[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:28

Zo leuk om te zien dat anderen ook lekker bezig zijn! Ik ben nu bezig met n trui, ben bij de voorkant mt kabels maar ben even naar n simpeler project begonnen, heb n klein kindje en voor tussendoor is steken tellen niet handig. Ben nu bezig met een sjaal, gehaakt. Niet moeilijk, maar gewoon steeds hetzelfde. Ook wel eens lekker...:Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:37

assie schreef:
Wat een fijne uitleg! Ik had me nog nooit verdiept in ajour breien, maar met deze uitleg zou ik het ook wel aandurven +:)+


Bedankt voor het compliment! Ik durfde ook nooit zo goed, maar vind het wel erg mooi. Dus met deze sjaal begonnen: http://www.ravelry.com/patterns/library ... -shawlette
En wat blijkt? Gewoon stomweg doen wat er staat en het komt echt goed! :)*
Oké, in mijn geval niet helemaal, ik had een heel ander garen waardoor de sjaal veel kleiner uit viel dan de bedoeling was, maar dat was echt mijn eigen schuld (wist meteen waarom proeflapjes zo belangrijk zijn, al brei ik ze nog steeds lang niet altijd).

Dus als je iets moois ziet, gewoon proberen! Er zijn hier in dit topic genoeg mensen die willen helpen :j.

Die is ook mooi swartbeessie! en nee, tellen met afleiding om je heen werkt niet nee.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:04

O 8)7 :o? .
Nu ik die sjaal zie realiseer ik me dat ik dat gewoon al een keer heb gedaan. Toch? Dit is toch ook ajour?
Afbeelding
Haha. Blond!

DaniellaF

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Maastricht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 00:32

Hihi, je komt ineens achter verborgen kwaliteiten :D Maar ja, dat is ook ajour, of kantbreien wordt het ook genoemd. En zoals Lalidan al zegt, gewoon beginnen, komt vanzelf goed.

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:00

Dank je wel Lalidan!

Ik denk dat ik nu begin te begrijpen waar mijn probleem vandaan komt.
Er staan in het patroon twee overslagen na elkaar.
Ik deed dat als volgt voor het nulletjes-teken in het patroon:
1 recht - dan een extra lus
1 recht - dan weer een extra lus.

Uit jouw beschrijving maak ik op dat ik twee lussen (overslagen) na elkaar moet maken? Dus zonder een breisteek.
Dan komt er inderdaad veel meer ruimte voor een wat losser breiwerk en dus ook een groter gat.

Super antwoord, ik ga gelijk weer een nieuw testlapje beginnen! *\o/*

Lalidan schreef:
De rechte pennen staan inderdaad in het patroon aangegeven. De pen terug (wrong side) staat inderdaad 'purl all stitches', waarbij je de eerste 'yarn over' (overslag van je draad, dus je draad is daar op de heenweg los over je pen heen geslagen zeg maar) een averechtste steek is en de tweede 'yarn over' een gedraaide averechtste steek is.

De gedraaide averechtste steek brei je door je rechternaald door de achterste lus van je 'yarn over' te steken en dan gewoon averecht te breien (dus je steekt wel de naald op dezelfde wijze is, je pakt alleen het andere lusje). Voor een filmpje en stap voor stap uitleg: https://www.anniescatalog.com/knit/cont ... cat_id=343

Je patroon op de heenweg bestaat steeds uit 6 steken, je breidt een steek, je breidt 2 steken samen, je maakt een overslag, je maakt nog een overslag, je breidt nog twee steken samen en je breidt weer een steek. Dan begin je overnieuw (let wel op dat het samenbreien niet beide keren hetzelfde gebeurt!). Op de terugweg krijg je dan dus om te breien een gewone steek, een gewone steek, een overslag, een overslag, gewone steek, gewone steek. Dat brei je dus als averecht, averecht, averecht, gedraaide averecht, averecht, averecht etc.

De gaatjes ontstaan door een combinatie twee steken samenbreien en vervolgens een overslag, met op de terugweg alles averecht gebreid, wat elke pen een stukje verspringt. Daardoor krijg je over (als ik het goed zie) drie toeren 1 gat.

Helpt dat?

Edit: Je kan dus ook pas na drie toeren zien hoe groot de gaten worden, dat zie je niet na 1 pen of 1 toer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:44

bertie schreef:
Uit jouw beschrijving maak ik op dat ik twee lussen (overslagen) na elkaar moet maken? Dus zonder een breisteek.
Dan komt er inderdaad veel meer ruimte voor een wat losser breiwerk en dus ook een groter gat.


