Een korte uitleg, toolen doe je met stempels die relief in leer slaan om zo diepte te creëren. De techniek is niet zo moeilijk maar de uitwerking des te meer

Ik heb het mezelf geleerd mbv youtube filmpjes, een Amerikaans forum en oude instructieboeken. Vorig jaar heb ik enkele lessen gehad van een leerbewerker maar hij werkte veel met western patronen en ikzelf hou meer van de landelijke stijl.
Voor wie dit ook wil proberen, een waarschuwing, het is verslavend maar moeilijk, onderstaand werk is het resultaat van 6 jaar oefenen en héél, véél mislukte probeersels die erop leken maar het nét niet waren

Onderstaand werk is de beginfase van een kussen op een voetbankje. Het oude kussen heb ik gesloopt, het schuim herbruik ik en dit stuk leer wordt later op maat gesneden. De zijkanten worden er met vlechtwerk (round braid) aangezet en dan op de onderplaat gespannen. Van het hele proces zal ik foto's proberen te plaatsen.
Dit bankje is in opdracht en ik had vrije keus wb het onderwerp maar de wens was iets met paarden, ideale opdracht dus

Prijzen zet ik er hier niet bij maar gezien het aantal uren dat ik aan zo'n project werk (ca 30-40u, teller staat nu al op 15u incl patroon maken), is het niet goedkoop

Het patroon: alle lijnen die belangrijk zijn voor het ontwerp staan erop en nu kan het patroon op het leer overgezet worden mbv een ballpen.

De tekening: hier zijn de grote items al gesneden met het speciale "round knife" om zo de diepte te kunnen creëren. De bladeren heb ik later gedaan want die vroegen veel concentratie en vooral geduld

Detailfoto: hier is nog heel weinig gesneden en is het patroon dus duidelijk te zien.De doorgetrokken strepen zijn snijlijnen en de stippellijnen zijn voor het later werk met de modelling spoon waarmee ik relief aanbreng zonder met de stempels te slaan. Dit gebeurt pas als laatste dus foto's komen nog.

Detailfoto: al een aardig end op weg. Rechterhelft van de bok is nog niet af, ook de bladeren aan de rechterkant moeten nog getoold worden. Hier is dus duidelijk het verschil voor en na toolen te zien.

Nog een detailfoto

Stand van zaken nu: zover ben ik vandaag gekomen en toen was mijn zin op

Mijn werkplek met hamer en enkele stempels aan de linkerkant

Zodra ik weer tijd heb om enkele uren te toolen maak ik weer foto's van de volgende stappen.