[SCH] Colorful Mind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

[SCH] Colorful Mind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:12

Ik werk regelmatig met aquarel, maar ben nog steeds zoekende (net als met pastel :+ ) naar wat ik nou het fijnste vind. Laatst heb ik de youtube-filmpjes uitgevonden en er wat bekeken en daaruit wat dingen meegenomen en gecombineerd. Daarin vooral nat in nat gewerkt, en dat vind ik nogal lastig...
Belangrijkste was voor mij dat ik eens wat meer het realistische los zou laten, maar dat is nog niet helemaal gelukt :') Het bewuste probeersel is op A3, met aquarel. Ik heb er zo'n 2,5 uur aan besteed en ben er zelf wel tevreden mee, maar ga nog wel verder zoeken :)

Afbeelding

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:31

:~ Prachtig!

Die kleuren, die blik, de compositie.. Wauw wauw wauw, ben er echt helemaal weg van.

Alleen de figuratieve dingetjes (vlinders?) hadden voor mij niet gehoeven, die maken het wat kitscherig.
Maar verder echt.. Wauw.

mar_fay

Re: [SCH] Colorful Mind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:59

Dankje!
Die vlinders moeten vogels voorstellen haha. In de voorbeeldfoto die ik heb gebruikt voor de schets kwamen origami-beesten uit het haar en die heb ik toch een beetje meegenomen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:13

Ohhh die vogels maken em juist af!! Ik vind het een héél geslaagd schilderij!!

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:46

WOW!!!! heel erg gaaaf!
Mooi kleurgebruik!

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:12

Prachtig!
De kleuren zijn heel mooi en die blik, fantastisch :j

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:16

Jeetje, dit is een heel mooi schilderij!
Zou zo maar hier in de woonkamer mogen hangen :D

Prachtig werk!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 11:42

bedankt allemaal!
Hij is eventueel te koop hoor, ik kan niet alles bewaren ;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:39

Wauw! Vind alleen de ogen wat minder maar verder echt prachtig.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:53

Zo, eindelijk nog eens iets dat me echt aanspreekt. :)
Idee is erg leuk, en eindresultaat mag er wel zijn. Ik vind alleen je techniek wat minder. Ontzettend jammer dat je de ogen hebt dichtgeschilderd, en ik merk dit nog wel op andere plaatsen op in het schilderij. Met aquarel is het de kunst je highlights wit te laten. Ik heb de indruk dat je in plaats daarvan met witte verf werkt? Maar daar kan ik me ook nog wel in vergissen, want ben niet helemaal zeker. De witte krullen, lijken met verf gedaan, en storen me daarom wel erg. Ze springen er veel te veel uit, en dat is altijd zo als je achteraf wit inbrengt. Of je hebt achteraf het teveel aan kleur eraf gehaald? Probeer van de eerste keer je highlights uit te sparen, zodat je die achteraf niet meer moet inwerken. :)
Laatst bijgewerkt door marjoke op 16-12-12 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:54

Wauw, helemaal mijn stijl!

Als ik nu toch eens geld had gehad :')

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:59

Wil er trouwens nog even op drukken dat ik je losse stijl wel helemaal top vind ;)

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:46

heel mooi en gedurfd!! prachtige kleuren en een eigen stijl top!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 10:26

marjoke schreef:
Zo, eindelijk nog eens iets dat me echt aanspreekt. :)
Idee is erg leuk, en eindresultaat mag er wel zijn. Ik vind alleen je techniek wat minder. Ontzettend jammer dat je de ogen hebt dichtgeschilderd, en ik merk dit nog wel op andere plaatsen op in het schilderij. Met aquarel is het de kunst je highlights wit te laten. Ik heb de indruk dat je in plaats daarvan met witte verf werkt? Maar daar kan ik me ook nog wel in vergissen, want ben niet helemaal zeker. De witte krullen, lijken met verf gedaan, en storen me daarom wel erg. Ze springen er veel te veel uit, en dat is altijd zo als je achteraf wit inbrengt. Of je hebt achteraf het teveel aan kleur eraf gehaald? Probeer van de eerste keer je highlights uit te sparen, zodat je die achteraf niet meer moet inwerken. :)

