[VER]Owning a horse

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58076
Geregistreerd: 24-02-04

[VER]Owning a horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 00:22

If you ever owned a horse, or are about to own a horse. You will know or learn that the joy they can bring is limitless.

When you start with a young horse, often it will drive you crazy. You will condone yourself by telling yourself that he’ll get older and wiser. But he won’t. You will get to know his particular brand of crazy and suicidal tendencies. you’ll learn his preferred methods of suicide and you will adapt in such a way that you will prevent and anticipate without even knowing you’re doing it.

You will love him unconditionally. If you do it right. You’ll love him more than you will ever be able to explain without sounding crazy and he’ll deserve it and give back every last bit of it. He will probably teach you more than you’ll ever be able to teach him even tough you school him regularly and with all the love, care and energy you have.

You’ll be over the moon because of a training one day and crying in the stable the next. You’ll have movements that will come easy to the both of you, some will take work, and some just seem to keep slipping away from you until one day, it clicks and you think you have it even though you’ve done absolutely nothing different from all the previous attempts.

You’ll be proud and happy just to find out that the next day, it’s slipped away again... A month later you’ll be able to do it again, once again without changing a single thing. And though you’re waiting for it to disappear. This time it sticks. And you’ll move on to the next one. At some point you’ll learn that this is the way of things and you’ll accept the process even tough you don’t understand it at all.

You will be working hard when it’s freezing, in storms and rain. You will be working even harder when the days get hot enough that nobody wants to go outside at noon. You’ll learn to not only accept the seasons for what they are but in a strange way, even appreciate them. You’ll find a way to not hate life when the weather is beating you up while you’re doing chores even though you’re sick or have broken bones.

You will learn your limits and at the same time you will learn that those limits lay a lot further than you ever thought possible. You’ll learn to persevere and you will never feel alone because if you do it right. You will always have your horse walking right next to you.

You will laugh with him when he’s being silly, you’ll reach your greatest heights, Higher than you ever thought possible. And you’ll discover that rock bottom has a basement. You will sit in the stable asking yourself why you ever thought this was a good idea. You will seek him out when you are crying because life in general is being an ass and he will let you hug him even though he does not like it. He will let your tears dry in his mane and he’ll even succeed in making you smile, even on your darkest days. you’ll learn that he has more empathy than a lot of humans think he has. And he’ll show you that he knows you better than you know yourself.

You will have a bound like no other. And even tough you know he will have to leave you. When the day comes, it will be too soon, no matter how old he becomes. At first the pain will make you wish you never bought a horse in the first place. You will sit in an empty stable crying until one day, you’ll think of a memory and you smile. You will learn to live with the loss, you will miss him because he became part of you and now part of you is gone. And despite all of that, you will do it all again because it was all worth it.


En voor de liefhebbers de nederlandse versie:

Als je ooit een paard hebt gehad, of op het punt staat een paard te bezitten. Je zult weten of leren dat de vreugde die ze kunnen brengen grenzeloos is.

Als je met een jong paard begint, word je er vaak gek van. Je zal jezelf troosten door tegen jezelf te zeggen dat hij ouder en wijzer zal worden. Maar dat zal niet gebeuren. . Je zal zijn specifieke vorm van gekte en zelfmoordneigingen leren kennen. je leert zijn favoriete zelfmoordmethoden en je past je zo aan dat je het voorkomt en anticipeert zonder zelfs maar te weten dat je het doet.

Je zal onvoorwaardelijk van hem houden. Als je het goed doet. Zal je meer van hem houden dan je ooit kan uitleggen zonder voor gek verklaart te worden en hij verdiend het en zal het je dubbel en dik terug geven. Hij zal je waarschijnlijk meer leren dan jij hem ooit zult kunnen leren, zelfs als je hem regelmatig traint met alle liefde, zorg en energie die je hebt.

