[VER]Raad van 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

[VER]Raad van 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 00:21

Daar waar de zon niet schijnt,
daar discussieert de raad van 5,
daar waar de gevangenen weg kwijnt,
daar staat de waarheid in kijf

Afbeelding
Uit: de double

Met gebogen hoofd werd ik naar binnen gebracht. De boeien sneden in mijn huid. Ook de handen die om mijn boven armen waren gesloten, deden zeer. De pijn hield me met beide benen op de grond. Wat deed ik hier? Wat had ik gedaan? Had ik het gedaan? Hoe heb ik het gedaan? Deze vragen spookte sinds de bewuste avond door mijn hoofd. Hoe hard ik ook na dacht, ik wist het niet.

De deur sloot zich achter me, maar ik hield mijn hoofd gebogen. Voor me, aan de lange tafel, zat de raad van 5. De raad van 5 was als een sprookje, de wildste verhalen deden te ronde. Het werd van generatie op generatie door verteld, kinderen werden er mee in slaap gezongen. Daar waar de zon niet schijnt, daar discussieert de raad van 5, daar waar de gevangenen weg kwijnt, daar staat de waarheid in kijf Dat het maar een wijze les mocht zijn.

De raad van 5 bestond uit:
Wijsheid
Arrogantie
Angst
Vertrouwen
Geloof
Ieder had zo zijn eigen karakter en samen kwamen ze tot het midden: de waarheid.

''Jerric?'' En de middelste man was opgestaan. Wijsheid. En ik keek door mijn wimpers naar de man. Ik knikte voorzichtig. ''Je weet waarvoor je hier bent?'' En ik beet op mijn lip, maar knikte. ''Bij die brand was je een stuk minder verlegen!'' En de man naast Wijsheid was opgestaan. Geloof. Hij was boos, daar had hij dan ook het volste recht toe. ''Geloof je?'' En ik knikte. ''In mezelf.'' En Geloof boog zich over de tafel naar me toe. ''Wat zeg je?'' ''In mezelf!'' en ik praatte nu wat duidelijker. De man schopte zijn stoel omver. ''Wat een belachelijke vertoning!'' En met een klap zette hij zijn stoel rechtop en ging er met een plof op zitten. Wijsheid was ook weer gaan zitten. ''Hij is geen ongelovige, dat moet je hem nageven. Hij gelooft en dat betekent dat hij ergens voor vecht.'' ''Neem hem mee!'' En zonder dat de andere drie hadden gesproken, werd ik weer weggevoerd naar mijn cel.

Na een lange tijd, een tijd waarin ik me niet bewogen heb en naar de muur van mijn cel heb zitten staren, werd het eten gebracht. Het was een prak van, van alles en nog wat en het smaakte nog niet eens heel raar. Het water had een zurige nasmaak, ik besteedde er geen aandacht aan. Na een periode, niet veel langer dan de klok rond, viel ik in slaap in de stoel waarin ik zat.

Schimmen rende voor me uit, was het mist of was het rook? Overal werd gegild en ik raakte in paniek. Mensen vielen op de grond en ik struikelde over ze heen, maar ik rende door. Mijn instinct had het overgenomen en ik wou naar buiten. De deur leek steeds verder weg, maar ik haalde het. Ik kreeg hem niet open en begon te schoppen en te slaan. Ik gilde en de deur vloog open, het licht stroomde naar binnen.

''Jij. Meekomen.'' En de bewaker sleurde me mee, zonder de handboeien om te doen. Ik moest rennen om hem bij te houden. ''Hier.'' En zonder te kijken werd ik naar binnen geduwd. ''JA!'' En Arrogantie vloog op me af. In zijn haast viel zijn stoel om. Hij greep me bij mijn kraag en duwde me tegen de muur. ''Met wie speel jij samen?'' En hij priemt met zijn vinger richting mijn neus. ''Als jij niet heel snel zegt met wie jij samen werkt, dan ben jij nog lange niet jarig jongen, neem dat maar van mij aan''. Hij praatte met veel consumptie en ik trok mijn neus op. ''Ik zou het niet weten waar jij het over hebt.'' En Arrogantie ramde zijn vuist naast mijn hoofd, tegen de muur. ''De volgende keer als je liegt, is hij raak!'' En hij herpakte me kraag. ''Nog een keer: met wie werk jij samen?'' En ik schudde mijn hoofd. De vuistslag kwam niet eens zo heel hard aan. ''Met.Wie.Werk.Jij.Samen?'' En hij spuugde de woorden uit. ''Ik zou het niet weten, dat zeg ik toch?'' En weer kreeg ik een klap. Dit ging een keer of drie zo door. Arrogantie werd met de seconde bozer en bozer. ''VOOR DE LAATSTE KEER!'' En weer schudde ik mijn hoofd. ''Een dwaas kent de waarheid evenmin als de lepel de smaak van de soep.'' lepelde ik een oude wijsheid op. ''MWAHH'' En met een smak gooide arrogantie me in de hoek. ''Waarom wilt u me niet geloven?'' en ik bleef liggen waar ik lag. Lag wel goed, beter dan in de armen van arrogantie bungelen. ''En zo is het wel genoeg.''' Met gespreide armen kwam Wijsheid tussen ons in staan. ''Jij, sta op.'' En ik krabbelde toch gehaast overeind. ''Wie heeft de kerk van litaou in de fik gezet?'' En ik keek verbaasd naar zijn vingers. ''Kerk in de fik?'' En arrogantie gooide zijn hoofd in zijn nek. ''Je bent werkelijk zo dom als je eruit ziet.'' En Wijsheid draaide zich om'. ''Weet jij werkelijk niet waar we het over hebben.'' En ik schudde mijn hoofd. ''Ik kan me vaag iets herinneren, maar meer ook niet.'' En Wijsheid trok me mee, met een boze Arrogantie achter me aan.

