nergens vandaan. Er lag schuimrubber om zeilbootjes van te maken en kapotte apparaatjes om uit elkaar te schroeven. En plastic wielen en een enorm assortiment voorwerpen en onderdelen waarvan ik voor het grootste deel nog steeds niet weet wat het was of waar het voor diende.
Ik riep altijd dat ik timmerman wilde worden. En ook in de garage zat ik altijd met hout en schroeven te klooien. Dus zo rond een jaar of 10-11 ben ik in de leer gegaan bij een gepensioneerde kunstenaar die met mij allerlei doe het zelf en modelbouwprojecten ondernam. Helaas is hij niet erg oud geworden. Maar kort voor zijn dood heeft hij nog een lintje gekregen. Ik weet niet meer precies waarvoor. Maar het had geloof ik te maken met het behoud van cultureel erfgoed en schaduwtheater.
Dus doordat die doe het zelf drang zo gevoed is, is er iedere keer dat ik iets nieuws wil minimaal één hersencel die roept, 'dat kan je ook zelf maken'. En door geleidelijk toenemend succes met dat soort projecten heb ik ook een soort Bob de bouwer houding ontwikkeld. Zo van, als iemand het ooit gemaakt heeft is er geen reden waarom ik het niet zou kunnen maken. En als kind van het digitale tijdperk is het ook heel makkelijk om aan de nodige informatie te komen. En uiteindelijk ben ik dus nog steeds dat kind dat op een vloer vol plakband een dinosaurusskelet van satéprikkers zit te maken.

Haha! je vroeg alleen hoe ik op het idee kwam om een sjabrak te weven. Maar nu heb je m'n hele levensverhaal. Ik zou geen schijn van kans maken in een verhoor. _O-

Prairy
Berichten: 9168
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 01:20

Haha haha briljant :P

Vertel dan ook maar eens waarom je de studie landschapsinrichting bent van doen, want ik zit erover te denken om die studie ook te gaan doen voor omscholing. Misschien kun je me over de streep trekken ;)

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 01:26

Dat is eerlijk waar net zo'n lang verhaal! _O-
Ik stuur je morgen een PB.

Signe

Berichten: 5815
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:03

Geweldig dit! Wat een passie. En reuze bedankt voor het delen.