Dat klopt helemaal, in je patroon staat 2 keer een overslag. Let op, dat ziet er raar uit en breid op de terugweg nog veel vreemder!! Let ook op dat je de tweede overslag op de terugweg als een gedraaide averechtste steek moet breien, anders komt het nog niet goed.

Succes, ik ben benieuwd!

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:19

Al een fotootje van hoe ver je nu bent, Bertie?

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:21

swartbeessie schreef:
Al een fotootje van hoe ver je nu bent, Bertie?


Ah, wat leuk dat je vraagt! <3
Ik heb nog wel hier en daar een probleempje met een steek teveel of te weinig. Of als ik even ben afgeleid vergeet ik zomaar dubbel om te slaan. En ja, dan is terugbreien heel lastig met die dubbelgebreide steken.
Maar het vordert!

Het is vast niet perfect, maar voor mij goed genoeg. :+
En ik vind het leuk om te doen. :j


Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:03

Het is inderdaad nog niet perfect, maar het word wel wat het worden moet! En tegen de tijd dat je hier mee klaar bent, ben je weer een heel stuk ervaring rijker. Lekker doorgaan dus! :j +:)+

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:23

Lalidan schreef:
Het is inderdaad nog niet perfect, maar het word wel wat het worden moet! En tegen de tijd dat je hier mee klaar bent, ben je weer een heel stuk ervaring rijker. Lekker doorgaan dus! :j +:)+

Ja, het is net zoals met paardrijden: je moet gewoon heel veel uren maken. :)

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 08:29

Leuk Bertie! Lol erin is eigenlijk het belangrijkste,hè?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:56

Lukt het nog steeds Bertie?

Zo stiekem weg begint mijn trui toch wat op te schieten, ik ben gewend dat het begin sneller gaat omdat ik normaal van boven naar beneden brei en nu van beneden naar boven. Dus ik begin bij de pennen met de meeste steken zeg maar, daardoor duurt het wat langer voordat je resultaat ziet. Maar ik denk dat hij dit jaar wel af gaat komen :j.

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:51

hoi hoi!

het gaat steeds beter! :j
Ik begin het patroon in de vingers te krijgen, dat maakt het wat ontspannener. En het ziet er nu ook regelmatiger uit.

Echt opschieten doet het niet, het is vrij dunne katoen, met een naald 3.5. Maar met een uurtje breien 's avonds vordert het gestaag.

Ooit zou ik nog een keer (later, als ik groot ben) een schoudercape willen breien, zoiets als op deze foto. :o

Afbeelding

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:19

assie schreef:
O 8)7 :o? .
Nu ik die sjaal zie realiseer ik me dat ik dat gewoon al een keer heb gedaan. Toch? Dit is toch ook ajour?
[ [url=m/yQp0QV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Haha. Blond!

Tjonge, hoe lang ben je daar wel niet mee bezig geweest?

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:21

Lalidan schreef:
Lukt het nog steeds Bertie?

Zo stiekem weg begint mijn trui toch wat op te schieten, ik ben gewend dat het begin sneller gaat omdat ik normaal van boven naar beneden brei en nu van beneden naar boven. Dus ik begin bij de pennen met de meeste steken zeg maar, daardoor duurt het wat langer voordat je resultaat ziet. Maar ik denk dat hij dit jaar wel af gaat komen :j.

Is er een speciale reden om van beneden naar boven te breien, of andersom?

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:17

Wel een weekje of wat. Lekker op de bank met een gebroken pootje.

Gisteren mijn eerste sok ooit gebreid. Best tevreden over.
Helaas heb ik verkeerde wol gebruikt, dus is het een kerstsok en niet een draagsok (hij zit wel heerlijk trouwens, maar echte wol slijt te snel als je het gaat dragen als sok en dat vind ik zonde)

Afbeelding

Nu bezig met een babytruitje

Afbeelding

En ondertussen ook aan een tweede sok begonnen.

Hoe is het met jouw project?

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:09

Ch wat schattig, die pinguïn!!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:13

OMG ik heb even een giga baal moment.