Aan de grote, houten tafel zat Vertrouwen een kaart te bestuderen. Met een grote, rode inkt vlek markeerde hij Litaou, net zoals Disch was gemarkeerd. ''Er is geen verband, er is gewoon geen verband.'' En hij keek op. ''En, heeft hij iets gezegt?'' ''Ja, dat hij het niet gedaan heeft.'' En Arrogantie plofte naast hem neer. Vertrouwen leek niet verbaast. ''Ik zei toch dat hij te vertrouwen was?'' En Arrogantie pakte zuchtend een karaf met dure wijn en sloeg twee glazen in een keer achterover. Wijsheid nam naast Vertrouwen plaats en niemand leek zich druk te maken om mij. Het bloeden van mijn neus was gestopt en mijn wang voelde al dik aan. Wat onzeker over de situatie keek ik maar naar de punten van mijn schoenen. ''Die schoenen van jou, zijn zeker wel heel bijzonder?'' En Arrogantie keek me aan met een minachtende blik. ''Tweede keer in 12 uur dat je ze zo uitgebreid bestudeerd.'' En hij sloeg nog een glas achterover. ''Beter die schoenen dan jouw hoofd.'' En verbaast over de grote mond die mezelf hoorde geven, kreeg ik een rood hoofd. ''Kom nou maar zitten.'' En Wijsheid schoof een stoel naar achteren. ''Kom hier.'' En ik ging onzeker zitten.

''Dit is ons land, zie je?'' En ik herinnerde me vaag de kaarten van school, waarop ons land, Ureaup, was afgebeeld. Ik knikte. ''Wat moet ik hiermee?'' En Wijsheid ging geduldig door met zijn verhaal. ''In Litaou is de grote, stille kerk, afgebrand.'' En ik keek vragend op. ''Wat heb ik daar mee te maken?'' En Wijsheid negeerde deze vraag en ging verder. ''Vannacht is ons het bericht gekomen dat ook de stille kerk in Disch is afgebrand.'' En weer stelde ik dezelfde vraag. ''Ik kan er toch niks mee te maken hebben, ik zat hier.'' En dit keer knikte Wijsheid. ''Daarom vragen we jouw hulp.'' ''Jij was bij de grote brand in Litauo, jij werd betrapt met de vuursteentjes, jij werd betrapt met stro in de zak, jij werd betrapt na de brand. Wie probeert jou de schuld in de schoenen te schuiven?'' En Vertrouwen boog zich naar voren. ''Wie is er niet te vertrouwen?'' En ik keek hem verbaast aan. ''Ik weet helemaal niks meer van die nacht.'' ''En wat deed jij ongelovige bij de gelovige? Bij de mensen die vinden dat ze hun mond moeten houden? Dat ze zichzelf moeten weg cijferen van de wereld? Wie vinden dat ze stil moeten zijn en daarbij gehoorzaam? Jij die vind dat je, je mond open moet doen als er iets je niet aan staat? Dat je mag protesteren en voor jezelf mag opkomen?'' Wijsheid ging nu ook vragen stellen. ''Jij bent een ongelovige, dat staat vast. Jij moet ons helpen de andere, ongelovige te vinden die de branden veroorzaakt. Jij snapt de ongelovige beter dan wij met zijn vijven bij elkaar.'' En ik schoof mijn stoel naar achteren. ''Ik wil hier mijn handen niet aan branden, hoe ironisch dat ook nu mag klinken. Ik vind het heel vervelend voor de stille dat de kerken worden afgebrand, maar ik heb daar niks mee te maken.'' En ik stond op. ''Als jullie het over mijn onschuld eens zijn, mag ik dan nu naar huis?'' en Wijsheid stond op. ''Nee, je mag terug naar je cel, nadenken over wat er hier gezegd is.''

