[TEK] Eerste keer paard tekenen in grafiet. Hulp gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

[TEK] Eerste keer paard tekenen in grafiet. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:48

Ik heb nog nooit echt getekend, maar kreeg het ineens op mijn heupen :') en nu dus bezig met mijn eerste werkje.
Maar... ik heb echt even jullie hulp nodig. Ik krijg die manen maar niet goed. De rest vind ik voor een eerste keer nog best oke. Alleen de ogen zijn iets te groot uitgevallen en het hoofd iets te breed.
Ik vind die verhoudingen ook zo moeilijk!
Ook heb ik niet echt een vacht getekend maar alleen ingekleurd.

Hoe kan ik deze manen beter krijgen? (ik ben er zoals jullie zien nu maar mee gestopt na tig keer proberen.)
En tekenen jullie altijd allemaal kleine haartjes apart?
Nog meer tips zijn heel erg welkom. Maar hou het lief, dit is mijn eerste echte poging.

Afbeelding

highwaykind

Re: [TEK] Eerste keer paard tekenen in grafiet. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:55

Heb je een voorbeeld foto erbij? Vind ik wat makkelijker uitleggen omdat ik dan aan kan wijzen "op de foto is het daar donkerder, vormen de manen een pluk daar" etc.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 10:01

Stuur ik even per pb, want weet niet of ik de foto mag plaatsen. :)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:04

Afbeelding

Even een hele snelle schets, met het oog niet helemaal op de goede plek. Ik heb de wapperende manen even erg overdreven in plukken verdeeld zodat het hopelijk wat duidelijker is. Hierdoor heeft dat deel wel een hele duidelijke harde lelijke donkere omlijning. De voorpluk is wat 'echter' / netter uitgewerkt.

Jij hebt de manen nu redelijk egaal getekend, met wat donkerdere lange strepen er tussen.
Je kan beter de manen in plukken verdelen zodat het wat overzichtelijker is, en binnen de plukken de schaduw/highlights aangeven.

Ik vind het altijd het makkelijkst om van 2 kanten naar de highlight toe te werken, in korte streepjes over elkaar heen tot het donker genoeg is. De streepjes hier waren allemaal ongeveer even lang als het oog hoog is. (Maar doordat je streepjes in laagjes over elkaar heen doet "verleng" je de korte streepjes vaak wel tot je 1 "langere" hebt, en omdat je korte streepjes over elkaar doet krijg je ook mooie zachte overgangen ).

Binnen elke pluk haar kijken waar het het lichtst/donkerst is en dat in laagjes zo goed mogelijk na proberen te tekenen.
Vergeet de schaduw onder de manen ook niet. En een pluk manen die boven een andere pluk zit zorgt ook voor schaduw op de pluk eronder.

Voor de rest van het paard zou je ook nog een keer naar hoe licht/donker iets is kunnen kijken.
Het helpt om de foto in grijswaarden te zetten in Photoshop - dan zie je dat de kaak bijna net zo donker als het oog is bijvoorbeeld, met de schaduw onder de kaak op de nek het donkerst.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 12:30

Oh dit ziet er al zoveel beter uit hahaha! Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ga even alle manen weg gummen en weer overnieuw beginnen.