Mijn Taylor deken is inmiddels op 1/3 en er zitten zeker 40-50 uur werk in.
Nu hebben mijn ratjes die onlangs blijkbaar ontdekt (ze lopen regelmatig lekker los) en hebben er op 8 plaatsen gaten in geknaagd.
Deze is het ergste;
Afbeelding


Dat wordt een heeeeeele klus om het te fixen :(

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:36

Ai wat rot! Kun je er niet (ik noem maar wat) gehaakte rondjes opmaken, in een andere kleur, als een soort confetti? Verhullen werkt denk ik averechts, dan ga je er alleen maar meer op letten...

Jetske

Berichten: 4989
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Broughty Ferry, Dundee, Scotland

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:27

Oh jeetje, wat zonde! Qua gaten ziet het er zo van de foto vergelijkbaar uit als de gaten die uiteindelijk bij sokken er wel eens in kunnen vallen. Misschien valt het te repareren zoals een gat in een sock gerepareerd kan worden? Hoe dat precies gaat weet ik dan niet := Maar daar moeten wel tutorials voor zijn ...
Ik hoop echt dat je het gefixt krijgt!

Jetske

Berichten: 4989
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Broughty Ferry, Dundee, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:30

Nu dit topic toch net weer naar boven is gehaald, wil ik nog wel even schaamteloos mijn nieuwste trots laten zien :o 1,5 maandje werk en een ruime 2 meter lang na het wassen en blokken ...
Niemand anders hier die aan een 'Find your fade' shawl bezig is? Het is namelijk een onwijse trend op ravelry en instagram (geweest) :P
Afbeelding

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:57

Wat ik tot nu toe bij een paar gaten heb gedaan is gewoon de draden eruit halen tot het een vierkant gat is, het stuk ertussen opnieuw breien en de draadjes steeds aan de afgeknaagde uiteindes knopen. Ben normaal niet van het knopen in breiwerk maar heb geen idee hoe ik het anders kan doen zonder dat het me dagen gaat kosten. Het wegwerken van de draadjes aan de achterkant is al een rotklus! Maar met zoveel tijd en energie erin ga ik de deken ook echt niet weggooien!

Dit is een van de gerepareerde gaten, gat zat geloof ik links onder het blauwe vierkant, reparatie is ongeveer zelfde grote als het vierkant.


Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:16

Wat zonde van die gaten! :oo Ik kan me voorstellen dat je daar zóóó van baalt. Maar wat los je het ontzettend mooi op! Knoopjes aan de achterkant is misschien minder mooi, maar aan de voorkant zie je er niks van. Ik had niet gedacht dat je dit nog zo mooi zou kunnen repareren!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:42

Thanks, ik had ook niet gedacht dat het nog gefixt zou worden!
De sjaal van Jetske is gaaf trouwens! Hoelang heb je daarover gedaan?

Ik ben bezig met een laptophoes voor een vriend van me, met chunky grijze wol en een dk acryl bij elkaar gebreid. Bedoeling is dat hij 4 kleuren blauw krijgt, van licht naar donker, terwijl de grijze wol hetzelfde blijft. Twijfel nog of ik een overslag sluiting maak met knopen of dat ik er een rits in zet aan de bovenkant. Wat denken jullie?

Ik brei hem trouwens in het rond, maar had mijn rondbreinaalden even voor een ander project nodig dus hij zit even op gewone naalden.

De hoes is aan de onderkant ook al dicht, het leek me handig om hem gewoon dicht te breien vanaf het begin, dus met opzetten heb ik mijn rondbreinaalden gepakt en om en om een steek opgezet. Dus een op de ene naald, dan op de andere naald en zo tot ik alles op had gezet. Toen ben ik vanaf daar gaan breien. Klinkt misschien wat ingewikkeld, maar ziet er heel netjes uit en scheelt weer achteraf aan elkaar naaien. Heb ik altijd zo'n hekel aan!

Afbeelding

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 07:39

Wat een slim idee van dat om en om opzetten. Mooi hoor!
En de gedichte gaten zijn ook heel knap gedaan. Mooi!

De shawl vind ik ook heel gaaf!

Hier gisteren sokkenbreiles gehad. 2 tegelijk en toe-up. Uitdaging! Maar wel ideaal, want anders maak ik er toch maar 1. Het vervelendste vond ik het maken van de 2 bollen :+ . Het opzetten was een eitje nadat ik de slag doorhad. Hier de start
Afbeelding

Oja en ik ben zwaar verliefd op het nieuwe garen van scheepjeswol. De whirl. Ik heb de Strawberry Scream meegenomen. Zo mooi. Nu bedenken wat ik ervan wil maken.