Terug in mijn cel, zette ik op een rijtje wat er allemaal gezegd en gebeurd was. Ik was bij die brand aanwezig geweest, dat was iets wat zeker was. Hoe ik daar kwam, wist ik niet, wie mij de schuld in de schoenen wou schuiven, wist ik ook niet. Waarom ik hier was, wist ik nu wél. Ik ging weer op de houten stoel zitten in het middel van de cel. Ik zuchtte. Het laatste wat ik me kon herinneren was dat ik met vrienden had afgesproken, om met zijn allen het bos in te gaan en te gaan jagen. Nero had een jachtvergunning van de landsheer gekregen en daar wouden we gebruik van gaan maken. ''We gaan jagen en ik weet zeker dat we wat gaan vangen.

En, wat vinden jullie? Is het verhaal een beetje te volgen of denken jullie van pffffffftttttttt :z

Silkaay

Re: [VER]Raad van 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:26

Leuk! Vind je heel mooi schrijven en dat mysterieuze spreekt me zeker aan, doe zo verder! :)

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:16

Wat een origineel idee! Heel goed geschreven, ik ben benieuwd naar meer :)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:47

Ik vind het heel mooi en wil nu al verder lezen :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:16

Ik ga weer zsm verder! Ik zelf raak een beetje in de knoop met die kerk enzo haha. Ik vind zelf het mysterieuze ook erg leuk om te schrijven, met een verhaal ben ik zo enthousiast, die wil ik ook nog een keer posten haha!

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:13

Ik ga mee met mijn voorgangers, het is een mooi origineel verhaal en ik wilde zo verder lezen. :D
Het mysterieuze is goed omschreven en de insteek met de raad van 5 vind ik origineel.
Ik zie zo een ronde tafel met 5 oude nette mannetjes in pak voor me. :Y)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 20:54

gerlienke schreef:
Ik ga mee met mijn voorgangers, het is een mooi origineel verhaal en ik wilde zo verder lezen. :D
Het mysterieuze is goed omschreven en de insteek met de raad van 5 vind ik origineel.
Ik zie zo een ronde tafel met 5 oude nette mannetjes in pak voor me. :Y)

Haha, ik weet het niet, ik laat de tijd maar een beetje in het midden, al zie ik zelf Dumbledore en die van de hobbit daar zitten XD Maar je brengt me wel op een super goed idee, maar eens even kijken of ik vandaag een goede dag heb met mijn potlood :P Ben wel weer aan het schrijven!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 21:46

Afbeelding
Wederom uit de double

''We gaan jagen en ik weet zeker dat we wat gaan vangen.'' Het zinnetje bleef maar malen in mijn hoofd. Hetzelfde bekroop me als toen Nero het zei. Nero was Nero en daar had je het maar mee te doen. Als hij je niet mocht, had je geen leven in het dorp. Als hij je als een vriend beschouwde, dan was het goed. Ik en nog wat andere jongens hadden het geluk, of de pech, om door hem gemogen te worden. We werden gesommeerd om mee te gaan met dingen die hij deed. Hij vroeg het wel voor de vorm, maar het was meer een bevel. Hij had ook meer spieren dan hersenen. Over het geloof hadden we het nooit binnen het groepje van 7. Iedereen was een stille, al was je dat niet, dan deed je maar alsof. Ik geloofde ook niet, maar van de rest wist ik het niet?

In de dagen erna werd ik steeds weer naar de kamer gehaald, waar ik in de nacht ook naar toe was gebracht. Ook al was ik onschuldig verklaard en hoefde ik geen boeien meer om, ik voelde me nog steeds de gevangenen. Op die manier probeerde ze me onder druk te zetten om tóch mee te gaan werken. Ik maalde en maalde, maar ik kon ze niks vertellen. Na vijf dagen, ik had het bijgehouden in een hoekje van de kamer in het stof, kreeg ik weer het rare water. Ik viel weer snel in slaap en ook dit keer droomde ik over de bewuste avond.

Nero kwam op me afgerend en duwde me opzij, ik viel op de grond. Ik hoorde gegil en ook Midas rende me voorbij. Ik probeerde nog te schreeuwen, maar er kwam een schor geluid uit mijn keel. Andere mensen trokken me overeind en met moeite bereikte ik de deur. Weet het zelfde licht en weer de zelfde stem die me sommeerde om mee te komen.