Je zal de ene dag dolgelukkig zijn vanwege een training en de andere dag huilend in de stal zitten. Je zal oefeningen hebben die voor jullie allebei gemakkelijk zullen zijn, maar sommige zullen werk vergen, en sommige lijken je gewoon maar niet te lukken tot op een dag, het klikt en je denkt dat je het hebt, ook al heb je helemaal niets anders gedaan dan alle eerdere pogingen. Je zal trots en blij zijn tot je erachter komt dat het de volgende dag weer is weggeglipt…

Een maand later lukt het terug, wederom zonder ook maar iets te veranderen. En hoewel je wacht tot het verdwijnt. Deze keer blijft het hangen. En je gaat door naar de volgende. Op een gegeven moment zalje leren dat dit de manier is waarop het nu eenmaal gaat en je zal het proces accepteren, zelfs als je het helemaal niet begrijpt.

je zal hard werken als het vriest, bij storm en regen. Je zal nog harder werken als de dagen zo warm worden dat niemand 's middags naar buiten wil. Je leert de seizoenen niet alleen te accepteren voor wat ze zijn, maar op een vreemde manier zelfs te waarderen. Je zult een manier vinden om het paardenleven niet te haten als het weer je in elkaar slaat terwijl je klusjes doet, ook al ben je ziek of heb je gebroken botten.

Je leert je grenzen kennen en tegelijkertijd leer je dat die grenzen veel verder liggen dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Je leert door te zetten en je zal je nooit alleen voelen, want als je het goed doet. Staat je paard altijd aan jouw zijde. .Je zal met hem lachen als hij gek doet, je zal je grootste hoogten bereiken, hoger dan je ooit voor mogelijk had gehouden. En je zal ontdekken dat het diepste dal nog een ​​kelder heeft.

Je zal in de stal zitten en je af vragen waarom je dit ooit een goed idee vond. Je zal hem opzoeken als je huilt omdat het leven in het algemeen even hard is en hij zal je hem laten knuffelen, ook al vindt hij dat helemaal niet leuk. Hij zal je tranen in zijn manen laten drogen en hij zal er zelfs in slagen je aan het lachen te maken, zelfs op je donkerste dagen. Je zal leren dat hij meer empathisch vermogen heeft dan velen weten en dat hij je soms beter kent dan je jezelf kent.

Je zal een band met hem hebben als geen ander. En ook al weet je dat hij je zal moeten verlaten. Als de dag komt, zal het te vroeg zijn, hoe oud hij ook wordt. In het begin zal de pijn je doen wensen dat je nooit een paard had gekocht. Je zit in een lege stal te huilen tot je op een dag aan een herinnering denkt en lacht. Je zult leren leven met het verlies, je zult hem missen omdat hij een deel van jou is geworden en nu is een deel van jou weg. En ondanks dat alles, zul je het allemaal opnieuw doen, want het was het allemaal waard.

edit; NL versie er bij gezet en een paar foutjes er uit gehaald
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-02-22 00:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 00:37

Prachtig geschreven, en zo herkenbaar dat ik er tranen van in mijn ogen krijg. De ups en downs, dat je bizar veel van zo’n dier kan houden, en ook de laatste alinea. Het moment waar ik niet vaak aan denk, maar waar ik wel eens bang voor ben.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58076
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VER]Owning a horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 00:44

Ik heb het moment nu al een paar keer moeten meemaken. Het went niet... Zeker de laatste keer heb ik echt op weg naar huis mijn auto aan de kant moeten zetten omdat ik te hard aan het huilen was om nog veilig verder te rijden. En ik dacht echt "had ik maar nooit een paard genomen."
en je blijft ze missen... Maar op een dag komt er echt die glimlach... Ga je terug denken aan de mooie dingen die het die je gegeven heeft. Af en toe rolt hier nog een traan maar als ik terug kon gaan wetende wat ik nu weet, gevoeld hebbende wat ik nu gevoeld heb, zou ik ze allemaal opnieuw nemen. Zowel het goede als de pijn.

één van mijn paarden begint nu meer richting de 20 dan de 10 te gaan. Een echt "once in a lifetime" paard voor mij... Ik ben enerzijds doodsbang voor de dag dat het zijn tijd is... Maar anderzijds... Wat heeft dat paard me onnoemelijk veel gegeven..

Mer1980

Berichten: 18968
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:00

wauw...... <3

Ayasha
Blogger

Berichten: 58076
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 00:37

Mer1980 schreef:
wauw...... <3

:+: het is gewoon.... Paardenmensen onderschatten hun zo enorm vind ik... :o