[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:16

Dat om-en-om opzetten, Iriscope, zou je dat kunnen laten zien met een proefstukje met contrasterende kleuren?

En Assie, twee sokken tegelijkertijd? Op dezelfde pennen? Hoe doe je dat? Leuke kleurtjes trouwens!

Ik ben bezig met een soort cape-je. In de winter heb ik m'n nek en schouders vaak koud in de auto.
Hier mijn projectje op Ravelry. Ik maak de cape blauw, en met een rits. Want een col is in de nek wel lekker, maar aan de voorkant wil ik niet het gevoel hebben dat ik stik. De meerderingen (die op het plaatje aan de voorkant en achterkant zitten) komen op de schouders.
Afgelopen maandag een langere rondbreipen gekocht, en dinsdag schoot het kabeltje uit een van de pennen. Alles overgezet op rechte pennen, maar dat is te krap om te breien. Balen.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:39

Ik ben nog steeds niet dapper genoeg om de sokken te proberen maar vind de wol wel heel leuk! Ben benieuwd hoe het gaat worden!

Ok dat om en op opzetten dus, heb geprobeerd er foto's van te maken. Constrasterende kleur gaat niet want het is 1 en dezelfde wol die ik gebruik, hoop dat het dus duidelijk is!

Afbeelding
Men neme een rondbreinaald en zette de eerste steek op 1 van de 2 uiteindes.

Afbeelding
De volgende steek zet je op de andere naald


Afbeelding
En dan de volgende weer op de eerste naald, zorg dat het vrij strak zit, dan zie je het naadje later amper

Afbeelding
Zo ga je door tot je het totaal aantal steken dat je in de rondte nodig hebt hebt opgezet(dus half om half)

Afbeelding
Dan haal je de onderste naald uit je breiwerk, dus erdoorheen, zoals je met de magic loop doet. En brei je verder als met de magic loop, dus je breit de steken van de linker op je rechter naald, als die erop zitten dan haal je je rechternaald weer door, duwt de volgende steken op je linkernaald en breit ze weer.
Na een ronde ziet het er zo uit;

Afbeelding

Gewoon stug doorbreien, het ziet er misschien wat gek uit (ook omdat mijn wol heel dun is en ik dikke naalden heb gebruikt) maar na een paar cm kun je zien dat je gewoon in de rondte aan het breien bent, maar met een dicht begin. Als je breiwerk qua diameter groot genoeg is om hem zonder magic loop te breien, dan kun je daar na een cm of 10-15 gewoon op overgaan, je hebt dan genoeg rondes gebreid om daar de ruimte voor te hebben.

Lekker vaag misschien, hoop dat jullie het snappen.

Oh ja, nog 1 laatste tip, omdat je steeds de helft van je steken breit bij de magic loop merk ik wel eens dat de eerste steek van dat nieuwe rijtje soms wat los wordt, dat ga je dus zien, ik probeer dus die eerste steek wat strak te breien en daar bij split ik mijn steken niet elke keer op het zelfde punt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18005
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:14

Dat is best duidelijk Iriscope! Die ga ik onthouden.

Ik heb je op ravelry als vriend toegevoegd Bertie!

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:01

Ontzettend bedankt, Iriscope! Ik ga het vanavond even uitproberen.

Leuk, Ladilan, mijn eerste vriend op Ravelry!

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 23:11

Die sokken worden dus ook opgezet op twee naalden tegelijk. Volgens mijn brei-juf gisteren moet je even googlen op judy's magic cast-on en dan kun je filmpjes vinden.
Het lijkt ietwat op de manier van opzetten die Iriscope laat zien.

En in het geval van sokken zet je er dus 2 (of 4, als je dapper wilt doen) tegelijk op.
Voordeel is dat je niet met het one-sock-syndrome blijft zitten :+ .


Ik kan je cape helaas niet zien, ik heb (en wil) geen Ravelry account.
Ben wel benieuwd.