‘’Je hebt gedroomd.’’ En Arrogant stond op toen ik binnen kwam. Met een plof kwam ik neer op de stoel waar ik altijd zat. Met mijn hoofd op mijn handen murmelde ik ‘’Jaja, en hoe weten we dat nou weer? Het ligt aan dat smerige water van jullie.’’ En ik lachte. En ik lag in de slappe lach voor wat ik niet weet. Wijsheid keek er niet van op. ‘’Ja jongens, ik had jullie gewaarschuwd. Dit is nou een van die bijwerkingen als je het te veel geeft.’’ En lachend werd ik afgevoerd naar mijn cel. Lachend viel ik uitgeput in slaap.

De volgende morgen strompelde ik naar een hoekje van de cel en moest ik braken. Ik kreunde en ik had vreselijke hoofdpijn. Ik kroop naar een ander hoekje en maakte mezelf klein. Ik hoopte dat niemand me nog zou vinden. Toen er in mijn rug werd gepord, merkte ik pas dat er iemand was. Het was geen bewaker dit keer, maar Geloof en Angst stond achter hem. Geloof was onzeker, maar Arrogantie stond met zijn armen over elkaar geslagen naar me te kijken. ‘’Wat meurt het hier, vriend.’’ En hij trok me overeind. ‘’Meekomen.’’ En ik probeerde er onder uit te komen, maar hij was onverbiddelijk.

‘’Zitten.’’ En ik kwam in een nieuwe kamer. Wijsheid zat al te wachten met een notieboekje op schoot. ‘’Arrogantie, wat zei ik nou nog tegen je?’’ En Arrogantie haalde zijn schouders op. Ik kreunde en ik moest weer overgeven. Vertrouwen hield me een glas water voor, maar ik negeerde het.

‘’Wijsheid is als je eigen moeder,
Dit geeft je vertrouwen en troost,
Het is in nood als een hoeder,
En daarom wordt het door vele geliefkoosd,

Maar wijsheid bezit niet iedereen,
Hoe graag je het ook zou willen,
Al lees je alle boeken aaneen,
Het is je tijd verspillen.’’

De stem van mijn moeder zong door mijn hoofd. Ik nam toch het glas water aan. Wijsheid kon je vertrouwen. Waar ik met Geloof, Angst, Vertrouwen en Arrogantie heen moest, wist ik niet.

‘’Vertrouwen is een vak apart,
Niet iedereen bezit dit van zichzelf,
De een sluit je niet zo snel in zijn hart,
Maar het is zo sterk als een gewelf.

Als je bij die gene het vertrouwen hebt gewonnen,
Bij die gene die zich zo slecht ontvouwt.
Wordt hij een van je belangrijkste hulpbronnen.
Ben je voor altijd met hem vertrouwd.’’

Het was weer de stem van mijn moeder die ik zo vaak had horen zingen. Ik zag Vertrouwen achter Wijsheid staan en het puzzelstukje viel op zijn plaats, Vertrouwen op zichzelf was ook te vertrouwen. Angst, Geloof en Arrogantie wist ik geen raad mee.

Nadat ik weer wat rustiger was geworden, stak Wijsheid van wal. ‘’We hebben haast, dat had je misschien al wel gemerkt. Er is een nieuwe brand ontstaan, maar dit keer in Bend.’’ Bend was de belangrijkste stad in ons land, Ureaup. ‘’Hoe vaak moet ik het nog zeggen.’’ En ik gooide mijn hoofd in mijn nek. Angst kwam met zijn armen tegen de muur staan, waardoor hij een soort van barricade vormde. ‘’Moet je nou eens heel goed luisteren, jongen, dat water was nog een milde methode, anders gaan we zwaardere maatregelen treffen. ‘’

‘’Angst is een slechte raadgever,
Je moet je er niet door laten leiden.
Neem liever Wijsheid als je lesgever.
Anders kunnen mensen je gaan mijden.

De grootste angst is de angst zelf,
Het neemt je mee aan de hand.
Daarmee kwellen we onszelf,
En uiteindelijk maken we onszelf van kant.’’

Ik voelde de koude rillingen over mijn rug lopen, net zoals vroeger. Angst was uit op de verkeerde dingen, het wil je kapot maken. Het speelt een macht spelletje met je. De stem van mijn vader klonk even brommend als altijd door mijn hoofd. Hij was een nuchter man en kende geen angst.
Ik duwde Angst van me af. ‘’Blijf weg, man!’’. En Geloof pakte Angst vast. ‘’Maak hem nou niet bang, dan kunnen we al helemaal niks meer met hem.’’ Geloof was een sensibele man, hij was het ene moment boos en het andere moment heel erg beschermend.
Vertrouwen had zich al de hele tijd stil gehouden en bemoeide zich er nu ook mee. ‘’Door dat water ben je gaan dromen, beschrijf eens wat je gezien hebt.’’ ‘’Ik heb het niet duidelijk gezien, daar kunnen jullie vast niks mee.’’ ‘’Jawel, vertel maar!’’ En Vertrouwen trok er een stoel bij. Ik sloot mijn ogen om het wat duidelijker te maken voor mezelf.

