[VER] Misofonie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ODonoghue

[VER] Misofonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 19:00

Gezien niet veel mensen snappen hoe het is om misofonie te hebben, heb ik er een verhaal over geschreven. Vaak krijg ik naar mijn hoofd:
'Je kan je er voor afsluiten'
'Je stelt je aan'
'Luister dan gewoon niet'

Misofonie betekent letterlijk: Haat van geluiden. Voor verdere uitleg vraag ik je om even te googlen :o

Ik zie de rode cijfers op mijn digitale wekker veranderen. Half 6, het is etenstijd. Ik hoor mijn moeders schelle stem van beneden schreeuwen dat we gaan eten. Met tegenzin sta ik op, en om nog wat te treuzelen besluit ik nog 'even snel' de vissen te voeren. Ik kijk toe hoe ze met hun ronde mondjes naar de vrolijk gekleurde vlokjes happen. Zij wel. Ik loop langzaam naar beneden, de trap kraakt zachtjes onder mijn blote voeten. De zwarte nagellak begint af te bladderen, maar dat kan me nu niets schelen. Het is niet zo dat ik het niet gezellig vind om met zijn allen aan tafel te zitten, nee, dát is wel leuk. Het hele probleem ligt 'm bij het eten.

Ik schuif mijn stoel aan, de zwarte wieletjes rollen vloeiend over de vloer. In een soort slow motion zie ik de lepel met aardappelen dichter naar het bord komen. Dan raakt de lepel het stenen bord, een harde tik volgt. Misschien niet hard, maar het doet pijn aan mijn oren. Het geluid frustreert me.
'Kan dat alsjeblieft wat zachter?' Snauw ik bijna, ik probeer mijn stem aardig te laten klinken.
Mijn ouders lachen en knallen de lepel met een harde tik op het bord. Ik knijp mijn ogen even dicht bij de harde knal, wat een verschrikking. Het voelt een beetje alsof iemand met zijn nagels over een krijtbord gaat. Maar erger.

Vervolgens zie ik mijn vader die de lepel met zacht, smotsig eten in zijn mond stopt. Het geluid wat zijn mond daarna produceert is voor andere mensen bijna onhoorbaar, maar voor mij het enige wat ik hoor.
Ik krimp ineen, mijn handen maken hun weg naar mijn armen. Bij de volgende hap knijp ik mijn nagels in mijn vel, ik voel de huid een beetje uitwijken voor de scherpte van mijn nagels. De tranen springen in mijn ogen. Ik word steeds chagrijniger, stress en irritatie volgen al snel.
Zodra ik mijn bord leeg heb schuif ik mijn stoel weg en ren ik naar boven. Nageroepen door mijn ouders, die oh zo boos zijn nu. Ik kan dit niet.
Eenmaal op mijn kamer barst ik in tranen uit en bekijk de wonden op mijn armen. Het bloedt net niet, gelukkig.
Langzaam word ik rustig en is alles weer goed. Op naar de volgende maaltijd.

Nu zijn dit twee van mijn triggers, de triggers verschillen per persoon. Maar dit is hoe ik misofonie ervaar :o
Ik hoop dat, als jullie ooit iemand tegenkomen met misofonie, jullie begrip tonen voor deze persoon :)

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:03

Je hebt dus alleen haat aan specifieke geluiden? Het is niet alsof je aan alle geluiden zo'n reactie krijgt?

Heel apart zoiets.. ik heb soms wel dat ik helemaal klaar ben met geluiden maar niet heel specifiek een soort, gewoon meer dat ik écht rust aan mijn hoofd wil. Soort van overprikkeld ben ik dan.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 19:05

xPabloBokt schreef:
Je hebt dus alleen haat aan specifieke geluiden? Het is niet alsof je aan alle geluiden zo'n reactie krijgt?

Heel apart zoiets.. ik heb soms wel dat ik helemaal klaar ben met geluiden maar niet heel specifiek een soort, gewoon meer dat ik écht rust aan mijn hoofd wil. Soort van overprikkeld ben ik dan.

Ja het zijn echt specifieke geluiden, wat aan de ene kant fijn is, want dan kan ik die ontwijken.
Er is ook een aflevering van JZHMH over gemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=cW9m1Z8XVlE

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:09

Vriend van mij heeft Misofonie, ik zelf kan het helemaal niet hebben als iemand met zijn tanden over bestek gaat en dat is dan maar 1 dingetje, dus kan me er heel goed iets bij voorstellen. Kot verhaal, maat toch mooi en duidelijk geschreven ! +:)+

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 19:11

MusicIsLife schreef:
Vriend van mij heeft Misofonie, ik zelf kan het helemaal niet hebben als iemand met zijn tanden over bestek gaat en dat is dan maar 1 dingetje, dus kan me er heel goed iets bij voorstellen. Kot verhaal, maat toch mooi en duidelijk geschreven ! +:)+

Dankjewel :o

Anoniem

Re: [VER] Misofonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:53

Ik herken dit in zekere mate; zodra ik het opmerk heb ik er last van en dan gaat het niet meer weg. Ik heb ook momenten dat ik er helemaal geen last van heb. Mooi geschreven wel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:56

Jeetje, wat lijkt me dat lastig. :(:)
Heel mooi hoe je het onder woorden hebt gebracht!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:15

Ik heb er nooit zo over na gedacht, maar volgens mij heb ik dit ook.

Ik kan echt niet tegen eetgeluiden, ik kan er gewoon echt woedend om worden :')

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:18

Oh zo zo zo bekend

Ik kan niet tegen gesmak van mijn honden, en hoe gestrester ik ben hoe minder ik het kan hebben
Mijn moeder snuift en haar vriend smakt verschrikkelijk zelfs met ademen (echt hoe krijg je het voor mekaar) En ja ik snauw, maar ik kan er niets aan doen!
Ze willen het niet begrijpen

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 20:40

Eloya schreef:
Oh zo zo zo bekend

Ik kan niet tegen gesmak van mijn honden, en hoe gestrester ik ben hoe minder ik het kan hebben
Mijn moeder snuift en haar vriend smakt verschrikkelijk zelfs met ademen (echt hoe krijg je het voor mekaar) En ja ik snauw, maar ik kan er niets aan doen!
Ze willen het niet begrijpen

Ademen is hier ook een bekende, en fluiten -O-

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 20:41

"Fijn" dat er veel mensen zijn die dit herkennen

KoudbloedKim schreef:
Jeetje, wat lijkt me dat lastig. :(:)
Heel mooi hoe je het onder woorden hebt gebracht!

Bedankt :)