Mijn sokken vandaag; het zijn net kaboutermutsen
Afbeelding

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:39

Assie, het patroon van de cape komt van
Marymaxim
Afbeelding

Hij wordt blauw, een beetje tweedachtige gemeleerde wol.
Afbeelding

En hij krijgt dus een rits, daartoe hebben we het patroon iets aangepast.
Ik hoop dat hij gaat passen, om m'n schouders - een kwartslag gedraaid dus. In het patroon staat aangegeven dat dat kan.

Die sokken van jou worden trouwens supergrappig. Worden het alleen maar gewone sokken, of komt er een speciale lubberige boord op, of zo?

Iriscope, ik heb het geprobeerd, maar bij de eerste steek die ik probeer op te zetten loop ik al vast. -O-
Ik ken eigenlijk maar twee methoden van opzetten: steken erbij breien of die met de 'long tail'
Afbeelding

Geprobeerd met gewoon opzetten, en dan de steken om en om overbrengen op een andere naald. ... Pff! Dat is geen doen!

Maak jij met je vingers steeds een individuele lus die je dan om de naald legt?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18005
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:50

Als ik iriscope goed begrijp, gebruikt ze gewoon de longtail methode. Alleen ipv dat je het op 1 pen doet, pak je om en om een pen. Maar je linkerhand, de hand met het draad erin, blijft gewoon gelijk.

Of begrijp ik het nu verkeerd? *gaatpennenpakkenenproberen*

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:57


bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:53

Geniaal! Dank!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:26

Ja zoals Lalidan zegt inderdaad, ik gebruik gewoon de longtail maar wissel af met welke pen ik de lus pak.

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:11

Mijn nieuwe sokken zijn supermultifunctioneel :')
Arme hond
Afbeelding

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:42

Dat sokkenbreien is verslavend zeg! Na het eerste stukje meerderen hoef je tot de hiel alleen maar in het rond te breien. Niet tellen of wat dan ook. Alleen af en toe even passen.
Heerlijk ontspannend.

Het enige jammere is dat de sokkenwol niet zacht is. Ik ben ook bezig met een shirt van scheepjes whirl en die is zoooo lekker zacht, je wilt er eigenlijk steeds mee knuffelen :') . Dan is de sokkenwol daarna steeds zo grof ;( . Maar hey.. ik ga wel gewoon mijn eerste setje sokken ooit afmaken *D

Jetske

Berichten: 4989
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Broughty Ferry, Dundee, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:33

Dat is echt balen zeg van die kapotte naald bertie! Kan je alweer verder nu?

Iriscope: zo'n anderhalve maand :)

Assie: Ach gossie, arme hond _O- Je sokkenteentjes zien er al mooi uit! Heerlijk vrolijke wol :) !
Wat voor samenstelling is het? Daar zit nog best veel verschil in ook bij sokkenwol, qua zachtheid enzo.

Sokken maken is echt super verslavend inderdaad :P
Deze twee paren zijn mijn sokken voor Maart. 5e en 6e paar van het jaar alweer :')
Afbeelding
Afbeelding

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:23

Wat zijn die onwijs leuk zeg! Ik wil al heel lang sokken breien maar het lijkt me zo moeilijk dat ik het voor me uit blijf schuiven!
De laptophoes is inmiddels bijna af, nog 2-3 cm en de knopen erop naaien en klaar.
Ben ook met een sjaal begonnen, een kabel in grijs. Voor een vriend van me :)

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:45

O mooi zeg! Zijn deze nou ook toe up?

Iriscope: gewoon aan beginnen. Het valt echt reuze mee. Ik heb eerst een boord-teen-sok gebreit (1 ja :') ) en als je braaf het patroon leest, dan gaat het vanzelf.
Deze toe-up is zelfs nog makkelijker, alleen de opzet is wat uitdagend.
Als ik het kan, kan jij het ook.