‘’We zouden gaan jagen, Nero, ik en de rest.’’ En ik moest diep nadenken, maar het kwam er als vanzelf uit.

''We gaan jagen en ik weet zeker dat we wat gaan vangen.’’. We keken elkaar onzeker aan, maar deden er niks op uit. Nero liep voorop met Midas achter hem aan. Midas was de laatste tijd sowieso wat vriendelijker tegen Nero. Met wat touwen zetten we hier en daar wat strikken en gingen ergens zitten op een boomstam. Midas deelde zijn fles water nooit met andere, maar toen Nero tegen me opbotste en mijn veldfles aan mijn voeten viel, mocht ik ruimschoots van hem drinken. Hij knikte me vriendelijk toe.

Ik opende mijn ogen en keek recht in de blauwe ogen van Wijsheid. ‘’Heel goed, heel goed!’’ en hij klapte enthousiast in zijn handen. ‘’Vanaf hier wordt het wazig.’’ En ik schudde spijtig mijn hoofd. ‘’Probeer het maar!’’ En ik haalde mijn schouders op, als ze het zo graag wouden.

‘’In de stad kunnen we niks vangen.’’ En Peter stopte. ‘’Jawel!’’ En Midas liep verder . ‘’We hadden toch de afspraak dat we in het bos bleven?’’ En Peter bleef staan. ‘’Nee.’’ En het werd een lange discussie met Midas en Nero aan de ene kant en Peter aan de andere kant. De rest van de groep stond er onzeker bij. Het kwam er op neer dat ieder zijn eigen gang ging. Nero en Midas gingen de stad in en Peter en de rest van de groep gingen het bos in. Ik bleef staan. ‘’Kom mee, sukkel.’’ En Midas trok me mee. Ik was zo mak als een lammetje en liep gehoorzaam mee.

‘’Weet je ook wat jullie wouden gaan vangen?’’ En ik schudde mijn hoofd. ‘’Meisjes?’’ aarzelde ik. ‘’Nero en Midas waren altijd al met meisjes bezig, zelfs al op school!’’ En ik schudde mijn hoofd. Ze trokken de meisjes altijd aan hun vlechten en gaven ook echt een kusje als ze zeiden ‘’meisjes plagen, kusjes vragen.’’ Ik was er altijd al van onder de indruk geweest.

We dronken nog wat voor de ingang van een kroeg en Midas trakteerde op flink wat bier. Hij flirtte hier en daar wat en Nero had al een hand onder een rokje. Ik zat wat suffig naar mijn bier te staren. Af en toe fluisterde Midas wat in het oor van een meisje en ze giechelde telkens weer. Als ik hem aankeek, gaf hij me een knipoog.’’ ‘’Kom, we gaan buiten pissen.’’ En hij trok Nero mee, die heftig protesteerde. Ik volgde weer braaf als een lammetje, hetzelfde lammetje als een paar uur ervoor.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:09

Goed stuk weer, ik vind de afwisseling tussen heden en verleden goed gedaan. Die tekening ben ik ook wel nieuwsgierig naar als je die maakt tenminste ;) Het voegt wel wat toe aan een verhaal naar mijn mening. :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 15:58

Ik ga het wel proberen idd, maar of het lukt? Ik probeer dat soort dingen wel vaker, maar 9 van de 10 keer mislukt het :=

Bedankt voor de complimenten :D

EDIT:
PADAM, vind ik een foto met wat ik ongeveer in mijn hoofd heb :') Dit wil ik ook nog gaan schetsen en uitwerken, maar neem dit maar als voorbeeld.
Afbeelding
Bron:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:COLLECTIE_TROPENMUSEUM_Zes_mannen_in_pak_achter_een_lange_tafel_in_een_zaal_in_Indonesi%C3%AB_TMnr_60019721.jpg

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:31

Wat en verhaal, k kon niet meer stoppen met lezen. Mooi geschreven en lekker plakkend. Ik volg!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:13

Heb je ene van de foto geknipt? :))

Leuk stuk weer! Je verbeelding kan echt de vrije loop in het verhaal super!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 19:53

Hahaha, ja :') Hij zat er al bij met zo'n houding van: ''ik hoor er niet bij'' :')

Leuk om te horen allemaal :D Ga zo nog even verder, heb weer een aantal goede ideeën!

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:51

eclair98 schreef:
Toen er in mijn rug werd gepord, merkte ik pas dat er iemand was. Het was geen bewaker dit keer, maar Geloof en Angst stond achter hem. Geloof was onzeker, maar Arrogantie stond met zijn armen over elkaar geslagen naar me te kijken.