Wat jij zegt klopt inderdaad grotendeels. In de ogen (oogwit) is nog wel een stuk echt wit, maar verder kreeg ik dit nog niet echt goed voor elkaar - vooral omdat ik zo lekker enthousiast bezig was en er alweer overheen schilderde....
De highlights in het haar heb ik inderdaad achteraf met wit gezet, goed gezien dus ;) ik had ze in eerste instantie niet vrij (kunnen) houden omdat ik met grote vlakken werkte, en miste achteraf wat. Ik weet dat er een spulletje bestaat om een deel van het papier wit te houden, wat je er later weer af kunt halen zodat je ermee verder kunt, maar geen flauw idee hoe dat heet en ik heb het dan ook niet in huis. Wel wil ik er naar op zoek, aangezien ik aquarel toch wel erg fijn vind en er wat meer mee wil doen. Dus als iemand weet hoe dit heet.... :)
Bedankt voor je uitgebreide commentaar :)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:30

mar_fay schreef:
Wat jij zegt klopt inderdaad grotendeels. In de ogen (oogwit) is nog wel een stuk echt wit, maar verder kreeg ik dit nog niet echt goed voor elkaar - vooral omdat ik zo lekker enthousiast bezig was en er alweer overheen schilderde....
De highlights in het haar heb ik inderdaad achteraf met wit gezet, goed gezien dus ;) ik had ze in eerste instantie niet vrij (kunnen) houden omdat ik met grote vlakken werkte, en miste achteraf wat. Ik weet dat er een spulletje bestaat om een deel van het papier wit te houden, wat je er later weer af kunt halen zodat je ermee verder kunt, maar geen flauw idee hoe dat heet en ik heb het dan ook niet in huis. Wel wil ik er naar op zoek, aangezien ik aquarel toch wel erg fijn vind en er wat meer mee wil doen. Dus als iemand weet hoe dit heet.... :)
Bedankt voor je uitgebreide commentaar :)

Dat heet maskeervloeistof. Kan je in verschillende uitvoeringen kopen. Winsor en newton is een goed merk. Ik gebruik dat soms wel eens, vooral voor ogen. Maar uiteindelijk zit je witte vlek achteraf toch nooit op de plaats waar je het exact wil, en ga je het toch nog aanpassen. Dus ik gebruik het echt zelden. :) Nee zelf uitsparen is de boodschap, ja ook met grote vlakken. Als je grote vlakken schildert, begin je met je papier nat te maken op de plaats waar je kleur wil, en dan pas ga je je verf opzetten. Vermits je papier niet nat is op de plaats waar je het wit wil laten, zal daar ook geen kleur op uitvloeien. Als je papier op voorhand nat is, kan je ook veel beter kleuren in elkaar laten overlopen. Waar het te fel wit is, kan je alsnog kiezen om het nat te maken en de kleur lichter op te zetten.
Op deze manier gaat het resultaat zo veel mooier zijn dan wanneer je achteraf wit opzet. Echt waar, nooit meer witte aquarelverf gebruiken! ;)
Aquarel moet je op de tegenovergestelde manier hanteren dan pastel of acryl. Bij de twee laatste werk je van donker naar licht. Bij aquarel werk je van licht naar donker. Een lichte grondlaag met donkerdere schaduwen daarbovenop en de highlights wit laten!
Succes! :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:05

Wauw, super, hier heb ik echt wat aan!
Heb iets nieuws opstaan (naast de pastel opdracht die nog af moet), dus ga er snel mee aan de slag :)

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:02

Wauw, vind dit echt een heel mooi werkje. Heerlijk kleurgebruik en een mooie losse stijl. Ik vind hem echt gaaf <3