Jetske

Berichten: 4989
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Broughty Ferry, Dundee, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:19

Ik vond sokken eerst ook best intimiderend inderdaad, maar als je het een keertje gedaan hebt valt het heel erg mee :D Gewoon eens proberen zoals Assie zegt inderdaad, Iriscope :)


Deze zijn beide cuff-down, Assie :) Ik heb wel eens een paar toe up gedaan, maar ik vind de bind-off dan zo lastig: of niet stretchy genoeg, of te flubberig _O- Heb jij daar iets in je breiles over gehoord, wat voor bind-off je het beste zou kunnen gebruiken? Ik wil wel weer eens een toe-up pair doen, maar voor April ben ik toch maar weer cuff down begonnen O:) . Ik vind de kitchener stitch ook gewoon heel erg leuk trouwens, dus misschien dat ik daarom ook wel steeds weer het op deze manier doe.

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:53

Het vervolg van de les (hiel en boord) is pas volgende week. Zal er eens naar vragen en de tips delen.

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:44

Jetske schreef:
Nu dit topic toch net weer naar boven is gehaald, wil ik nog wel even schaamteloos mijn nieuwste trots laten zien :o 1,5 maandje werk en een ruime 2 meter lang na het wassen en blokken ...
Niemand anders hier die aan een 'Find your fade' shawl bezig is? Het is namelijk een onwijse trend op ravelry en instagram (geweest) :P
[ Afbeelding ]


Wat voor wol heb je ervoor gebruikt, Jetske?

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:37

O helemaal vergeten naar de boord te vragen := .
De hiel is wel redelijk gelukt. Niet heel moeilijk, maar ik moet strakker breien denk ik.
Volgende paar sokken wordt trouwens niet voor mijn vriend. Maat 46 is grooooot.
Ben nu zover: moet nu ongeveer aan de boord beginnen.
Afbeelding

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:00

assie schreef:
O helemaal vergeten naar de boord te vragen := .
De hiel is wel redelijk gelukt. Niet heel moeilijk, maar ik moet strakker breien denk ik.
Volgende paar sokken wordt trouwens niet voor mijn vriend. Maat 46 is grooooot.
Ben nu zover: moet nu ongeveer aan de boord beginnen.
[ [url=m/SqWgxA.jpg]Afbeelding[/url] ]

regenboogsokken! *\o/*

Jetske

Berichten: 4989
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Broughty Ferry, Dundee, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:38

bertie schreef:
Jetske schreef:
Nu dit topic toch net weer naar boven is gehaald, wil ik nog wel even schaamteloos mijn nieuwste trots laten zien :o 1,5 maandje werk en een ruime 2 meter lang na het wassen en blokken ...
Niemand anders hier die aan een 'Find your fade' shawl bezig is? Het is namelijk een onwijse trend op ravelry en instagram (geweest) :P
[ Afbeelding ]


Wat voor wol heb je ervoor gebruikt, Jetske?


Even denken hoor :P ... Van licht/groen naar donker/blauw: Een Hedgehogfibres Potluck, Hedgehogfibres 'Monet', Hedgehogfibres 'Budgie', een Wolmetverve potluck en Stranded Dyeworks 'Reef Dive.' Het zijn bijna allemaal 4ply merino/nylon mixen, alleen de wolmetverve heeft wat silk er in zitten.


Ik vind de kleuren van je sokken echt geweldig Assie :D
Ik had niet door dat ze zo groot werden! Dat is best een uitdaging :P

Jetske

Berichten: 4989
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Broughty Ferry, Dundee, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:09

Ik heb me toch ook maar weer eens aan de toe-up socks gewaagd :=
Afbeelding

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:03

Oooh! Ook al van die leuke kleurtjes.
Succes

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 22:01

Hoera! Ze zijn af. Ze zien er niet heel knap uit en ik ga het afkanten misschien nog eens uithalen en overdoen, maar voor een eerste setje ben ik best tevreden.

Afbeelding

Laatste keer dat ik maat 46 brei trouwens :+

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 07:30

Gaaf Assie!