Hier heb je angst en arrogantie denk ik door elkaar gehaald?

Voor de rest was het echt heel goed! Kijk nu al uit naar het volgende stuk :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:56

eclair98 schreef:
Hahaha, ja :') Hij zat er al bij met zo'n houding van: ''ik hoor er niet bij'' :')

Leuk om te horen allemaal :D Ga zo nog even verder, heb weer een aantal goede ideeën!

Hihi, ja las in je bron 'zes mannen' en ik nouja, ik tel er maar 5 _O-

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 14:55

ierusju schreef:
eclair98 schreef:
Toen er in mijn rug werd gepord, merkte ik pas dat er iemand was. Het was geen bewaker dit keer, maar Geloof en Angst stond achter hem. Geloof was onzeker, maar Arrogantie stond met zijn armen over elkaar geslagen naar me te kijken.

Hier heb je angst en arrogantie denk ik door elkaar gehaald?

Voor de rest was het echt heel goed! Kijk nu al uit naar het volgende stuk :)

Oeps ja := Ik haal die twee constant door elkaar, maar ze lijken in zekere zin ook wel op elkaar ;)

Haha, ik dacht zet er maar toch een bron bij, anders komt het zo raar over als je het tegen komt via google :P

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:20

Gaaf verhaal! Ik wil echt verder lezen haha

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:38

Prachtig verhaal, wat een origineel idee! Ik vind ook de namen die je gebruikt echt prachtig :D
Als ik je een kleine tip mag geven, soms gebruik je het woordje 'wou', dat moet eigenlijk 'wilde' zijn.

Ben erg benieuwd hoe het verder gaat :))

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:41

Spannend verhaal! De manier waarop je schrijft spreekt me erg aan, maar ik heb 1 tip voor je: in 99% van de gevallen waarin je de zin met 'En' begint, kun je dit woord gewoon weglaten. Leest wat prettiger. ;)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 12:11

Bedankt voor de tips! Ga het gelijk gebruiken!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:39

DayDream21 schreef:
Prachtig verhaal, wat een origineel idee! Ik vind ook de namen die je gebruikt echt prachtig :D
Als ik je een kleine tip mag geven, soms gebruik je het woordje 'wou', dat moet eigenlijk 'wilde' zijn.

wou en wilde is allebei juist hoor :j

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:00

Silkaay schreef:
DayDream21 schreef:

wou en wilde is allebei juist hoor :j

Ik heb altijd geleerd dat 'wou' spreektaal is en 'wilde' ABN, misschien is dat inmiddels veranderd? Voor zover ik weet niet :) Maar zo wel, sorry als ik fout zit.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 17:27

Ik weet het zelf namelijk ook niet, zoals je wel kan lezen := Iets met spreektaal ed...

Ik ga weer verder schrijven!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 18:07

Afbeelding
Uit de double
Trillend stond ik te plassen. Nero en Midas stonden me een beetje te duwen, ik reageerde niet. Normaal zou ik van me af hebben gemept en dat wisten ze ook. ‘’Kom mee, we gaan verder.’’ En ik beleefde alles als een droom.

Ik schudde mijn hoofd. Het werd met de seconde waziger, mijn verhaal. Ik zag beelden door elkaar heem lopen en ik zag rare kleuren. ‘’Alcohol, niks raars.’’ En Wijsheid stopte met schrijven. Met een vragende blik vroeg ik hem om meer uitleg. ‘’Nooit wil die jongen wat met je delen en nu wel? Vanaf dan wordt alles wazig en wordt je heel suf.’’ En ik knikte. ‘’Om je nog waziger en suffiger te krijgen, trakteert hij zo rijkelijk met het bier.’’ ‘’Dat is wat wij je ook gaven.’’ En Geloof keek me medelijdend aan. ‘’Jaja, nou ja, het zal ook wel. Ik dacht ik hem kon vertrouwen. ‘’

We sjouwde de hele stad door, god wist waar naar toe. Toch wist Midas waar hij heen wou, dat zag je aan zijn manier van lopen. ‘’Nero, jij hebt de spullen?’’ En Nero liep een paar passen sneller en ze smoesde samen. Ik stopte en moest braken. ‘’Hij heeft in ieder geval genoeg gehad.’’ En Midas trok zijn neus op. Ik humde wat, ik wou vragen of ik naar huis mocht. Op de automatische piloot liep ik verder, ik leek wel in de macht van Midas. We liepen in de richting van de grote kerk, de grootste kerk van de stillen. ‘’Ga jij maar naar binnen.’’ En ik deed dit ook. Binnen kwam ik in een grote hal, waar je, je schoenen uit moest doen. Ik kreeg dit met moeite voor elkaar. De grote eiken deur kreeg ik met moeite van zijn plaats. In de kerk aangekomen, hield ik me adem in. Het was zo enorm groot, er konden wel 1000 mensen te gelijk naar binnen. Overal waren kaarsjes en de glas in lood ramen schitterde in het licht van de maan. Ik hoorde een mannen koor laag zingen, de monniken van het klooster iets verder op. Verder was het stil. In de stilte kon je beter je zonden overdenken en kwam je nader tot god. Niet weten wat ik moest doen, bleef ik staan. ‘’Ook de stilte gevonden?’’ En een oudere man kwam naast me staan. Hij fluisterde zo zachtjes dat hij alleen maar een stille kon zijn. ‘’Ik zoek nog.’’

