Ik loop al een hele tijd met het idee in mijn hoofd om een rijkostuum te maken uit de tijd van Jane Austen en Napoleon. Het was in die tijd mode voor vrouwen dat zij militair geïnspireerde spencers droegen en daarom wil ik het jasje ook in de stijl van de rode Lanciers maken.
Het wordt een historisch correct kostuum dat betekend dat ik alleen materialen gebruik die in die tijd gemaakt werden. En alle zichtbare naden met de hand zijn genaaid. Ik smokkel een beetje door het binnenwerk wel met de naaimachine te doen

Het kostuum gaat bestaan uit:
- Spencer (Kort jasje)
- Lange rijrok
- Habit shirt (een blouse)
- Cravat ( soort sjaal)
- Jurk
Eigenlijk hoeft de jurk er niet bij, maar ik vind het leuk als ik de rijrok kan afwisselen met een andere jurk.
Inmiddels heb ik de rode en blauwe wol voor de spencer en de rok binnen. En vandaag ga ik de zijde en het katoen bestellen voor de blouse en de jurk. Het patroon voor de blouse heb ik al getekend. De rest moet ik nog aan beginnen. Maar vooral bij het jasje zal ik hulp van mijn moeder nodig hebben

Het uniform van de lansiers

Het rijkostuum van koningin Louise van Pruisen

Een origineel spencer jacket

In dit topic wil ik jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen. Ik ga proberen geregeld foto's te maken, zodat jullie de verschillende fases zien.