‘’Dan heb je het bij deze gevonden!’’ En Geloof pakte mijn handen de zijne. ‘’God heeft je gespaard bij de grote brand, dit moet een teken zijn!’’ En hij begon te bidden. Arrogant trok hem weg. ‘’Laat hem uitpraten, man!’’ En hij gaf een knikje dat ik verder moest gaan.

Nero kwam naar binnen toe en trok me bij die man weg. ‘’Wat moest je bij die stille?’’ Hij klonk boos. ‘’Hmua ja?’’ En er drong niks meer tot me binnen. Nero parkeerde me bij een bankje en daar ging ik zitten. ‘’Blijf hier, oke?’’ En hij ging weer naar buiten. Door de deur heen zag ik dat hij moeite had met zijn schoenen. Met zijn schoenen half aangetrokken slofte hij weer weg.

Ik was ingedommeld, maar ik werd wakker van gegil. ‘’Brand! Brand!’’ en vrouwen rende met opgetrokken rokken langs me heen. Als door een wesp gestoken, sprong ik op en probeerde ook naar de deur te komen. Nero kwam naar binnen rennen en ik probeerde naar hem toe te komen. Er waren meer mensen in de kerk aanwezig dan ik had verwacht en ik kwam er moeilijk doorheen. ‘’Nero!’’ En ik zwaaide. Ik struikelde en mensen liepen over me heen en schreeuwde. Nero had het gezien en probeerde me overeind te trekken, het mislukte. Hij liet me weer los en rende zelf vervolgens naar de deur. Ik vloekte en uiteindelijk bleef ik staan. Als een van de laatste verliet ik de kerk die nu in lichterlaaie stond. Mensen stonden met gebogen hoofd te bidden, er was geen houden meer aan. Niemand probeerde nog te blussen, iedereen wist dat het geen zin meer had. Hoestend en proestend ging ik opzoek naar Midas en Nero. Niet te vinden. ‘’’Ja jongeman, wat zijn wij van plan?’’ En er stond een agent voor me neus. ‘’Ik zoek mijn vrienden.’’ En ik wou verder lopen, maar werd tegen gehouden door twee sterke armen. Er waren meer agenten om ons heen komen staan. ‘’Wat heb je in je handen?’’ En ik zag dat ik nog steeds mijn vuisten had gebald. Langzaam opende ik mijn vuisten, ze waren verkrampt en het deed zeer om ze te openen. Ik mijn handen had ik een paar vuursteentjes liggen. ‘’Die lamlendige, die eikel, ik, ik, ik…” ‘’’Zwijg, jij pyromaan!’’ En mijn handen werden bij elkaar gebonden met een stuk touw. Niet iedereen had de luxe over handboeien. ‘’U heeft de verkeerde, ik was het niet, ik was binnen!’’ Ik stribbelde tegen, maar de handen die me vast hielden waren te sterk. ‘’Er was een getuige die je bezig heeft gezien!’’ en triomfantelijk voerde de agenten me weg, trots op het werk wat ze hadden verricht. Links, in de schaduw van de boom, stonden Midas en Nero me grijnzend na te kijken.

‘’Dus toch!’’ en Angst liep met grote passen naar buiten toe, met Geloof op zijn hielen. ‘’Hoe weet je zo zeker dat Nero en Midas het waren?’’ En Wijsheid schoof nu wat dichterbij, nu Geloof weg was. ‘’Ze hebben me dronken gevoerd en ik had ook een getuige, dat ik tijdens de brandstichting binnen was.’’ En Wijsheid knikte. ‘’En Nero had die vuursteentjes in mijn handen geduwd toen hij probeerde mij op te tillen. Later, in de cel, heeft een van de agenten mij verteld hoe hun getuigen eruit zag. Die voldeed volledig aan de beschrijving van Midas.’’ En Wijsheid knikte weer. ‘’Heel goed, heel goed!’’ en ook hij stond op en liep weg. Ik was alleen nog over met Arrogantie en Vertrouwen.

Iedereen heeft een beetje arrogantie in zich
De een wat meer dan de ander,
Angst wordt er mee verlig
Het imponeert de tegenstander

Maar te veel van het goede is ook niet verstandig,
Hoogmoed komt tot de val
Je wordt losbandig
En uiteindelijk wordt je een mistroostig geval.

Arrogantie durfde ik niet te vertrouwen, maar Vertrouwen hield hem op afstand. ‘’Ga jij nou ook maar even naar buiten ofzo.’’ En Vertrouwen werkte hem de kamer uit. ‘’Je vertrouwt hem niet, he?’’ En hij keek vragend, met opgetrokken wenkbrauwen, keek hij in mijn ogen. Op die manier, kon en durfde je niet te liegen, alsof hij het in een keer doorhad. ‘’Ja.’’ En hij knikte begrijpend. ‘’Die oude kinderwijsjes zijn zo gek nog niet, ze leren je een les, die je pas doorhebt op het moment dat het erop aan komt.’’ En hij schonk een beker in. ‘’Licht bier, denk dat je daar wel trek in hebt na al dat water.’’ En met een tevreden gevoel gleed het bier mijn keel in, ik slaakte een zucht van verlichting. ‘’Wat gaat er nu gebeuren?’’ ‘’Geloof en Angst gaan samen met een aantal ruiters het dorp in, opzoek naar die Nero en die Midas, om ze ook te gaan ondervragen. We krijgen de waarheid wel uit ze.’’ En hij gaf een kneepje in mijn knie. ‘’We geloven je.’’ En ik slikte een brok in mijn keel weg. ‘’Het vertrouwen dat we je geven, is het, het waard?’’ En hij keek me weer in de ogen. Dit keer knikte ik alleen maar. ‘’Mooi!’’ Vertrouwen bracht me weer terug naar mijn cel. ‘’We laten de deur voor je open, je kan toch niet weg hier.’’ En hij draaide zich om en liep terug in de richting waar we vandaan kwamen.

Geloof is sensibel,
Het ene moment te vertrouwen,
Soms klinkt het plausibel,
Dan begint het weer te mauwen.

Het heeft geen kwaad in de zin,
Het is hoe de mens er mee omgaat,
Ga er niet tegenin,
Vriendelijkheid volstaat.

En het laatste kinderliedje spookte door mijn hoofd. Geloof is iets moois, maar zodra je er tegen in gaat, gaat het fout. Mensen interpreteren het geloof allemaal anders, dat maakt het een kwaad iets. Het is een sterk machtsmiddel, waarmee mensen dingen soms goed praten, wat helemaal niet goed te praten valt.

Ik dwaalde door de lange gangen van het gebouw waar de Raad van 5 gevestigd is. Er hingen schilderijen van oud koningen van ons land en ook een paar schilderijen van oud leden. Met sierlijke letters waren hier een daar zinnen in de oude taal op de muur geschilderd, wat bijna niemand meer sprak. Alleen de koning, de Raad van 5 en nog een paar stille gelovigen spraken het. Dit maakte het een mystieke taal. De bijbels van de stille waren ook in de oude taal geschreven, maar sommige mensen hadden het vertaald om het toegankelijker te maken voor andere mensen en hierdoor hadden ze meer stille gewonnen. Het hoefgetrappel op de binnen plaats, maakte me nieuwgierig. Door een raam keek ik naar buiten. Nero en Midas zaten voor op het zadel van een aantal ruiters en stapte onhandig af. ‘’Jullie hebben de verkeerde, we hebben er niks mee te maken!’’ ‘’Jullie moeten Jerric hebben. Iedereen weet dat hij fout is en de brandstichter van alle branden die er zijn geweest!”’ “Dat kan niet, hij zat hier ten tijde van de tweede en derde brand.’’ En Midas en Nero hielden abrupt hun mond. Ze zagen me staan, daar achter het raam. De lelijkste verwensingen werden naar mijn hoofd geschreeuwd en zonder nog een keer om te kijken, liep ik verder door het kasteel, met mijn handen in mijn zakken, alsof alles weer goed was, alsof alles van de afgelopen dagen nooit gebeurd was.

Dit verhaal bevat twee waarheden. De waarheid achter de branden die werden gesticht en de waarheid over de waarheid. Angst is niet te vertrouwen en moet je ver van af blijven, Wijsheid is iets moois wat iedereen wil bezitten. Vertrouwen is iets wat niet iedereen heeft en waar veel misbruik van wordt gemaakt. Arrogantie kan goed zijn, maar als je het te veel bevat, gaat het fout. Geloof is iets moois, waar maar al te vaak misbruik van wordt gemaakt. Sommige dingen denk je te hebben, maar het kan ook zo zijn dat de dingen die je niet wil bezitten en wil hebben, toch in je zitten.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:17

wouwiieee... Wordt steeds spannender. *\o/*